Cams met app: trafiek via WAN?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Ik weet niet of ik het goed verwoord in de topictitel.
Vrienden wilden camera's plaatsen en hebben zich dit model laten aanpraten omwille van goed beeld en goedkoop: Solo IndoorCam C24.
Er zit lokale opslag mbv SD-card en beelden bekijken gebeurt via een app.

Wil dit zeggen dat dit via de cloud gebeurt en dus ook trafiek genereert dat in/uitgaat?
Heppie NY!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Eufy blijkbaar. Voor camera's met een SD kaart heb je de keuze of je in de cloud opslaat of niet, het is niet verplicht. Zonder cloud opslag is het enkel opgeslagen op de SD kaart, en dus geen verkeer via WAN.

Inzake app, die kan de gegevens van de SD kaart afspelen. Ik vermoed via discovery, en dus met camera's die in dezelfde VLAN zullen moeten zitten als de smartphone/tablet.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Hey CCatalyst, idd Eufy...
Dus buitenshuis afspelen zal enkel met die cloudopslag werken dan?
Heppie NY!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Nee, mits de nodige aanleg inzake heb je meer mogelijkheden. Evenwel zal je dit niet in de handleiding van Eufy terugvinden, en het zal niet zo plug-en-play zijn.

* Je kan de beelden laten opslaan op NAS via RTSP. Met port forwarding - of liever, met VPN - kan je de NAS van buiten bereiken.
* Mits de app niet (enkel) via discovery werkt en toelaat dat je het IP adres van de camera specificeert - wat ik niet weet, geen ervaring mee - kan je ook een VPN-oplossing voor je smartphone/tablet maken en dan kan je de app ook buitenshuis gebruiken mits de VPN verbonden is. De opslag is dan nog steeds louter op de SD-kaart.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Verkeerd verwoord: ik vroeg me af of zowel de live beelden als opnames sowieso mbv die clouddienst buitenshuis te bekijken zijn.
Uiteraard, met VPN zal dat wel gaan.

Ik blijf zo ver mogelijk van cloud gebaseerde devices; gewoon persoonlijke voorkeur en heb daarom daar geen kennis van.
Heppie NY!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

eufy, dat onderdeel is van anker, heeft onlangs (nouja, halfjaartje geleden nu) nog het deksel op de neus gehad ivm hun camera's en de privacy etc...
https://www.zdnet.com/home-and-office/s ... -concerns/

over het algemeen kan je gewoon uitgaan van goedkoop + app = security lek (wat niet wil zeggen dat duur datzelfde probleem niet kan hebben, shodan staat er vol van)

in principe zijn er 3 opties:

- negeer de mogelijke security/privacy implicaties
- zorg dat alles enkel lokaal te benaderen valt (doei app dus)
- zet alles lekker strikt op in het netwerk, met enkel vlan en vpn etc etc (en dan is het aan de app om over die vpn te werken ipv cloud)

en tout cas, als er een app is, en je wilt buitenshuis verbinding maken, zal er dus zowiezo altijd traffiek over de wan gaan
als je wil weten of live beelden te bekijken zijn (zonder product-specifieke app) moet je kijken of de camera's rtsp streams/onvif ondersteunen
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”