Ik bied een artikel te koop aan op 2dehands.be, een geïnteresseerde biedt zich aan per chat.
In zijn eigen profiel zie ik gelijkaardige artikelen als diegene die ik verkoop.
We komen de prijs overeen en *hij* stuurt mij een betaalverzoek (en ook het adres van een afhaalpunt en een Hotmail-adres).
Ik schiet in alarmmode want *ik* ben de verkoper en het is aan mij om te vragen om betaling.
Ik ga hier dus niet in mee en meld de gebruiker bij 2dehands.be.
1 maand later word ik opnieuw gecontacteerd door de gebruiker.
Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van dat online paymentplatform, ik ken dat dus niet.
Ben ik nu te achterdochtig of heb ik juist gereageerd?
Het helpt in alle geval niet dat 2dehands.be mij geen enkele feedback gegeven heeft over mijn melding over poging tot oplichting.
2dehands.be - Poging tot oplichting melden?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
en wat is de boodschap van die gebruiker na 1 maand ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
2dehands gebruikt idd een zogenaamd "Online Payment Platform" om betalingen via Bancontact tussen kopers en verkopers te faciliteren. Link van de supportpagina waar je ook de details kan vinden over welk platform het precies gaat.
Nu, of het effectief legitiem dat platform is (en de koper heeft dit geinitieerd) OF als het een fake scam attempt is waarbij men de wording/logo/stijl van 2dehands goed nagemaakt heeft kan ik niet zeggen, je moet dit zelf nagaan ahv URL's.
Anderzijds, door enkel op "Accepteer Betaalverzoek" te klikken kan je eigenlijk nog niets misdoen. Als daarna gegevens van jouw kaart gevraagd worden is het natuurlijk wel een red flag (maar gegevens van jouw rekening (om geld te ontvangen) is minder risicovol). Ook als je plots iets moet downloaden. Maar als er gevraagd wordt om 0,02 EUR over te maken om je rekeningnummer te bevestigen, dan past dit in de enrollmentprocedure die op de supportpagina staat.
Je kan eventueel hier posten wat er verschijnt als je klikt op "accepteer," graag ook de URL indien mogelijk. We zullen wel snel kunnen zeggen of het echt is of niet.
2dehands heeft wel een probleem met paranoide verkopers IMHO. Vermoedelijk als gevolg van de vele fraude waardoor ze het zekere voor het onzekere nemen en bij het minste - zoals een allochtone naam, verzending naar afhaalpunt, een nieuwe gebruiker zonder feedback - de verkoop al opblazen (ook als het perfect legitiem was). Jammer.
Nu, of het effectief legitiem dat platform is (en de koper heeft dit geinitieerd) OF als het een fake scam attempt is waarbij men de wording/logo/stijl van 2dehands goed nagemaakt heeft kan ik niet zeggen, je moet dit zelf nagaan ahv URL's.
Anderzijds, door enkel op "Accepteer Betaalverzoek" te klikken kan je eigenlijk nog niets misdoen. Als daarna gegevens van jouw kaart gevraagd worden is het natuurlijk wel een red flag (maar gegevens van jouw rekening (om geld te ontvangen) is minder risicovol). Ook als je plots iets moet downloaden. Maar als er gevraagd wordt om 0,02 EUR over te maken om je rekeningnummer te bevestigen, dan past dit in de enrollmentprocedure die op de supportpagina staat.
Je kan eventueel hier posten wat er verschijnt als je klikt op "accepteer," graag ook de URL indien mogelijk. We zullen wel snel kunnen zeggen of het echt is of niet.
2dehands heeft wel een probleem met paranoide verkopers IMHO. Vermoedelijk als gevolg van de vele fraude waardoor ze het zekere voor het onzekere nemen en bij het minste - zoals een allochtone naam, verzending naar afhaalpunt, een nieuwe gebruiker zonder feedback - de verkoop al opblazen (ook als het perfect legitiem was). Jammer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Zeker niet te achterdochtig want is de typische manier waarop ze een koper proberen op te lichten. Je kan er in meegaan, en zien wat ze nog vragen. Een gegeven moment gaan ze je wel naar een fake site moeten leiden, of gaan ze zaken vragen die compleet uit den boze zijn, zoals bvb het nummer van je bankkaart (dus niet je rekeningnummer). Op dat moment ben je het wel zeker.Flippi schreef: 26 okt 2023, 09:28 Ben ik nu te achterdochtig of heb ik juist gereageerd?
Het helpt in alle geval niet dat 2dehands.be mij geen enkele feedback gegeven heeft over mijn melding over poging tot oplichting.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
Wat 2dehands.be aanbeveelt is om nooit in te gaan op reacties buiten het eigen platform. Betrokkene reageert via chat, gebruik makende van de chat-functie op 2°hands.be of alternatieve kanalen?
Persoonijk zou ik daar niet op ingaan.
Ik heb ooit eens een reactie gehad via What'App op een artikel dat ik te koop had aangeboden op de site. Dat was duidelijk een poging tot phishing. Betrokkene gaf zich uit voor studente en stuurde me zelfs een - goed bewerkte - foto van haar bankkaart om haar financiële credibiliteit te bewijzen ...
Kopers die ter goeder trouw zijn, spelen meestal gwoon naam en adres door + tel met de vraag om contact op te nemen om af te spreken over afhaling en contante betaling ... Dat is mijn ervaring. Ook iemand gehad die vroeg om het artikel per post te versturen en betrokkene gaf aan dat hij op voorhand wou betalen indien ik stante pede een bewijs van de aangetkende zending via mail bezorgde met een betalingsbewijs van 'bpost' met de verzendingskosten.
Persoonijk zou ik daar niet op ingaan.
Ik heb ooit eens een reactie gehad via What'App op een artikel dat ik te koop had aangeboden op de site. Dat was duidelijk een poging tot phishing. Betrokkene gaf zich uit voor studente en stuurde me zelfs een - goed bewerkte - foto van haar bankkaart om haar financiële credibiliteit te bewijzen ...
Kopers die ter goeder trouw zijn, spelen meestal gwoon naam en adres door + tel met de vraag om contact op te nemen om af te spreken over afhaling en contante betaling ... Dat is mijn ervaring. Ook iemand gehad die vroeg om het artikel per post te versturen en betrokkene gaf aan dat hij op voorhand wou betalen indien ik stante pede een bewijs van de aangetkende zending via mail bezorgde met een betalingsbewijs van 'bpost' met de verzendingskosten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Ook kan je het vaak aan het taalgebruik merken of het iemand betrouwbaar is of niet. Allez, bij mij valt het toch altijd direct op. Nu ook weer iemand die iets wou kopen via Facebook en eerst vraagt of hij met overschrijving kan betalen, en dan zo'n bericht :
Nu ja, ik wist sowieso al dat het een scammer was. Een Facebook profiel uit Limburg, maar met een Afrikaanse naam en 800 vrienden allemaal met een Afrikaanse naam. Maar wel een profielfoto van een oervlaamse opa met zijn kleinkind...OK, ik organiseer de afhaling op mijn kosten via BOXTAL express, zodra de overschrijving is gedaan komen ze het pakket bij je thuis ophalen, vertel me - bij welke bank ben je aangesloten voor een directe overboeking?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 103 keer
"Ik probeer nog 1 maal: ik wil deze kopen..."
Ik heb eens doorgeklikt in een VM op de link "Accepteer Betaalverzoek" en ik blijf wel degelijk op de site van 2dehands.be. Alleen heb ik dat online paymentplatform bij 2dehands.be nooit geactiveerd zodat ik niet verder kan.
Nu heb ik het volgende gedaan: ik heb mij geregistreerd op het online paymentplatform en als verkoper zelf een betaalverzoek verstuurd. Hierop is al reactie gekomen en het artikel is betaald.
Mijn achterdocht zat hem in het feit dat de koper een betaalverzoek stuurt en ik dat moet accepteren terwijl het net andersom moet zijn, toch?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Tjah, verkopers worden de oren zot gemaakt met dingen waar ze moeten voor opletten, ze worden wijsgemaakt dat het merendeel van de transacties pogingen tot scam zijn (quod non) wat dus leidt tot de paranoia die ik hierboven schreef en heel wat gemiste legitieme sales waarbij kopers teleurgesteld achterblijven...Flippi schreef: 26 okt 2023, 15:45 Ja, maar het kan dus ook averechts werken, zoals bij mij.
Ik kende dit niet en bij mij kwam het over alsof ik verzocht werd om iets te betalen.
Blij dat het gezond verstand het hier uiteindelijk toch gehaald heeft van de paranoia. Niet alles is verdacht.
Dat is nu wel een gekende natuurlijk, straf dat ze het nog altijd proberen.Tomby schreef: 26 okt 2023, 14:23OK, ik organiseer de afhaling op mijn kosten via BOXTAL express, zodra de overschrijving is gedaan komen ze het pakket bij je thuis ophalen, vertel me - bij welke bank ben je aangesloten voor een directe overboeking?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 31 keer
Eigenlijk zou enkel de verkoper een betaalverzoek mogen aanmaken en dan is er geen wantrouwen of discussie. Ik heb er onlangs ook voor de eerste keer gebruik van gemaakt. In feite is het heel makkelijk want de verkoper betaalt ook nog eens de verzendlabels die je ook meteen doorgestuurd krijgt.
Ik had dezelfde opmerking als Flippi, ik kreeg een betaalverzoek en heb dat geannuleerd en er zelf eentje gestuurd.
Nadeel is dat ik dus niet verzekerd kon verzenden omdat de verkoper dat beslist, ook al vond ik dat veiliger.
Ik had dezelfde opmerking als Flippi, ik kreeg een betaalverzoek en heb dat geannuleerd en er zelf eentje gestuurd.
Nadeel is dat ik dus niet verzekerd kon verzenden omdat de verkoper dat beslist, ook al vond ik dat veiliger.