Truenas + Deluge - Netwerk eruit

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Anseric
Starter Plus
Starter Plus
Twitter: Anserics
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Provider

Ik ben al een tijdje op zoek naar een oplossing voor mijn netwerkprobleem, maar heb nog geen antwoord gevonden. Ik hoop het probleem zo duidelijk mogelijk uit te leggen om hulp te zoeken.

Configuratie:
  • TrueNAS draait op een oude Prodesk G4.
  • Mijn primaire router is een FRITZ!Box 7530 AX met FRITZ!OS 7.57.
  • Om de internetdekking boven te vergroten, heb ik een TP-Link Archer C50-router toegevoegd in Acces Point Modus.
  • De Prodesk is verbonden met de Archer via een Ethernetverbinding.
Probleemomschrijving: Hier is de kern van het probleem: telkens wanneer ik een torrent download via Deluge of qBittorrent, ervaart mijn netwerk een volledige verstoring. Met "verstoring" bedoel ik dat terwijl de download zelf soepel verloopt, ik de mogelijkheid verlies om toegang te krijgen tot iets op internet of zelfs om verbinding te maken met mijn router. De enige oplossing is om fysiek de netwerkkabel van de Prodesk los te koppelen.

Geprobeerde oplossingen: Ik heb uitgebreid over dit probleem gelezen en ontdekt dat het beperken van de downloadsnelheid het probleem enigszins verlicht. Wat me echter verbaast, is dat wanneer ik torrents download via qBittorrent of Deluge op mijn Windows-machine, ik dit probleem niet tegenkom en de downloads supersnel zijn.

Wat kan deze verstoring veroorzaken bij het downloaden van torrents op TrueNAS met Deluge?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Je houdt best een stukje upload vrij voor je andere internetverkeer -- ik zou zeggen, een paar honderd KB/s maar daar kan je wat mee experimenteren in relatie tot de downloadsnelheden die je kan/wil halen bij gewone downloads/browsing.

Bij hoge downloadsnelheden (meerdere MB/s) moet je ook opletten dat de cache van je torrentclient groot genoeg is, anders kan dat een harddisk overweldigen met gedurig lezen/schrijven van vele kleine stukjes. Een te kleine cache zal je merken aan een afwisseling van periodes met volle snelheid gevolgd door periodes dat alle verkeer stilvalt (enkel harddisk die dan probeert bij te benen). In mijn BiglyBT client zit die optie onder Files>Performance>Size of cache (ingesteld op 32MB voor 100mbps connectie)

Je kan ook het aantal connecties per torrent of globaal wat inperken, en als je client meerdere connecties per IP toelaat, dat ook uitzetten.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Je NAS mag dan wel bedraad verbonden zijn met je TP-Link, maar is die laatste draadloos verbonden met je Fritz!BOX? Als dat zo is dan belast je net je zwakste link net het sterkst in die opstelling.

Je NAS kan je best op je Fritz!Box aansluiten, bedraad. Of een kabel trekken tussen de TP-Link en de Fritz!Box.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Anseric
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Bedankt voor de suggesties. Mijn FRITZ!Box is momenteel rechtstreeks verbonden met de TP-Link-router via een Ethernetverbinding, dus dat zou niet het probleem moeten zijn. Ik heb een 500 Mbps glasvezelverbinding van edpnet, en mijn hoofdcomputer haalt meestal ongeveer 470 Mbps. De TP-Link is beperkt tot 100 Mbps, achteraf gezien beetje miskoop maar was voor betere wifi boven.
Ik heb de TP-Link ondertussen volledig gereset, DHCP uitgeschakeld en een statisch IP toegewezen.

Wat me vooral verbaast, is dat het hele netwerk lijkt te worden verstoord wanneer ik de limieten van mijn TP-Link-router benader. Heeft iemand enig idee waarom dit gebeurt en of er mogelijke oplossingen zijn om deze netwerkverstoring te minimaliseren? Ik zet mijn torrents op mijn homepc altijd ongelimiteerd en vanzelf wordt het dan wel gecapped.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Je had er niet bijverteld dat je 500 Mbps down had :wink:. Kan je via je TP-Link je lijn leegtrekken met een gewone download (wget bv.)? Wat voor snelheden zie je dan? En hoe gedraagt je netwerk zich dan?

Naast je verbinding die je volledig dichttrekt kan ook je TP-Link een rol spelen als hij maar een beperkt aantal verbindingen aankan. Zeker met torrents hik je nogal snel tegen dat maximum aan. En je downloadsnelheid volledig benutten wil ook zeggen dat je upload in het gedrang komt, en die heb je nog altijd nodig om een vlot netwerk te hebben, hoe hoog je maximale downloadsnelheid ook is.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

De kans is dat je tplink - gezien die dhcp was(?) ook dns speelde, met als gevolg als dat toestel compleet gesatureerd is geen enkele dns request meer kon afhandelen, met alle gevolgen van dien.

Zonder te zien hoe en wanneer welk device welk ip/routing kreeg is het moeilijk te zeggen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Anseric
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Hallo iedereen, bedankt alvast om mee te denken!
Ik heb ondertussen eens de TP-Link uit de schakel gehaald en mijn server rechtsreeks verbonden aan mijn Fritzbox.
Ik heb daarbij spijtig genoeg nog steeds hetzelfde probleem, voorlopig kan ik wel leven met 10MiB/s cap op Deluge. Vind het gewoon raar dat hij niet automatisch de limieten bereikt.

Op mijn windows pc haal ik vlot 20MiB/s en ligt mijn netwerk er ook niet uit. Ik probeer vanavond ook nog eens een andere ethernet kabel. Ge weet nooit 😅

Toegevoegd na 4 uren 9 minuten 36 seconden:
Welp, vanavond eens een andere ethernet kabel ertussen gestoken. Alles loopt nu super vlot!
Wist niet dat dit je netwerk zo kon f**ken.

Bij deze dus opgelost!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”