regiozenders streamen naar TV (in mijn geval FocusWTV)

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Hallo,;
Heb totaal geen tv abo
Heb een google TV chromecast
Is er een mogelijkheid om de regiozender (focus wtv) te kijken op tv?
Ze hebben een app, maar geen chromecastondersteuning, onvoorstelbaar maar waar, tv is wel hun corebusiness :-D

De livestream openen op m'n smartphone en dan via google home casten werkt, maar ja is totaal onhandig, moet continu spelen op je gsm en beeld
is niet passend en kwaliteit niet zo goed....

Hoe doen jullie het, cordcutters :-D ?
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

Denk dat je via de app web video caster de stream van FocusWTV website wel naar je tv kan casten. Werkt ook bij streams van andere websites / zenders. aast het even zoeken naar welke stream je nu juist moet nemen en de in app reclame (als je niet de betalende versie hebt) werkt het verder normaal prima.

https://www.webvideocaster.com/home

Heb ook even een kodi plug-in in gebruik gehad waar de meeste lokale zenders van Nederland en België in stonden. Weet niet meer welke plug-in het was, maar denk Retrospect. Is al even geleden en heb het momenteel niet meer in gebruik, maar meen me te herinneren dat Focus WTV wel een van de werkende streams had.

https://github.com/retrospect-addon/plu ... retrospect

Edit: Zag net dat Via focus-wtv.be/live je wel een cast functie hebt in de player. Dat is misschien de gemakkelijkste manier? Even met je telefoon naar die website gaan en dan casten, ipv hun app gebruiken.
-*-
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Marsmillo schreef: 09 jul 2023, 18:33 Zag net dat Via https://www.focus-wtv.be/live je wel een cast functie hebt in de player. Dat is misschien de gemakkelijkste manier? Even met je telefoon naar die website gaan en dan casten, ipv hun app gebruiken.
Net getest, inderdaad een cast symbool in de player, kan mijn Chromecast selecteren, maar de stream start niet.

Ik ken iemand bij WTV, zal morgen eens informeren...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

lucdec schreef: 09 jul 2023, 15:56 Is er een mogelijkheid om de regiozender (focus wtv) te kijken op tv?
Ter info: als je in het gebied van die zender woont, en je hebt een fysieke kabelaansluiting - van vroeger oid, of van de vorige bewoner - kan je altijd eens testen of je via de kabel kan kijken zonder abonnement (compact signaal). De filter wordt immers niet altijd teruggeplaatst.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb hen er een paar weken voor gemaild en kreeg een nietszeggend antwoord. Een beetje zoals SBS jaren vertelde "we werken eraan".
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Kodi add-on op een mediaplayer met LibreELEC, CoreELEC of OSMC.
https://github.com/add-ons/plugin.video.regiotv
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Flippi schreef: 10 jul 2023, 08:42 Kodi add-on op een mediaplayer met LibreELEC, CoreELEC of OSMC.
https://github.com/add-ons/plugin.video.regiotv
Ik heb dat vroeger nog geprobeerd, maar dat was meer geschok en gebuffer dan beeld.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster

Dank je wel @Marsmillo en @philippe_d

Ik had inderdaad dat cast symbool niet gezien...

Maar werkt inderdaad van geen kanten...

Geprobeerd met een chromecast, android TV en een google nest home maar telkens
de melding "playing default media receiver" maar geen beeld..

Hoe moeilijk kan je het een kijker maken, en dan maar klagen dat ze niet winstgevend zijn...tuurlijk, er kan gewoon niemand kijken..

@cadsite

Onvoorstelbaar toch, die flauwe reactie....
Je zou toch verwachten dat je het de mensen zo makkelijk mogelijk dient te maken om je content als aanbieder te laten bekijken...
Marsmillo
Plus Member
Plus Member

Mmm, inderdaad. Die cast knop doet niet geheel wat hij zou moeten doen... Ik merk wel dat er een signaal bij de chromecast binnenkomt want deze gaat uit stand-by modus aan en er komt ook een cast logo in beeld. Enkel wil de stream dus niet laden / afspelen, waar je dus niet zoveel mee bent. Kan wel bevestigen dat via web video caster ik het wel werkend gekregen heb.

Het zal ook niet Retrospect zijn geweest die ik als kodi plug-in gebruikte om regionale zenders te kijken, maar het zal eerder zoals @Flippi aangaf Regio TV geweest zijn. Herinner mij ervan dat meeste zenders het niet meer deden, maar dat FocusWTV wel nog werkte. Werkte toen vlot zonder bufferingsissues, maar dat kan in tussentijd ook veranderd zijn.
-*-
lucdec
Elite Poster
Elite Poster

@Marsmillo
Heb op uw aanraden web video caster geprobeerd. Had er eerst wat weinig vertrouwen in..
Was wel even zoeken (en veel reclame in de app) maar inderdaad deze app doet het goed. Ook zeelandTV werkt hier goed op.
Hier kan ik mee verder. dank je wel.

@philippe_d
De WTV medewerker ondertussen al kunnen spreken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ja, hij zal eens navragen aan de IT-er bij Focus-Wtv ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

eigenlijk al eens geprobeerd gewoon in je tv browser ? Voor AVS werkt dat bij mij (LG tv) maar ze vergeten wel eens hun journaal te uploaden
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Mijn TV heeft geen browser, alles verloopt via de chromecast.
Je zou toch verwachten dat eender welk TV station op zijn minst een basic player heeft?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 12 jul 2023, 15:35 Mijn TV heeft geen browser, alles verloopt via de chromecast.
Je zou toch verwachten dat eender welk TV station op zijn minst een basic player heeft?
Ik weet niet of die regionale zenders het wel zo breed hebben.

Enerzijds zijn Focus en WTV VZW's. De operationele uitbating gebeurt dan wel door een NV die jaren verliest maakte maar de laatste 2 jaren wel winst... mogelijks deels door afslanking van personeel (nog 19,5 FTE's, in 2020 waren het er nog 25). Het is duidelijk dat men bespaart en misschien dat de eerste prioriteit toch nog steeds het op orde houden van de lineaire uitzending op de kabel is?

De situatie is gelijkaardig voor de andere regionale televisiestations. Een studie wijst uit dat structureel gezien de omzet blijft dalen en dat er amper ruimte is voor investeringen (zoals in web content). Ook qua demografie is er een probleem: jongeren hebben zoveel keuze uit vormen van media, en zijn minder geïnteresseerd naar wat er in hun streek leeft.

Dit gaat eigenlijk over zenders die in de regel nog geen bereik hebben van een miljoen mensen. Op zo'n kleine schaal TV produceren is altijd al een zware opgave geweest. In de VS bestaat dat ook, zoiets heet daar "Community Access TV" en die zijn in de regel heel wat minder ambitieus dan onze regionale zenders, met vaak niet eens nieuwsuitzendingen, omdat het economisch niet te verantwoorden is.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 12 jul 2023, 15:55, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dat begrijp ik ook allemaal hoor.
Maar we leven nu, weet je wel, in 2023.
Meer en meer mensen smijten de kabel buiten. Hun potentieel verkleint dus dag na dag als ze niet inzetten op andere manieren van 'uitzenden'.
Op zich hoeft dat toch allemaal niet zo fancy schmancy te zijn. De programma's zijn er, de bibliotheek is er.
Een eenvoudige android/iOS huid errond en *pliing* duizenden potentiële kijkers erbij.
Een liefhebber stak in zijn vrije tijd een app als VRTnu in elkaar...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Die zenders moeten gewoon meer programma's met de lokale katten uitzenden en de kijkers stromen toe :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 12 jul 2023, 15:54 \Een eenvoudige android/iOS huid errond en *pliing* duizenden potentiële kijkers erbij.
De kosten van de bandwidth zijn misschien het probleem? Kan dat niet met zekerheid zeggen, maar streaming video is niet goedkoop en ik weet niet in welke mate die budgetten dat kunnen dragen. Je zou het wel op YouTube oid kunnen zetten maar dan verlies je wel veel controle over je content.
Dizzy schreef: 12 jul 2023, 15:54 Die zenders moeten gewoon meer programma's met de lokale katten uitzenden en de kijkers stromen toe :)
Klopt, programma's met een hoofdrol voor katten - en zeker voor kittens - scoren altijd goed, ook bij jongeren, en zou tevens een boost kunnen betekenen qua adopties.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member

CCatalyst schreef: 12 jul 2023, 16:00
cadsite schreef: 12 jul 2023, 15:54 \Een eenvoudige android/iOS huid errond en *pliing* duizenden potentiële kijkers erbij.
De kosten van de bandwidth zijn misschien het probleem? Kan dat niet met zekerheid zeggen, maar streaming video is niet goedkoop en ik weet niet in welke mate die budgetten dat kunnen dragen. Je zou het wel op YouTube oid kunnen zetten maar dan verlies je wel veel controle over je content.
Ik meen mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat er Vlaams/Belgisch/Europees geld was voor lokale/regionale zenders om een digitaal/online aanbod uit te bouwen. Of dit voldoende is of gebruikt mag worden om de bandbreedte en infrastructuur te kunnen betalen, dat kan ik niet zeggen. Wel blijkt FocusWTV al een online stream via website en app aan te bieden, een vorm van een cast functie implementeren zou niet zozeer het probleem mogen zijn.
-*-
lucdec
Elite Poster
Elite Poster

Hallo, dank iedereen voor de tips.

Voor mij is "web video caster " toch wel het tovermiddel.
Heb nu alles wat ik wil:
livestream van focus/wtv en zeeland TV
Nieuwsuitzendingen van WTV, AVS en Zeeland tv
Dit allemaal zonder haperingen in HD op m'n TV scherm.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

lucdec schreef: 11 jul 2023, 16:11 @philippe_d
De WTV medewerker ondertussen al kunnen spreken?
Goed Nieuws voor de West-Vlamingen:
Focus en WTV pakken uit met een ongezien grote vernieuwingsoperatie, op televisie en online

Vanaf vandaag Chromecast support via de "Focus & WTV" App (Android, iOS) en de vernieuwde website :-D
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Leuk!
Nu nog een link in hun artikel plaatsen naar de apps en ze zijn bijna mee met hun tijd.

edit:
OK, te vroeg victorie...
Afbeelding
:bang:
lucdec
Elite Poster
Elite Poster

Heb de app geïnstalleerd, maar nergens een cast symbool te vinden....
Nu, ik trek mijn plan met Webvideocaster
@Philippe, bedankt om dit te melden
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”