Coax buitenbekabeling nieuwbouw

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
DiffieHM
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 7 keer

Voor de aansluiting van een nieuwbouw moet ik een coax kabel trekken van mijn meterkast naar de paddenstoel buiten. Schat dat dit ongeveer een 20m zal zijn tussen beide punten.

Volgens de info van Telenet moet ik dan coax type PE6 gebruiken. Is dit het gebruikelijke type? Kan het kwaad / is het zinvol om voor een "zwaarder" type te kiezen ondanks de afstand van slechts 20m?

Begrijp ik het goed dat de kabel zelf in een buis moet liggen tot tegen de paddenstoel?

Afbeelding
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Neen, het kan geen kwaad een dikker te leggen, maar de voordelen zullen miniem zijn en de prijs/m iets hoger.
Indien je toch een dikkere wilt, zou ik niet meer gaan dan PE11.
Om aan de NIU aan te sluiten zal je ook een dikkere F connector nodig hebben, maar dat spreekt voor zich.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

DiffieHM schreef: 03 okt 2023, 21:42Begrijp ik het goed dat de kabel zelf in een buis moet liggen tot tegen de paddenstoel?
Sowieso, over 15 jaar is alles glasvezel. Je legt dus vandaag een buis omdat daar later dan ook gemakkelijk een glasvezelkabel kan doorgetrokken worden.
De informatie van Telenet is licht verouderd, het bedrijf Wyre is nu beheerder van het fysieke coaxkabelnetwerk. (buis is standaard diameter 50 mm, geen 40 mm, voor coaxkabel is PE6 7mm de standaard )

Bij nieuwbouw kijk je best de meest recente documentatie na op:
https://www.wyre.be/nl/netaanleg
https://proximus.be/bouwen

Want als je vandaag iets verkeerd aanlegt, dan zit je binnen dit en 15 jaar sowieso met het probleem dat de nieuwe glasvezelkabel niet eenvoudig zal kunnen aangesloten worden. Vooral zorgen dat de buis geen scherpe bochten maakt (PVC-straalbocht gebruiken als je buis 90° moet draaien). Ook voor je binnenbekabeling moet je zorgen dat je overal voldoende netwerkkabel UTP categorie 6A aanlegt om op al je toestellen 10 Gbps te kunnen halen in de toekomst. (coaxkabel verdwijnt op lange termijn)
DiffieHM
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 7 keer

OK bedankt voor de info. De kleine buisjes van de energiebocht zijn inderdaad 50mm, dus dat klopte niet meer. En het is enkel om de Telenet modem binnen te trekken, intern in het huis ligt er overal al UTP.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Zwaarder leggen heeft geen nut
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”