Situatie:
Oorspronkelijk huis +-7x8m
- standaard orange modem op 1ste verdiep
- wifi zeer beperkt, gelukkig kan smart-tv enzo bekabeld aangesloten worden.
Aanbouw achter huis +-7x12m
- orange modem niet toereikend
- 'genoeg' rj-45 voorzien. Zowel hoog als laag.
- gefoefeld met routers die (zouden moeten) werken als access points --> werkt soms goed, maar geeft dikwijls problemen.
Waarvoor?
- enkele chromecasten
- laptops, printer, smartphones, ...
- home assistant met enkele Shelly's
- evt gastnetwerk
Ik besef dat ik goed gebricoleerd heb en zou het netwerk eens doeltreffend willen aanpakken. Hoe zouden jullie het aanpakken zonder dat het een rib uit mijn lijf kost?
Hulp met netwerk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Als je een UTP kabel hebt liggen van je modem tot aan je achterbouw dan kan je dit normaal oplossen met een extra AP (of router geconfigureerd als AP).
Indie je hetzelfde SSID, encryptie en paswoord gebruikt mag dat normaal geen probleem geven... wat gaat er dus fout ?
Indie je hetzelfde SSID, encryptie en paswoord gebruikt mag dat normaal geen probleem geven... wat gaat er dus fout ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
als je het iets grondiger wil aanpakken:
1) start met deftige acces point met een goede locatiespreiding (niet te ver noch dichtbij elkaar)
2) hang ze aan een POE switch dan heb je geen stopcontacten meer nodig voor je access points
3) manage de acces points (=optioneel) waardoor je nog meer geavanceerde functies krijgt
4) pak een router die de verbinding kan opzetten naar de modem voor volledige controle
je kan stoppen bij elke stap of all the way gaan
er zijn meerdere fabrikanten en systemen, de meest betaalbare is tp-link omada https://www.tp-link.com/nl-be/business- ... ces-points
let wel: fantiastische systemen waarmee je alles kan maar het vraagt de eerste keer wat meer nazicht/instellen/begrijpen/... voordat alles top is.
wil je een gebruiksvriendelijk set-it-and-forget-it systeem dan zijn er makkelijkere oplossingen zoals https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/deco/
1) start met deftige acces point met een goede locatiespreiding (niet te ver noch dichtbij elkaar)
2) hang ze aan een POE switch dan heb je geen stopcontacten meer nodig voor je access points
3) manage de acces points (=optioneel) waardoor je nog meer geavanceerde functies krijgt
4) pak een router die de verbinding kan opzetten naar de modem voor volledige controle
er zijn meerdere fabrikanten en systemen, de meest betaalbare is tp-link omada https://www.tp-link.com/nl-be/business- ... ces-points
let wel: fantiastische systemen waarmee je alles kan maar het vraagt de eerste keer wat meer nazicht/instellen/begrijpen/... voordat alles top is.
wil je een gebruiksvriendelijk set-it-and-forget-it systeem dan zijn er makkelijkere oplossingen zoals https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/deco/
- ArcsS
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik heb/had 3 oude routers die ik tegelijk gebruik(te) als access point. Ik weet niet hoe het kwam, maar ik had de indruk dat de draagbare toestellen lang op het 'oude' netwerk blijven vooraleer ze naar een sterker overgaan.DarkV schreef: 16 jun 2023, 23:18 Als je een UTP kabel hebt liggen van je modem tot aan je achterbouw dan kan je dit normaal oplossen met een extra AP (of router geconfigureerd als AP).
Een POE-switch heb ik niet, wel stopcontacten bij elke rj-45 aansluiting.lirec schreef: 17 jun 2023, 00:53 als je het iets grondiger wil aanpakken:
Mijn recentste oude router is een tp-link tl-wr1043nd waar ik daarnet openwrt heb op geplaatst, maar nog niks heb ingesteld.
Ik heb Orange, de modem heeft een bridge mode.
Ik had hier nog 2 ac750 van tp-link die ik ooit meenam van de Action. Geen idee wat ik er van moet denken

- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 97 keer
Wat je hier beschrijft, is een typisch gedrag als de instellingen niet overeen komen tussen de verschillende APs zoals @DarkV al aanhaalde.ArcsS schreef: 02 aug 2023, 01:15 Ik weet niet hoe het kwam, maar ik had de indruk dat de draagbare toestellen lang op het 'oude' netwerk blijven vooraleer ze naar een sterker overgaan.
SSID: Naam van je netwerk
Beveiliging (WEP/WPA/WPA2/WPA3) (best WPA2 of 3)
Encryptie: TKIP / AES (best ENKEL AES, soms kan je ook beide opties kiezen. Dit moet volledig hetzelfde staan tussen de APs!)
Passwoord: what's in a name

Het 'roamen' naar een ander AP is een beslissing van de client. Als alle instellingen niet gelijk staan, gaat een client NIET roamen.
Hij ziet het andere AP dan als een ander netwerk en gaat (meestal, afhankelijk per client) zo lang mogelijk vasthouden aan zijn verbonden netwerk.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Ik heb net een AP TP-EAP245 opgezet met hetzelfde SSID en paswoord, de beveiliging moet ik nog eens checken op de BBox.
Gisteren heb ik er een switch tl-sg105 tussen gestoken. Alles werkte maar nu heb ik ineens problemen met mijn muis en toetsenbord. Die zitten op een soort switch waarbij ik tussen 3 PC's kan wisselen en hetzelfde scherm muis en toetsenbord kan gebruiken.
Als ik de muis en toetsenbord aan het scherm connecteer (USB) dan werken ze perfect, hang ik ze aan de KVM dan hapert de muis en werkt het toetsenbord ook maar bij momenten. Herstarten KVM lost het soms op maar de problemen keren terug. Iemand een idee waarom? Wat heeft dat netwerk te maken met het toetsenbord en muis?
Gisteren heb ik er een switch tl-sg105 tussen gestoken. Alles werkte maar nu heb ik ineens problemen met mijn muis en toetsenbord. Die zitten op een soort switch waarbij ik tussen 3 PC's kan wisselen en hetzelfde scherm muis en toetsenbord kan gebruiken.
Als ik de muis en toetsenbord aan het scherm connecteer (USB) dan werken ze perfect, hang ik ze aan de KVM dan hapert de muis en werkt het toetsenbord ook maar bij momenten. Herstarten KVM lost het soms op maar de problemen keren terug. Iemand een idee waarom? Wat heeft dat netwerk te maken met het toetsenbord en muis?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Er zijn aan client kant ook settings ivm roaming. Dus daar kan het probleem ook liggen.silentkiller schreef: 02 aug 2023, 07:36 Het 'roamen' naar een ander AP is een beslissing van de client. Als alle instellingen niet gelijk staan, gaat een client NIET roamen.
Hij ziet het andere AP dan als een ander netwerk en gaat (meestal, afhankelijk per client) zo lang mogelijk vasthouden aan zijn verbonden netwerk.
Die settings zijn meestal ook verschillend voor 2.4 en 5GHz.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Bij de bbox staat er WPA2 als beveiliging, bij de TP-link WPA personal en daaronderWPA2-PSK
Daaronder nog eens encriptie: auto, TKIP of AES (AES staat aangevinkt).
Ik veronderstel dat dat hetzelfde is. Soit, alles werkt nu.
De problemen met muis en toetsenbord lijkt opgelost door de netwerkkabel wat verder van de KVM te leggen (hoop ik).
Daaronder nog eens encriptie: auto, TKIP of AES (AES staat aangevinkt).
Ik veronderstel dat dat hetzelfde is. Soit, alles werkt nu.
De problemen met muis en toetsenbord lijkt opgelost door de netwerkkabel wat verder van de KVM te leggen (hoop ik).
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.