(Her)overgang TN naar PX

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2473
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Beste allen,

Momenteel heb ik een Telenet OneUp abo doch ik kamp met volgende problemen sedert enkele weken (nadat een jaar ongeveer alles min of meer OK is geweest):
- algemene uitval van ALLE services: mobiele tel., internet, TV, vaste tel. Na tussenkomst van de ombudsdienst, kreeg ik het antwoord dat de laatste totale drop-out het gevolg was van een elektriciteitspanne terwijl ik op die dag - 10/08 - geen enkel moment zonder elekticiteit geweest ben op geen enkele plaats in het huis. Domotica bleef 'aan' met de melding dat er geen internetverbinding was ...
- tijdens het bekijken van TV- opnames, meermaals per week de melding "bufferen", "fout wegens netwerkprobleem Telenet" met hieraan gerelateerd telkens opnieuw opstarten van modem, TV box, etc
- verlies van opnames (minder dan 1 j. oud, ad random, ...) zelfs op momenten dat we met verlof waren en niemand van het gezin - ook niet via de TN tv app - TV gekeken heeft of opnames gewist / geprogrammeerd heeft.

Je hebt meer kans op het winnen van de Lotto dan een medewerker van de TN- klantendienst aan de lijn te krijgen.

via de ombudsdienst heb ik al 4 keer gelijk gekregen nav. problemen met gepaste tussenkomst van TN na interventie van de TELECOM- ombudsdienst maar ook dit parcours word ik regelmatig beu.

Mijn volledige installatie is al meermaals gecontroleerd door verschillende TN techniekers alsook door een SWAT- technicus of iets dergelijks, telkens met de mededeling dat bij mij alles OK is en dat er hier een structureel probleem is met het TN netwerk in de buurt. Er werden al op 4 plaatsen in de buurt bij particulieren wiens installatie netwerkproblemen veroorzaakte, herstellingen uitgevoerd, telkens met tijdelijk succes. Een SWAT technicus sprak over een overbelaste node ...

Tout court: ik zit met TELECOM problemen die allesbehalve aangenaam zijn, zeker op momenten van thuiswerk.

Ik ga nu opnieuw deze namiddag een dossier lanceren bij de ombudsdienst doch ... overweeg ik serieus een nieuwe overstap naar PX. Ze zijn hier gestart met de aanleg van fiber en via fiberklaar en PX krijg ik de melding dat binnenkort (en dat zou max. vandaag + 1 j. zijn, volgens de klantendienst van PX) kan overstappen naar fiber.

Gezien hoger vermelde problemen die meermaals wekelijks opduiken - ook bij andere TN gebruikers langs onze kant van de straat - overweg ik gewoon een flex pack terug te nemen bij PX in afwachting van de komst van fiber.

Ik ben vroeger reeds 'koper-klant' geweest bij PX maar had toen ook te kampen met problemen die 'onoplosbaar' leken na tussenkomst van techiekers en 3 verschillende netwerk-specialisten van toen nog Belgacom. Zelfs 'Quistnix' zaliger, begreep toen niets meer van mijn situatie en zei dat hij er de kaarten moest bij neer leggen. Deze aansluiting dateert van 2012-2013 en toen had ik Belgcaom TV, mobiele tel, vaste tel en internet.

Problemen betroffen toen:
- blokjesvorming bij het TV- kijken
- asynchroon beeld en geluid op TV waarbij het beeld en geluid permanent asynchroon liepen gedurende meerdere seconden
- drastische daling van de intenetsnelheid toen we HD TV keken of met meerdere gezinsleden tegelijk aan het surfen waren
- regelmatige drop-outs van alle diensten.

Ten einde raad overweeg ik nu terug de stap te zetten naar PX- koper in de hoop dat misschien daardoor fiber ook iets vlugger onze weg uit komt. Ik probeer ook andere bewoners uit onze straat langs onze zijde met dezelfde problemen te mobiliseren om de stap te zetten naar PX doch de meeste mensen zijn 70+ ers en trekken zich niet te veel aan van TELECOM.

Nu mijn vraag of ik eigenlijk veel minder kans heb op problemen met TN alook in vergelijking met hoger geschetste Belgacom-problemen daterend van 2013 gezien
- nieuwere versies van de bbox en TV- boxen van PX, zou ik via 'koper' nog altijd problemen hebben zoals hoger beschreven?
- ik ken niets van netwerktechnologie, maar ik hoor dat ook 'vectoring' zijn intrede bij PX gedaan heeft. Zou dit minder kans maken op problemen zoals hoger beschreven?
- misschien zijn er nog wijzigingen in de PX inforastrctuur die minder kans op problemen geven ... ?

Kan ik eventueel gedurende 14 dagen een flex pack uitproberen en TN behouden. Indien dit met de nieuwste technologie OK zou zijn, kan ik TN dat eindelijk definitief buiten zwieren.

Alle adviezen zijn welkom en oprechte dank hiervoor. Ik heb alvast de klantendienst gevraag mijn lijn terug eens uit te meten.

Tout court: ik weet het niet meer.

Overgang naar Orange is voor mij duurder en betekent gebruik van dezelfde netwerk infrastructuur met risico op dezelfde problemen als momenteel met TN. Ik zoek momenteel vooral ook een stabiele internetverbinding ifv. thuiswerk voor mezelf en onze 2 zonen en als het kan ook met synchroon tv- beeld en geluid én zonder blokjesvorming. In deze hoogtechnologische tijden :beerchug: zou dit van mij al een gelukkiger mens maken.

Terwijl ik deze mail schrijf, opnieuw 3X drop-outs van TN internet.
peroxide
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer
Provider

Een vertrek bij Telenet lijkt mij onder deze omstandigheden wel aangewezen.
Ik zou beginnen met de te verwachten snelheid bij proximus hier te controleren: proximus.be/internetspeed
Er is sinds jouw problemen inderdaad vectoring ingevoerd op alle ROP's, maar niet op de LEX'en...
De TV decoders zijn ook sterk veranderd (zelf geen ervaring mee), dus die problemen zouden ook niet meer mogen bestaan (tenzij de lijncapaciteit het probleem was natuurlijk)
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 6839
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Niemand belet jou om 2 abonnementen af te sluiten, dus als je liever een overlap hebt dan kan dat.
Los daarvan, ik heb internet via edpnet op koper. Mijn kabel is er eentje in lood, de technieker schrok dat dit nog 'in het wild' bestaat.
Ondanks dat heb ik hier zonder enige hapering 80/25 als reële snelheid. Daarmee kan ik zonder enig probleem TV kijken op 2 schermen en surfen, ...
Aan de technologie zal het dus niet liggen, het enige wat jou nog kan hinderen is als je te ver van een centrale zit.
Ligt er al fiber in jouw straat? Want dan is het zeker geen probleem.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9535
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

cadsite schreef: 03 sep 2023, 15:31 Mijn kabel is er eentje in lood, de technieker schrok dat dit nog 'in het wild' bestaat.
Ik ook.

Als dat lood op de een of andere manier in de bodem of het grondwater raakt is dat vrij gevaarlijke vervuiling (meer dan koper).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2473
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

cadsite schreef: 03 sep 2023, 15:31
Aan de technologie zal het dus niet liggen, het enige wat jou nog kan hinderen is als je te ver van een centrale zit.
Ligt er al fiber in jouw straat? Want dan is het zeker geen probleem.
Er is glasvezelkabel in aanleg. Er liggen 2 soorten kabels al enkele maanden waarop 'glasvezel' staat. Er zijn nog geen aansluitingen op de gevels hier. Op de site van PX staat te lezen dat fiber binnenkort beschikbaar zal zijn, wat 'binnenkort' ook moge betekenen. Dus fiber is komende maar de klantendienst laat weten dat dit nog maanden tot een jaar kan duren ... ?

Verder: mijn huis bevindt zich op een 150 meter van een grote kast met PX aansluitingen. Destijds gingen techniekers ook in die kast van alles aanpassen en uitproberen om onze problemen opgelost te krijgen.

Bij TN klantendienst weer niet bereikbaar vandaag. Ga nu eerst lijntest afwachten maar was er bij PX geen site waar je kon testen welke VDSL- snelheid je zou halen?

é@Iedereen:dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2473
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Lijntest_Resultaat.jpg
Dit is het resultaat van de test via de link van Raf1

Download en upload snelheid verschillen natuurlijk sterk met een TN OneUp maar hier worden we om de haverklap opnieuw met drop-outs geconfronteerd nadat alles goed ging na oplossing van technische issues bij meerder klanten in de buurt.

Nog enkele vraagjes:
1. Met de specs in bijlage en een gezin van 4 personen, TV- kijken met 1 of 2 en ondertussen surfen ... ? Is dit haalbaar / doenbaar
2. UHD TV- kijken met deze specs ook mogelijk?
3. Niemand die iets kan vertellen over vectoring, de nieuwe tv boxen en bbox als veranderende PX VDSL- technologie. Zou dit + impact kunnen hebben op de problemen die ik zoals hoger beschreven, in het verleden had met PX.

Zo ja, vraag ik de flex direct aan in afwachting van de afwerking van de fiber in aanleg in de straat.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Die lijntest ziet er goed uit, dat wordt bijna zeker 100/30 Mbps na een DLM-testperiode (Dynamic Line Management) van 14 dagen.

Surfen en streamen is perfect te doen in Ultra HD met 4 personen tegelijk. Alleen downloads duren langer.
Ik verwijs graag door naar https://help.netflix.com/nl/node/306 waar de nodige bandbreedte voor streaming staat opgelijst.

Gewoon bestellen, Proximus werkt met contracten van onbepaalde duur, dus je kan altijd terug naar Telenet (of Orange).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2473
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Eerst en vooral bedankt Raf voor de toelichting en hulp.

TN is echt niet meer houdbaar. We gaan dit een kans geven in afwachting van PX fiber bij ons in de straat. Kabels liggen al onder de grond dus ik denk dat enkele maanden of een jaar geduld niet zo onoverkomelijk zijn, zeker met de komst van fiber in het vooruitzicht.

Toegevoegd na 3 uren 50 minuten 47 seconden:
Bijkomende vraag: is het nog zinvol een lijnmeting te vragen om te checken of er geen storing op zit ?
peroxide
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer
Provider

Wanneer de technieker de installatie komt doen, doen die normaal ook ineens een lijntest om te controleren of alles goed werkt
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2473
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Tja, dat weet ik maar vroeger (periode 2011) had ik veel problemen met Belgacom:
- bij momenten, extreem lage internetsnelheid
- geen synchroon beeld en geluid bij TV- kjken + blokjes vorming in beeld
- etc.

Mijn vraag is nu of met de vecotring-techniek, de recentste Bbox en Android Tv- boxen van PX, dit probleem zou verholpen zijn ...? Ik weet niet of men naast hoger vermelde inschatting van de vermoedelijke internetsnelheid, kan kijken of er (nog) storingen zijn op mijn lijn?

Als de technieker er is voor de installatie en ik bij TN alles al heb opgezegd is 't m.i. al een beetje laat. Het heeft geen zin om van de regen in de drop te komen.

Mijn pre-order voor een fiber pack van PX is al geplaatst zodat wanneer 'fiberklaar' passeert, onmiddellijk ook alle PX diensten in dienst gesteld worden ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

koenraaddeconinck schreef: 05 sep 2023, 07:14 3. Niemand die iets kan vertellen over vectoring, de nieuwe tv boxen en bbox als veranderende PX VDSL- technologie. Zou dit + impact kunnen hebben op de problemen die ik zoals hoger beschreven, in het verleden had met PX.
Niemand kan jou garanderen dat je nu een probleemloze lijn krijgt...

Het enige wat vectoring doet, is de overspraak verminderen/annuleren die op jouw lijn komt, afkomstig van andere VDSL2 gebruikers die in dezelfde kabelbundel zitten. Hierdoor kan Proximus een hogere snelheid aanbieden op de lijn.
Maar vectoring zal niet helpen als de fysieke conditie van jouw lijn slecht is (voorbeeld water insijpeling in een ondergrondse aftakking).

Volgens de lijnwaarden die je hierboven toevoegde zit je in vectoring zone 1 (zie tabel).
- de initiële snelheid zal theoretisch 70/20 zijn
- DLM kan je na een evaluatie periode verhogen naar 100/30

Zoals raf1 en cadside al schreven:
- niemand belet je om gedurende een overgangsperiode met 2 2 abonnementen af te sluiten.
- er is geen enkele financiëel risico: je kan op ieder ogenblik een internet contract opzeggen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
userbase crew
userbase crew
Berichten: 6839
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

'periode 2011' is 13 jaar geleden.
Dat is in tech-land een eeuwigheid.
In die periode was telenet "gewoon goed", ook dat is zoals je zelf ondervindt, niet meer van deze tijd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Bestel zonder Easy Switch, dan blijft Telenet Internet en TV gewoon functioneren tot jij besluit om deze diensten op te zeggen.

Als je je VDSL-lijn wil uittesten, terwijl al je Telenet-diensten behouden blijven, kan je ook gewoon Scarlet Loco bestellen voor 34 euro/maand. Net zoals bij Proximus is Scarlet steeds opzegbaar want een overeenkomst van onbepaalde duur.

En sowieso, facturen voor niet-functionerende diensten betaal je niet, maar betwist je bij de klantendienst.
Je hebt niets te verliezen.

In het meest extreme geval, als je VDSL-lijn wegens een zwaar verstoord signaal toch regelmatig zou uitvallen, moet je een nieuwe aansluitkabel laten aanleggen. https://www.proximus.be/nl/id_cr_buildi ... ouwen.html
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2473
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Nogmaals zeer veel dank Raf voor deze nuttige tips ! Ga het er gewoon op wagen want eeuwige twijfel leidt tot niets en de technologie zal zoals Cadsite zegt, zeker geëvolueerd zijn. Trouwens met TN is het al lang geen lol meer.

Nogmaals dank voor al jullie adviezen! Ga bestelling plaatsen zonder easy switch.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”