Hallo,
Ik heb een proximus abonnement ( al 25 jaar klant) nu heb ik ook al een paar jaar een hosting bij www.one.com voor onze vereniging.
Het viel me al een tijdje op dat mensen naar wie ik een mail stuurde met een Gmail account mijn mails niet hadden ontvangen en ik ook een mail terug kreeg dat mijn mail niet was toegekomen.
Ik nam dus contact op met one.com deze onderzochten de zaak een ze probeerden een SPF-gegevens record aan te maken. Dit lukte ook niet. Daarna een SPF-gegevens met een IP adres ook dit werkte niet. Ze stelden voor omdat het IP adres bij proximus altijd verschillend is om mijn IP adres te laten vast zetten bij proximus. Na telefoon met proximus zou me dit 25 euro extra kosten.
Iemand een idee wat hier het probleem is want kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die dit heeft en kan me ook niet voorstellen dat iedereen die dit heeft een vast ip adres heeft.
wie weet raad?
Instellingen Mail hosting
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
De beste oplossing is dat je ofwel de mails gaat verzenden via de mailservers van one.com, ofwel via die van proximus.
Je kan dan een spf record toevoegen in de stijl van:
"v=spf1 include:_custspf.one.com ip4:<ip van uitgaande mail server van proximus> ~all"
Geen idee of proximus een include hebt die je kan gebruiken. Ik zou gewoon altijd de mailserver van one.com gebruiken.
Je kan dan een spf record toevoegen in de stijl van:
"v=spf1 include:_custspf.one.com ip4:<ip van uitgaande mail server van proximus> ~all"
Geen idee of proximus een include hebt die je kan gebruiken. Ik zou gewoon altijd de mailserver van one.com gebruiken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Starter
Via mail server vind ik het niet niets. Bedrijven doen het ook niet via mail server toch?
er staat nu iets zoals je schrijft "v=spf1 include:_custspf.one.com ip4:<ip van uitgaande mail server van proximus> ~all " maar ik weet niet of dit het juist IP adres is die er achter zit. Hoe kan ik het juiste IP adres te weten komen welk er moet staan?
er staat nu iets zoals je schrijft "v=spf1 include:_custspf.one.com ip4:<ip van uitgaande mail server van proximus> ~all " maar ik weet niet of dit het juist IP adres is die er achter zit. Hoe kan ik het juiste IP adres te weten komen welk er moet staan?
- devilkin
- Administrator
Grote bedrijven hebben hun eigen mail infra of gebruiken die van hun mail hoster (bvb o365).
Als kleine mail gebruiker raad ik je echt wel aan van een server te gebruiken vns een betrouwbare partij, want mails verzenden vanaf een eigen consumer adres ga je er bijna nooit doorkrijgen wegens ip reputation blacklists.
Als kleine mail gebruiker raad ik je echt wel aan van een server te gebruiken vns een betrouwbare partij, want mails verzenden vanaf een eigen consumer adres ga je er bijna nooit doorkrijgen wegens ip reputation blacklists.
-
- Starter
waarom heeft telenet dit niet?
Toegevoegd na 18 minuten 9 seconden:
Wat ik ook raar vind als ik dit vanop smartphone stuur met mail app lukt het wel
Toegevoegd na 18 minuten 9 seconden:
Wat ik ook raar vind als ik dit vanop smartphone stuur met mail app lukt het wel
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
telenet heeft wel zelf mail infrastructuur (en pxm, en one, en ....)
de vraag is eerder: waarom lijk jij die niet te gebruiken ?
Om een gericht antwoord te geven zou het helpen details te hebben zoals:
- de domeinnaam (dan kunnen we de dns bekijken)
- met welk emailadres jij op je pc als afzender de mail uitstuurt
- en via welke verbinding (mailserver) jij die uitstuurt: is dat proximus? is dat one? is dat nog iets anders?
in principe is de meest betrouwbare manier om mails afgeleverd te krijgen, indien je een eigen domein hebt,
een betrouwbare mailserver te gebruiken (vaak degene van waar je het domein host) voor de uitgaande mails.
deze kan je dan toevoegen in dns met spf/dmarc/dkim records, en de afleverbaarheid zal een stuk stijgen.
toevoeging: een (van de meerdere) verklaringen waarom het op de pc niet werkt, en op de gsm wel,
kan zijn dat je bv base hebt, en dat zij een telenet infra gebruiken voor de mail uit te sturen, en dat one (dat van telenet is) dat als geldige records heeft,
terwijl je vanop je pc mogelijks met de proximus mailserver uitstuurt, dewelke dat dan niet mag.
(let wel: dit is 1 van de vele verklaringen, maar zonder meer details kan er niet gezegd worden of dit zo is)
de vraag is eerder: waarom lijk jij die niet te gebruiken ?
Om een gericht antwoord te geven zou het helpen details te hebben zoals:
- de domeinnaam (dan kunnen we de dns bekijken)
- met welk emailadres jij op je pc als afzender de mail uitstuurt
- en via welke verbinding (mailserver) jij die uitstuurt: is dat proximus? is dat one? is dat nog iets anders?
in principe is de meest betrouwbare manier om mails afgeleverd te krijgen, indien je een eigen domein hebt,
een betrouwbare mailserver te gebruiken (vaak degene van waar je het domein host) voor de uitgaande mails.
deze kan je dan toevoegen in dns met spf/dmarc/dkim records, en de afleverbaarheid zal een stuk stijgen.
toevoeging: een (van de meerdere) verklaringen waarom het op de pc niet werkt, en op de gsm wel,
kan zijn dat je bv base hebt, en dat zij een telenet infra gebruiken voor de mail uit te sturen, en dat one (dat van telenet is) dat als geldige records heeft,
terwijl je vanop je pc mogelijks met de proximus mailserver uitstuurt, dewelke dat dan niet mag.
(let wel: dit is 1 van de vele verklaringen, maar zonder meer details kan er niet gezegd worden of dit zo is)
-
- Starter
Het is gelukt. Heb een IMAP gemaakt ipv POP. De mails gaan nu wel door.
Ja POP heb ik altijd gehad omdat ik back up wil op harddisk van alle mails in PST bestand.
Kan ik met IMAP ook back op harddisk zetten?
Ja POP heb ik altijd gehad omdat ik back up wil op harddisk van alle mails in PST bestand.
Kan ik met IMAP ook back op harddisk zetten?
- devilkin
- Administrator
Imap vs pop heeft niks te maken met het verzenden van mail, wel met het ontvangen van mail.
-
- Starter
ja da dacht ik ook maar toch lukt het nu. Dan zal ik toch nog moeten uitzoeken hoe het komt.