Pagina 1 van 1
Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 09 aug 2023, 20:53
door Goztow
We merken dat er steeds meer gesproken wordt over EV-voertuigen op Userbase. Daarom organiseren we een vragen / antwoorden sessie met een aantal experten terzake die actief zijn in de EVbelgium facebook groep. Eén ervan is ons eigen
@krisken. De vragenlijn is dus: de evolutie naar rijden met EV in België.
De idee is om dan in interviewstijl de vragen van de leden voor te leggen en uit te schrijven, wat op zijn beurt mogelijks tot verder debat kan leiden

.
Deze topic heeft als bedoeling om al jullie vragen omtrent deze topic te bundelen. Gelieve relatief concrete vragen te stellen. We kunnen niet garanderen dat alle vragen aan bod komen, maar we doen ons best om op zoveel mogelijk vragen een antwoord te bieden.
Ik zal alvast starten met een relatief algemene vraag die ik mezelf stel: hoe komt het dat EV zo duur zijn? En vanaf wanneer zullen er relatief betaalbare (nieuwe of tweedehandse) EV daadwerkelijk beschikbaar zijn in België? Daarmee bedoel ik (kleinere) auto's tussen 20k en 25k met een degelijke range.
Vul vooral aan met extra vragen

. Indien deze formule succesvol blijkt, dan kunnen we ze doortrekken naar andere topics

.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 09 aug 2023, 21:17
door SpecialK
Hoe komt het dat EV's zo zwaar zijn? Er wordt altijd gezegd: owv de batterij, maar tegelijkertijd spaar je toch ook heel wat gewicht uit doordat de aandrijflijn zelf veel lichter is.
Een EV weegt makkelijk 500 kg meer dan een vergelijkbare klassieke auto, en dat is exact het gewicht van een 75 kWh batterij (inclusief bescherming).
Maar als ik even kijk naar bv een Mercedes C-klasse diesel dan zie ik dat de motor zonder turbo, uitlaat, etc 170 kg weegt, de transmissie nog eens 100, en dan moet je er dus alle extra's zoals koelkringen, uitlaat, turbo, EGR, dieseltank, adbluetank,... nog allemaal bijtellen.
EV motor, stuurelektronica en laadcircuit moeten toch een stuk minder wegen dan dat? Dus waar zit al dat gewicht?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 09 aug 2023, 21:48
door cptKangaroo
Voor olieproducten kan er altijd een vaatje bijgepompt worden dankzij de gemanipuleerde markt. Bij elektriciteit is dat moeilijker of veel kostelijker zowel qua productie als distributie, dus vrees je geen energiecrisis eens er een golf van nieuwe EV gebruikers bijkomen? Voelt de huidige infrastructuur klaar voor die toename of is het nu al wedijveren voor laadplaatsen?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 10 aug 2023, 00:21
door buthead
Wat zijn momenteel de meest betaalbare EV hier in BE?
*standaard auto 5 deurs
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 10 aug 2023, 08:49
door Dizzy
Is de hoge prijs van EV's niet gewoon een incentive om te komen tot minder wagens? ICE's vervangen door EV's zal al de andere problemen van teveel wagens niet oplossen, de hoge prijs zal daarentegen wagens voor een groep onhaalbaar maken. Het probleem is eerder teveel wagens dan te dure wagens. Te dure wagens vormen dus eigenlijk een gedeeltelijke oplossing voor het probleem.
Hoe ziet men de evolutie van de subsidiëring van wagens in België? Nu worden ze gebruikt om de transitie te versnellen maar wat als de meeste wagens EV's zijn?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 10 aug 2023, 11:49
door Block
Super goed idee,
Ik heb sinds kort de indruk dat EV toch beperkingen heeft als het over vrachtvervoer gaat. Op het werk kwam één van de grotere spelers twee laadpalen installeren met 'jawel' een diesel Ford transit. De installateur zei zelf dat je mag rekenen zoveel je wil een EV bestelbus rijdt op subsidies niet op stroom.
Idem met de Tesla Semi, veel beloofd, weinig soeps als je het eerste halfjaar van productie bekijkt.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 10 aug 2023, 12:46
door warpozio2
Hoe gaat prijstransparantie van de laadpalen evolueren?
Benzinestation toont wel 1 oogopslag welke prijs je gaat betalen. Komt dat ook voor laadpalen?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 10 aug 2023, 12:50
door Goztow
Hoe integreren de ev auto's zich met navigatiesystemen? En hoe zou dat kunnen evolueren? Bijvoorbeeld dat waar rekening houdt met de resterende range om laden mee te plannen? Komen er open standaarden? Momenteel heeft elke autoconstructeur zijn app.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 10 aug 2023, 13:40
door Dizzy
Hoe gaan EV's problemen opvangen in situaties waarbij laden niet zo evident is? Heel wat mensen hebben geen garage of parkeergelegenheid voor hun woonplaats oa appartementen.
Er is een zekere regelmaat is in de momenten dat men wil laden. Vooral bij thuiskomst na werk. De wagen heeft al woonwerk afstand afgelegd en moet mogelijk nog voor andere verplaatsingen dienen. Dit komt ook samen met capaciteitstarief want eens thuis wil men koken en eten, een mens "opladen" kan niet zomaar verplaatst worden
De problemen met moeilijk te blussen EV's kan een invloed hebben op de prijzen door duurdere verzekeringen en beveiligingsmaatregelen, welke oplossingen ziet men daarvoor?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 10 aug 2023, 14:20
door Philiper
Hoe zit het eigenlijk in België om je EV als thuisbatterij te gebruiken?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 10 aug 2023, 14:32
door NuKeM
Philiper schreef: 10 aug 2023, 14:20
Hoe zit het eigenlijk in België om je EV als thuisbatterij te gebruiken?
En hoe gaan leasemaatschappijen en 2de-hands kopers daarmee om gaan omdat deze ‘slijtage’ niet onder de km-teller af te lezen valt (idem voor bv. slijtage door laadgedrag). Bij de eerste EV’s kon je in je garage nog een uitlezing van de state of health vragen en kreeg je die op papier mee… geen idee of dat nu nog gedaan wordt of hoe de SoH van een batterij bij verkoop wordt overgemaakt.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 10 aug 2023, 15:19
door My_download
Waarom zien we in België zoveel "domme" plaatsingen van laadpalen? Bijvoorbeeld een McDonalds met een 22Kw laadpaal, terwijl het bedrijf er helemaal op gericht is om klanten zo snel mogelijk terug buiten te werken. De stad Leuven die overal 22Kw laadpalen zet om vervolgens voor al die palen een max. parkeerduur van 2u af te kondigen?
Zijn er dan zoveel subsidies voor die palen dat niemand hoeft na te denken over het parkeergedrag op die plaatsen om zo het vermogen van de paal af te stellen op de gemiddelde tijd dat iemand daar gaat parkeren? Trage laadpalen waar je verwacht dat iemand 4-6u gaat blijven staan, snellere palen wanneer mensen gemiddeld niet meer dan 30-40 minuten blijven staan (zoals bij een supermarkt). Wie gaat er nu naar een Colruyt met het idee "ik ga hier een uur of 3 rondhangen zodat de auto voldoende kan laden"?
Ik zie langzaam wat verbetering: een AH met een 60Kw lader, een terras met 60KW laders, een stadsparking met trage palen waar je een hele shoppingdag lang mag blijven staan. Maar het blijven de grote uitzonderingen, toch zeker in België. Nederlandse steden/gemeentes staan ook wel vol met trage laadpalen, maar daar hebben ze allemaal wél een regeling dat je minstens tot je auto vol is mag blijven staan en laden.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 11 aug 2023, 13:46
door R2D2
Wat is de juiste aanpak om een eigen laadpunt te kunnen installeren in een garagebox in een gemeenschappelijke eigendom. Het gaat om een garagebox onder een appartementsgebouw. Verschillende aspecten:
- toestemming van de vereniging van mede-eigenaren. Ik vrees namelijk dat als er één ook maar oppert dat EV's een brandrisico zijn dat ik het kan vergeten.
- rol van de syndicus hierin: in mijn geval heeft die nog geen enkele ervaring hiermee
- Afzonderlijk stroom abonnement nemen of stroom van de algemene toevoer?
- welke leveranciers van laadinstallaties hebben hier ervaring mee?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 12 aug 2023, 07:46
door SPR
Elektrische auto's zijn geen belasting op de inverkeersstelling verschuldigd en betalen evenmin de jaarlijkse verkeersbelasting. Wanneer wordt dit afgeschaft gezien deze wagens net meer het wegdek beschadigen en zich net vaker in de klasse van bakken met idioot veel pk's bevinden. Het zijn dan ook al duurdere wagens die dus vrijgesteld worden van enige kost. Waar zit de logica?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 12 aug 2023, 09:42
door woutervh
Wat met het extra gewicht voor parkeergarages, bruggen etc?
Wat met de recyclage van batterijen?
Moeten we niet af van het idee dat we 2 ton staal en chemie moeten verzetten om 1 persoon van plaats A naar B te brengen?
Waar halen we de elektriciteit? Zeker op plaatsen waar veel verkeer is? Route de soleil vol elektrische wagens zie ik nog niet direct voor me.
Vorige week simulatie gedaan van auto+caravan. Gewichtsverhouding perfect, maar een 180km ver geraken wordt ik niet warm van...
Waarom lijkt elekektrische wagen synoniem met veel snufjes. Ik wil eerlijk gezegd een mechanisch deurslot, een echte handrem etc.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 14 aug 2023, 11:18
door R2D2
Zijn er al "goede" ervaringen met retrofitting? Sinds 1 juni zou het wettelijk mogelijk zijn. Maar is dat in de praktijk ook zo?
https://mobilit.belgium.be/nl/news/retr ... ader-klaar
Waar kan ik deze wetgeving nalezen? (want het artikel van FOD mobiliteit verwijst niet door).
En blijkbaar moeten nu de gewesten elk hun eigen homologatie-regels bepalen...
Zijn er al Belgische retrofitters (= bedrijven die de ombouw doen). In de buurlanden bestaan die al lang maar in België heeft de (achterlijke) wetgeving deze activiteit onmogelijk gemaakt.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 14 aug 2023, 13:19
door Goztow
Welke laadpas(s'en) raad je aan voor België en buurlanden?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 14 aug 2023, 14:48
door Jeor
Door de huidige belasting en subsidie politiek is er een Mattheus effect op vlak van elektrische wagens
Wanneer zal elke automobilist terug belastingen betalen?
Zal men voor elektrische voertuigen eindelijk kilometerheffing invoeren, gezien deze momenteel massaal accijnzen ontduiken?
Zal men voor elektriciteit ook een maximumprijs (per type vermogen) bepalen zoals er ook een maximumprijs bestaat voor brandstoffen?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 14 aug 2023, 17:18
door PeterP
Is de mening die sommigen hebben dat er "geen aanbod aan betaalbare elektrische wagens, met voldoende bereik is" eerder perceptie of is dit realiteit ?
Als ik bij de volgende autohandelaar kijk dat zou je toch denken dat er wel al een aanbod is ?
https://www.dex.be/nl/stock-nieuwe-en-t ... ELEKTRISCH
Ps. Ik heb geen aandelen bij, nog een link met dit bedrijf.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 14 aug 2023, 19:17
door Nexus1980
Is een EV (bijna) onderhoudsvrij? Of is het dusdanig eenvoudig dat je het zelf kunt?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 15 aug 2023, 15:27
door tom35
Dizzy schreef: 10 aug 2023, 08:49
Is de hoge prijs van EV's niet gewoon een incentive om te komen tot minder wagens? ICE's vervangen door EV's zal al de andere problemen van teveel wagens niet oplossen, de hoge prijs zal daarentegen wagens voor een groep onhaalbaar maken. Het probleem is eerder teveel wagens dan te dure wagens. Te dure wagens vormen dus eigenlijk een gedeeltelijke oplossing voor het probleem.
Hoe ziet men de evolutie van de subsidiëring van wagens in België? Nu worden ze gebruikt om de transitie te versnellen maar wat als de meeste wagens EV's zijn?
Off topic:
Hey Dizzy,
bij mijn weten worden loonruilwagens niet gesubsideerd. De werknemer laat loon vallen en krijgt in ruil een wagen. Op het bedrijf waar ik werk kan elke arbeider en bediende inclusief middenkader uit dezelfde lijst kiezen en kost het hen evenveel. De staat mist hierdoor inkomsten maar dat is iets anders dan subsidering.
Daarnaast hebben zowel de arbeiders als bedienden een degelijk loon dus betalen wij allemaal al heel veel belastingen. Er vloeit echter geen halve euro van belastinggeld naar onze auto's in tegenstelling tot bv de lijn, de nmbs, de lage lonen die een loonbonus krijgen, de TTB abonnementen, de sociale woonvestingsmaatschappijen en dergelijke meer.
Reageer je op die echte € subsidiering op dezelfde manier op als op die fake subsidiering van loonruilwagens, wil je dat we die ook gaan stopzetten ?
Eerlijk, als ze die afschaffen is het heel simpel, dan komt er een goedkopere benzinewagen en is het over en uit met de groene gedachte..
Die loonruilwagens zijn meestal de meest groene en eerlijk, ik rij er geen halve km meer mee omdat ik een tankkaart heb, zoals velen trouwens die ik ken.
Ik overweeg trouwens om uit het systeem te sappen, ik betaal vandaag de dag 800e per maand voor een XC40 hybride volvo en de prijzen gaan met de elektrificatie alleen maar omhoog.. Wagens met een bereik van 400km waar je 750e per maand moet voor betalen.. tot 2035 kan ik vlot met een benzinewagen rondrijden dus zeker te overwegen bye bye regering en hun groen gedachtengoed om die loonruilwagens te gebruiken voor de elektrificatie.. daar al is bij stil gestaan dat velen met die gedachte lopen omdat ze die krengen op veredelde duracelbatterijen niet willen...
ik begrijp de afgunst niet van velen hiertegen, meestal zijn het die lonen die al zwaar bijdragen aan onze sociale zekerheid die dergelijke wagen hebben en voor sommigen is het nog niet genoeg en moet het altijd meer belasting zijn.....
Als men is begint met al die sporters die zovele miljoenen verdienen hetzelfde gaan te belasten als een werknemer..
Iedereen ligt te supporteren voor die rode duivels of wielrenners in al die rondes die lonen verdienen per jaar waar een gewone werkmens 10j of zelfs hun hele leven moet voor werken en ze betalen veel minder belasting.. misschien daar is op reageren ipv de middenklasse verder onderuit te halen...
On topic:
Het is me ondertussen al heel lang duidelijk dat e politiek met deze zet stuurt om minder wagens op de baan te organiseren.
Daarnaast ruiken de automerken die jaren met 3-4% profit hebben moeten draaien geld en die zullen dit ook niet laten liggen.
Conclusie is dat de burger de pineut is..
Hij mag meer betalen voor zijn wagen, hij gaat dubbel en dik moeten betalen om die op te laden via het capaciteitstarief, daarna heeft fluvius deze maand nog gemeld dat het zwaar gaat moeten investeren dus dat de nettarieven omhoog moeten en via het capaciteitstarief gaan we de gemeentes nog is sponseren want uiteraard moeten de aandeelhouders van de intercommunales ook nog een deel van de koek...
Ik zie het al die experten graag zeggen, allemaal via een of andere organisatie gelinkt aan een overheid die € tekens in hun ogen ziet of aan geitenwollensokken organisaties zijn gelinkt..
Als je het argument aanhaalt dat je die gezinswagen wilt gebruiken om op vakantie te gaan wordt het van tafel geveegd want je doet dat toch maar 1 keer per jaar..
Dat je voor 1400km volgens gespecialiseerde routeplanners met een wagen die als merk top voor ev's wordt beschouwd met 470km bereik 10 keer gaat moeten laden als je tegen 120km/h naar ginder wilt rijden vergeten we allemaal even netjes te vermelden.
Bereiken van wagens WLTP, weet je wel, waar je max 80% mag van rekenen als je snellader gaat gebruiken, dat je nog is max 80% mag rekenen als je meer dan 100kmh gaat rijden en opnieuw maar 80% mag rekenen in de winter waardoor je op nog geen 250km uitkomt voor een wagen van 50K en meer aub...
waarom verzwijgen al die experten deze realiteit...
Wel als die experten dan ook is uitleggen hoe ze al die benzinestations die vandaag 10 tot 15 pompen en meer staan hebben gaan vervangen door laadsystemen..even ruw gerekend, je laad 5 keer zo traag als met een bezinepomp * 10 - 15 pompen * 300kw laadsystemen dan heb je zowat 3GW nodig voor dat ene station.. ik wens je veel succes en ben benieuwd welke excuses we hier gaan krijgen.. O ja, ze zullen dan gaan melden dat je vlot thuis kan laden over kabels die nu al 100% belast zijn ..
Hoe ga je dat in een straat organiseren waar er 20 wagen dienen opgeladen te worden ... opnieuw excuses van bwa maar niet iedereen heeft een volle batterij nodig, het net gaat bepalen wie er mag laden, je bent veel te pessimistisch, het klimaat dwingt ons... enz.. Ongetwijfeld gaat dit samen gaan met het groene vingertje van hoe stout we wel zijn dergelijk iets te durven vragen en dat we gaan moeten consuminderen, het is te zeggen de middenklasse, diegene met jachten en privevliegtuigen en miljoenen per jaar zullen er allesinds niet van wakker liggen en diegene met lagere lonen zullen hun loonsubsidie ook niet afgeschaft zien...
@PeterP de prijzen van wagens die jij laat zien zijn allemaal tweedehandswagens.. Wie gaat er zich aan wagen om een 2dehands te kopen wetende dat na 8j de batterij mogelijks, op is dat die moet vervangen worden en dat die wat kost betreft zowat de helft van de wagen kost...
Een gewone golf benzine kost nu om en bij de 30K, 5j geleden was dit nog 17K, dit is mede het gevolg van heel die electrificatie en het geld dat de automerken ruiken...
Onder de 30k staat er geen enkele gezinswagen bij, het blijft bij enkele VW corsa's of zoe's of nissan leaf , verder kom je niet.. Dit kan je moeilijk gezinswagens noemen en geraken niet verder dan de kerktoren.. zoek maar is een wagen waarin je een kinderwagen wilt in meenemen...
Zo, de groene woker zal me nu ongetwijfeld een verzuurde oude blanke vlaming of boomer noemen, maar onze kinderen zullen het kind vd rekening worden...
Tom
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 15 aug 2023, 15:38
door Block
Een vraagje van een collega wat ik zelf ook wel interessant vind.
Kan er nog veel gewonnen worden in de toekomst ivm de laadverliezen bij het laden via een stopcontact of via zonnepanelen. Nu zijn deze nog heel hoog door de BMS e.d ?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 15 aug 2023, 16:05
door Goztow
Einde van de week sluit ik deze topic. Met aandrang vraag ik om niet off topic te gaan discuteren hier. Deze topic is enkel om vragen voor te leggen, de discussie kan dan gevoerd worden nav het interview.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 18 aug 2023, 12:01
door Mortov Molotov
Dag Krisken, leuk initiatief en dank bij voorbaat!
Mijn vragen voor jou:
1. Waarom, in godsnaam, al die laadpasjes ? Waarom kan het niet simpelweg via een klassieke bankkaart (of evt. credit card)? Als ik door de EU wil reizen, moet ik bij wijze van spreken op voorhand goed nakijken of mijn Plugsurfing card voldoende is.
2. Weet jij het laatste over retrofitting?

Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 18 aug 2023, 12:13
door Sinna
Inderdaad: al die laadpasjes. Waarom niet hetzelfde systeem als bij fossiel tanken waarbij een bedrag op de rekening/kaart geblokkeerd wordt?
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 18 aug 2023, 13:03
door NuKeM
Als elektrische voertuigen overal gemeengoed worden, zullen steden en gemeenten (of hogere niveaus) duidelijke richtlijnen moeten hebben inzake laden voor de deur (met kabel over de stoep), want met een enkele laadpaal op x meter van de woning gaan we er volgens mij niet komen bij grootschalige adaptatie.
Zijn er al gemeenten/steden/... die hierin uitblinken, zijn er die erg op de rem gaan staan, is er soms een 'gedoogbeleid', zijn er gevallen bekend van ongevallen hiermee (struikelen over een laadkabel) en hoe gaan verzekeringen hiermee om en wat voor oplossingen zitten er bv. in de pijplijn of wat biedt de toekomst? Origineel vond ik bv. de bakfietsen met snelladers die deelauto's gingen opladen in de stad, maar op een grotere schaal lijkt me ook dat geen oplossing...
Daarnaast hoor ik ook graag jullie visie over de laadinfrastructuur van de toekomst.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 18 aug 2023, 13:19
door Dizzy
Met de evolutie in de batterijen waarbij men op 10 minuten voor honderden km's kan opladen vervallen veel van die problemen. 10 minuten kan ook overal, op het werk, een winkel,...
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 18 aug 2023, 13:54
door NuKeM
Zonder de discussie hier te willen starten (kan in ander EV topic verder als dat moet), maar:
- Er wordt al decennia aan doorbraken geopperd met betrekking tot bat-tech. Het gaat vooruit (de energiedichtheid, laadstromen, etc. bv.), dat wel, maar een revolutie is er nog niet. Dus die batterijen die zeer snel geladen kunnen worden en hopelijk niet teveel inboeten in levensduur, die zijn er denk ik vandaag (voor ons en voor een redelijke prijs) nog niet.
- Zeer snel laden zal ook zeer hoge vermogens vergen, wat gepaard gaat met hoge kosten en dure installaties. Misschien dat er her en der wel winkels of werkgevers dit zullen aanbieden, maar of het genoeg zal zijn...
- Het gros van de EV-eigenaars wil waarschijnlijk graag zijn EV (traag) opladen met eigen zonne-energie. Thuis dus.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 18 aug 2023, 14:02
door Dizzy
Eugh... er zijn hier recent enkele berichten gepost over nieuwe batterijen die op 10 minuten voor +400km range kunnen zorgen. Dat is toch een belangrijke sprong?
Dit gaat ook niet over ontwerpen maar over producten die ook in productie kunnen en al in wagens vanaf 2024 kunnen ingebouwd worden.
De meeste mensen zullen inderdaad de voorkeur geven aan thuis laden maar helaas is dat niet voor iedereen mogelijk door praktische problemen (appartementen, geen ZP,...). De snelle laders dienen dus vooral voor grotere afstanden.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 18 aug 2023, 14:35
door ivob
Dizzy schreef: 18 aug 2023, 13:19
Met de evolutie in de batterijen waarbij men op 10 minuten voor honderden km's kan opladen vervallen veel van die problemen. 10 minuten kan ook overal, op het werk, een winkel,...
Je trekt een verkeerde conclusie door het verhaal maar half te vertellen/begrijpen.
Gezien off topic kan je het volledige antwoord al in een ander topic vinden.
Re: Post jouw vragen voor het experteninterview over de evolutie naar rijden met EV in België
Geplaatst: 19 aug 2023, 20:31
door Goztow
Dank aan allen voor de vele vragen! We gaan deze nu verwerken en voorleggen.