enkel nog TV-box, geen digicorder

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 37 keer

3 weken geleden TV bestelt met digicorder in aankoop. Technieker komt langs en beweert dat er geen digicorders meer op stock zijn bij Telenet.
Men zal later terugbellen. Niemand belt terug. Uiteindelijke beweert men dat het enkel nog mogelijk is een TV-box te nemen in huur. Zelfs zonder internet van Telenet zou dit kunnen. Aankoop zou niet meer mogelijk zijn omdat men einde volgend jaar zou stoppen met digicorders.

Contract met digicorder in aankoop kan dus niet nageleefd worden. Iemand hier meer info over?
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 37 keer

Heb ik ook gezegd. Dat zou volgens die man bij de klantendienst niet meer van toepassing zijn.
Ze zouden kabel uitfaseren en enkel nog via wifi of utp aansluitingen doen.
In een eerste fase zouden ze al beginnen met geen digicorders meer aan te bieden.
Victorb
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ik heb hier nieuwe digicorder (zelf aangekocht begin dit jaar, januari-februari).
Indien gewenst mag je deze overkopen.
Reden van verkoop: kabelknipper, enkel nog via apple tv streamen.
Prijs overeen te komen?
Stuur gerust PB.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

bij telenet aan de telefoon durven ze al eens dingen vertellen dat je met een korreltje zout moet nemen......
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

De medewerker die dit verteld heeft aan de telefoon heeft goede informatie ...
De (half-)lange termijn planning is inderdaad:
  1. Televisie zal in de toekomst over ethernet gaan. Het is dus volledig correct om te stellen dat de digicorders uitgefaseerd worden en in de toekomst alleen nog TV-Boxen zullen geleverd worden.
    => Uiteindelijk doel: volledig uitfaseren van coax voor TV (de nieuwe TV-Boxen zullen zelfs geen coax aansluiting meer hebben).
    Misschien houden ze nog enkele DVB-C muxen vrij voor het Compact signaal en de niet-versleutelde VRT zenders?
  2. Internet gaat over naar Docsis 3.1 (en uiteindelijk Docsis 4).
    => Uiteindelijk doel: volledig uitfaseren Docsis 3.0 (en oudere modems) + gebruik vrijgekomen TV ruimte voor intenrnet.
    PS. Op dit ogenblik hebben alle gebruikers van een Docsis 2.0 modem (CH6643E) een nieuwe modem toegestuurd gekregen (CH8568LG). Binnen 6-8 weken zullen deze oude modems gedeactiveerd worden.
  3. glasvezel (FTTH).
    Maar in tegenstelling tot Proximus, waar het uiteindelijk doel is om alle koper uit te faseren naar glasvezel, is de langetermijn strategie van Telenet het "hybride" netwerk (= coax + glasvezel), beheerd door Wyre. FTTH zal dus in de eerste (20?) jaren nog geen vervanging zijn van coax :-)
master-magic schreef: 10 okt 2023, 21:48 bij telenet aan de telefoon durven ze al eens dingen vertellen dat je met een korreltje zout moet nemen......
Het is dus niet zo dat de Helpdesk medewerker zomaar wat uit hoed lult ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

philippe_d schreef: 11 okt 2023, 09:18 Televisie zal in de toekomst over ethernet gaan. Het is dus volledig correct om te stellen dat de digicorders uitgefaseerd worden en in de toekomst alleen nog TV-Boxen zullen geleverd worden.
=> Uiteindelijk doel: volledig uitfaseren van coax voor TV (de nieuwe TV-Boxen zullen zelfs geen coax aansluiting meer hebben)
Wat dan met de tv-met-een-kaartjes en het compacte signaal?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Die zullen dan niet meer gebruikt kunnen worden hé ...
Net zoals je nu geen FM radio meer kan gebruiken op de kabel.

Zolang ze de gebruikers hiervan op voorhand verwittigen kan je daar niets op zeggen.
Als ze 5 jaar voor de afschaffing van DVB-C de verkoop van CI+ kaartjes (en digicorders) stoppen, zijn ze hun verplichting nagekomen, toch? :-D
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Over de timing is niets bekend. De Telenet-installateur had wellicht geen Digicorder in z'n camionette liggen en probeerde je daarom een TV-box aan te smeren. Dat is de meest logische uitleg.

Digicorders (nieuw of refurbished) zijn nog steeds beschikbaar.

Telenet bereidt zich inderdaad wel voor op het scenario dat @philippe_d schetst.
Echter blijven varianten daarop mogelijk waarbij een langdurig behoud van een basispakket DVB-C ten behoeve van de bestaande CI-modules en Digicorders niet uitgesloten is.

Vooraleer Telenet DVB-C volledig kan uitschakelen zonder dat dit een commercieel en publicitair fiasco wordt zal Telenet toch nog mogen bewijzen dat ze een degelijk tv-aanbod via IPTV kunnen aanbieden dat ook tijdens de piekuren voor hun 1,6 miljoen tv-klanten feilloos functioneert.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Ze zullen zoals gewoonlijk bij dergelijke veranderingen eerst de thema- en minder bekeken kanalen verhuizen naar streaming, die maken al veel plaats vrij...

Volgens mijn DVB-C ontvanger zijn er momenteel voor TV zo'n 10 transponders/muxen in gebruik.
Als ze enkel nog "compact signaal" overhouden zijn er nog slechts 2 nodig, dus de ruimte van een 8-tal 8Mhz kanalen kan vrijkomen voor internet.
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

philippe_d schreef: 11 okt 2023, 09:18
master-magic schreef: 10 okt 2023, 21:48 bij telenet aan de telefoon durven ze al eens dingen vertellen dat je met een korreltje zout moet nemen......
Het is dus niet zo dat de Helpdesk medewerker zomaar wat uit hoed lult ...
De juiste timing kan nu nog niet vermeld worden daar er onzekerheid heerst binnen Telenet en ze zelf nog niks weten van het hoe en wat.
De telefoon medewerkers zeggen al eens foute info, is al meerdere keren bewezen op fora en heb het ook al 2 keer meegemaakt de laatste dagen.
Er is al jaren sprake dat ze geen tv aanbod meer via dvb-c gaan aanbieden op fora gemeld, maar Telenet blijft het nog altijd aanbieden, eind 2024 is beetje voorbarig gesteld, hun whire netwerk is dan ook nog niet volledig klaar,
Ik vrees ervoor dat het 2025 zal zijn eer ze digitaal dvb-c afvoeren, ze testen zelf nog niet op de tv box met streaming van zenders wat ze ook al konden doen.
In theorie heeft de man aan de telefoon dus foute info gegeven.

Toegevoegd na 3 minuten 45 seconden:
splinterbyte schreef: 11 okt 2023, 12:19 Ze zullen zoals gewoonlijk bij dergelijke veranderingen eerst de thema- en minder bekeken kanalen verhuizen naar streaming, die maken al veel plaats vrij...

Volgens mijn DVB-C ontvanger zijn er momenteel voor TV zo'n 10 transponders/muxen in gebruik.
Als ze enkel nog "compact signaal" overhouden zijn er nog slechts 2 nodig, dus de ruimte van een 8-tal 8Mhz kanalen kan vrijkomen voor internet.
Ik tel er 24 met alle zenders samen dat ze aanbieden, of tel je enkel de basis zenders ???
Heb intern ook navraag gedaan of ze beter niet het hele kabel aanbod eens aanpassen zodat de tv zenders betere beeldkwaliteit hebben, als je vergelijkt met ziggo bv hebben ze daar meer muxen in gebruik voor tv en hebben ze hogere snelheden dan in België en ze gebruiken hetzelfde netwerk als Telenet qua capaciteit, is stof voor na te denken toch hè.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

master-magic schreef: 11 okt 2023, 12:45 Ik vrees ervoor dat het 2025 zal zijn eer ze digitaal dvb-c afvoeren, ze testen zelf nog niet op de tv box met streaming van zenders wat ze ook al konden doen.
In theorie heeft de man aan de telefoon dus foute info gegeven.
2025 ?? :-D
Ik had het over een (midden-)lange termijn, dat is niet 2025 maar 2035 of later :-D
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

master-magic schreef: 11 okt 2023, 12:45 Ik tel er 24
Er lijkt idd iets mis met mijn lijst, 10 is wat weinig misschien.
Hoe tel jij deze?
Volgens deze site zijn het er 18: https://www.digitalbitrate.com/dtv.php? ... 12&lang=en (van deze topic: viewtopic.php?t=59713 Heb er wat achter moeten zoeken, zou beter in een wiki/pinned topic staan @philippe_d )
Dus mogelijk ook weer verschillend per regio...
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 67 keer

philippe_d schreef: 11 okt 2023, 09:18 [*]Internet gaat over naar Docsis 3.1 (en uiteindelijk Docsis 4).
=> Uiteindelijk doel: volledig uitfaseren Docsis 3.0 (en oudere modems) + gebruik vrijgekomen TV ruimte voor intenrnet.
PS. Op dit ogenblik hebben alle gebruikers van een Docsis 2.0 modem (CH6643E) een nieuwe modem toegestuurd gekregen (CH8568LG). Binnen 6-8 weken zullen deze oude modems gedeactiveerd worden.
Dat Telenet op termijn EuroDOCSIS 3.0 kwijt wilt staat niet ter discussie, maar ik merk hier wel een fout, waardoor ik twijfel wat er nu precies uitgeschakeld wordt.

Ik weet dat CH6643E aangeraden wordt om te vervangen voor alles wat >200 Mbps DL vereist, maar dat is wel degelijk een 3.0-modem en geen 2.0.
Als ze echt binnen de 2 maanden zouden willen stoppen met EuroDOCSIS 3.0, dan zou dat ook betekenen dat ze de 'witte' CH7465LG (wat ook 'slechts een 3.0-modem is) uit omloop zouden moeten halen en dat zie ik eerlijk gezegd nog niet gebeuren.

Ik denk dat ze ondertussen maar heel dun bezaaid zijn, maar bedoel je niet dat EuroDOCSIS 2.0 defenitief uitgeschakeld wordt de komende weken? Enkele voorbeelden van zo'n modem's/HGW's zijn bvb. Motorola SURFboard SVG1501 (met 100 Mbps ethernetpoorten en IEEE 802.11b/g) of EMTA-modems als de SB5101E of SBV5121E. Ik kan me voorstellen dat deze indertijd nog iets langer gebruikt werden voor bijvoordeeld iDTV-only-klanten.

EDIT: Na je quote nog eens goed te lezen snap ik dat je inderdaad de uitfasering van EuroDOCSIS 2.0 bedoelt, maar met een verkeerde HGW erbij vermeld. Het stopzetten van EuroDOCSIS 3.0 zal dus nog niet voor binnenkort zijn.

Op TV-gebied is er nog veel ruimte voor speculatie natuurlijk, maar persoonlijk gok ik dat er nog een ruime overgangsperiode zal zijn voordat DVB-C verdwijnt. Ik zie het wel relatief snel hybride worden, zodat personen met extra zenderpakketten of Streamz eerder naar een TV-box gedwongen worden. Dit publiek kijkt normaliter toch zelden via CI+.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Amazor schreef: 11 okt 2023, 23:54 EDIT: Na je quote nog eens goed te lezen snap ik dat je inderdaad de uitfasering van EuroDOCSIS 2.0 bedoelt, maar met een verkeerde HGW erbij vermeld. Het stopzetten van EuroDOCSIS 3.0 zal dus nog niet voor binnenkort zijn.
Sorry voor de verwarring.
De CH6643E is inderdaad een oude Docsis 3.0 modem (8 x 4).
Ik had me laten misleiden door een post op Netweters over het terugroepen van de CH6643E
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”