Bedenking verlichting tuinpad

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

We zijn momenteel aan het kijken om verlichting te plaatsen langs ons tuinpad. We zouden een 6-tal verlichtingspunten nodig hebben om het volledige pad wat te belichten. We zien graag iets in deze trend.

Wat mij echter opvalt is dat praktisch al deze moderne verlichtingspunten gebruikmaken van ingebouwde LED systemen. Met andere woorden je kan bij het stuk gaan van de lamp geen nieuwe lichtbron installeren. Ik koop liever een armatuur waar ik zelf de lichtbron (E27, GU10, GX53,...) kan bij vervangen, echter lijkt dit moeilijker en moeilijker te vinden (of je moet naar gewone traditionele tuinverlichting grijpen).

Is het vervangen van de lichtbron iets waar je zelf ook belang aan hecht of overdrijf ik? 6 x €100 = €600 aan verlichting die (in het slechtste geval) na 2 jaar waardeloos is eens de lichtbron het begeeft... Je kan natuurlijk ook 1 a 2 van die armaturen op stock kopen, maar dat vind ik dan ook weer te belachelijk voor woorden.
VeterisVulpes
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Terechte opmerking en inderdaad, het is een echte ellende en zo milieuonvriendelijk. Maar voor de fabrikanten is het $$$.
Ik heb zelf op twee jaar tijd al 3 keer(!) deze palen moeten vervangen Philips:
link
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik vond deze en denk (maar niet helemaal zeker) dat je hier de lichtbron wel kan vervangen (GX53).

Ze lijken wat op die van u.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Argon schreef:Ik vond deze en denk (maar niet helemaal zeker) dat je hier de lichtbron wel kan vervangen (GX53).

Ze lijken wat op die van u.
Bij deze kun je lichtbron vervangen.

https://www.slv.com/be_fr/quadrasyl-1-3 ... anthracite

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Argon schreef: 15 mei 2023, 18:50 Is het vervangen van de lichtbron iets waar je zelf ook belang aan hecht of overdrijf ik?
Nee, je overdrijft niet.
Bij mij komt zoiets er niet in. Worst case overweeg ik het als de leds en de driver nog te vervangen zouden zijn zonder beschadiging toe te brengen en aan redelijke prijs maar aangezien dat heel moeilijk op voorhand te weten is is die kans dan ook miniem.

Niemand zal €100 geven voor een ledlamp met E of GU voet en dit komt bijna op hetzelfde neer. En in het beste geval kan je nog hetzelfde model kopen per stuk, als je pech hebt mag je alles vervangen om niet uit de toon te vallen.

Er zijn echt wel mooie modellen (zoals jouw voorbeeld) bij die je tuin meteen veel meer luxe laten uitstralen maar ik vind die nadelen niet opwegen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

zelf maken en je doet wat je wil...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
beont
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 9 keer

Argon schreef: 15 mei 2023, 18:50 Hallo,

We zijn momenteel aan het kijken om verlichting te plaatsen langs ons tuinpad. We zouden een 6-tal verlichtingspunten nodig hebben om het volledige pad wat te belichten. We zien graag iets in deze trend.

Wat mij echter opvalt is dat praktisch al deze moderne verlichtingspunten gebruikmaken van ingebouwde LED systemen. Met andere woorden je kan bij het stuk gaan van de lamp geen nieuwe lichtbron installeren. Ik koop liever een armatuur waar ik zelf de lichtbron (E27, GU10, GX53,...) kan bij vervangen, echter lijkt dit moeilijker en moeilijker te vinden (of je moet naar gewone traditionele tuinverlichting grijpen).

Is het vervangen van de lichtbron iets waar je zelf ook belang aan hecht of overdrijf ik? 6 x €100 = €600 aan verlichting die (in het slechtste geval) na 2 jaar waardeloos is eens de lichtbron het begeeft... Je kan natuurlijk ook 1 a 2 van die armaturen op stock kopen, maar dat vind ik dan ook weer te belachelijk voor woorden.
Ik heb zonet ook een heleboel lampen gekocht voor buiten (op paaltjes en boomspots) en het heeft mij ook veel tijd gekost omwille dat bijna geen enkele lamp nog kan vervangen worden. Ik was ook met het idee aan het spelen om een reserve paaltje te bestellen, maar is inderdaad te dom voor woorden.
uiteindelijk heb ik dan maar goedkope (niet zo'n mooie) lucide paaltjes (lucide fedor) en philips boomspots besteld, waar alles wel vervangbaar is, maar is niet zo strak als die led verlichting.

Het is niet enkel de vervangbaarheid van lampen die een probleem is tegenwoordig, maar ook de kwaliteit in het algemeen. Ik heb ook duurdere wandverlichting hangen, maar overal is hetzelfde probleem dat de meeste apparaten rommel zijn, en totaal niet waterdicht zijn. Ook totaal niet voorzien om 2 kabels te laten toekomen om door te lussen en de helft van de keren zitten er suikerkes in, maar draaien de vijzen door als je ze wil vastzetten. Dikwijls lopen er dan van een suikerke of wago haarfijne draadjes naar de lamp zelf, waarvan je je afvraagt of dat het wel reglementair is.

Tijd dat er eens een deftig keurlabel komt voor lampen...
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

Nog een reden om voor vervangbaar te gaan: goedkoop smart maken via Zigbee/Hue/Lidl/... lampen nadat je de palen al in gebruik hebt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Ik heb buiten veelvuldig IP65 verlichting van Gamma.
https://www.gamma.be/nl/assortiment/gam ... /p/B187598
Je kan de "lamp" hier evenmin vervangen, maar de prijs is wel wat zachter :).

In de serre hangen die lampen al 7 jaar.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

liber! schreef: 16 mei 2023, 08:52 Nog een reden om voor vervangbaar te gaan: goedkoop smart maken via Zigbee/Hue/Lidl/... lampen nadat je de palen al in gebruik hebt.
Daar ben ik het mee eens, maar dan moet je ook wel genoeg keuze hebben uit verschillende armaturen die er wat strak/modern uitzien. De meeste zijn dus niet vervangbaar tenzij je naar de alomgekende standaard buitenverlichting gaat. Helaas...

Ons tuinhuis staat een 80m van ons huis en ik was inderdaad van plan om met E27 (of andere socket) Zigbee lampen te werken om zo het Zigbee signaal tot aan het tuinhuis te krijgen.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Het zijn meestal niet de leds in de lamp die kapot gaan maar de driver in de lamp gaat meestal eerst kapot.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Jawddeuh, kostelijk en wegwerp...
Met kokerprofiel (Alu of kunststof), LED's naar keuze en wat handigeheid kan je zelf knappe dingen maken.

Uit zoekopdtracht "diy garden lights":

Nog eentje door een VROUW gemaakt!
Heppie NY!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

ja seg, wat denkt die vrouw wel, dat ze zomaar tuinverlichting kan beginnen maken zonder dat aan haar man te vragen....

Of wat is de bedoeling van die opmerking ?

Maar zoals ik al zei: zelf maken en je doet wat je wil.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Ik bedoelde daarmee dat zelfs een handige vrouw dat zelf kan maken.

Inwerken in een 'constructie/buis/... is natuurlijk omslachtiger dan een paaltje zetten en daar een bestaand armatuur aan te bevestigen maar het is ook een kwestie van stijl/goesting.
Heppie NY!
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zit ook te overwegen om verlichting toe te voegen bij de heraanleg van onze oprit maar paaltjes blijven nooit mooi op een lijn staan, denk ik dan. Een led stripje inslijpen in een boordsteen (eerder verticaal), misschien, maar da's ook gepruts aan iets dat misschien permanenter is dan de verlichting.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”