Telenet roaming sneller dan Telenet SIM

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 41 keer

Hey!

Merkt iemand ook op dat als je een roaming SIM gebruikt (in mijn geval Sprint USA), dat dit sneller is dan je eigen Telenet SIM?
In mijn geval haal ik thuis soms 6x sneller met de roaming SIM (1Mbps vs 6Mbps), maar iets verder met vrij zicht op de mast haal ik dan 7Mbps... en de roaming SIM haalt er 35 (en ja ik ben zeker dat deze verbonden was met Telenet).
Edit: Ik heb Telenet One dus een snelheidslimiet van 250Mbps en 20Mbps upload, de upload is meestal wel prima.
speedtest roaming SIM:
Test 2 Roaming.png
Speedtest Telenet SIM:
Test 2 Telenet.png
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Ben niet goed mee ... :-) Je zit op 2 verschillende netwerken, dus toch logisch dat snelheid niet hetzelfde is ? Elke aanbieder heeft andere metrics & limits toch ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
datakiller
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: 12 jun 2023, 14:09 Je zit op 2 verschillende netwerken
De roaming SIM is ook verbonden met het Telenet mobiele netwerk, enkel moet de roaming SIM ook nog naar USA, en de Telenet SIM die gewoon met de data in BE blijft is bijna 5x trager.
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Volgens je screenshot is de source van de Roaming SIM "KPN Mobiel" en das toch een ander netwerk dan Telenet ?
Afbeelding
datakiller
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef: 12 jun 2023, 16:00das toch een ander netwerk dan Telenet ?
Ja, maar deze roamed op het Telenet netwerk, dus is verbonden met Telenet masten, vandaar mijn punt hoe dit bijna 5x sneller kan zijn dan Telenet zelf. (dit probleem speelt al maanden op verschillende plaatsen, zowel in Gent als in dorpen)

Edit: en dit toont KPN (NL ISP) vermoedelijk omdat Sprint deze gebruikt als partner voor roaming in EU, maar alle data gaat eerst naar USA.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Lijkt me toch logisch ... de mast bepaalt niet de "snelheden" die je krijgt. Vermoedelijk is er veel minder verkeer op de voor KNP toegewezen cellen en heb je dus meer debiet, ook al is het dezelfde mast, Telenet zal een stukje verkopen/verhuren aan KPN.
Afbeelding
datakiller
Elite Poster
Elite Poster

Goh nee niet echt logisch voor mij eigenlijk, dat een roamingpartner 5x snellere data krijgt dan de eigen Telenet klanten.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

tja ... dat noemen ze 'overboeking' hé :-) Op die telenet cellen zit veel meer volk, en telenet zal SLA's hebben met KPN dat ze minimaal x-aantal cellen of bandbreedte voorzien. Dus als die minder belast worden ... vindt het niet meer dan normaal op een publieke dienst die voor meerdere partners openstaat.

Is toch zelfde met de xDSL profielen op de proximus koper ? Andere providers kunnen andere profielen/snelheden aanbieden, op dezelfde infra als proximus.
Afbeelding
datakiller
Elite Poster
Elite Poster

Maar je gaat niet op DSL van proximus maar 20Mbps halen terwijl je met bvb edpnet 80Mbps haalt, op koper, toch?
Anyways, de vraag was of iemand dit ook nog voorhad. Op Proximus merk ik dit probleem bvb niet op daar haalt de roaming SIM even snel als die van Proximus.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

datakiller schreef: 12 jun 2023, 18:22 Maar je gaat niet op DSL van proximus maar 20Mbps halen terwijl je met bvb edpnet 80Mbps haalt, op koper, toch?
Mja, toch wel … dat kan perfect in 1 zelfde straat zelfs … als er maar 3 mensen EDPNET hebben en de rest van de straat Proximus, dan kan het effectief zijn dat de edpnet abonnees een betere snelheid hebben dan de Proximus abbonnees.

En maar goed ook zo, stel je voor dat EDPNET moet betalen aan Proximus voor een bepaalde bandbreedte en ze die niet krijgen omdat er teveel Proximus mensen op de lijn zitten ?

En verder … ja, ik heb bvb ook sneller internet met mijn Nederlandse Sim kaart dan met mijn Belgische telenet of mobile Vikings kaart, terwijl ik toch op dezelfde masten zit.
Afbeelding
datakiller
Elite Poster
Elite Poster

Ah vreemd dat jij dat probleem ook hebt.

Wat is je bron eigenlijk dat KPN gegarandeerde bandbreedte gereserveerd heeft op de antennes van Telenet? Want als je zo iedere roaming partner pak 40Mbps gegarandeerd geeft schiet er denk ik niets over voor de Telenet klanten ;)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dat is maar een assumptie, maar wel een gangbare praktijk hoor. Het is gewoon verkopen van bandbreedte, alle providers doen dat, ook voor de MVNO’s
Afbeelding
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

datakiller schreef: 13 jun 2023, 16:13 Want als je zo iedere roaming partner pak 40Mbps gegarandeerd geeft schiet er denk ik niets over voor de Telenet klanten ;)
Die bandbreedte zal heus niet permanent gereserveerd zijn maar enkel genomen worden bij gebruik (men gaat er namelijk vanuit dat dit minimaal is).
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”