Proximus gaat kopernetwerk afschakelen, met gevolgen voor alternatieve operators.

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

https://www.telecompaper.com/nieuws/pro ... s--1467751
Proximus en joint-ventures Fiberklaar en Unifiber zijn momenteel druk bezig met de uitrol van glasvezelnetwerken. Als gevolg hiervan heeft het telecombedrijf aangekondigd dat het van plan is om het overbodige kopernetwerk uit te schakelen. De eerste afschakelingen hebben al plaatsgevonden aan het einde van 2022. Proximus wil het bestaande kopernetwerk vijf jaar nadat het glasvezel heeft aangelegd buiten dienst te stellen.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 75 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Dat is toch al lang geweten?
Waarom denk je dat ik hier aan het ijveren ben in de cité om fiber te leggen?
Eens fiber er een paar jaar ligt zal dsl volledig afgeschakeld worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik stel al meer dan 10 jaar dat "het kopernetwerk end of life is, en dat alle xDSL systemen die proberen er extra speedboosts in te steken in ruil voor een beperktere afstand niet meer is dan kunstmatig life support, dat op de middellange termijn niet houdbaar zal blijven".
Et voila, we zijn er eindelijk geraakt; tijd om de stekker eruit te trekken (eenmaal de fiber er ligt en de mensen een goedkope/gratis overstap optie krijgen, uiteraard).

Alle "alternatieve operatoren" hadden dit ofwel al jaren zien aankomen en hebben zich voorbereid, of waren te blind en zullen de prijs betalen van niet vooruitziend te zijn.

Face it, koper kan *echt* niet meer mee met de moderne snelheden die verwacht worden (tenzij ze mss een ROP aan elke voordeur plaatsen ;-) ).
Party's over, ze hebben er toch echt wel alles uitgesleurd dat ze konden, als je vergelijkt met de goeie ouwe 56k modems waar we het jarenlang mee moesten doen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Proximus zou dan verplicht moeten worden om het kopernetwerk te verkopen -- je weet nooit of een ander er wel nog iets nuttig/goedkoop mee kan doen, en per slot van rekening vroeg de bouw ervan ook het nodige geduld van de consument.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dat netwerk zal wel niet intact zijn/blijven.
De backbones zijn zo goed als zeker allang fiber, en de ROPs die de last mile aansturen zullen wel decommissioned worden na afsluiting; maw alles wat je nog gaat overhouden na de overstap is wat koperdraad in de grond.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vraag me af wanneer ze hier gaan afschakelen. Fiber is al sinds begin 2021 in mijn straat maar nog altijd niet binnen in gebouw. Er begint daar eindelijk schot in de zaak te komen.

Laten we hopen dat die Fiber niet te lang meer laat wachten. Tot die tijd kan ik geen VDSL bestellen dus de keuze is heel beperkt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

cptKangaroo schreef: 27 jun 2023, 17:55 Proximus zou dan verplicht moeten worden om het kopernetwerk te verkopen
Gegadigden ga je wel vinden... om de koper uit de grond te halen en te verkopen.

Maar als het met de verplichting is om het te onderhouden dan vrees ik ervoor. De kost lijkt me ontelbaar keer hoger dan de eventuele baten op korte termijn.

Ik weet ook niet hoeveel legacy toepassingen er nog zijn, genre alarmsystemen, fax, ISDN of legacy vormen van datatransmissie etc*, waar men voor een zuivere koperaansluiting zou willen betalen.

*OOB inbellen op een analoge modem waarmee je op de console kan van een router op afstand die via internet onverwacht niet meer reageert, doet iemand dat nog?
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Koper zullen ze wel willen hebben, maar de baan terug in oorspronkelijke staat terug aanleggen?
Ze hebben er nu al soms problemen mee bij het steken van fiber ;p
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Ik begrijp de verwarring wel streulma, Petra de Sutter stelde twee maanden de mensen nog gerust dat er zelf nog geen overleg is geweest om het koperpaar af te sluiten en dit nog lang niet aan de orde is (ging toen over het opdringende karakter om mensen te overtuigen een fiberaansluiting te nemen). Dit zou niet kunnen zonder politiek overleg.

Persoonlijk denk ik dat ik dit toch vrij snel zal gebeuren, en dan mogen we niet vergeten dat het glasvezelnetwerk voor 49,9% in handen is van proximus. En 50,1 % is van EQT. En dan krijg je wss hetzelfde scenario van het oervlaamse Telenet van de jaren 90 :wink:

https://itdaily.be/nieuws/infrastructuu ... structure/
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

https://www.proximus.com/nl/network/fib ... yment.html
Zodra fiber in een nieuwe stad geactiveerd wordt, brengen we onze klanten daarvan op de hoogte en migreren we hen stap voor stap naar fiber. Door ons kopernetwerk uit te schakelen, worden we efficiënter, drukken we onze operationele kosten en dragen we bij tot onze duurzaamheidsambities.

Ons plan is om het bestaande kopernetwerk in een bepaalde zone binnen de 5 jaar na de start van de fiberinstallatiewerken te deactiveren. In sommige gevallen kan de uitfasering van koper sneller gebeuren, bijvoorbeeld wanneer er wegwerkzaamheden gepland zijn in een gebied waar al fiber aanwezig is. Dat is zowel efficiënt als kostenbesparend. Bovendien geven we jaarlijks 500 ton koper een tweede leven door het te recycleren.
Ze hebben altijd al 5 jaar aangegeven voor de uitfasering van koper nadat de zone volledig voorzien was van fiber. Wie binnen die 5 jaar geen fiber laat binnentrekken en overstapt, wordt dan ook effectief opgezegd op het einde.

Momenteel is dit al het geval voor Brussel (Anspachlaan), Gent (buurt van het Sint-Pietersstation), Antwerpen (Deurne) en Hasselt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 27 jun 2023, 19:11 *OOB inbellen op een analoge modem waarmee je op de console kan van een router op afstand die via internet onverwacht niet meer reageert, doet iemand dat nog?
zijn tegenwoordig 4g oplossingen voor :)
Fallschirmjaeger schreef: 27 jun 2023, 21:05 Momenteel is dit al het geval voor Brussel (Anspachlaan), Gent (buurt van het Sint-Pietersstation), Antwerpen (Deurne) en Hasselt.
(deel van) luik ook, eind deze maand
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Dat ze hier maar snel komen met hun fiber maar ik heb er weinig vertrouwen in. Tot 3 huizen links van ons ligt fiber. Vanaf 3 huizen rechts van ons ligt er ook fiber. Daartussen (ik dus en de buren) moeten we het stellen met VDSL. Vraag je aan Proximus wanneer er fiber komt dan is het antwoord “dat is niet ons ge ied maar Fiberklaar”. Vraag je het aan hen dan krijg je “dat is gebied van Proximus.”
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Splitter schreef: 27 jun 2023, 22:07
CCatalyst schreef: 27 jun 2023, 19:11 *OOB inbellen op een analoge modem waarmee je op de console kan van een router op afstand die via internet onverwacht niet meer reageert, doet iemand dat nog?
zijn tegenwoordig 4g oplossingen voor :)
Zowat alles wordt internet en IP; veel OOB oplossingen zullen dus langzaamaan uitsterven; en minder secure worden, want OOB inbellen vroeger betekende met een circuit based systeem werken dat niks met IP te maken had; nu zijn nog zeer weinig (geen?) telefoonlijnen nog echt POTS; meestal ergens omgezet in VOIP down the line.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Belgissschenaap schreef: 27 jun 2023, 19:58 Koper zullen ze wel willen hebben, maar de baan terug in oorspronkelijke staat terug aanleggen?
Ze hebben er nu al soms problemen mee bij het steken van fiber ;p
Geen zorgen, binnenkort gaat Telenet/Fluvius de baan nog eens terug open gooien voor hun fiber erbij te steken. :lol:
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer

Zijn er ergens lijsten te vinden van wie, waar en wanneer ze gaan afsluiten?

Ik vermoed dat 1 van mijn huurders binnenkort zonder internet gaat zitten (deurne)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

in deurne zijn er dit jaar in principe een aantal outphasings, indien ze op schema zitten:
https://www.proximus.be/dam/jcr:1776219 ... ~cache.pdf

maar normaal krijg je daar bericht van dacht ik ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Waarschijnlijk daarom dat PX ook niet meer wil investeren in herstelling van het huidig koper netwerk.

Ik ben naar Telenet gegaan omwille van ernstige problemen met het netwerk van PX. Fout situeert zich, volgens de PX techniekers toen, in een kabel die onder een gewestweg loopt. Tot aan de overzijde van de gewestweg die onze straat 'in 2 snijdt', ligt fiber. Daar zijn ze gestopt.
Meerder PX klanen zijn toen overgelopen naar TN net zoals ik. Nu zitten we in de sh¨¨ met Telenet al geruime tijd.

Dus maar gedacht terug naar PX te gaan en te vragen om een nieuwe koperkabel naar binnen te trekken zoals iemand hier suggereerde maar PX stelt dat dit geen zin heeft omdat het probleem zich quasi-zeker in bekabeling onder de gewestweg situeert.

Het kopernetwerk is gedateerd. Maar m.i. geldt dit evenzeer voor het coax netwerk als ik de staat zie van openstaande kastjes (nodes / versterkers?) hier in de straat en de taps aan de huizen die gewoon los hangen ...

Wachten op TN fiber zal nog langer duren. PX fiber het enige alternatief.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

koenraaddeconinck schreef: 19 okt 2023, 12:42 Waarschijnlijk daarom dat PX ook niet meer wil investeren in herstelling van het huidig koper netwerk.

Het kopernetwerk is gedateerd. Maar m.i. geldt dit evenzeer voor het coax netwerk als ik de staat zie van openstaande kastjes (nodes / versterkers?) hier in de straat en de taps aan de huizen die gewoon los hangen ...
Ik vrees dat je gelijk hebt, het geld gaat in fiber gestoken worden, niet (meer) in koper.
Fiber is dan ook vele malen onderhoudsvriendelijker en toekomstgerichter dan koper.
Ik schat dat deze beweging alleen maar gaat versnellen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef: 19 okt 2023, 12:42 Waarschijnlijk daarom dat PX ook niet meer wil investeren in herstelling van het huidig koper netwerk.

Ik ben naar Telenet gegaan omwille van ernstige problemen met het netwerk van PX. Fout situeert zich, volgens de PX techniekers toen, in een kabel die onder een gewestweg loopt.
eerder een situatie waarbij ze moeilijk tot geen toelating krijgen van de instanties om daar eventjes voor een "onbelangrijk" iets te gaan graven etc,
want waar het kan worden koperlijntjes gewoon nog steeds getrokken/hersteld/vervangen hoor.
maar er zijn ook plaatsen waar ze geen toestemming krijgen, of de plannen om wat dan reden ook niet opgevraagd kunnen worden, en dan stopt het daar.
(jaren terug werden die plannen niet effectief opgevraagd en ging dat vlotter - tot er een technieker zich de lucht ingeblazen heeft op een gasleiding en dat aan het licht kwam)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

ahrand schreef: 19 okt 2023, 12:53 Ik vrees dat je gelijk hebt, het geld gaat in fiber gestoken worden, niet (meer) in koper.
Fiber is dan ook vele malen onderhoudsvriendelijker en toekomstgerichter dan koper.
Ik schat dat deze beweging alleen maar gaat versnellen.
Laat het ons hopen ... Ik verneem ook dat het gemeentebestuur hier zeer meegaand is als het gaat over nieuwe infrastructuur.

En verder: de weg is een zeer drukke baan, behorend tot de ring van Aalst. Dus ik vrees dat PX ook niet zo gemakkelijk een toelating zal krijgen om hier een beschadigde koper kabel te vervangen.

Ik snap gewoon weg niet dat ze in de hoogte de glasvezel kabel hebben doorgetrokken maar misschien is dit ook niet technisch mogelijk. Er moet een 15- tal meters overbrugd worden.

En verder ... nogmaals, maar dit is enigszins off-topic, geldt hetzelfde niet voor het coax netwerk? Dat is toch ook zo oud als de straat.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”