Ik hoorde gisteren zeggen dat het keuren van een elektrische installatie van een woning om de 25 jaar moet gebeuren.
Indien er een brand zou komen ten gevolge van iets in de kast en de keuring niet meer geldig is zou de verzekering lastig kunnen doen.
Wat is jullie mening hierover ?
Keuren elektrische installatie woning ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Die verplichte herkeuring (niet allen periodiek maar ook bij uitbreiding van de installate, verkoop,.....) bestaat al jaren.
Maar we zijn in België => veel regels, nihil opvolging en controle.
De verzekering kan alleen moeilijk doen wanneer er - bij grote schade - een oorzakelijk verband kan aangetoond worden tussen de aanleiding van de brand en het ontstaan van de brand. Wanneer je installatie niet meer geldig gekeurd is en bv. je droogkast is de oorzaak van de brand is er geen oorzakelijk verband en moet de verzekering uitbetalen.
Doe je bv. zelf een uitbreiding van de installatie die aan een herkeuring onderworpen is (en je doet geen herkeuring) en het begint daar te knetteren en de brand slaat van daar over naar de woning zou de verzekering eventueel moeilijk kunnen doen. Maar dat moet ook niet. Er zijn in België nl. meer woningen ouder dan 25 jaar en/of een uitbreiding van de binneninstallatie die niet meer geldig gekeurd zijn dan wel.
Een negatief keuringsattest is trouwens niet eens een geldige reden om een woning niet te mogen verkopen. Het geldt alleen als informatieplicht tov de koper.
Doorgaans (kleine schade) wordt niet eens naar het keuringsattest gevraagd.
Maar we zijn in België => veel regels, nihil opvolging en controle.
De verzekering kan alleen moeilijk doen wanneer er - bij grote schade - een oorzakelijk verband kan aangetoond worden tussen de aanleiding van de brand en het ontstaan van de brand. Wanneer je installatie niet meer geldig gekeurd is en bv. je droogkast is de oorzaak van de brand is er geen oorzakelijk verband en moet de verzekering uitbetalen.
Doe je bv. zelf een uitbreiding van de installatie die aan een herkeuring onderworpen is (en je doet geen herkeuring) en het begint daar te knetteren en de brand slaat van daar over naar de woning zou de verzekering eventueel moeilijk kunnen doen. Maar dat moet ook niet. Er zijn in België nl. meer woningen ouder dan 25 jaar en/of een uitbreiding van de binneninstallatie die niet meer geldig gekeurd zijn dan wel.
Een negatief keuringsattest is trouwens niet eens een geldige reden om een woning niet te mogen verkopen. Het geldt alleen als informatieplicht tov de koper.
Doorgaans (kleine schade) wordt niet eens naar het keuringsattest gevraagd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Hier zou ik ook moeten laten herkeuren, want we zijn ook de 25 jaar gepasseerd. Toen ik wat rondhoorde bij familie en collega's bleek duidelijk dat gewoon niemand zich daar iets van aantrekt. Ik dacht voor mezelf dat dit een must ging zijn bij het laten keuren van mijn laadpaal, maar ook daar hebben ze zelfs niet eens achter mijn origineel keuringsverslag, eendraadschema of situatieschets gevraagd. Wel bleken wat kleine dingen niet in orde omdat de regels ondertussen gewijzigd zijn. Zo had ik geen aardingsschakelaar dus die hebben ze ook wel geïnstalleerd omdat dit anders ging afgekeurd worden bij de keuring van de laadpaal (keurder heeft ook effectief de aarding moeten afschakelen voor een van zijn testen).
Herkeuring schijnt bijna enkel gedaan te worden als zo een woning verkocht wordt, omdat je dan een nog geldig keuringsverslag moet hebben.
Wel ben ik nog eens van plan mijn eendraadschema zelf (digitaal) te hertekenen, want sommige zaken (oa dus ook laadpaal) staan daar niet op. Of ik ook ga laten herkeuren, dunno...
Herkeuring schijnt bijna enkel gedaan te worden als zo een woning verkocht wordt, omdat je dan een nog geldig keuringsverslag moet hebben.
Wel ben ik nog eens van plan mijn eendraadschema zelf (digitaal) te hertekenen, want sommige zaken (oa dus ook laadpaal) staan daar niet op. Of ik ook ga laten herkeuren, dunno...
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Hier zal dit jaar drie keer een keurder over de vloer gekomen zijn. Één keer was voor een algemeen keuring, nodig voor mijn verzwaring naar 3F+N 40A. Dan een keuring van enkel nieuwe zonnepanelen. En later dit jaar een keuring voor enkel nog te plaatsen batterijinstallatie. Al zou ik bij die laatste liefst gewoon alles opnieuw laten keuren aangezien er hier en daar zaken gewijzigd zijn. Ze verdienen goed aan mij 
Is het echt nodig, nee. Mijn ketel laat ik ook niet om de x jaar nakijken, gewoon omdat ik op zie tegen het gedoe en het mij minder boeit dan mijn eigen gelegde elektrische installatie
Gasleidingen zijn na de verbouwingen wel herkeurd natuurlijk. Al wordt dat blijkbaar ook wel eens overgeslagen als ik de verhalen hoor.

Is het echt nodig, nee. Mijn ketel laat ik ook niet om de x jaar nakijken, gewoon omdat ik op zie tegen het gedoe en het mij minder boeit dan mijn eigen gelegde elektrische installatie

Gasleidingen zijn na de verbouwingen wel herkeurd natuurlijk. Al wordt dat blijkbaar ook wel eens overgeslagen als ik de verhalen hoor.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Ik heb tijdens de keuring voor de zonnepanelen meteen een volledige keuring laten uitvoeren, kost inderdaad iets meer, maar minder dan twee losse keuringen. Ben ik weer voor 25 jaar gerust 

Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Woning staat hier intussen 22 jaar, sinds 12 jaar 5700WP aan zonnepanelen en in 2025 wanneer ik die leuke meter krijg laat ik bijleggen tot 10.000WP. Dan misschien eens een volledige keuring laten doen.