Wifi voor kampeerterrein

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Voor een kampeerterrein (deels) van wifi te voorzien, ben ik aan het rondkijken naar de beste oplossing (price/value)

In bijlage een foto van de afstanden - in het midden is waar de antenne zou komen, en dan heb je:
1x een afstand van 150m te overbruggen
1x een afstand van 70m
en 1x een rechtstreekse zone van +/- 50 op 70 waar ook wat ontvangst zou moeten zijn voor clients.

Ik dacht aan 1 van deze 2 opstellingen:

1x LTU rocket (basis)
2x airmax 5ghz 13dbi omni (antenne)
2x LTU lite (ontvangende zijdes)
2x U6+ (client APs)
1x uap-ac-m-pro (voor de rechtstreekse zone)

of

1x airmax rocket 5ac lite (basis)
2x airmax 5ghz 13dbi omni (antenne)
2x airmax lite ap gps (ontvangende zijdes)
2x U6+ (client APs)
1x uap-ac-m-pro (voor de rechtstreekse zone)

Wat zijn jullie adviezen/gedachte hierover ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Ik kan niet adviseren wat je moet kopen, wel kan ik zeggen hoe andere campings ermee omgaan.
Zelden zie ik goede ontvangst, ondanks dat ik quasi altijd naar de betere camping ga in Nederland. De 2 plekken waar het vrij goed zat, hadden ze voor ongeveer een even grote(kleine) camping meerdere antennes staan.
De clients gaan die afstanden volgens mij ook niet kunnen overbruggen.
In de ene kon je onbeperkt clients aanmelden maar daar was er soms wat vertraging.
In de andere kon elke plek slechts 2 clients online zetten.
Volgens mij zijn dat allemaal variabelen waar je aan moet denken alvorens verder te gaan.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Stop je design eens in https://design.ui.com/
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Is 2 AP's niet véél te weinig voor een oppervlakte van 50 bij 70? Dat schreeuwt toch om traag verbindende clients ver van de AP's, die het dan voor iedereen vertragen?

Hoeveel gebruikers denk je dat er simultaan gebruik gaan maken? Waarschijnlijk is dat een veel belangrijkere parameter dan de coverage.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

de 2 AP's zouden op de uiteindes komen, om clients daar in de buurt te bedienen.
in het midden is dus het huis met de centrale lijn, en daar zou een extra antenne staan voor "een redelijk deel" van die 50x70 te dekken als bedoeling dat daar even vlug online kan gegaan worden voor iets op te zoeken terwijl de kids in de speeltuin zitten.

ik verwacht dat er max een 100tal clients gelijktijdig, gespreid over de 3 punten (dus bij de 2 AP's en in de speeltuin) tesamen zouden zijn, waarvan een redelijk deel dus smartphones zouden zijn.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Als je over de hele camping een goeie verbinding wil over 5Ghz ga je voor elke 25m2 een AP moeten voorzien. Maar ik ga ervanuit dat het niet de bedoeling is om over heel die plaatst WiFi te hebben, maar eerder 'rondom' de 3 aangehaalde punten ?

Centraal zou ik zelfs 2x een 'Wireless Wire' van Mikrotik overwegen op voorwaarde dat je +/- LoS hebt (regen & sneeuw zijn geen issues), en dan inderdaad 3 goeie AP's waarbij je vooral op het aantal simultane gebruikers moet kijken .. WiFi-6 is imho geen vereiste, Long Range mogelijk wel ?, dus een UAP-AC-LR or U6-LR is goed genoeg ? Langs de andere kant, als het 'outdoor' moet zijn is je keuze bij Unifi wel zeer beperkt.

PS: 100 is al aardig wat hoor ... das een throughput van een paar honderd Mbit vereist :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Sasuke schreef: 21 aug 2023, 15:23 Als je over de hele camping een goeie verbinding wil over 5Ghz ga je voor elke 25m2 een AP moeten voorzien. Maar ik ga ervanuit dat het niet de bedoeling is om over heel die plaatst WiFi te hebben, maar eerder 'rondom' de 3 aangehaalde punten ?
Als er op een campingsite staat "wifi aanwezig op het terrein", dan betekent dat dat je zowat overal deftige ontvangst hebt.
enne... 1 voor elke 25m²?
Een beetje een zichzelf respecterende camping geeft minimaal 75m² tot gemakkelijk 125m²/kampeerplek.
Ik weet dat veel mensen denken dat kamperen voor marginalen is die zich tegen elkaar gaan plakken, maar onderstaand beeld is meer regel dan uitzondering bij kleine campings:
Afbeelding

Vergeet ook niet dat wifi vooral zwaar onder druk komt te staan als het weer wat minder is. Dan zitten er vaak meer mensen in hun tent/camper/caravan en vooral die laatste 2 zijn verre van ideale posities.

Je veronderstelt 100 clients, maar dat lijkt me aan de lage kant.
Neem een doorsnee vakantieganger zoals wij: mijn 2 dochters en ik.
3 x gsm
1 x tablet

Bij anderen zal dat zeker meer zijn. Als die verbonden zijn via wifi zullen die automatisch foto's uploaden, apps updaten,... Er wordt wat verzet hoor.
Laatst gewijzigd door cadsite 21 aug 2023, 19:28, in totaal 2 gewijzigd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dat moest 250m2 zijn :-)
Afbeelding
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Sasuke schreef: 21 aug 2023, 17:00 Dat moest 250m2 zijn :-)
Da's al heel wat realistischer, maar zoals je op mijn screenshot ziet kan je via de 5Ghz dus maximaal 3 plaatsen per AP kunnen dekken.
Waarom moet dat persé 5GHz zijn? Blijven toestellen niet ook de 2.4GHz band bedienen of is dat ook een eindig verhaal zoals 3G voor mobiel?

Ik zit hier totaal niet als wifi-expert (want dat ben ik totaal niet), ik geef hier enkel mijn ervaring als gebruiker van wifi op campings.

Het screenshot is trouwens van https://www.groenstraat.nl misschien kan TS hen even contacteren om ervaringen uit te wisselen? Het zijn héél sympathieke mensen. Ik ben er zelf 2 keer gaan verblijven.
Als ik kijk naar de grootte en naar de tekening denk ik dat deze redelijk in lijn liggen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is dus inderdaad *NIET* de bedoeling om de hele camping een volledige dekkingsgraad te geven.
de internetlijntjes zijn daar beperkt tot vdsl, en met een totaal van +/- 300 plekken zou je dan per plek een max van 0.3mbps kunnen geven... gaan we niet doen :)

De bedoeling is dus inderdaad om de 3 aangehaalde "hotspots" van internet te voorzien, met daar een beperkte hoeveel caravans van de vaste gasten op te zetten,
met een max van +/- 20 caravans + dan de zone van de speeltuin - en daarom reken ik dus op een 100tal clients max (verbonden, niet allemaal actief aan het verbruiken).

Ooit, in een verre toekomst, kan er misschien fiber worden doorgetrokken, maar dat is niet iets dat echt rendabel is op dit moment, omdat pxm dan zo'n 500m graafwerken zou moeten doen + de fiber leggen, deels langs openbare weg, om dan 1 fiberlijntje aan te sluiten....
Sasuke schreef: 21 aug 2023, 15:23 Centraal zou ik zelfs 2x een 'Wireless Wire' van Mikrotik overwegen op voorwaarde dat je +/- LoS hebt (regen & sneeuw zijn geen issues), en dan inderdaad 3 goeie AP's waarbij je vooral op het aantal simultane gebruikers moet kijken .. WiFi-6 is imho geen vereiste, Long Range mogelijk wel ?, dus een UAP-AC-LR or U6-LR is goed genoeg ? Langs de andere kant, als het 'outdoor' moet zijn is je keuze bij Unifi wel zeer beperkt.
die wireless wire van mikrotik kende ik nog niet, maar met de 60ghz band moet je nog net iets meer LoS hebben dan over de 5gb omni, toch ?
we hebben namelijk in 1 richting gewoon LoS (maar dat kan zelfs te doen zijn met nano's die ik nog liggen heb) en in de andere richting wel bomen....
(maarbon, paaltje bij op een toiletgebouw en dat komt ook wel in orde)

de reden voor ubiquiti/unifi is enerzijds omdat ik daar meer bekend mee ben dan met mikrotik hun wifi aanbod,
en anderzijds omdat ik al een paar ac-pro's heb om daar momenteel een klein deeltje te voorzien over een gedeelde tadaam verbinding (die meer niet dan wel werkt).

idealiter zou ik ook vlan's kunnen blijven behouden (kan niet met de NS loco's die ik nog heb helaas), zodanig dat de verschillende gebruikers gescheiden blijven van elkaar.

cadsite schreef: 21 aug 2023, 19:27 maar zoals je op mijn screenshot ziet kan je via de 5Ghz dus maximaal 3 plaatsen per AP kunnen dekken.
Waarom moet dat persé 5GHz zijn? Blijven toestellen niet ook de 2.4GHz band bedienen of is dat ook een eindig verhaal zoals 3G voor mobiel?
De huidige opstelling met 2 uap-ac-pro's (2.4ghz) voor de clients dekt ongeveer 10 plaatsen, maar niet optimaal.
De bedoeling is om nu eerst de internetlijn stabiel te krijgen (ipv tadaam een fixed vdsl lijntje, dat is ondertussen opgeleverd),
vervolgens een "deftige basis" uit te werken om van die centrale locatie naar de 3 zones te gaan, en dan de zones verder te optimaliseren "as needed".
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ni voor 't 1 of 't ander, maar dat is nu toch echt wel cruciale info die van in het begin had kunnen geven hé...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Splitter schreef: 21 aug 2023, 19:37 de internetlijntjes zijn daar beperkt tot vdsl, en met een totaal van +/- 300 plekken zou je dan per plek een max van 0.3mbps kunnen geven... gaan we niet doen :)
Je gaat nu misschien niet veel beter doen. Eén client die erg ver van het access point zit, maar nog net binnen range en die wat filmpjes gaat kijken en iedereen heeft traag internet :)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

cadsite schreef: 21 aug 2023, 19:54 ni voor 't 1 of 't ander, maar dat is nu toch echt wel cruciale info die van in het begin had kunnen geven hé...
welke cruciale info ontbrak dan in mijn openingsbericht, waar ik zeg:
Splitter schreef: 21 aug 2023, 12:00 Voor een kampeerterrein (deels) van wifi te voorzien, ben ik aan het rondkijken naar de beste oplossing (price/value)
?
de huidige (deels) bestaande situatie is van geen belang in de nieuwe opstelling die we trachten te maken....
SpecialK schreef: 21 aug 2023, 20:34 Je gaat nu misschien niet veel beter doen. Eén client die erg ver van het access point zit, maar nog net binnen range en die wat filmpjes gaat kijken en iedereen heeft traag internet :)
is dat niet te voorkomen met enerzijds een min. connectiesnelheid te hanteren, eventueel B-clients verbieden, en airtime fairness te gebruiken ?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Splitter schreef: 21 aug 2023, 20:43
is dat niet te voorkomen met enerzijds een min. connectiesnelheid te hanteren, eventueel B-clients verbieden, en airtime fairness te gebruiken ?
Correct ... je zal altijd wel wat impact hebben van de zwakste kink in de kabel, maar zo kan je de impact alvast een heel pak verminderen.
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 21 aug 2023, 19:37 die wireless wire van mikrotik kende ik nog niet, maar met de 60ghz band moet je nog net iets meer LoS hebben dan over de 5gb omni, toch ?
Unifi heeft gelijkaardige producten; Building bridge, Airfiber reeks, Gigabeam reeks, ... of je legt je eigen fiber backbone (Unifi UFiber reeks) om je spectrum niet te vervuilen met je links over zo'n korte afstanden.

De vraag is steeds wat het mag kosten en op welke termijn je denkt (wat meestal weinig is en op korte termijn).

Begin trouwens eens te Google'n op "campsite wifi" en lees topics zoals dit https://community.ui.com/questions/Camp ... 3f17d3d541
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

unifi is het eerste waar ik naar kijk wegens iets meer ervaring + reeds een kleine setup.... maar anderzijds, zoals je zegt, is het altijd kostgevoelig... en mikrotik ligt eigenlijk een stuk lager heb ik het idee.

1x powerbox pro (router + poe voor 2x disc lite & 1x mANTBox)
4x disc lite5 ac (voor de 2 ptp links)
1x mANTBox 2 12s (sectorantenne voor de speeltuin te dekken)
2x BaseBox 2 met elk 2 antennes van 5dbi gain (client AP's)

komt samen op een 650 euro.

gelijkaardig bij unifi zit ik dan op:

1x usg
1x cloudkey
1x nanoswitch als poe/switch
4x nanostation 5ac's als ptp links
1x 2ghz airmax 2x2 sector antenne + rocket
2x u6 AP
.. samen boven de 1200 euro
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 21 aug 2023, 22:40 1x usg
1x cloudkey
Vergeet dat al maar (maw. wat ik bedoelde over welke termijn denk je)... da's goed voor een 100 Mbit lijntje.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

die usg -of whatever it will be- zou altijd geupgrade kunnen worden als er ooit, in een (heel) verre toekomst fiber zou komen....
voorlopig is er, zoals gezegd, maar max een vdsl lijntje (dus 100/35) beschikbaar in any case (wat dan ook de reden is dat er maar een paar zones gedekt zullen worden)

de usg/router is overigens niet het issue, de vraag hier is vooral wat de beste/meest betrouwbare dekking & bang for the buck geeft (ik zou ruckus leuk vinden, maar dat past niet in het budget natuurlijk... het is dus of ubiquiti, of mikrotik)
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Usg is een end of life reeks, daar zou ik ver vanaf blijven. Die zijn nooit feature compleet geraakt en zullen het IMHO nooit worden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Dream machine is dan een oplossing, toch ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Blijf weg van LTU. Leuk voor in de middle of nowhere, maar gaat dood bij elk beetje ruis. Als je PtMP (point-to-multipoint) doet, blijf dan ook weg van MikroTik: de TDD implementatie van Ubiquiti (AirMAX) is stukken beter dan die van MikroTik (NV2). Dekking voorzien in caravans is een hel, die dingen zijn tegenwoordig veel te goed geisoleerd, daar komt geen draadloos signaal door (en als het erdoor komt, dan zit je met clients met zeer slechte modulaties, wat je sowieso wil vermijden).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Is WiFI aanbieden niet volledig achterhaald vandaag de dag?
Iedere kampeerder heeft tegenwoordig toch mobiel internet. Ook buitenlandse kampeerders uit de EU kunnen hier roamen en hun thuisdata gebruiken.
In de meeste gevallen zelfs veel sneller dan met zo'n gedeelde camping wifi?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 22 aug 2023, 12:02 Is WiFI aanbieden niet volledig achterhaald vandaag de dag?
Ja en nee.
Velen hebben tablets en/of e-readers. Dan moet je beginnen sukkelen met een mifi, hotspot,...
In BE hebben we jammer genoeg nog geen providers die betaalbaar prepaid unlimited verkopen, dus zit je ofwel met belachelijk dure abonnementen ofwel met een te beperkt datavolume.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik dacht eerlijk hetzelfde. Goed dat je het wil aanbieden, maar je kan dan ook bvb maar dekking op een bepaalde plaats geven, dicht bij het hoofdgebouw of in de cafetaria bvb. Ik doe nu heel af en toe een camping en mijn mobiele data is vaak sneller dan wat ik op de camping te pakken krijg. Wil ik op de tablet kan ik vlot de verbinding delen van de GSM. Je kan ook moeilijk verwachten dat je films en series kan streamen op een camping. Nu, dit doet natuurlijk weinig ter zake als de uitbater echt wifi wil voorzien op de ganse camping en dat in de verf wil zetten natuurlijk.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Als je wilt weten of dat nog relevant is, ga dan eens naar een camping waar wifi enkel op 1 of enkele plekken aanwezig is.
Je hoeft je gsm niet boven te halen om te zien waar er wifi is. :lol:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik heb toch liever dat men wifi aanbiedt op alle plekken, dan moet ik, als ik een pint ga drinken op het terras, niet verplicht meeluisteren naar het videobelmoment van één of andere hollander die daar komt zitten omdat het 'gratis' is...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Met de wisselvalligheid van het weer zal er wel geregeld gestreamd worden, dat is trouwens niet enkel video. Neen, wie vandaag nog accommodatie zonder wifi aanbiedt zal het wel merken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef: 22 aug 2023, 00:09 die usg -of whatever it will be- zou altijd geupgrade kunnen worden als er ooit, in een (heel) verre toekomst fiber zou komen....
Blijkbaar geld genoeg dus... mij lijkt het weggesmeten geld (ook al heb je pas binnen een jaar fiber).

Ik heb een beetje de indruk dat je snel iets wil voor weinig geld... meestal geeft dat een dramatisch resultaat en verloren geld.
SPR schreef: 22 aug 2023, 12:24 Ik dacht eerlijk hetzelfde. Goed dat je het wil aanbieden, maar je kan dan ook bvb maar dekking op een bepaalde plaats geven, dicht bij het hoofdgebouw of in de cafetaria bvb.
Inderdaad... beter kleine dingen goed doen dan vele slecht.
philippe_d schreef: 22 aug 2023, 12:02 Is WiFI aanbieden niet volledig achterhaald vandaag de dag?
Ja en nee... niet iedereen heeft natuurlijk tientalle GB's in z'n abonnement.
Petervanakelyen schreef: 22 aug 2023, 11:09 Leuk voor in de middle of nowhere
Zoals je al aangeeft is een camping een zeer "complexe" omgeving voor WIFI... een reden te meer om het goed te doen en niet snel enkele AP's op te hangen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”