Ultra Fiber (1Gbps+) en koppelverkoop

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Pleun
Starter
Starter

Uit noodzaak ben ik na een verhuis anderhalf jaar geleden overschakeld naar Proximus. Gezien ik geen interesse heb in televisie of mobiel ben ik bijgevolg beland bij hun Flex Fiber optie, met een download beperkt tot 350Mbps.

Proximus biedt ook Ultra Fiber formules aan van 1Gbps (en sinds kort 10Gbps), echter zijn deze enkel beschikbaar via koppelverkoop in een pack met ofwel TV, mobile, of beide, en niet als een standalone product of een extra speed boost pakket zoals bij bvb Telenet.

Wanneer je bij de concurrentie kijkt vind je bij allen een high-speed standalone internet optie terug:

- Telenet: All-Internet Speedboost (Internet only, 1Gbps)
- Voo: Solo GIGA FAST (Internet only, 1Gbps)
- Orange: Home Fiber + Fiber Boost (Internet only, 1Gbps)
- EDPNet: Fiber XL (Internet only, 0.5Gbps)
- Mobile Vikings (Internet only, 1Gbps)

Proximus is m.a.w. de enige speler die hier op een heel klantonvriendelijke manier niet aan meedoet, waardoor ik mezelf de vraag stel of dit überhaupt wel toegelaten is in België? Koppelverkoop op zich is niet noodzakelijk een probleem, maar ik meen me te herinneren dat dit (alleszins in Nederland maar ik dacht ook in België) wel een probleem vormt wanneer de gecombineerde producten niet individueel te verkrijgen zijn, zoals hier duidelijk wel het geval is. Weet iemand meer over de wetgeving hierrond?

Disclaimer: Via m'n werkgever kan ik enkel kiezen uit Telenet & Proximus, en Telenet is niet beschikbaar op de huidige locatie. Switchen naar een andere provider is dus geen optie.
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Je kan overschakelen naar EDPnet of Mobile Vikings, zij gebruiken het Proximus fiber netwerk en daar heb je zoals je zelf aangeeft wel de profielen die je zoekt.

EDIT: ik had het laatste alinea niet gelezen. Mijn excuses, aan bovenstaande info heb je dus niets.

Sent from my BE2029 using Tapatalk

Laatst gewijzigd door YordiDR 09 jun 2023, 17:16, in totaal 2 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Pleun schreef: 09 jun 2023, 14:28Proximus is m.a.w. de enige speler die hier op een heel klantonvriendelijke manier niet aan meedoet, waardoor ik mezelf de vraag stel of dit überhaupt wel toegelaten is in België? Koppelverkoop op zich is niet noodzakelijk een probleem, maar ik meen me te herinneren dat dit (alleszins in Nederland maar ik dacht ook in België) wel een probleem vormt wanneer de gecombineerde producten niet individueel te verkrijgen zijn, zoals hier duidelijk wel het geval is. Weet iemand meer over de wetgeving hierrond?
De wetgeving heeft het over gezamenlijk aanbod en dat is toegelaten voor zover het geen oneerlijke handelspraktijk betreft.
https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... nbiedingen

Het enige waarop je Proximus volgens mij kan aanspreken is het feit dat ze het gezamenlijk aanbod misbruiken om concurrentie te dwarsbomen. (Misbruik van hun marktmacht op de tv- en breedbandmarkt).
In principe zou er een andere provider internet-only 8,5 Gbps/1,5 Gbps voor een vergelijkbare of lagere prijs als de Proximus-bundel moeten kunnen aanbieden.
Het BIPT is bevoegd om de huidige marktsituatie betreffende Ultra Fiber te beoordelen.

Als je hierover klacht indient bij de Ombudsdienst Telecommunicatie sla je 2 vliegen in 1 klap. Enerzijds kan je vragen om je klacht kenbaar te maken aan het BIPT in het kader van de periodieke analyse van de breedbandmarkt, anderzijds kan je hen laten bemiddelen bij Proximus om jou toch intenet-only te voorzien.

Langs de andere kant is de prijs van Ultra Fiber gewoon 101,99 euro/maand, je hoeft de meegeleverde simkaart niet in je smartphone te steken.
Als de prijs het probleem is, neem dan Mobile Vikings Fiber en onderhandel met je werkgever over een loonsverhoging in euro in plaats van betaling in natura zoals Proximus-packs waar je ambetant van wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”