B-Box3 V+ / Unifi UDM SE / Proximus TV Box

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dotcom87
Starter
Starter

Hey allemaal,

Even mijn huidige, werkende setup posten:

1) Fibermodem is via UTP verbonden met de WAN poort van de BBox 3V+
2) BBox 3V+ LAN 1 is via UTP verbonden met de WAN poort van de UDM SE
3) Proximus TV Box is rechtstreeks verbonden via UTP met BBox 3V+ LAN 2

Op de BBox 3V+ staat PPP actief, alsook DHCP met volgende configuratie:
Screenshot 2023-07-19 at 05.59.59.png
In mijn Unifi Network zit het er als volgt uit:
Screenshot 2023-07-19 at 06.01.55.png
(8.84 KiB) Nog niet gedownload
Mijn UDM zit in een andere netwerk range (192.168.1.1) dan mijn BBox 3V+ (192.168.0.1).

Probleem:

Ik wil graag een WireGuard VPN server opzetten op mijn UDM SE, maar ik heb geen publiek IP op de WAN op dit moment (dubbele NAT?).
Ik zou dus graag een eigen PPPoE sessie willen opzetten via mijn UDM SE.

Wat heb ik al geprobeerd:

Ik las her en der dat je 2 PPPoE sessies kan opzetten.
Ik heb dus de configuratie van mijn BBox 3V+ gelaten zoals het was (dat deze zijn eigen sessie heeft en ook mijn Proximus TV Box blijft werken), alsook alle bekabeling zit nog zoals hierboven beschreven. In de Unifi Network app heb ik dan de IPv4 Connection verandert naar PPPoE en mijn credentials van @PROXIMUS ingevuld (ik heb het wachtwoord gisteren gewijzigd via MyProximus om zeker te zijn dat het juist is). Dus dan gebruik ik onderstaande configuratie:
Screenshot 2023-07-19 at 06.08.10.png
In het overzicht zie ik dan dit:
Screenshot 2023-07-19 at 06.09.21.png
(8.88 KiB) Nog niet gedownload
Echter heb ik dan geen werkende internet connectie achter mijn UDM SE.
Ik heb ook al eens VLAN ID op 10 gezet, maar dan krijg ik zelfs geen IP meer toegewezen in die 10.0.x.x range.

Iemand een idee wat ik kan doen?
Uloga
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

dotcom87 schreef: 19 jul 2023, 06:12
Iemand een idee wat ik kan doen?
Hey,

In principe heb je VLAN10 niet meer nodig als je een bbox hebt staan, maar soms kan het voorkomen.

Eerst en vooral zou je je credentials moeten verifiëren. Dit kan je op je bbox doen door onder het tabje Network Connectivity het pijltje naar beneden uit te klikken en daar username en password te checken/ in te vullen.

Je username zal wel kloppen met wat jij hebt, maar als test vul je hier best ook het wachtwoord in die je hebt ingesteld op MyPx.
Als de verbinding dan established, dan weet je zeker dat je credentials al juist zijn.
Zo niet, dan is dit 99% zeker al een eerste issue.

Wat bedoel je precies met het 10.0.x.x range IP adres die je krijgt, dat lijkt me niet normaal?

Also, als je je kabel die uit de "fibermodem" komt, in de WAN steekt van de UDM en je probeert op VLAN10 een PPPoE sessie op te bouwen, lukt het dan wel?
:banana:
dotcom87
Starter
Starter

Bedankt voor de suggesties!

Ik heb allereerst mijn username/paswoord geverifieerd. Eerst even een foutief wachtwoord ingegeven in de bbox, toen viel de connectie weg. Daarna het juiste wachtwoord ingevuld en alles was terug ok.

Nadien heb ik dan inderdaad de UTP van de fibermodem rechtstreeks in de UDM SE gestoken. Even geswitched naar PPPoE, credentials ingevuld en vlan 10 gebruikt, en daar krijg ik nu netjes een connectie opgezet.

Zal nu even de bbox er terug tussen steken en kijken wat het geeft...

Toegevoegd na 22 minuten 44 seconden:

Na het verwijderen van de vlan werkt het nu! Snap niet echt goed wat ik anders heb gedaan dan gisteren, maar goed :-D

Nogmaals dank voor de hulp! :beerchug:
Laatst gewijzigd door philippe_d 20 jul 2023, 09:45, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote(s) verwijderd
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”