eCall knop gebruiken in wagen?

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Gisteren reden we op de autostrade in Limburg en juist in een bocht had iemand verschillende ladders verloren waardoor het verkeer plots moest remmen en uitwijken.

Het gaat zo snel dat het te gevaarlijk is om zelf te stoppen dus mijn reflex was 112 / 101 bellen en het melden aan de politie i.p.v. mezelf in gevaar te brengen.
Goed naar de paaltjes gekeken zodat ik de locatie kon doorgeven.

Maar mijn netwerk bereik was zo slecht dat de mevrouw van de noodcentrale mij niet kon verstaan (1 streepje dekking maar). Orange :bang: waardeloos.
Een minuut lang proberen te communiceren, je moet je voorstellen, stel dat het heel ernstig was, dat we stilstonden op die locatie zonder deftig bereik.
Want ernstig zou het wel kunnen worden zeker voor iemand op de moto.

Dus nu bedacht ik me daarna: zou het beter zijn of juist niet om de eCall knop die in de meeste wagens sinds 2018 verplicht zit ingebouwd te gebruiken?
Iemand daar toevallig ervaring mee?
Mogelijk kiest eCall gewoon het sterkste signaal?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Ptoeneigh schreef: 30 jun 2023, 21:08 Maar mijn netwerk bereik was zo slecht dat de mevrouw van de noodcentrale mij niet kon verstaan (1 streepje dekking maar). Orange :bang: waardeloos.
Een minuut lang proberen te communiceren, je moet je voorstellen, stel dat het heel ernstig was, dat we stilstonden op die locatie zonder deftig bereik.
Want ernstig zou het wel kunnen worden zeker voor iemand op de moto.
Ik vind dat een zeer ernstig probleem, dat U moet melden. In België is er "national roaming" voorzien voor het opbellen van 112. Dat wil zeggen, dat je 112 altijd kan bereiken via het netwerk van een andere operator, indien je geen bereik hebt via je eigen operator.
Blijkbaar is dat toch geen oplossing, als jouw toestel hardnekkig blijft vasthouden aan je eigen netwerk, zelfs indien "bijna geen bereik". :-(

Oplossing zou kunnen zijn:
  • toestel manueel op een netwerk zetten waarop je wel bereik hebt. Gezien dit niet jouw eigen netwerk is, zal je een bericht zien "emergency calls only" of zoiets, en kan je 112 bellen. Maar daar verlies je ook enorm veel tijd mee.
  • gebruik maken van de 112 App (maar als je "bijna" geen netwerk hebt dan ben je er ook niet mee geholpen) ... tenzij je wel goede 4G/5G had (data), maar slecht 2G/3G bereik (= gsm).
  • hoewel er in België verschillende nummers zijn waarop je (dezelfde) hulpdiensten kan bereiken (112, 100, 101) is alléén 112 het officiële noodnummer. De instellingen op jouw GSM voor noodoproepen en "national roaming" werken volgens mij alleen als je 112 gebruikt. Ook bij een GSM met geblokkeerd toetsenbord kan je alleen 112 bellen).
Ptoeneigh schreef: 30 jun 2023, 21:08 zou het beter zijn of juist niet om de eCall knop die in de meeste wagens sinds 2018 verplicht zit ingebouwd te gebruiken?
Iemand daar toevallig ervaring mee?
Mogelijk kiest eCall gewoon het sterkste signaal?
Die vraag zou je ook in de e-mail kunnen vermelden. Zij zijn theoretisch de enige die het correcte antwoord kunnen geven.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 01 jul 2023, 10:18 Ik vind dat een zeer ernstig probleem, dat U moet melden.
Bedankt voor de tip, dat ga ik ineens doen.
Ik belde inderdaad het nummer 112 vanuit de wagen (via CarPlay).

Dus ik zag effectief dat het netwerkbereik zeer slecht was op het moment dat de medewerker van de noodcentrale de oproep beantwoordde meermaals zei dat ze mij niet kon verstaan.

Ik vind het eigenlijk onacceptabel anno 2023, dat je zeker op een snelweg of een gewestweg zo’n slecht signaal hebt.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Delen van de Kempen en Limburg zijn dramatisch met Orange. Sinds ik op het Proximusnetwerk zit geen problemen meer daar. Maar terecht: Bij het bellen naar 112 zou dat niet mogen uitmaken.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien even terug naar de eCall knop: ik dacht dat deze kon gebruikt worden zowel bij eigen problemen alsook als je een gevaarlijke situatie ziet?

Sent from my SM-X800 using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Deze e knop maakt normaal verbinding met een medewerker van je fabrikant.
Deze moet dan stappen ondernemen.

Maar die verbinding verloopt ook via het GSM netwerk.
Dus als die hetzelfde netwerk gebruikt.....

Maar zou het niet kunnen dat ze je zo slecht verstond doordat je gebruik maakte van Carplay?

Mvg
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

De SOS knop van eCall zou direct naar 112 moeten gaan voor zover ik het begrijp: https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm

Ik heb inderdaad ook nog een assistentieknop voor pechverhelping en een informatieknop voor de klantendienst maar gelukkig nog nooit gebruikt.

Technisch zal er een esim in alle nieuwe wagens zitten vanaf 2018 om aan de wettelijke verplichting te voldoen.

Op zich is het een goed idee natuurlijk want bij crash detectie verwittigd het systeem automatisch de hulpdiensten en stuurt ook wat info mee.

Als je daar dan weer verder over leest kan dat gebeuren via een data verbinding of anders via SMS, net zoals de 112 app doet als je geen internet zou hebben.

Dan de vraag ivm CarPlay, carkit etc, de telefoon is uiteraard via Bluetooth verbonden met de wagen maar de microfoon e.d. werkt prima, ik maak er veel gebruik van. Het is een nieuwe wagen van een paar maanden oud.
Het was echt de netwerkdekking van Orange die belabberd was (1 streepje en toen deze verbeterde naar 2 streepjes verstond de noodcentrale me terug).

Ja natuurlijk ik kan het melden bij Orange. En dan krijg je een standaard antwoord dat ze het hebben doorgegeven. Of dat het aan mijn gsm, Bluetooth, de wagen of de headset van de centralist lag. Het typische script. “Als je het nog eens voor hebt laat het dan maar weten”
Ik doe nog geen moeite meer.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 27 keer
Provider
Te Koop forum

Het hangt echt af van je automerk of je al dan niet rechtstreeks met de 112 verbonden bent bij een eCall. Merken zoals Mercedes, BMW, Volkswagen etc. werken met een eigen centrale of nemen diensten af bij Bosh (alarmcentrale) die meestal ergens gevestigd is in Spanje.

We spreken hier over pubieke of private eCalls. Publieke bellen rechtstreeks naar 112 met alle gegevens van je auto(type, merk, aantal inzittenden indien je auto over deze sensoren beschikken etc.)

Momenteel komen alle publieke eCalls binnen in de noodcentrale van Oost-Vlaanderen, ongeacht waar je ook bent in Vlaanderen.
Bij private eCalls neemt de private alarmcentrale contact met de juiste provinciale noodcentrale.
Enkel opvraag van de betrokene neemt de private alarmcentrale contact met de provinciale noodcentrale.

Er wordt dus niet altijd onmiddellijk hulpdiensten verwittigd! Tenzij er geen gesprek tot stand is geweest (bewusteloze bestuurder?) en men zeker is van een ongeval (gegevens van airbags sensoren bv).
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Efkes voor maar een paar percent on-topic: die e-call knop in BMWs is megacool, dat is precies een knopke om raketten te bewapenen ofzo, dat is eerst een luikje dat je moet openklikken en daaronder zit dan pas de echte knop 😀
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

selder schreef: 03 jul 2023, 08:36 Efkes voor maar een paar percent on-topic: die e-call knop in BMWs is megacool, dat is precies een knopke om raketten te bewapenen ofzo, dat is eerst een luikje dat je moet openklikken en daaronder zit dan pas de echte knop 😀
Helemaal off topic, zouden de richtingsaanwijzers daar ook onder zitten? :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

selder schreef: 03 jul 2023, 08:36eerst een luikje dat je moet openklikken en daaronder zit dan pas de echte knop 😀
Idem bij mijn Toyota.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Idem in m'n Kona.

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

En idem bij Mercedes. De reden is ook simpel, je wil niet per ongeluk die knop gaan indrukken en de hulpdiensten onnodig gaan bellen. Mijn Mercedes heeft nog een 2de knop specifiek voor Mercedes, die niet zo 'beveiligd' is. En die heb ik effectief al een paar keer per ongeluk ingedrukt toen ik mijn schuifdak wou bedienen, want die knop zit er dan ook weer naast (achter). Eerste keer was wel verschieten. Gelukkig wordt er niet onmiddellijk opgenomen en zag ik rap genoeg op het middenscherm dat ik daar de call kon afbreken.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Seat en ik denk alle wagens “Volkswagen Audi groep” hebben een rode knop die je 3 seconden moet indrukken. Niet achter een schuifje.

Antwoord van “112”
Beste,

Het kan soms voorvallen dat er een slecht signaal is. Indien u echt geen mogelijkheid hebt om te bellen, kan u de eCall-knop gebruiken voor noodgevallen. De kans bestaat wel dat u dan eerst bij een private alarmcentrale terecht komt.
Laatst gewijzigd door Ptoeneigh 04 jul 2023, 21:40, in totaal 1 gewijzigd.
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 27 keer
Provider
Te Koop forum

Dus beter eventjes wachten en nogmaals proberen te bellen naar 101/112 ipv eCall knop, want je verliest nog meer tijd. De oproepen van de eCalls centrales naar de noodcentrale komen ook gewoon binnen zonder een hoge prioriteit.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”