Wisselschakeling werkt soms niet

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Hier een vreemd probleem in huis. Onze wasplek heeft licht dat bediend wordt met 3 wisselschakelaars. Sporadisch hebben we nu voor dat er een schakelaar niet werkt. Het vreemde is dat dat niet altijd dezelfde schakelaar is. Wat wel zo is, voor zover ik het goed voor heb, is dat het altijd is om het licht aan te doen. Dus een gegeven moment willen we het licht aandoen met een schakelaar, en je mag de schakelaar blijven flippen, het licht blijft uit. Ga ik dan naar een andere schakelaar, dan kan ik daar wél het licht direct aan doen. Ga ik dan terug naar die eerste schakelaar, dan werkt die weer als normaal.

Ik heb achteraf ook al eens alle 8 combinaties van standen geprobeerd, en alle 8 standen werken zoals verwacht.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen, en wat aldus de fix zou zijn ?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

3 wisselschakelaars is iets wat zeker niet zal werken en een probleem geven zoals je beschrijft.
Wat jij wil is 2 wisselschakelaars + 1 kruisschakelaar
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 02 jun 2023, 14:08 Wat jij wil is 2 wisselschakelaars + 1 kruisschakelaar
Het is niet wat ik wil, maar wat er nu zit. Maar excuses dus voor de verkeerde terminologie. Probleem is wel duidelijk beschreven, denk ik.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Ben je zeker dat de wisselschakelaars goed schakelen? Want in mijn vorig huis had ik een issue met één wissel/kruis schakelaar die niet correct schakelde, en de schakelaar dus geen van beide contactpunten contacteerde.

Dus ik zou zeggen, als er iets niet werkt, controleer alle schakelaars of deze wel goed in een stand staan en niet ergens tussenin.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

boran_blok schreef: 02 jun 2023, 15:10 Dus ik zou zeggen, als er iets niet werkt, controleer alle schakelaars of deze wel goed in een stand staan en niet ergens tussenin.
Ja, het is dat dat ik dus totaal niet snap. Het is niet dat er iets flikkert of toch ineens aan springt. Begin deze week nog eens voorgehad, en de schakelaar die niet werkte vervolgens verschillende keren weg en weer geflipt, en er gebeurde niets. Ik ga naar een andere schakelaar, flip die, en het licht gaat gewoon direct aan. Ik keer dan terug naar de eerste, en kon daar dan terug probleemloos het licht aan en uit doen.

Nu, wetende hoe zo een schakelingen werken, moet ik de volgende keer wellicht het volgende proberen :
* Ga naar een andere schakelaar.
* Doe daar het licht aan, maar doe het dan met die schakelaar terug uit.
* Ga dan terug naar de eerste, niet-werkende, schakelaar en zie of het probleem al dan niet weg is.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Tomby schreef: 02 jun 2023, 14:04 Ga ik dan naar een andere schakelaar, dan kan ik daar wél het licht direct aan doen. Ga ik dan terug naar die eerste schakelaar, dan werkt die weer als normaal.
En als je dan bij die 'andere schakelaar' het licht terug uit doet en dan terug loopt naar de eerste, werkt die dan ook ?
En heb je dat fenomeen met elke 'andere schakelaar' dus schakelaar 1 werkt niet, je loopt naar 2 die werkt wel, maar als je naar 3 loopt ipv 2, werkt die ook ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Tomby schreef: 02 jun 2023, 14:19 Het is niet wat ik wil, maar wat er nu zit. Maar excuses dus voor de verkeerde terminologie. Probleem is wel duidelijk beschreven, denk ik.
Wel, dat is wat ik zeg toch? Als je nu 3 wisselschakelaars hebt zitten kan het nooit juist werken. Daarvoor heb je 2 wisselschakelaars en 1 kruisschakelaar nodig. Of je dit nu wil of niet :P
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 02 jun 2023, 16:14 Wel, dat is wat ik zeg toch? Als je nu 3 wisselschakelaars hebt zitten kan het nooit juist werken. Daarvoor heb je 2 wisselschakelaars en 1 kruisschakelaar nodig. Of je dit nu wil of niet :P
Wat ik zeg: ik ga er van uit dat er dus wel degelijk 2 wissel- en 1 kruisschakelaar zitten. Dat kan ik niet zien tenzij ik ze open doe. Maar gezien ze 99% van de tijd het wel goed doen, neem ik aan dat het ok is. Dit is een koophuis, dus ik heb zelf niets geinstalleerd. Bovendien is het al meer dan 10 jaar ok, en is het probleem ineens begonnen.

Nu ik er aan denk, soort schakelaar moet te zien zijn op de elektrische schema's, dus eens checken... Oops, er zijn zelfs 4 schakelaars, namelijk 2 kruis en 2 wissel, maar die 4de schakelaar gebruiken we eigenlijk nooit omdat hij op een plek zit waar er eigenlijk niet echt een nodig is. Maar voor alle zekerheid die misschien meenemen in mijn testen.

Toegevoegd na 7 minuten 13 seconden:
Joe de Mannen schreef: 02 jun 2023, 16:11 En als je dan bij die 'andere schakelaar' het licht terug uit doet en dan terug loopt naar de eerste, werkt die dan ook ?
Dat is inderdaad het scenario dat ik net boven jouw post beschreef, dat ik ook eens zou moeten testen. Want inderdaad als je op een schakelaar waar het wél werkt, gewoon het licht weer uit doet, zit je weer in de 'foute' toestand en zou het interessant zijn om te zien wat er dan gebeurt met de 'slechte' schakelaar.
Joe de Mannen schreef: 02 jun 2023, 16:11 En heb je dat fenomeen met elke 'andere schakelaar' dus schakelaar 1 werkt niet, je loopt naar 2 die werkt wel, maar als je naar 3 loopt ipv 2, werkt die ook ?
Dat is moeilijk te voorspellen, maar ik ga er van uit van wel. Waarom moeilijk te voorspellen: omdat het dus al met verschillende schakelaars voorgevallen is. Dus in het verleden heb ik ook al gehad dat ik het licht niet aankreeg met schakelaar 3 ipv 1. Op het moment dat ik een andere schakelaar flip, lijkt het probleem van de baan.

Nu ik dit zeg, besef ik wel iets: als er iets mis is met 1 van de 2 faze-draden tussen 2 schakelaars, dan kan het probleem dus wel optreden bij beide van die schakelaars. Ik ga dus eens goed moeten bijhouden welke schakelaars het probleem geven. Dan rest nog de vraag wat er kan mis zijn met die draad dat het probleem maar eens om de paar maand voorvalt.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Waarschijnlijk ergens een defect in één van de schakelaars.
Ooit ook voorgehad.Wisselschakelaar was defect,als hij in de juiste stand stond werkte het licht.Stond die in de stand die defect was ,geen licht.
VoIP:OVH
Provider:Edpnet VDSL (100/30 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7530 ax FRITZ!OS: 8.02
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Waterboy schreef: 02 jun 2023, 17:16 Ooit ook voorgehad.Wisselschakelaar was defect,als hij in de juiste stand stond werkte het licht.Stond die in de stand die defect was ,geen licht.
Dat was ook mijn eerste gedacht de eerste keer dat ik het voorhad. Wat het echter niet verklaart is waarom het allemaal weer ok is eens ik aan een andere schakelaar het licht aangedaan heb. Maar vooral: dat ik daarna kan testen met alle mogelijke combinaties en alles ok blijft werken. Al die combinaties testen, zorgt ervoor dat ik ook alle mogelijk paden van de faze uittest.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Zo'n schakelaar is iets mechanisch. Dat kan best zijn dat die soms werkt en af en toe niet.
Natuurlijk heel lastig om dat de defecte van de 3 er van tussen te halen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 02 jun 2023, 17:48 Zo'n schakelaar is iets mechanisch. Dat kan best zijn dat die soms werkt en af en toe niet.
Natuurlijk heel lastig om dat de defecte van de 3 er van tussen te halen...
Maar het blijft bizar dat ik de schakelaar dan bleef flippen en het probleem bleef bestaan.
Alhoewel... voor hetzelfde geld zit het probleem dan niet eens bij die schakelaar maar die aan de andere kant. En als ik dan wanneer het probleem zich voordoet, uitgerekend die gebruik om het licht dan toch aan te krijgen, heb ik op dat moment eigenlijk het probleem gefixt en is het dan logisch dat het bij de eerste schakelaar ook weer werkt, want het probleem zat gewoon daar niet.

Bottomline: ik ga eens goed 'loggen' telkens het probleem zich voordoet, en met welke schakelaar ik het voorheb, en welke schakelaar ik vervolgens gebruik om het op te lossen. Dat in combinatie met eens mijn elektrisch schema goed te bekijken, zodat ik weet welke schakelaar met welke verbonden is, zou me mogelijk ineens veel kunnen leren en uiteindelijk alles deftig verklaren.

Wordt vervolgd dus... :)
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Een wisselschakelaar... Tja die wisselt letterlijk het contact tussen 2 schakeldraden. De andere wisselschakelaar aan het uiteinde doet hetzelfde en maakt bij bediening al dan niet contact met de ene of de andere schakeldraad waar er slechts 1 van de 2 onder spanning staat.
Als er hier het mechanisch contact gewoon geen verbinding maakt gebeurt er nooit iets op die ene schakeldraad.

Ter vervolledigheid, bij meer dan 2 schakelaars zijn de schakelaars tussenin kruisschakelaars.
Deze wisselen de 2 schakeldraden gewoon om.

Er is 1 schakelaar met een probleem, naargelang de schakelstand worden er andere schakeldraden gebruikt, dus andere schakelcontacten.

Je zou steeds hetzelfde resultaat moeten bekomen in je 8 schakelstanden als het maar 1 contact is dat consistent niet werkt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Kan ook een losse draad zijn die soms wel en soms niet contact maakt. een vijs los bvb...
Om het op te lossen ga je toch iets moeten opendoen vrees ik.
Succes
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Duidelijk één van de schakelaars die een probleem heeft. Recent nog zo een probleem moeten oplossen maar daar was het vrij snel duidelijk omdat een van de schakelaars veel "lichter" schakelde dan de andere. Er was nl. een stukje binnenin afgebroken waardoor die af en toe slecht contact maakte.

De afdekplaatjes van de schakelaars doen is meestal voldoende om te kijken en voelen of die nog goed deftig mechanisch schakelt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ok, gisteren weer voorgehad en nu was het wel heel duidelijk waar het probleem zit. Ik gokte een beetje welke volgorde van uittesten en had geluk. Eerste 3 schakelaars deden alle 3 niets. Bij de 4de ook niets bij 1 Flip en vervolgens licht aan bij Flip terug, dus dit is duidelijk de schuldige.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Probeer de problematische schakelaar te identificeren en vervang die gewoon. Of vraag aan alle gezinsleden om heel "krachtig" de schakelaar te bedienen.
Aangezien het een mechanische schakelaar is, moet de schakelaar ver genoeg geschakeld raken om contact te maken. Als dat door slijtage niet gebeurt, werkt er niets.

Ik heb dat ook gehad, in een koophuis. Ik heb gewoon de wisselschakelaar vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”