Bril, oogmeting ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Heeft iemand ervaring met de oogmeting die Eyelove doet, is dit betrouwbaar of toch beter naar een oogarts?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Als het al lang geleden is, zou ik altijd eens bij een oogarts langs gaan, al kan het even duren om een afspraak te krijgen.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Intussen 3 jaar geleden bij een oogarts geweest en toen had ik een leesbril van +1,5 nodig.
Probleem is dat ik op mijn werk(labo) ook een veiligheidsleesbril van +1,5 heb en die zou ik in principe heel de dag moeten opzetten maar zet hem nu maar sporadisch op omdat ik hem anders heel de dag constant moet op en afzetten omdat mijn verzicht nog perfect is.
Het zou dan een multivocale bril worden met onderaan +1,5 en bovenaan 0 veronderstel ik.

Maar eerst nog die meting.
Ik lees regelmatig dat een opticien dat evengoed als een oogarts kan doen.
Oogarts is inderdaad een maand of langer wachten.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Ben vorige week bij Eyelove geweest voor een nieuwe bril omdat m'n ogen slechter worden.
Dus ter plaatste een oogmeting laten doen (afspraak niet nodig)
Ik vermoed dat ik binnen een week m'n nieuwe multifocale zonnebril zal hebben.
Als de bril voldoet bestel ik ook een gewone multifocale bril.
Ben al enkele jaren klant bij Eyelove, ik weet hoeveel ik ga moeten betalen als ik er binnen ga.

Toegevoegd na 1 minuut 11 seconden:
En die oogmeting nam best veel tijd in beslag dus ik denk wel dat het goed zal zitten met die meetresultaten.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

Goh kijk het duurt, als ik me niet vergis, 10 jaar ofzo voor je oogarts bent.
Ik denk best wel dat een verkoperke zo'n meting kan doen maar gaat die alles zien wat een echte oogarts kan/gaat zien.
Een afspraak kost je 50-60 euro waarvan je 30-40 euro terugkrijgt. Ogen zijn net iets te belangrijk om mee te laten spelen.
Als vader zou ik tegen mijn zoon zeggen "ga naar de oogarts".
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Voor een eenvoudige bril volstaat een opticien, maar verwacht niet dat ze daar aan oogbolcorrectie gaan doen.
Ik zweer bij een oogarts: ik heb maar twee ogen en die moeten mijn hele leven mee. Een verkeerde bril en ik heb de hele dag koppijn.
Computer(k)nul
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 105 keer

Met voorschrift van de oogarts kan je misschien compensatie krijgen van de mutualiteit voor de glazen en de montuur… ogen zijn net iets te belangrijk om niet te laten controleren op regelmatige basis. Druk van de ogen wordt bijv. niet gemeten in een brillenzaak.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Sinna schreef: 01 aug 2023, 07:34 Ik zweer bij een oogarts
Het resultaat van m'n oogarts was dat ik een verkeerde bril had waardoor ik slecht zag... gelukkig heeft de opticien me een nieuwe cadeau gedaan.

Een oog"arts" is voor als je iets ("ziekte") aan je ogen hebt... voor gewoon een opmeting volstaat normaal een opticien.
karine
Elite Poster
Elite Poster

De oogarts kan tijdens een oogmeting natuurlijk ook eventuele andere zaken opmerken zoals bv cataract, staar, enz.
Opticien voor een nieuwe bril zal wel ok zijn maar af en toe een oogarts zal zeker niet slechter zijn veronderstel ik.
Intussen toch maar een afspraak gepland bij een oogarts voor 23 aug.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

23 augustus, dat valt mee bij jouw oogarts. Bij de mijne zaten ze vorige maand al aan oktober voor afspraken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Een oogarts is een arts, een opticien is vooral een verkoper. Wil jij je ogen aan een verkoper over laten dan is dat risico voor u. Een oogarts kan meer dan alleen checken wat de sterkte van uw glazen/lenzen moet zijn dus een controle is niet verkeerd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Dizzy schreef: 01 aug 2023, 09:44 Een oogarts is een arts, een opticien is vooral een verkoper.
Ga jij naar een podoloog of huisarts als je nieuwe schoenen wil of naar een schoenwinkel ?

Zolang je geen duidelijke klachten hebt dan voldoet een opticien prima (en af en toe een controle van je ogen kan zeker geen kwaad).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Totaal niet te vergelijken. Uw voeten veranderen niet zo snel als uw zicht en uw voeten gaan ook niet onherstelbaar slechter werken door goedkopere schoenen al zijn aangepaste schoenen wel comfortabel.

Ik zeg ook niet dat je bij het minste naar de oogarts moet maar als je wel degelijk een probleem hebt met je zicht dan zou ik er niet op bezuinigen. Veel opticiens verwijzen trouwens zelf door naar de oogarts, dat is ook omdat ze goed beseffen dat hun kunde maar beperkt is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

DarkV schreef: 01 aug 2023, 10:23 Ga jij naar een podoloog of huisarts als je nieuwe schoenen wil of naar een schoenwinkel ?
Voor steunzolen wel, voor schoenen niet.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Een opticien kan wel degelijk betere oogmetingen doen dan een oogarts. Hij is er voor opgeleid om deze technische taak uit te voeren en doet wellicht meer metingen en met recentere apparatuur dan een oogarts. Net zoals verpleegkundigen en laboranten beter injecties en infusen kunnen zetten dan een arts, ook weer omdat ze het gewoon meer doen.
Want het is dus een technische prestatie. Oogcorrectie is geen rocket science en ook geen ziekte. In het geval van een ziekte zal je zelf wel naar een oogarts gaan of zal de opticien je doorverwijzen.

Zelf al problemen gehad met de onkunde van oogartsen.
- foute meting door oogarts : de opticien zag aan het voorschrift al dat het niet mogelijk was
- na een oogontsteking kon ik geen contactlenzen meer dragen: zware irritatie. Oogarts schreef oogdruppels voor en vroeg om het na 1 maand nog eens te proberen. Opnieuw rode ogen en irritatie. Zelfde verhaal na 3 en 6 maanden. UIteindelijk bleken de oogdruppels die de oogarts voorschreef de oorzaak. Die maakten van de gladde oogbol een maanlandschap waar de lenzen dus op krasten.
En ook hier was het de opticien die de oplossing bracht. Op basis van mijn klacht kon hij al raden welke oogdruppels dat waren. Zonder die druppels kon ik weer lenzen dragen.

Mijn vertrouwen in oogartsen is hierdoor volledig weg. Ik zou al heel lang voor refractieve chirurgie willen gaan maar ik ben doodsbang geworden om mijn ogen te verliezen aan zo een klungelaar.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 01 aug 2023, 16:14Mijn vertrouwen in oogartsen is hierdoor volledig weg. Ik zou al heel lang voor refractieve chirurgie willen gaan maar ik ben doodsbang geworden om mijn ogen te verliezen aan zo een klungelaar.
Voila, keihard de nagel op het brilmontuur.

Ik ben in het verleden ook naar een oogarts gegaan en ik kreeg daar toch ook een soort van 'rap rap bandwerk gevoel'
Terwijl de oogmeting vorige week bij Eyelove die bleef maar duren.
Heb zelfs m'n complimenten aan 'het verkoopster'tje' overgemaakt voor haar inzet.
En trouwens, een oogmeting is inderdaad geen rocktet science, een beetje aandacht en focus houden op de meting en voila.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een paar anekdotische ervaringen betekenen in ieder geval niets tenzij je echt wil geloven dat jaren studie zomaar kan vervangen worden. Uiteraard zullen er oogartsen zijn die hun werk niet goed doen maar die zullen er ook zijn bij mensen die al die jaren studie niet gedaan hebben.

Een opticien kan inderdaad wel wat basic stuff uitvoeren maar als je echt een probleem hebt dan zullen de betere opticiens u om een goede reden naar een oogarts sturen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Dizzy schreef: 01 aug 2023, 18:52 Een opticien kan inderdaad wel wat basic stuff uitvoeren maar als je echt een probleem hebt dan zullen de betere opticiens u om een goede reden naar een oogarts sturen.
Besluit: heb je een nieuwe bril nodig omdat de huidige niet meer voldoet, stap bij de betere opticien binnen.
Indien er meer aan de hand is dan nieuwe brilglazen zal deze je alsnog doorverwijzen naar een oogarts (en ook wel weten waar je moet zijn voor de betere oogarts).
Discussie opgelost. :beerchug:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 01 aug 2023, 18:52Een paar anekdotische ervaringen betekenen in ieder geval niets..
Voor mij 'persoonlijk' maakten die wel een heel groot verschil.
Als ik de moeite wil doen om 5 uren (geen grap) in een wachtkamer gaan zitten voor een simpele oogmeting om wanneer ik aan de beurt ben om na enkele minuten met een bonnetje in de handen mag gaan afrekenen dan zit ik met een twijfelgevoel.
Als ik dan zoals vorige week een oogmeting voor de kiezen krijg waarbij telkens bij de minste twijfel er een stap terug word gedaan dan weet ik waar ik morgen en volgende week en volgend jaar moet zijn, heel simpel.
En nee ik ben niet de allergemakkelijkste klant maar ik waardeer ten zeerste inzet van het personeel en zal ook niet nalaten om hen daarvoor te bedanken.
En ja mijn ogen zijn belangrijk, zo deed ik in het verleden reeds fotografie en videografie en nu we het einde van de zomer naderen hoop ik eindelijk te kunnen starten met m'n DJI drone.
Om de beelden hiervan op een degelijke manier te kunnen bewerken zal ik waarschijnlijk genoodzaakt zijn tot aankoop van een nieuwe PC+scherm.
Ga ik dan beknibbelen op m'n ogen? Echt niet.
Maar ik ga met mijn 'anekdotische ervaring' tot aan het gaatje voor een vlijmscherp beeld.

Maar ok, ieder heeft zijn ervaring en beleving, en ik was zo vrij om die van mij te delen.

Toegevoegd na 6 minuten 30 seconden:
ivob schreef: 01 aug 2023, 19:07Besluit: heb je een nieuwe bril nodig omdat de huidige niet meer voldoet, stap bij de betere opticien binnen.
Sorry ivob, ik heb een probleem met die 'betere' opticien.
Zijn er slechte auto's?
Elk verkocht product moet in orde zijn en aan de nodige voorwaarden te voldoen.
In mijn leefwereld word onder de 'betere' opticien de meer prijzige merkgerichte zelfstandige verstaan.
En natuurlijk is er daar een doelgroep voor, en daar is helemaal niets mis mee maar ik heb persoonlijk geen nood aan een Ray Ban. :wink:
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Oogarts is nitmer noodzakelijk beter, zeker niet voor eenvoudige correcties.
Hebben ze geen uitdaging aan, rap buiten kuisen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Aan dun lijve mogen ondervinden, 'oogarts' voor mij is wanner ik een stuk ijzer in m'n ogen heb gekregen tijdens het slijpen. :-)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Petrikske schreef: 01 aug 2023, 20:29 Sorry ivob, ik heb een probleem met die 'betere' opticien.
Dat is dan jouw persoonlijk probleem.
Sommige mensen hebben nu eenmaal een natuurlijke aanleg om overal een probleem in te zien en waar er geen is alsnog moeite te doen om er eentje van te maken. :roll:

Mijn uitspraak ter zake - een reply op de post van @Dizzy - stond dan ook duidelijk buiten jouw leefwereld en dient begrepen te worden in deze context. Niet in de context van jouw leefwereld.
Een RayBan werd zelfs niet vernoemd. Het ging over de vakkwaliteit van de opticien om een goede oogmeting te doen en in te schatten of je ook niet beter nog naar een oogarts gaat. Niet over zijn verkoopskwaliteit om je eventueel een niet gevraagd merkmontuur te slijten.
De betere vakbekwame en ernstige opticien zal je ook vrij laten kiezen in het montuur. En wanneer nadien blijkt dat de glazen, door hem gemeten, niet het gewenste resultaat geven in het door hem goedgekeurde en in zijn zaak gekozen montuur zal hij glazen en eventueel montuur vervangen. Keer op keer tot het gewenste resultaat bereikt is. Of wanneer dat niet kan bereikt worden je betaling volledig terugbetalen.

Het staat je uiteraard volledig vrij er alsnog een probleem van te blijven maken. Ieder zijn hobby.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 01 aug 2023, 20:44 Het staat je uiteraard volledig vrij er alsnog een probleem van te blijven maken. Ieder zijn hobby.
Nee ivob, geen probleemgeving maar kennisgeving. ;-)

Ter info: aangezien m'n rijbewijs + medische shifting komt te vervallen in 2024 moet ik er persoonlijk opnieuw voor zorgen dat ik orde blijf met de wettelijke regelgeving.
Zo heb ik onlangs door de bedrijfsarts een medisch onderzoek + oogmeting ondergaan, na samenspraak met de bedrijfsarts de constatatie dat de ogen niet meer 100% waren dus contact genomen met opticien voor een oogmeting.
Voor verlenging rijbewijs + medische shifting ga ik vermoedelijk dit najaar nog opnieuw ter consultatie moeten gaan bij de bedrijfsarts.

To make a long story a 'lil' shorter... 3 oogmetingen dit jaar. ;-)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Een "goede ervaring" kan later alsnog een geurtje krijgen wanneer een gerelateerd probleem opduikt en dat misschien 'toen' al opgemerkt had kunnen worden. Mogelijk kan je de oogarts aanzetten tot meer dan een simpele oogmeting door te vermelden dat je ogen wat vermoeid voelen, of zo -- 't is misschien niet nodig maar hoe vaak worden je ogen anders gecheckt?
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Misschien gewoon doen waar iedereen zich goed bij voelt?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”