digicorder kon EMTA niet meer vinden, kan ook de nieuwe HGW niet vinden

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
vanstiepelteen
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Op dinsdagavond viel internet weg, dit gebeurde de laatste tijd wel vaker wegens werken in mijn straat die nu al een tijdje aan de gang zijn. 's Anderendaags werkte internet terug, maar ik ontdekte later die dag dat de digicorder de modem niet meer kon vinden.

Ik was nog niet direct van plan de EMTA ( = "modem-only") gratis te gaan omruilen voor een nieuwe HGW, maar deed dit uitendelijk toch, nadat ik eerst alles uitgeprobeerd had wat ik kon. Maar, ook met de nieuwe HGW blijkt het nog steeds niet te willen lukken, d.w.z. enkel voor wat dit probleem betreft, dus al de rest werkt wel. Dus ook de (nog veel oudere) digibox doet het nog altijd, afgezien van soms blokjes in het beeld en regelmatig het kijken met terugkijk-TV niet ofwel niet goed willen starten op die digibox.

Met alleen maar een Cat5e kabel tussen de HGW en de digicorder en met geen andere toestellen aangesloten op de HGW (en met het WiFi signaal uitgeschakeld in de instellingen via Mijn Telenet), heb ik al geprobeerd de HGW en de digicorder allebei te resetten, dus 35 minuten de HGW uitgeschakeld gelaten en langer dan 5 minuten de digicorder zonder stroom gelaten.

Klantendienst al 2x gebeld, daar kwam het er doodleuk op neer dat zelfs een simpele D-Link DGS-108 tussen de modem en de digicorder hangen, voor problemen kan zorgen omdat deze switch niet van hun is, en dat ze daarom niet verantwoordelijk zijn... had ze misschien achteraf bekeken toch beter de groeten kunnen doen van Jos & Josiane:
viewtopic.php?p=797260#p797260
:funny:

Ik heb inmiddels ook al de digicorder eens naar de fabrieks-instellingen gereset (met behoud van opnames), maar hij kan de HGW nog altijd niet vinden. Nochtans lijken de IP addressen wel in orde, dit is wat ik krijg met mijn Asus RT-AX92U 2 Pack in AP-modus met AiMesh met wired backhaul waarbij de primaire node hangt tussen de HGW en de D-Link terwijl de secundare node hangt tussen de D-Link en de digicorder:
Asus.jpg
Er hangt dus geen router in het netwerk (behalve dan de ingebouwde router van de HGW zelf uiteraard).

Weet iemand wat ik nog eerst kan proberen alvorens de digicorder dan toch maar te gaan ruilen voor een TV box? Alvast bedankt voor jullie nuttige tips! :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Een digicorder/digibox heeft 2 MAC adressen, en krijgt dus 2 verschillende IP adressen (indien aangesloten op een HGW):
  • Mac adres 68:63:59:X:X:X is voor interactiviteit, en hierop krijg je een (IPTV) IP adres van Telenet: 10.x.x.x
  • Mac adres 6A:63:59:X:X:X is voor het delen van opnames tussen de toestellen thuis, en hierop krijg je een (INHOME) IP adres van de Telenet HGW: 192.168.0.x
Op je screenshots zie je duidelijk waar het verkeerd gaat:
  • jouw digibox heeft 2 correcte IP adressen: 10.16.x.x en 192.168.0.226
  • jouw digicorder heeft geen correcte IP adressen: 192.168.0.171 en 192.168.0.162
Conclusie:
  • jouw digicorder is niet correct geprovisioneerd bij Telenet
Oplossing is simpel:
  • Telenet bellen en vragen om jouw modem/digicorder te herprovisioneren. Geef hier bij het juiste MAC adres van het betreffende toestel (68:63:59:X:X:X). Soms helpt het om het toestel administratief eerst te verwijderen, en dan terug in te brengen.
  • Of ga met het toestel (of een foto van de label) naar een Telenet winkel, zij kunnen dat ook in hun systeem.
PS. Ik zou je afraden om de digicorder om te ruilen voor een TV Box, want dan gaat Telenet gelijktijdig ook jouw (perfect werkende) digibox afsluiten :cry:
Er is niets verkeerd met je digicorder)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

vanstiepelteen schreef: 27 aug 2023, 07:48 Klantendienst al 2x gebeld, daar kwam het er doodleuk op neer dat zelfs een simpele D-Link DGS-108 tussen de modem en de digicorder hangen, voor problemen kan zorgen omdat deze switch niet van hun is, en dat ze daarom niet verantwoordelijk zijn.
Voor alle duidelijkheid (voor degenen die wat achtergrond bij nodig hebben): Dit is bij de haren getrokken.
In die zin dat uiteraard elk toestel dat je er tussen hangt, kapot kan gaan; maar switchen gaan normaal gezien niet selectief kapot.
Als de toestellen een IP adres hebben, dan hebben ze quasi zeker (TN werkt niet met static IPs afaik) ook connectie met een DHCP server.
En als ze dus connectie hebben voor 1 ding, dan hebben ze dat ook voor alle andere netwerk toepassingen.
Dit is gewoon "cover your ass" gedoe dat ze moeten uitkramen; als het dit niet was, dan hadden ze het wel op je bekabeling gestoken.

Om dat soort argumenten te vermijden, test je het inderdaad best ns met een aparte kabel die je snel effe ad-hoc legt tussen hun router en je digicorder (zoals je gedaan hebt).
Want TN heeft wel de neiging om de schuld te steken op alles dat op je netwerk zit dat niet van hen is.

Philippe maakt de (zeer waarschijnlijk) correcte analyse: de digicorder krijgt niet meer het juiste IP adres van hun "tv netwerk" (dat zit in de 10.0.0.0/8 range).
Dat wil zeggen dat ze het toestel niet meer juist herkennen, en wss dus verkeerd geprovisioneerd hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”