Probleem slimme thermostaat

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
Kurtdesmet
Starter
Starter

Ik weet niet of ik de vraag hier mag stellen maar ik heb een slimme thermostaat gekocht google nest en aangesloten op bulex ketel .
Nu is het zo dat de ketel niet afslaat als hij de gewenste kamertemperatuur heeft bereikt.
Weet iemand wat ik hier kan doen of hoe ik anders moet aansluiten aub ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

tuurlijk mag die vraag hier gesteld worden, sterker nog, volgens mij perfect in het juiste subforum :)

het eerste wat ik kan bedenken is.... je bulex ondersteunt misschien geen opentherm, terwijl de nest ingesteld is voor opentherm ?
volgens mijn eerste google resultaten zou bulex een eigen manier ("e-bus") gebruiken, en dat zal dus niet (standaard) compatibel zijn met de google nest.

je zou even moeten opzoeken of je de nest in aan/uit mode kan zetten (dacht van wel), maar echt veel winst doe je dan niet met een slimme thermostaat,
gezien je dan niet moduleert en dus gewoon "maximum stoken" en "uit" hebt.
Kurtdesmet
Starter
Starter

De google nest kan aan uit worden gezet zonder probleem maar toch blijft de ketel aanstaan zelf al staat hij uit
Ik heb in bijlage foto's van het moederbord gezet
Ik ben een beetje in de war nu 😔
Bijlagen
20230819_120502.jpg
20230819_120455.jpg
20230819_120449.jpg
20230819_120443.jpg
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

welke "aan uit" bedoel je, precies ?

je hebt het schema / de actie op de nest om aan/uit te staan, maar dat is nog altijd iets dat hij eigenlijk -afaik- doet via opentherm.
en als je ketel geen opentherm praat... dan zit je met een engelsman tegen een chinees te lullen en dat schiet niet op.

dus:

de nest thermostaat - onze engelsman
---------------------------
die wil communiceren over opentherm
die kan aan en uit gezet worden, maar stuurt dat commando VIA opentherm
=> je kan op onderzoek gaan of de nest ingesteld kan worden om ipv via opentherm te communiceren domweg "aan/uit" kan sturen (waardoor je het modulerende effect van de ketel verliest, maar misschien iets hebt aan de thermostaat - hoewel het eigenlijk weinig nut heeft in dat scenario)

de bulex - de chinees
----------------------
die communiceert *NIET* via opentherm, maar via een eigen protocol/taal over een "e2 bus"
=> je zal dus ofwel een andere ketel moeten zetten, ofwel een omvormer installeren zoals, schijnbaar, deze: https://lbge.be/product/bulex-module-in ... 020092426/

disclaimer:

geen idee welk model nest je hebt of welk model ketel je hebt, dus best even ook alles zelf nagaan.
maar van wat ik eruit kan opmaken, zijn de nest en de bulex NIET standaard met elkaar compatibel (doordat de bulex de opentherm standaard niet standaard ondersteunt)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

uit verveling (het moet niet altijd werken zijn :p ) heb ik eens even terug gaan googlen, omdat de nest normaal wel kan werken al domme aan/uit thermostaat, maar dat dus niet standaard doet (geloof ik)

je moet dus:

1) de draden juist aansluiten in de heatlink - afhankelijk van welk systeem is dat op klem 1 en 2 (gewoonlijk gesloten) ofwel op klem 2 en 3 (gewoonlijk open): https://data.vandenborre.be/manual/NEST ... RD%20G.pdf

2) in de thermostaat de instellingen aanpassen/verifieren dat de communicatie ingesteld is op aan/uit en niet op opentherm: https://support.google.com/googlenest/a ... apparatuur

als je ketel dus geen opentherm heeft en niet (kan) moduleren, en je de nest dus als simpele aan/uit thermostaat wil gebruiken,
zou dat mogelijk moeten zijn mist de bovenstaande 2 zaken correct uit te voeren

(verder ook even checken dat je -indien nodig- die ebus gebrugd hebt in de ketel + dat je niet per ongeluk de override knop op de heatlink hebt ingedrukt)
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Soms moet er ook nog een weerstand geplaatst worden over het contact als je met een open/ dicht contact werkt.

Of dat bij deze ketel ook is weet ik niet, misschien eens opzoekn in de handleiding van het toestel.

Mvg
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Splitter schreef: 15 okt 2023, 20:41 de nest thermostaat
die kan aan en uit gezet worden, maar stuurt dat commando VIA opentherm
Dat zou wel echt absurd zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”