Telenet storing 12/6/23 1u41

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Ik kreeg bericht geen internet. Zie ook meldingen op allestoringen website.

EDIT: om 1u57 terug ok
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Ja s'nachts kan het al wel eens gebeuren dat ze even iets afzetten voor onderhoud ofzo...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Idd, gebeurt wel vaker rond die uren. Wordt niet aangekondigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Orange heeft dit probleem ook vaak.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Zelfde voor Proximus trouwens, gebeurt eens om de zoveel maanden dat ik het merk.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Word ik onnozel van; zeker van de modem reboots rond 02u (met updates wss), of de digicorder upgrades rond 02u30.
Soms ben ik dan nog aan het werken of nog het nieuws in de avondloop aant bekijken, en dan is het om onnozel van te worden dat ze u zomaar afsnijden.
Dat zou toch echt user configurable moeten zijn.

Of nog een snel een programma aan het uitzien dat gepauzeerd was, want in pauze kan je ffwden aan 2x met geluid aan, en dat vind ik een aangename manier om sneller iets te volgen; bij uitgesteld kijken is het minimum 6x en no sound, en reageert hij veel trager op snelheidswissels of rewinds.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

ITnetadmin schreef: 13 jun 2023, 02:24 Word ik onnozel van; zeker van de modem reboots rond 02u (met updates wss), of de digicorder upgrades rond 02u30.
Aan de avond/nacht mens wordt idd niet gedacht. Het meest jammere is eigenlijk het gebrek aan transparantie, zodat je niet weet of de oorzaak gewoon onderhoud is maar eerder bij u ligt of uw node kapot gegaan is, en ook niet of de oorzaak gepland is of dat er weer een dronkaard een deel van de kabelinfrastructuur geramd heeft en de techniekers eerst nog uit hun bed gebeld moeten worden. Maarja, corporatisme, men zal geen paper trail willen maken waarmee eventueel het niet nakomen van SLA's zou aangetoond kunnen worden, stel je voor zeg dat men even open tegenover de klant zou zijn als men verwacht dat de klant open is tov Telenet.

Beste aanpak op dat uur lijkt gewoon te veronderstellen dat de kans het grootst is dat het weer zo'n verborgen kort onderhoud is en een een pauze te nemen (van een uur oid) of naar bed te gaan.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou eerder stellen dat het aantal klanten dat nog actief bezig is statistisch gezien op een zeer laag niveau zal zitten, dus is het het "beste" moment om bepaalde werkzaamheden te doen.

Wanneer moet je nog werkzaamheden inplannen op den duur? Liever 's nachts dan overdag, waar meer en meer mensen thuiswerken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Het punt gaat niet persee over de werken zelf, maar over het onaangekondigd uitvoeren. Gewoon ergens een pagina die de aankomende werken oplijst zou al nice zijn.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Momenteel slaagt Telenet er nog niet in klanten correct aan te sluiten met al hun software-issues. Laat staan dat ze hun klanten (al dan niet met opt-in) automatisch kunnen verwittigen van gepland onderhoud.

Op bvb. Proximus corporate lijnen met SLA's op gebeurt het al, bij Telenet zal dat niet veel anders zijn. Technisch moet het zeker mogelijk zijn.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik zou er inderdaad veel minder mee inzitten, als er een pagina was die minstens een week op voorhand geplande werkzaamheden die mijn node treffen aankondigt, net als software updates van zowel modem als digicorder.
En voor unscheduled pannes, die ook direct mee invult zodat we daar een live en up-to-date zicht in hebben.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

EDPnet heeft zo'n pagina, scheduled maintenance en outages. Ik zie wel dat er de laatste weken niets extra werd gepost en ook de statuspagina geeft een foutmelding. Mogelijk een gevolg van de overname ...
Bye, Maurice
https://on4bam.com
jan5787
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer

Deze nacht ook onderbreking gehad op de coax. Stipt om 1h ging hij eruit en 30 min later terug online.

Bij scan van de kabel is te zien dat er wat wijzigingen zijn gebeurd aan de docsis 3.0 kanalen op mijn coax segment.
Zo zijn er 7 kanalen weggehaald tussen 722-858 Mhz
en 4 nieuwe kanalen bijgekomen op wat onbenutte plaatsen tussenin, waarschijnlijjk om meer plaats te maken voor het bestaan docsis 3.1 kanaal
overview.png

Verder was op het moment dat Telenet hun onderhoud starte om 1h er nog ongeveer 175Mbit/s throughput op mijn coax segment op D3.0 alleen, wat ik wel nog redelijk veel vindt om zomaar abrupt af te sluiten voor de gebruikers.
Screenshot 2023-06-14 180748.png
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Interesting, dan gaat het hier ook nog uitvallen binnenkort.
jan5787 schreef: 14 jun 2023, 18:18 om 1h er nog ongeveer 175Mbit/s throughput
Mja waarschijnlijk automatische nachtelijke downloads(gevolg van die piekuren 3TB FUP)?
Er gaat altijd wel traffic zijn. Ze moeten een goed maintenance window kiezen dat voor iedereen een beetje past (weinig traffic en niet te diep in de nacht voor de techniekers)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Inderdaad, ik wilde ook kijken op de Telenet app, maar die lag eruit op hetzelfde moment.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”