Is het mogelijk om de bbox3 te vervangen door de UDM Pro?
Ik vermoed van niet, maar zag net enkele YouTube tutorials -- weliswaar mbt situatie in de VS -- waarin beweerd wordt dat dit kan, dus wilde even horen of iemand het geprobeerd heeft.
Mijn provider is Scarlet.
Bbox3 vervangen door Unifi Dream Machine Pro
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Hangt af van wat je er mee wilt doen.
Heb je fiber, dan heb je je bbox helemaal niet meer nodig.
Heb je vdsl, dan zal je toch nog een bbox(/of andere MODEM) moeten hebben tussen je aansluiting en je udm pro
Heb je fiber, dan heb je je bbox helemaal niet meer nodig.
Heb je vdsl, dan zal je toch nog een bbox(/of andere MODEM) moeten hebben tussen je aansluiting en je udm pro
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Dat kan, je zal er wel een VDSL-modem moeten tussensteken.
Op "Mijn Scarlet" vind je bij de instellingen de inloggegevens voor je internetverbinding.
Het eenvoudigste is de B-box 3 in bridge-modus configureren: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... reren.html
Maar je kan er in principe elke VDSL-modem tussensteken, ik gebruik zelf een FRITZ!Box 7360v2 als modem, maar de Zyxel VMG4005 bijvoorbeeld zou ook kunnen.
Op "Mijn Scarlet" vind je bij de instellingen de inloggegevens voor je internetverbinding.
Het eenvoudigste is de B-box 3 in bridge-modus configureren: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... reren.html
Maar je kan er in principe elke VDSL-modem tussensteken, ik gebruik zelf een FRITZ!Box 7360v2 als modem, maar de Zyxel VMG4005 bijvoorbeeld zou ook kunnen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
- Bedankt: 114 keer
Gezien de OP bij Scarlet is, ga ik er van uit dat het geen fiberaansluiting is en dat er een b-box aanwezig is. Die vervangen door een andere (FRITZ!Box) lijkt me wat overbodig aangezien het de bedoeling is om er een UDM Pro achter te hangen.
Je wilt dan inderdaad de b-box als "bridge" gebruiken: het wordt een domme pijp die het kopersignaal voor jou omzet, waarachter je dan op je UDM je eigen PPPoE sessie kan opbouwen. De UDMP krijgt dan zelf een eigen publiek IP adres, zodat je niet met een dubbele NAT zit.
Zelf twee installaties met een UDM op deze manier, één bij Proximus en de andere Orange en dat werkt heel goed.
Bij de Proximus installatie kan ik mij herinneren dat ik zelf de PPPoE heb ingesteld, bij Orange kreeg ik het publieke IP toegewezen via DHCP. Hoe zit dat bij Scarlet?
Je wilt dan inderdaad de b-box als "bridge" gebruiken: het wordt een domme pijp die het kopersignaal voor jou omzet, waarachter je dan op je UDM je eigen PPPoE sessie kan opbouwen. De UDMP krijgt dan zelf een eigen publiek IP adres, zodat je niet met een dubbele NAT zit.
Zelf twee installaties met een UDM op deze manier, één bij Proximus en de andere Orange en dat werkt heel goed.
Bij de Proximus installatie kan ik mij herinneren dat ik zelf de PPPoE heb ingesteld, bij Orange kreeg ik het publieke IP toegewezen via DHCP. Hoe zit dat bij Scarlet?
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Dat is zelfde als proximus, pppoe dus.
MAAR ze zijn aan't switchen naar single valn (vlan 20, zoeken opnuserbase naar topic) en dan is het via dhcp. Eens je omgezet bent, zal er op je lijn altijd single vlan gelden trouwens.