Zijn situatie is de volgende:
Garage met TN CV8560E ---------> 8-poorts Netgear switch unmanaged aangesloten op de TN- modem ---------------> cat 6 kabels naar ethernet wandcontact dozen in living, gang en overloop 1° verdieping.
In een mum van tijd was het mesh-systeem bedrijfsklaar. Ik heb de Orbi router ingesteld als AP omdat mijn schoonbroer niet op de hoogte is van 'bridging' e.d.m. Dit resulteerde in volgende opstelling:
Garage met TN CV8560E ---------> 8-poorts Netgear switch unmanaged aangesloten op de TN modem ---------------> cat 6 kabel naar ethernet wandcontact doos in gang ------> van hieruit, kabel naar wan-aansluiting Orbi router in AP- modus.
Probleem is dat de led van de satteliet op de 1° verdieping amber kleurde, hetgeen wees op een slechte wifi-backhaul kwaliteit. Door verbinding van een lan-poort op de satteliet met een lan-poort op de Orbi-router, kleurde de led op de satteliet direct blauw. M.a.w. een bedrade backhaul is hier de oplossing. Alleen ... is het natuurlijk niet mogelijk zonder boren en kloppen om een ethernet kabel van de gang naar de 1° verdieping te krijgen. De woning is vrij recent gerenoveerd en uiteraard geldt ook voor een ethernet aansluitng hetzelfde als voor elektriciteit: liever een kabel / ethernet wand contact doos te veel dan te weing. Enfin, het is wat het is.
Enig opzoekwerk leerde me dat het gebruik van een extra-switch voor een oplossing kan zorgen en dat volgende opstelling ook OK zou zijn:
Gebaseerd op dit schema, is mijn vraag of volgende opstelling zou werken:
Garage met TN CV8560E ---> 8-poorts Netgear switch unmanaged in garage ----> cat 6 kabel naar ethernet wandcontact doos in gang ---------> kabel van hieruit naar extra-switch --------> vanuit deze switch 1. netwerkkabel in WAN-poort ORBI en 2. netwerkkabel in een lan-poort van dezelfde ORBI-router.
Op de switch in de garage is de LAN- kabel die naar de extra switch in de gang vertrekt, de facto ingeplugd. Ik zou in deze switch in de garage ook de netwerkkabel aansluiten die naar de 1° verdieping loopt en daar de satteliet op aansluiten. M.i. komt dit overeen met eerder schema.
Zou dergelijke opstelling werken en niet resulteren in bv. glitches?
Ik lees ook dat wanneer de Orbi-router in AP- modus wordt geplaatst, de wan-poort eigenlijk een LAN-poort wordt. M.a.w. vraag ik me af of ik niet gewoon de netwerkkabel die van de garage naar de gang loopt en ingeplugd wordt in de WAN- poort van de Orbi-router samen met de kabel die naar de 1° verdieping loopt waar de satteliet zich bevindt, samen in de switch in de garage kan inpluggen. Vervolgens zou ik dan opnieuw de satteliet met een lan-kabel aansluiten op de wand contactdoos met de netwerkkabel die van de switch in de garage vertrekt naar deze 1° verd.
Uiteraard zou ik graag een goede oplossing hebben om het heen-en-weer geloop te beperken. Dank bij voorbaat voor jullie raad !