Wat is nu echt het verschil met een grootspeler en een MVNO/B-merk ?

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

hey allemaal ik vroeg me af wat eigenlijk tegenwoordig verschil is met groot spelers zoals proximus , orange base/telenet en een MVNO?

Vroeger heb ik geweten toen Mobile vikings bij Base was dat ze heel beperkt 3G masten mochten gebruiken om zo goedkoop te houden.
En nu met proximus , scarlet of Mobile vikings ( proximus ) merk je beetje enkel verschil bij speedtests.

Ik weet toevallig dat in Amerika Metro (by T-mobile) hun B merk goedkoop kan zijn door wat minder data te geve en bepaalde drukke momenten snelheid te beperken.
Hoe zit dat bij ons in belgie?

iemand zicht op? :???:
Vraag dit puur uit interesse en nieuwschierigheid
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Kleine noot aan wie reageert: hou het beleefd, en begin niet provider xyz af te breken omdat ze de voor jou levensnoodzakelijke toeters en bellen niet hebben.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Wat ik bij Hey Telecom gemerkt heb (B speler) is dat support heel traag verloopt: alles moet via de chat, en dan krijg je bericht dat je niet mag weglopen, want een medewerker zal contact opnemen.
Dat kan echter gerust 4 uur duren.
Ook de kundigheid van die medewerkers zou ik in twijfel durven trekken, vermits het schrappen van een nummer+ abonnement gewoon bijna een maand aansleepte.
Onlangs had ik een ander probleem: data roaming werkte niet toen ik in Frankrijk was (gewone roaming wel).
Probleem is dan dat vermits je ze telefonisch niet kunt bereiken, je al ergens wifi moet hebben om te kunnen je probleem melden, en als je dan 4 uur moet wachten tot er iemand antwoordt...
Ik heb de oplossing uiteindelijk zelf gevonden (de APN van de vorige provider stond geselecteerd).

Kortom, ik denk dat die B providers wel goed zijn, als je niet teveel speciale zaken nodig hebt, dan bieden ze effectief meer waar voor hun geld aan, maar er wordt bespaard om de kosten te drukken, en een telefonische helpdesk is daar een onderdeel van.

Een andere B provider waar ik bijgezeten heb is Dommel.
Opnieuw, alles OK, zolang je niet teveel speciale dingen doet, waarvoor je vragen hebt.
Uiteindelijk is Dommel overgenomen door Proximus.

Ik heb ook nog Mobile Vikings gehad, ik weet niet of ik dat een B provider mag noemen.
Weinig problemen gehad toen, maar er waren dus betere opties qua prijs/kwaliteit voor mij.

Lang geleden heb ik nog Simyo gehad, ook een B provider, was ik tevreden over, maar ik had toen niet zoveel speciale vragen.

Wat ik wel gemerkt heb, is dat je meestal gratis een gedetailleerde rekening krijgt bij die B providers.
De beginprocedure verloopt echter meestal wat stroever dan bij de grote merken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Het verschil is toch vooral de winstmarge.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Vergeet de toegankelijkheid niet.
Proximus, Telenet en Orange hebben een boetiek waar je binnen kan wandelen. Of je er altijd goed geholpen wordt, is nog iets anders.
Je gaat lang mogen zoeken naar een Scarlet, EDPnet, UNDO, ... boetiek.

Toen smartphones overstapten van SIM-kaart formaar, kon je met uw MVNO-kaartje moeilijk naar een branded-boetiek gaan om het te laten knippen :). Soms knipten ze er ook naast en dan kon een boetiek u meteen een nieuwe SIM-kaart geven...
Voor mensen die minder digitaal geletterd zijn of technisch onderlegd, is dat toch een drempel.

Afbeelding
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
Bedankt: 183 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Er is ook nog eens een verschil welke delen: billing, netwerk, reclame er door de MVNO worden beheerd.
Je hebt zo een full MVNO waar de MVNO alles buiten de connectie met de zend masten beheert of een light MVNO waar een groter deel niet door hen word beheert, tot een een reseller NMVO waar deze enkel nog de reclame doet.
Afbeelding

Afbeelding
Greetz cyberbug

Afbeelding
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

qua kost besparende dinge van de MVNO snap ik maar throttelen ze ook bij ons de snelheden zoals er met de rest van de wereld word gedaan of hebben we een wet in belgie die alles eerlijk moet houden ?
Ik heb vb scarlet ook gehad en die is wel hee erg tergend traag vergeleken met MV of proximus zelf vb
telemans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Het echte verschil is dat een grote speler zijn klanten die meer betalen ,,voorrang kunnen geven op hun netwerk, men kan dat zelfs per sim instellen
Net als antenne stations die ze kunnen ,,uitzetten en aanzetten" zelfs heel automatisch
Dat is geen fabeltje
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

telemans schreef: 06 sep 2023, 21:59 Het echte verschil is dat een grote speler zijn klanten die meer betalen ,,voorrang kunnen geven op hun netwerk, men kan dat zelfs per sim instellen
Net als antenne stations die ze kunnen ,,uitzetten en aanzetten" zelfs heel automatisch
Dat is geen fabeltje
Dus pak er is WK in belgie en er zijn veel mensen in Brussel Centrum ook aant filme enzo en veel mensen hebben hun gsm vast .
Proximus zou dan zijn snelheden perfect goed snel kunnen aanhouden maar Scarlet/Mobile Vikings zouden ze dan eerder beperken? :|
Nu dat is zelfs in Amerika zo met Tmobile en Metro by Tmobile
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”