Delegation Prefix (ipv6)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
brutser
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Beste experts,

In het netwerk hebben we de bbox3 die een pppoe sessie maakt en die is direct verbonden met een pfsense router (192.168.2.0/24).
De pfsense router verzorgt de routing voor het home netwerk (192.168.22.0/24).
IPv6, DHCP6 is enabled op de pfsense router uiteraard.

Nu heb ik naar mijn weten een Delegation Prefix nodig voor de ipv6 van het LAN voor het home netwerk.

In de GUI van de bbox3 zie ik echter alleen een blok dat ze IPv6 Prefix noemen, maar ik geloof niet dat dit de DP is die ik zoek? DP normaal gezien /48 of /56, de IPv6 prefix is een /64 blok. Normaal gezien moet de router die DP opvragen...

Veel vragen die ipv6 gerelateerd zijn en hier zijn ook al (redelijk) veel vragen over gesteld, maar nooit heb ik een eenduidige uitleg gevonden hoe dit te benaderen voor Proximus.
Ik kan ook bij Proximus bijzonder weinig informatie hierover vinden.

Kan iemand me op weg helpen, of nog beter, weet iemand waar de nodige informatie staat?

:thumbs: :worship:
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

Via DHCPv6 moet je een prefix toegewezen krijgen die je dan zelf kan uitdelen.
Dat is bij PX en MV alvast een /56.

De /64 die je ziet op je BBOX is gewoon het WAN subnet, en staat los van je prefix die je krijgt.
brutser
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bedankt voor je reactie!
dupondje schreef: 18 jul 2023, 10:49 Via DHCPv6 moet je een prefix toegewezen krijgen die je dan zelf kan uitdelen.
Dat is bij PX en MV alvast een /56.
En met mijn huidige setup, waar kan ik deze prefix dan uitlezen, op de pfsense kan ik deze niet vinden.
Ben ik dan verplicht de bbox3 in bridge mode te zetten en de pppoe op de pfsense uit te voeren? Die setup heeft echter niet mijn voorkeur (om andere redenen).

De WAN op pfsense krijgt wel een inet6 2a02:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:ff:fe74:9300 prefixlen 64
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

https://docs.netgate.com/pfsense/en/lat ... -interface

Je moet je pfSense een prefix laten vragen en dan 1 van die /64 subnets uit je /56 assignen aan je LAN interface.
Dat kan via die track interface blijkbaar :)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”