heist_175 schreef: 14 mei 2023, 19:55
splinterbyte schreef: 14 mei 2023, 12:35
Dus het lijkt wel een dure "dedicated" connection te zijn die bv. banken en andere bedrijven gebruiken die daar hard op rekenen, waarschijnlijk daarom dat het zo duur is. Maar een school heeft toch geen garanteed bandwidth en super SLA nodig omdat ze misschien veel inkomsten zouden verliezen als de verbinding even niet werkt? Helemaal overkill...
Als het internet eruit ligt op een school, wordt er niet veel les meer gegeven.
Laptops voor leerlingen & leerkrachten en dus ook digitale versies van methodieken etc.
Voor €300/maand zou ik toch eerder een coax én DSL verbinding nemen

.
Ik zei dit vroeger ook al.
Als een school 15 minuten geen internet heeft, betekent dat niet (zoals in een bedrijf) dat er 15 minuten minder gewerkt is, maar (naargelang de les) dat er een volledig lesuur kwijtgeraakt is, mogelijks van een vak dat al niet veel lesuren had.
En dat was 10 jaar geleden.
Vandaag de dag zitten ook scholen in de cloud (smartschool, bv), dus riskeer je dat er bij bepaalde vakken helemaal niet meer gewerkt kan worden als het internet uit ligt ("Lokale kopie? Wat is da?").
Nu, 300/maand gaan die scholen daar niet aan geven, daar is geen geld voor.
Ik kreeg vroeger al nul op het rekest om een backup lijn aan 25 euro/maand aan te leggen; en een hoofdlijn aan 60 euro/maand, dat was al dikke paniek in het budget.
Oh, en als het mocht moest de backuplijn van dezelfde provider zijn als de hoofdlijn, want "de boekhouding wil niet moeten knoeien met 2 items".
Internetabbos speciaal voor scholen zijn vaak ook enkel interessant bij de initiele uitgave.
Destijds had Belgacom bv I-lines voor scholen, DSL aan 40 euro/maand of zoiets.
Alleen werd dat pakket nooit geupgrade, dus zaten scholen na x aantal jaren nog altijd 40/maand te betalen voor 4Mbps down, terwijl de prive abbos van pakweg TN al 100Mbps aanboden aan vergelijkbare prijzen (50/maand ofzo).
Onder het motto "jama, dat pakket is speciaal voor scholen" lieten die begaan, terwijl er zo veel beter te vinden was, toen al.
Scholen worden over het algemeen afgezet, en niemand heeft dat door; je ziet dat ook altijd als ouders een laptop via de school kopen en het betreft een aanbod uit de jaren stillekes aan prijzen die veel te hoog zijn.