Na een crash van mijn PC is het me gelukt om alles terug te vinden. (zie dit <A HRef="http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=6356&highlight="> topic </A>) Mijn schijven zijn terug in orde, geformateerd, partities gemaakt.
Maar, omdat het niet anders kon heb ik WinXP geïnstalleerd op mijn kleine HD (C schijf) maar dat zou nu verplaatst moeten worden naar de grote schijf (andere partitie die in de toekomst de "C" moet worden). Ik kan dit echter niet kopieren met bv partitie expert, ik kan ze ook niet hernoemen met dit programma omdat bij de opstart van de PC ofwel de PC niet opstart met de grote HD aangesloten en in het andere geval vindt hij de schijf niet (wegens niet aangesloten natuurlijk). De schijven zijn aangesloten in deze volgorde Disk 1 grote HD, Disk 3 kleine HD, disk 4 CDRom. Als ik dat verander dan vindt hij ook de grote HD niet, dan vermeld de PC enkel Disk 1 en 2
Moeilijk uitleg om neer te schrijven voor misschien een eenvoudig probleem.
Wie weet hier raad mee?
"C"-schijf kopieren naar andere HD
- Styno
- Elite Poster
Yups, ghost kan dat in 'clone' modus.
Zo ben ik van raid naar single disk gegaan 2 weken terug.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
![Afbeelding](http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=styno&t=34517)
- Styno
- Elite Poster
jan28 schreef:Styno schreef:Yups, ghost kan dat in 'clone' modus.
en wat bedoel je daar mee?
Ik zal eens op zoek gaan naar Ghost. Iemand een tip?
Ik had de C-drive op een raid staan (2 disken in stripe)
Met de clone optie van ghost heb ik de partitie van de C-drive dan gecopieerd naar een vrije disk, daarna van deze disk geboot en mijn raid afgebroken en dan de C-drive met dezelfde clone optie op een van de voormalige raid drives gezet.
Om een lang verhaal kort te maken: ghost kan doen wat je wil bekomen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
![Afbeelding](http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=styno&t=34517)
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 47 keer
- Contacteer:
Zoals aanbevolen heb ik me een versie van Ghost 9.0 in huis gehaald. Het kopieren is gelukt, het programma hernoemt de nieuwe partitie naar "C" ik herstart de pc maar hij wil niet en geeft als mededeling: NTLDR ontbreekt.
Als ik dan die HD uittrek start de PC op, ik ga naar aparaatbeheer, voeg de schijf toe en dan kan ik ze terug gebruiken (behalve opstarten)
Wat wil dit nu weer zeggen.
18/01/05 een foutje verbeterd
Als ik dan die HD uittrek start de PC op, ik ga naar aparaatbeheer, voeg de schijf toe en dan kan ik ze terug gebruiken (behalve opstarten)
Wat wil dit nu weer zeggen.
18/01/05 een foutje verbeterd
Smart Failure Predicted. Smart staat voor Self Monitoring Analysis and Reporting Technology. Daarmee moet uw systeem een klein beetje in de toekomst kunnen kijken en u waarschuwen voor een mogelijk naderend probleem met uw opslagmedia. Een voorspeld defect van uw harde schijf hoeft dus niet per se al la minute uit te komen, maar het kán wel.
Verstandig is de waarschuwing serieus, en het zekere voor het onzekere, te nemen. Zorg dus dat u zo snel mogelijk een degelijke back-up maakt van uw data. Mocht de schijf daadwerkelijk op zijn laatste benen lopen en er binnenkort de brui aan geven, bent u in elk geval niet uw gegevens kwijt.
U kunt vanaf de website van Maxtor een hulpprogrammaatje downloaden, PowerMax genaamd, dat de harde schijf onderwerpt aan een grondige inspectie.
Het tooltje is nog geen megabyte groot en valt hier, te downloaden. Als de schijf aan vervanging toe is, zal PowerMax u van een code voorzien. Mocht de hardware nog onder de garantievoorwaarden vallen, kunt u ermee naar de winkel.
Bron ZDNet.be van 26 januari 2005 (Err: wegens typo)
Verstandig is de waarschuwing serieus, en het zekere voor het onzekere, te nemen. Zorg dus dat u zo snel mogelijk een degelijke back-up maakt van uw data. Mocht de schijf daadwerkelijk op zijn laatste benen lopen en er binnenkort de brui aan geven, bent u in elk geval niet uw gegevens kwijt.
U kunt vanaf de website van Maxtor een hulpprogrammaatje downloaden, PowerMax genaamd, dat de harde schijf onderwerpt aan een grondige inspectie.
Het tooltje is nog geen megabyte groot en valt hier, te downloaden. Als de schijf aan vervanging toe is, zal PowerMax u van een code voorzien. Mocht de hardware nog onder de garantievoorwaarden vallen, kunt u ermee naar de winkel.
Bron ZDNet.be van 26 januari 2005 (Err: wegens typo)
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 27 jan 2005, 09:49, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
jan28 schreef:NTLDR ontbreekt.
NT Loader... da's zowat de kernel van Windows.
Kijk misschien eens in je boot.ini of de disk informatie correct staat.
- PowerSoft
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
r2504 schreef:jan28 schreef:NTLDR ontbreekt.
NT Loader... da's zowat de kernel van Windows.
Kijk misschien eens in je boot.ini of de disk informatie correct staat.
humm eigenlijk niet, de kernel wordt pas later ingeladen, dit is zowat te vergelijken met de LILO van linux
windows 2000/xp bootproces:
POST – MBR – VBR – NTLDR (NTFS)– protected mode – boot.ini - Ntdetect -kernel with Ntosknrl.exe - hall.dll - The Session Manager (smss.exe): services – Login lsass.exe
om op het probleem te antwoorden, je kan gewoon de ntldr vanop je setup cd (zit ergens in de i386 map) kopieren naar je boot partitie en dan van in de windows console (te bereiken via de setup wizard) het commando FIXBOOT te doen
- PowerSoft
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
jan28 schreef:Het probleem is grotendeel opgelost, de kopie is gelukt ik heb de bestanden die nodig waren gevonden, maar staan nu op diskette en ik start nu zo op omdat ik niet weet waar ik ze moet plaatsen op de opstartschijf
Het betreft volgende bestanden : Boot.ini; ntdetect.com; ntldr en winxp.ini
je moet die gewoon op je schijf plakken, en dan in de windows console (te bereiken via de bootcd van windows xp) FIXBOOT typen, deze zet de bestanden dan op de juiste plaats van je partitie (ntldr moet namelijk op de eerste sector van je partitie staan)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
jan28 schreef:ik niet weet waar ik ze moet plaatsen op de opstartschijf
Het betreft volgende bestanden : Boot.ini; ntdetect.com; ntldr en winxp.ini
In de root.