flybox - externe antenne?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ga deze vakantie naar een camping waar ze geen wifi aanbieden "omdat het een plek van onthaasten is en daarom hebben we ervoor gekozen dit niet aan te bieden".
Bon, alle excuses zijn goed om er niet in te investeren zeker? 8)

Voor mij geen probleem, dan verzorg ik mijn eigen faciliteiten. Ik heb al een sim kaart met onbeperkt internet (yep, ik ga naar NL kamperen, daar koop je voor een prikje deze luxe) en ik heb een paar maand geleden al een flybox van buthead over gekocht.
Die flybox (B525s-23a) zal in de caravan staan, maar ik hoop daar enkel in te zitten om te slapen, dus ik zou graag deftige wifi buiten hebben.
Is het een meerwaarde om hier extra externe antennes voor aan te schaffen? Ik heb er op ebay zien staan voor amper €7,50, dus 't is niet dat ik er een boterham minder van zal eten, maar als het nogal nutteloos is liever niet natuurlijk.

Of zou ik beter voor zoiets:
https://www.amazon.nl/Vecys-Omnidirecti ... -adapter/d
gaan en dat naar buiten steken?
gunnix
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

Heb met dezelfde flybox soortgelijke antennes gebruikt zoals die van eBay. Het was lichtjes beter maar verwacht hiervan geen grote verschillen. Het kan wel zijn dat dit het verschil maakt tussen internet of net geen internet. Vond dit wel de moeite voor de kleine meerprijs.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Wat zou dan de beste keuze zijn?
Zo'n setje van 2 die bij de modem zitten, of eentje met een langere draad die ik buiten de caravan kan zetten?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Met een lange "draad" (coax) ga je meer verlies hebben dan de "winst" van een betere antenne.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Gewoon de specificaties lezen.
12 dBi versterking is beter dan 3 dBi versterking.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

DBi van antennes zijn de W van luidsprekers :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

De flybox in de deuropening zetten kan al voldoende zijn misschien (heb hier thuis dezelfde Huawei B525)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

cadsite schreef: 05 jul 2023, 19:23 Wat zou dan de beste keuze zijn?
Zo'n setje van 2 die bij de modem zitten, of eentje met een langere draad die ik buiten de caravan kan zetten?
Ja maar niet met die draad die in die foto staat, lijkt me flinke verliezen op te leveren.

- Je kan een betere coax kopen (genre LMR240) met de juiste connectoren en de juiste lengte (mogelijks vind je die ook kant-en-klaar), en daarop je externe antenne steken. LMR400 is nog beter maar is nogal stug voor in een caravan.
- Je kan ook gewoon een aparte AP voorzien verbonden met ethernet op de router, en dan is verlies geen probleem, wel eerder een stopcontact vinden (geen PoE in flybox voor zover ik weet).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ik denk dat de TS het heeft over een externe WiFi antenne voor een betere WLAN ontvangst buiten (gezien zijn Flybox in de caravan staat)?
Maar volgens mij kan je op de Flybox alleen een externe LTE antenne aansluiten (voor een betere 4G ontvangst)?
Hiermee zal de WiFi niet verbeteren ..
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Idd, lijkt erop dat het enkel externe antennes voor 4G zijn die je kan aansluiten, dus daarmee vervalt al het advies alsook de ideëen van OP. Tenzij hij specifiek "betere 4G ontvangst" om zijn Wi-Fi te verbeteren, alhoewel hij daarna voorbeelden post van WiFi antennes en niet van 4G antennes. Bovendien weet je ook niet wat de ontvangst zal zijn op het terrein - voor hetzelfde geld zit je vlak naast een zendmast.

In geval van WiFi is een extra AP aansluiten via voldoende lange ethernetkabel dan de oplossing, als de Flybox zelf niet op een favorabele locatie kan gezet worden.

Indien afstand/stopcontact een probleem zijn, dan een PoE AP met PoE injector.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik zal dit jaar eens gewoon zo proberen.
Als ik de dekkingskaart van vodafone mag geloven zal dat geen probleem zijn.
Merci voor het advies!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”