Ik heb hier thuis nog een oude iomega NAS staan. Momenteel gebruik ik die puur voor backup en als DLNA servertje om films te kunnen afspelen op mijn TV. Dat ding is 10 jaar oud (disk is wel al eens vervangen) en stilaan aan vervanging toe. Sinds kort is de webinterface ook niet meer bereikbaar omdat dat ding alleen verouderde https protocollen ondersteunt.
Ik ben nu aan het twijfelen tussen de low end/budget oplossing of mijn setup eens pimpen. Use case blijft op dit moment hetzelfde: Backupschijf + DLNA server. Dus de mogelijkheden zijn momenteel: ofwel een USB3 schijf aan mijn Fritzbox 7590 hangen of mij een deftige NAS à la Synology kopen.
Pro Fritzbox: Goedkoop
Con Fritzbox: Betrouwbaarheid van die USB schijven op de lange termijn? Welke schijf hier kiezen? Weinig mogelijkheden naast NAS & DLNA. Tragere transfersnelheden, al zal dat in de praktijk weinig uitmaken hier.
Pro Synology: Veel mogelijkheden naast NAS & DLNA (maar ga ik die wel gebruiken...? 't zal meer speelgoed zijn maar ja, als IT'er is dat wel leuk, ik denk aan wat domoticatoestanden bvb.), RAID mogelijk om failed disks op te vangen
Con Synology: Duur... Welke Synology kiezen? (dan ga ik direct voor eentje met 2 bays en iets waar je wat van container op kan draaien, maar dat drijft de prijs wel op)
Een oude pc met bvb. trueNAS is voor mij geen optie. Dat trekt het stroomverbruik omhoog voor iets dat maar beperkt gebruikt gaat worden.
Wat denkt userbase?
NAS: Disk aan FritzBox of Synology?
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Als je huidige opstelling eigenlijk volstaat, dan is een Synology voor jou inderdaad duur op. Dit niet alleen in aanschaf maar ook in stroomverbruik tov. een losse externe HDD.
Volgens het AVM-artikel DLNA en FRITZ!Box Media Server biedt je Fritz!Box zelf DLNA-functionaliteit waardoor je met een simpele externe HDD gesteld zou kunnen zijn.
Let wel: volgens het AVM-artikel Type en aantal USB-apparaten dat kan worden aangesloten op de FRITZ!Box mag elke partitie op je externe HDD max. 4TB zijn.
Ik heb ook geen idee hoe de doorvoersnelheden zich zullen verhouden tussen een externe HDD aangesloten op je Fritz!Box en een Synology-NAS.
Volgens het AVM-artikel DLNA en FRITZ!Box Media Server biedt je Fritz!Box zelf DLNA-functionaliteit waardoor je met een simpele externe HDD gesteld zou kunnen zijn.
Let wel: volgens het AVM-artikel Type en aantal USB-apparaten dat kan worden aangesloten op de FRITZ!Box mag elke partitie op je externe HDD max. 4TB zijn.
Ik heb ook geen idee hoe de doorvoersnelheden zich zullen verhouden tussen een externe HDD aangesloten op je Fritz!Box en een Synology-NAS.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Naast hetgeen hierboven al staat: als je RAID wil voor fault tolerance, moet je eigenlijk gaan voor een 4-bay NAS. Met 2-bay moet je gaan voor RAID-1 (mirroring) wat betekent dat je voor x TB aan data 2 schijven van x TB nodig hebt. Met 4-bays kun je gaan voor RAID-5 of Synology's eigen SHR, waarbij je maar 1/4 van de diskspace verliest aan redundantie. Voordeel van SHR is dat je schijven van verschillende grootte kunt combineren.vverbeke schreef: 29 jun 2023, 09:54 RAID mogelijk om failed disks op te vangen
... dan ga ik direct voor eentje met 2 bays
Nu fault tolerance is voor thuisgebruik wellicht overkill. Want sowieso moet je daarnaast nog altijd backup voorzien. Grootste voordeel van SHR is voor mij eigenlijk het feit dat je heel gemakkelijk schijven kunt upgraden: oude schijf eruit (RAID is dan in degraded state), nieuwe/grotere schijf erin, en dan de RAID laten rebuilden. Je hebt enkel wat risico hierbij dat een andere schijf kapot gaat tijdens dit proces dus een backup is absoluut noodzakelijk.
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Wat RAID en fault tolerance betreft: je moet sowieso nog een extra backup hebben. Als je NAS gefrituurd is door een blikseminslag ben je niets met het feit dat de gegevens er 2x op staan, ze zijn toch opgefikt.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
De NAS gaat puur dienst doen als backup en ik heb ook nog een cloudbackup. RAID/SHR is puur om gefailde disken op te vangen. Geen nood aan 4 bays, 2 bays met mirroring is ruim voldoende.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik heb een externe harde schijf - met eigen voeding - aan de USB poort hangen van mijn Fritz!Box 7590.
Dat werkt perfect voor wat ik ervan wil:
Dat werkt perfect voor wat ik ervan wil:
- als DNLA server kan ik op al mijn toestellen perfect media bestanden afspelen.
- via SMB is de schijf ook zichtbaar in "Mijn Netwerklocaties" (Windows10) en opgenomen in mijn back-up programma.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
Welke schijf heb je er juist aanhangen? Er is veel aanbod en ik kan de "rommel" niet van de rest onderscheiden, buiten bij de gekende merken blijven. Qua overdrachtsnelheid is 30 MB/s nog wel ok voor mij, ik verwacht bijlange geen topsnelheid. Is het een USB3 schijf? Dat heeft mss. ook zijn invloed op de snelheid.
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Een USB-poort levert in regel 'maar' 5V/500mA. Als die externe HDD niet meer vraagt, dan is een eigen voeding niet nodig.
Computer(k)nul
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
In dat geval zou ik geen waarde hechten aan RAID.vverbeke schreef: 29 jun 2023, 11:13 De NAS gaat puur dienst doen als backup en ik heb ook nog een cloudbackup. RAID/SHR is puur om gefailde disken op te vangen. Geen nood aan 4 bays, 2 bays met mirroring is ruim voldoende.
Je verliest 50% opslagcapaciteit en gebruikt het enkel om continuïteit te verzekeren. Als ik het goed begrijp heb je 2 bronnen om je data te herstellen in geval van falen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
vverbeke schreef: 29 jun 2023, 11:43 Welke schijf heb je er juist aanhangen? Er is veel aanbod en ik kan de "rommel" niet van de rest onderscheiden, buiten bij de gekende merken blijven.
- De harddisk zelf is een Western Digital 3.5" SATA (WD Caviar Blue)
- De behuizing is een "ewent USB 3.1 3.5" SATA Hard Disk enclosure"
Ik heb het nog eens nagekeken. De USB poort stond nog ingesteld op USB 2.0vverbeke schreef: 29 jun 2023, 11:43 Qua overdrachtsnelheid is 30 MB/s nog wel ok voor mij, ik verwacht bijlange geen topsnelheid. Is het een USB3 schijf? Dat heeft mss. ook zijn invloed op de snelheid.
Als ik deze op "Power mode" zet (USB 3.0) krijg ik een overdrachtsnelheid van 40 MB/s

Voor de zekerheid. Ik wil de voeding (en het bord) van de Fritz!Box niet overbelasten.cadsite schreef: 29 jun 2023, 11:48 Is die eigen voeding echt nodig, of doe je dat voor de zekerheid?
De Fritz!Box 7590 heeft 2 USB 3.0 slots:
- Op de ene USB bus zit dus mijn "NAS" harde schijf (met externe voeding).
- Op de 2de USB bus zit een actieve USB hub (met externe voeding), en hierop nog enkele USB apparaten (onder andere een USB 3G dongle).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Raid of niet... Blikseminslag, of erger een brand en je hebt er ook niet veel meer aan.
Altijd zoeken naar een manier om je data buitenshuis te krijgen, al is het een USB schijf met encryptie ergens.
Altijd zoeken naar een manier om je data buitenshuis te krijgen, al is het een USB schijf met encryptie ergens.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
I know, vandaar ook backup naar cloudopslag. Enkel de films heb ik geen backup van, daarom dat ik hiervoor kijk naar RAID. En ik weet dat dat geen backup is, maar dat is een risico afweging van "hoe belangrijk zijn deze files" vs. "wat kost het om deze hoeveelheid data te backuppen". Die krijgen momenteel om de zoveel tijd een copy naar een aparte offline schijf maar brandt de boel hier af dan zijn die films het minste van mijn zorgen.honda4life schreef: 29 jun 2023, 22:34 Raid of niet... Blikseminslag, of erger een brand en je hebt er ook niet veel meer aan.