Dizzy schreef: 10 aug 2023, 08:49
Is de hoge prijs van EV's niet gewoon een incentive om te komen tot minder wagens? ICE's vervangen door EV's zal al de andere problemen van teveel wagens niet oplossen, de hoge prijs zal daarentegen wagens voor een groep onhaalbaar maken. Het probleem is eerder teveel wagens dan te dure wagens. Te dure wagens vormen dus eigenlijk een gedeeltelijke oplossing voor het probleem.
Hoe ziet men de evolutie van de subsidiëring van wagens in België? Nu worden ze gebruikt om de transitie te versnellen maar wat als de meeste wagens EV's zijn?
Off topic:
Hey Dizzy,
bij mijn weten worden loonruilwagens niet gesubsideerd. De werknemer laat loon vallen en krijgt in ruil een wagen. Op het bedrijf waar ik werk kan elke arbeider en bediende inclusief middenkader uit dezelfde lijst kiezen en kost het hen evenveel. De staat mist hierdoor inkomsten maar dat is iets anders dan subsidering.
Daarnaast hebben zowel de arbeiders als bedienden een degelijk loon dus betalen wij allemaal al heel veel belastingen. Er vloeit echter geen halve euro van belastinggeld naar onze auto's in tegenstelling tot bv de lijn, de nmbs, de lage lonen die een loonbonus krijgen, de TTB abonnementen, de sociale woonvestingsmaatschappijen en dergelijke meer.
Reageer je op die echte € subsidiering op dezelfde manier op als op die fake subsidiering van loonruilwagens, wil je dat we die ook gaan stopzetten ?
Eerlijk, als ze die afschaffen is het heel simpel, dan komt er een goedkopere benzinewagen en is het over en uit met de groene gedachte..
Die loonruilwagens zijn meestal de meest groene en eerlijk, ik rij er geen halve km meer mee omdat ik een tankkaart heb, zoals velen trouwens die ik ken.
Ik overweeg trouwens om uit het systeem te sappen, ik betaal vandaag de dag 800e per maand voor een XC40 hybride volvo en de prijzen gaan met de elektrificatie alleen maar omhoog.. Wagens met een bereik van 400km waar je 750e per maand moet voor betalen.. tot 2035 kan ik vlot met een benzinewagen rondrijden dus zeker te overwegen bye bye regering en hun groen gedachtengoed om die loonruilwagens te gebruiken voor de elektrificatie.. daar al is bij stil gestaan dat velen met die gedachte lopen omdat ze die krengen op veredelde duracelbatterijen niet willen...
ik begrijp de afgunst niet van velen hiertegen, meestal zijn het die lonen die al zwaar bijdragen aan onze sociale zekerheid die dergelijke wagen hebben en voor sommigen is het nog niet genoeg en moet het altijd meer belasting zijn.....
Als men is begint met al die sporters die zovele miljoenen verdienen hetzelfde gaan te belasten als een werknemer..
Iedereen ligt te supporteren voor die rode duivels of wielrenners in al die rondes die lonen verdienen per jaar waar een gewone werkmens 10j of zelfs hun hele leven moet voor werken en ze betalen veel minder belasting.. misschien daar is op reageren ipv de middenklasse verder onderuit te halen...
On topic:
Het is me ondertussen al heel lang duidelijk dat e politiek met deze zet stuurt om minder wagens op de baan te organiseren.
Daarnaast ruiken de automerken die jaren met 3-4% profit hebben moeten draaien geld en die zullen dit ook niet laten liggen.
Conclusie is dat de burger de pineut is..
Hij mag meer betalen voor zijn wagen, hij gaat dubbel en dik moeten betalen om die op te laden via het capaciteitstarief, daarna heeft fluvius deze maand nog gemeld dat het zwaar gaat moeten investeren dus dat de nettarieven omhoog moeten en via het capaciteitstarief gaan we de gemeentes nog is sponseren want uiteraard moeten de aandeelhouders van de intercommunales ook nog een deel van de koek...
Ik zie het al die experten graag zeggen, allemaal via een of andere organisatie gelinkt aan een overheid die € tekens in hun ogen ziet of aan geitenwollensokken organisaties zijn gelinkt..
Als je het argument aanhaalt dat je die gezinswagen wilt gebruiken om op vakantie te gaan wordt het van tafel geveegd want je doet dat toch maar 1 keer per jaar..
Dat je voor 1400km volgens gespecialiseerde routeplanners met een wagen die als merk top voor ev's wordt beschouwd met 470km bereik 10 keer gaat moeten laden als je tegen 120km/h naar ginder wilt rijden vergeten we allemaal even netjes te vermelden.
Bereiken van wagens WLTP, weet je wel, waar je max 80% mag van rekenen als je snellader gaat gebruiken, dat je nog is max 80% mag rekenen als je meer dan 100kmh gaat rijden en opnieuw maar 80% mag rekenen in de winter waardoor je op nog geen 250km uitkomt voor een wagen van 50K en meer aub...
waarom verzwijgen al die experten deze realiteit...
Wel als die experten dan ook is uitleggen hoe ze al die benzinestations die vandaag 10 tot 15 pompen en meer staan hebben gaan vervangen door laadsystemen..even ruw gerekend, je laad 5 keer zo traag als met een bezinepomp * 10 - 15 pompen * 300kw laadsystemen dan heb je zowat 3GW nodig voor dat ene station.. ik wens je veel succes en ben benieuwd welke excuses we hier gaan krijgen.. O ja, ze zullen dan gaan melden dat je vlot thuis kan laden over kabels die nu al 100% belast zijn ..
Hoe ga je dat in een straat organiseren waar er 20 wagen dienen opgeladen te worden ... opnieuw excuses van bwa maar niet iedereen heeft een volle batterij nodig, het net gaat bepalen wie er mag laden, je bent veel te pessimistisch, het klimaat dwingt ons... enz.. Ongetwijfeld gaat dit samen gaan met het groene vingertje van hoe stout we wel zijn dergelijk iets te durven vragen en dat we gaan moeten consuminderen, het is te zeggen de middenklasse, diegene met jachten en privevliegtuigen en miljoenen per jaar zullen er allesinds niet van wakker liggen en diegene met lagere lonen zullen hun loonsubsidie ook niet afgeschaft zien...
@PeterP de prijzen van wagens die jij laat zien zijn allemaal tweedehandswagens.. Wie gaat er zich aan wagen om een 2dehands te kopen wetende dat na 8j de batterij mogelijks, op is dat die moet vervangen worden en dat die wat kost betreft zowat de helft van de wagen kost...
Een gewone golf benzine kost nu om en bij de 30K, 5j geleden was dit nog 17K, dit is mede het gevolg van heel die electrificatie en het geld dat de automerken ruiken...
Onder de 30k staat er geen enkele gezinswagen bij, het blijft bij enkele VW corsa's of zoe's of nissan leaf , verder kom je niet.. Dit kan je moeilijk gezinswagens noemen en geraken niet verder dan de kerktoren.. zoek maar is een wagen waarin je een kinderwagen wilt in meenemen...
Zo, de groene woker zal me nu ongetwijfeld een verzuurde oude blanke vlaming of boomer noemen, maar onze kinderen zullen het kind vd rekening worden...
Tom