Telenet mag de komende vier jaar internet via coax of glasvezel leveren aan scholen

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

https://datanews.knack.be/nieuws/teleco ... -voorzien/
Telenet mag de komende vier jaar internet via coax of glasvezel leveren aan lagere scholen, secundair onderwijs en volwassenenonderwijs. Het wint daarmee een raamcontract van 59 miljoen euro.
https://www.demorgen.be/nieuws/59-miljo ... b336c895/
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/others ... i=BBqiQ9V Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230508_97749733
‘Het is gewoon een logische stap’, zegt minister Ben Weyts die voor het project een half miljard euro vrij maakt.
Na een lange procedure en twee rechtszaken voor de Raad van State verder, is het vandaag dan eindelijk zover.
‘Voor Telenet betekent het veel werk op de plank’, zegt Porter. ‘Maar we maken ons sterk dat de aansluiting in scholen binnen de tachtig dagen na de aanvraag een feit moet zijn. De glasvezelverbindingen die wij installeren, zijn ook exclusief voor de school alleen. Zo kunnen we zeker de snelheid en de veiligheid garanderen.’
500 mio euro, dat is best veel
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Begrijp ik dat goed? De vlaamse overheid betaalt aan telenet 59 000 000 euro zodat de scholen de volgende tarieven krijgen.
Voor 200 Mbps betaalt de school 343,64 euro per maand. Voor 500 Mbps symmetrische snelheid betalen ze 563,26 euro per maand en voor 1 gigabit per seconde betalen ze 735,67 euro per maand.

Opmerkelijk: bij die laatste twee bedraagt de installatiekost 302,5 euro. Maar de goedkopere en tragere verbinding is met 1.119,25 euro bijna vier keer duurder.
Jezus, ze hadden dat geld beter rechtstreeks aan de scholen gegeven. Daar kon je al een serieuze abonnement met nemen. Smijten met geld.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

LOL ja wat een woekertarieven, da's pakken duurder dan de gewone consument betaald, en dat zonder subsidie. Het is wel symmetrisch (zal wel fiber zijn en niet coax?), maar die "premium" betalen ze dan dubbel en dik bij Telenet lijkt het...
heist_175 schreef: 14 mei 2023, 09:59 De glasvezelverbindingen die wij installeren, zijn ook exclusief voor de school alleen.
Dus het lijkt wel een dure "dedicated" connection te zijn die bv. banken en andere bedrijven gebruiken die daar hard op rekenen, waarschijnlijk daarom dat het zo duur is. Maar een school heeft toch geen garanteed bandwidth en super SLA nodig omdat ze misschien veel inkomsten zouden verliezen als de verbinding even niet werkt? Helemaal overkill...

Idd geef de scholen (die nu al niet veel geld hebben zeggen ze) gewoon dat zelfde overheidsgeld zodat ze zelf de beste prijs/kwaliteit ISP kunnen kiezen en dan ook wat overhouden voor iets ander nuttig...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Een school in Proximus Fiber- of Fiberklaar-gebied gaat toch nooit voor Telenet Schoolnet over fiber kiezen?

Als de bedragen in de pers kloppen, lijkt me dit een verdoken subsidie aan Liberty Global.
Hoe Telenet met deze prijzen de openbare aanbesteding wint, is ook heel vreemd.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Goed bestuur op z'n best :lol:. Dus binnenkort wel internet via de Vlaamse overheid in onze scholen, maar geen leraars meer :banana:.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

splinterbyte schreef: 14 mei 2023, 12:35 Maar een school heeft toch geen garanteed bandwidth en super SLA nodig omdat ze misschien veel inkomsten zouden verliezen als de verbinding even niet werkt?
Waarom zouden er altijd inkomsten mee gemoeid zouden zijn?
Het lijkt me extreem ongewenst dat tien-/honderdtallen leerlingen urenlang geen deftig les krijgen omdat het internet eruit ligt.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
bogon
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

dragonflo schreef: 14 mei 2023, 10:32 Begrijp ik dat goed? De vlaamse overheid betaalt aan telenet 59 000 000 euro zodat de scholen de volgende tarieven krijgen.

Jezus, ze hadden dat geld beter rechtstreeks aan de scholen gegeven. Daar kon je al een serieuze abonnement met nemen. Smijten met geld.
Nee, 59 miljoen is wat Telenet er geschat aan zal verdienen.

Vanaf een openbare instelling zoals een school een bepaald bedrag gaat uitgeven (30,000 euro, geloof ik) moet er een aanbesteding gebeuren. Let wel dat vaak meerdere scholen in hetzelfde bestuur zitten, waardoor die 30,000 vrijwel altijd overschreden wordt. Als de Vlaamse overheid de aanbesteding doet, hoeven de schoolbesturen of -koepels of aankoopcentrales dat zelf niet meer te doen, maar ze kunnen dat nog steeds.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

raf1 schreef: 14 mei 2023, 13:01 Een school in Proximus Fiber- of Fiberklaar-gebied gaat toch nooit voor Telenet Schoolnet over fiber kiezen?

Als de bedragen in de pers kloppen, lijkt me dit een verdoken subsidie aan Liberty Global.
Hoe Telenet met deze prijzen de openbare aanbesteding wint, is ook heel vreemd.
Dat klopt. Daarom dat de aanvraag ingediend is bij WeServe (Multifiber of RapidXS) voor een symmetrisch 1/1 Gbps abonnement. Wanneer de verbinding actief is, bespaart de school maandelijks een gigantisch bedrag. Voor de support moet je niet bij Telenet zijn, want die heb je quasi niet nodig.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Weserve is operator en dienstenleverancier op het glasvezelnetwerk van Fluvius.
Da's dus heel beperkt...
Computer(k)nul
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

"De duizend schandalen van Belgie". Als 80plusser heb ik dat boek indertijd gelezen, maar ondertussen heb ik geen boeken meer nodig want voor mijn neus, in real time, zie ik onvoorstelbare stompzinnigheden telkens weer gebeuren! Democratie? Nee, duidelijk een kleptocratie...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
heist_175
Moderator
Moderator

splinterbyte schreef: 14 mei 2023, 12:35 Dus het lijkt wel een dure "dedicated" connection te zijn die bv. banken en andere bedrijven gebruiken die daar hard op rekenen, waarschijnlijk daarom dat het zo duur is. Maar een school heeft toch geen garanteed bandwidth en super SLA nodig omdat ze misschien veel inkomsten zouden verliezen als de verbinding even niet werkt? Helemaal overkill...
Als het internet eruit ligt op een school, wordt er niet veel les meer gegeven.
Laptops voor leerlingen & leerkrachten en dus ook digitale versies van methodieken etc.
Voor €300/maand zou ik toch eerder een coax én DSL verbinding nemen :).
dovo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Op het persbericht van Telenet staat meer:
https://press.telenet.be/belangrijke-ni ... vlaanderen (mirror)
Daar kan je ook de foto in hoge resolutie vinden. Op de stickers van het rack staat Don Bosco Halle, en rack B-C-E-F-G kan ik ook zien als patches. Hier staan dus waarschijnlijk zes server racks.

Mijn ervaring met scholen en ICT is dat deze setup eerder een uitzondering is. Het gebruik van iFiber hier lijkt mij niet overdreven. Als je al de investering doet om een dataroom te bouwen, dan ga ik er van uit dat dit ook best een belangrijk onderdeel van je school is en iFiber een meerwaarde kan leveren.

De toevoeging van DDOS scrubbing in plaats van nullroute kan voor bepaalde scholen ook wel een meerwaarde zijn. Met twee gehuurde VPS'en kan je al een verbinding laten nullrouten. Bij schoolnet+ coax is die DDOS scrubbing voor 140 EUR/mnd extra te krijgen.

Of de hoge prijs het waard is? Voor een select aantal scholen(groepen) zou ik zeggen van wel. Is dit de betaalbare oplossing die de overgrote meerderheid aan scholen gaat helpen, naar mijn mening niet. De meeste scholen krijgen niet het budget om een degelijke ICT'er te werven, de meerwaarde van iFiber gaan zij dus ook niet zo snel voelen.
Het overgrote deel dataverkeer in een school is peering - hier betaald TN dus basically niets voor. Het gebruikspatroon bandbreedte valt ook niet samen met de residentiële markt, extra kosten voor belasting backbone zijn er dus ook niet. De grote kost zal hier dus het graven van de fiber tot aan de school zijn, en hier kom je met 1200 EUR niet toe.

Afbeelding

Op de pagina van de vlaamse overheid staat een grafiek van statistieken DESI connectiviteit. België is blijkbaar in 2022 de hekkensluiter. Voor 2017 (dus situatie 2016) zouden we nog in de top drie hebben gestaan, maar als je dan zelf die grafiek opvraagt voor 2017 met die tool krijg je een ander resultaat. Geen idee of deze studie betrouwbaar is.

Afbeelding 2022

Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

heist_175 schreef: 14 mei 2023, 19:55
splinterbyte schreef: 14 mei 2023, 12:35 Dus het lijkt wel een dure "dedicated" connection te zijn die bv. banken en andere bedrijven gebruiken die daar hard op rekenen, waarschijnlijk daarom dat het zo duur is. Maar een school heeft toch geen garanteed bandwidth en super SLA nodig omdat ze misschien veel inkomsten zouden verliezen als de verbinding even niet werkt? Helemaal overkill...
Als het internet eruit ligt op een school, wordt er niet veel les meer gegeven.
Laptops voor leerlingen & leerkrachten en dus ook digitale versies van methodieken etc.
Voor €300/maand zou ik toch eerder een coax én DSL verbinding nemen :).
Ik zei dit vroeger ook al.
Als een school 15 minuten geen internet heeft, betekent dat niet (zoals in een bedrijf) dat er 15 minuten minder gewerkt is, maar (naargelang de les) dat er een volledig lesuur kwijtgeraakt is, mogelijks van een vak dat al niet veel lesuren had.
En dat was 10 jaar geleden.
Vandaag de dag zitten ook scholen in de cloud (smartschool, bv), dus riskeer je dat er bij bepaalde vakken helemaal niet meer gewerkt kan worden als het internet uit ligt ("Lokale kopie? Wat is da?").

Nu, 300/maand gaan die scholen daar niet aan geven, daar is geen geld voor.
Ik kreeg vroeger al nul op het rekest om een backup lijn aan 25 euro/maand aan te leggen; en een hoofdlijn aan 60 euro/maand, dat was al dikke paniek in het budget.
Oh, en als het mocht moest de backuplijn van dezelfde provider zijn als de hoofdlijn, want "de boekhouding wil niet moeten knoeien met 2 items".

Internetabbos speciaal voor scholen zijn vaak ook enkel interessant bij de initiele uitgave.
Destijds had Belgacom bv I-lines voor scholen, DSL aan 40 euro/maand of zoiets.
Alleen werd dat pakket nooit geupgrade, dus zaten scholen na x aantal jaren nog altijd 40/maand te betalen voor 4Mbps down, terwijl de prive abbos van pakweg TN al 100Mbps aanboden aan vergelijkbare prijzen (50/maand ofzo).

Onder het motto "jama, dat pakket is speciaal voor scholen" lieten die begaan, terwijl er zo veel beter te vinden was, toen al.
Scholen worden over het algemeen afgezet, en niemand heeft dat door; je ziet dat ook altijd als ouders een laptop via de school kopen en het betreft een aanbod uit de jaren stillekes aan prijzen die veel te hoog zijn.
dovo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Dat scholen afgezet worden kan ik bevestigen, of in ieder geval dat schimmige businessmodellen zoals Fortinet een disproportionele impact heeft op scholen in vergelijking met bedrijven. Zo herinner ik me nog dat een lokale IT boer in een lagere school 4 Fortinet AP's heeft gehangen, terwijl we voor hetzelfde budget 20 ubiquiti AP's hebben kunnen hangen in de middelbare school. Bij die Fortinet AP's moet je ook nog is abnonementskosten betalen, of ze werken niet meer.
Zulke "gij zult de maandelijkse kosten betalen of we zetten het uit" praktijken van Fortinet, Meraki en consorten is echt een doodsteek voor scholen. Na een tijd heeft de middelbare school de ubiquiti AP's moeten upgraden, want meer en meer devices kwamen in gebruik. Die klassieke Ubiquiti AP's zijn toen verhuisd naar een andere school lager onderwijs. Daar waren de paar WRT54g's die er hingen aan vervanging toe.

Voor de meeste scholen is uitgeven juist wat op die moment nodig is, met de optie om eventueel later uit te breiden vaak de gewenste keuze. (Dan moet het ook niet via openbare aanbesteding.) Dat staat dan weer haaks op iemand van Sales, wiens opdracht het is om juist zoveel mogelijk door iemand's strot te duwen.
Toen ik vijftien jaar gelden op het middelbaar zat, hadden ze zelfs nog bepaalde apparaten op 120V(3*220V+N systeem). Onder andere de verwarming op stoom, gemaakt in de USSR. De temperatuur regelen in bepaalde delen moest per telefoon naar de technieker, die dan manueel leidingen moest gaan open/dicht draaien. Want ja, vervang onderdelen :roll: . Een school kan maar om de zoveel jaar een subsidie dossier indienen, dus vaak is het zelfs beter om nog een aantal jaar met iets kapot verder te gaan en het dan te bundelen in de subsidie aanvraag. En soms is een antiek apparaat zo slecht nog niet. Zo was er een Lift met single speed inductiemotor, zonder dubbele deur en stopte nooit gelijk met de vloer - dus je moest een verdiep hoger/lager en de noodstop gebruiken. Maar geen lasergordijn, dus je kon met gemak grote objecten vervoeren. Gewoon opletten voor de handjes. Deze is in gebruik gebleven tot dat het niet meer legaal was zo een lift zonder ledemaat amputatie beveiliging te gebruiken. Als ik me niet vergis was deze verboden voor leerlingen, enkel voor personeel.
Is dit een slechte school? Absoluut niet, integendeel. Ik heb zeer veel respect voor hoe goed ze met de beperkte budgetten altijd toch de juiste prioriteiten hebben kunnen aanpakken. Maar veel hangt ook weer af van hoe goed de raad van bestuur en het oudercomité is. Niet in het zak gezet worden is vaak ook een kwestie van de juiste contacten hebben.

En als we het hebben over het trekken van een fiber tot in een school, dan is het ook niet onbelangrijk om te vermelden dat de meeste scholen nog vol zitten met asbest. Gelukkig zijn alle asbest materialen ingewikkeld/afgesloten met kunststof. Maar als je vraagt "kunnen we daar een gat boren voor een patchkast?", dan gooien ze ineens een kaft van 15cm dik voor de je neus: de asbestinventaris. In een school heb je echt met zo veel rekening te houden, en het is nooit "gewoon zo doen".
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Er zullen hopelijk toch wel meerdere spelers de kans gekregen hebben een aanbieding te maken...

Hopelijk zit er in die prijs ook eens wat centraal beheerde content filtering want die gasten doen meer andere dingen dan hoort.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

honda4life schreef: 15 mei 2023, 06:15 Er zullen hopelijk toch wel meerdere spelers de kans gekregen hebben een aanbieding te maken...

Hopelijk zit er in die prijs ook eens wat centraal beheerde content filtering want die gasten doen meer andere dingen dan hoort.
Er zal wel een proxy tussen zitten, maar dat zal wel beheerd worden door de school zelf.
heist_175
Moderator
Moderator

ITnetadmin schreef: 14 mei 2023, 23:17 Nu, 300/maand gaan die scholen daar niet aan geven, daar is geen geld voor.
Bij een school hier vlakbij (+/- 2500 lln), hebben ze net Equans een maand laten werken om een nieuwe glasvezelkabel tot aan hun campus te trekken.
+/- 800m voetpad open leggen en 2 straten die ze moeten dwarsen. Goedkoop zal dat ook niet geweest zijn.
honda4life schreef: 15 mei 2023, 06:15 Er zullen hopelijk toch wel meerdere spelers de kans gekregen hebben een aanbieding te maken...
Aangezien er een zaak is geweest voor de Raad van State, vermoedelijk door concurrende bedrijven die het duidelijk niet gehaald hebben, ga ik daar wel vanuit.

€500mio om enkele scholen Telenet-internet te geven, blijf ik toch aan de hoge kant vinden.
Misschien is/was het compensatie voor de reclame-deal op Telenet-digicorders?
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Telenet krijgt helemaal geen miljoenen "cadeau" van de overheid waarna de scholen zelf ook nog eens mogen dokken aan Telenet. Dit is gewoon het geraamde bedrag van een aanbesteding zodat niet elke individuele school zijn internetlijn moet beginnen aanbesteden. Er passeren hier nogal veel complottheorieën, djeezes zeg, dit is gewoon wetgeving op overheidsopdrachten.

Met de centen die scholen krijgen voor de digisprong zijn de budgetten wel een stuk hoger dan vroeger. Of het voldoende is is een andere discussie. Of leerlingen alleen nog laten werken op laptops pedagogisch de beste keuze is is ook weer een andere discussie. Maar voor een iet of wat school is de capaciteit van een particuliere lijn echt niet meer voldoende. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de particuliere bboxen en co het aantal connecties van honderden toestellen simpelweg niet aan kunnen.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

dragonflo schreef: 14 mei 2023, 10:32

vb van wat we zelf doen als Vlaanderen is beter.
Van Deurzen nog zo een vb.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

vverbeke schreef: 15 mei 2023, 09:25Telenet krijgt helemaal geen miljoenen "cadeau" van de overheid waarna de scholen zelf ook nog eens mogen dokken aan Telenet. Dit is gewoon het geraamde bedrag van een aanbesteding zodat niet elke individuele school zijn internetlijn moet beginnen aanbesteden.
Maar het geraamde bedrag van 59,2 miljoen euro is nattevingerwerk en komt niet overeen met het Schoolnet+ Fiber aanbod van Telenet.
De aanbesteding is gebaseerd op een jaarbudget van 2000 euro excl. BTW per school. (2000 euro excl. BTW x 4 jaar x 7400 schoollocaties)
Het goedkoopste aanbod van Telenet (Schoolnet+ Fiber 200) kost 3408 euro excl. BTW per jaar + 925 euro éénmalige installatiekost.
En dan heb je 200 Mbps. Niet echt fameus voor een gemiddelde middelbare school.
Voor 1 Gbps betaalt een school dan 7296 euro/jaar + 250 éénmalige installatiekost.

Voor 59,2 miljoen euro geef je dus niet elke school een internetverbinding die aan de behoeften voldoet. (En dan zwijg ik nog over de Europese doelstelling van 1 Gbps tegen 2025 voor alle scholen.)

Kijk zelf maar na:
https://www2.telenet.be/business/nl/sme ... lnet/fiber
https://enot.publicprocurement.be/enot- ... eId=439629
http://www.raadvst-consetat.be/index.as ... &s_lang=nl

Ik kan alleen maar vaststellen dat https://www.academicconnect.be/ veel goedkoper is. Oké, het is geen dedicated fiber, maar XGS-PON, maar als Proximus de overboeking correct monitort en de split ratio van de fiber tijdig aanpast, zal dat geen noemenswaardige verzadiging van het netwerk mogen opleveren.

Mijn kritiek is dat Telenet heel veel geld krijgt van scholen die intekenen op dit aanbod. Met dat geld zullen vooral graafwerken bekostigd worden. Telenet is niet dom en zal deze graafwerken maximaal in synergie uitvoeren met andere nutsbedrijven zoals Fiberklaar. Bovendien zullen de Vlaamse scholen op die manier ook het Netco-project van Telenet/Fluvius deels subsidiëren.
robokat
Member
Member
Bedankt: 25 keer

Die aanbesteding maar liefst 2 keer voor de raad van state gekomen omdat andere deelnemers aan de procedure zich onterecht behandeld voldoen.

Tijdens de vorige aanbesteding werd het aanbod van Academic Connect onregelmatig verklaard. Dat aanbod is gebaseerd op GPON en XGS-PON. Academic connect bood aan met een 1000/500 profiel waar in het bestek 500/500 gevraagd werd en een 2000/1000 profiel waar 1000/1000 gevraagd werd. Vlaanderen stelde dat dit niet conform was gezien niet symmetrisch wat de raad van state direct van tafel veegde. Daarnaast stelde Vlaanderen dat ze AC konden weren omdat die hogere profielen pas in 2023 konden geleverd worden. Andere deelnemers die pas ten vroegste aansluitingen konden opleveren in 2023 werden echter niet geweerd, wat dit argument compleet onderuit haalde. De raad van state oordeelde daarom dat Academic Connect onterecht uitgesloten werd .

Met een derde aanbesteding is Vlaanderen er toch in geslaagd om het dossier alsnog bij Telenet te doen belanden. Op de website van Vlaanderen wordt opvallend veel aandacht gegeven aan het symmetrisch aspect, ook al is dat dus geen valabel argument als de laagste snelheid van een asymmetrische verbinding even hoog is als die symmetrische verbinding.

Het aanbod van Academic connect is overigens 50% goedkoper terwijl de scholen in download snelheid het dubbele krijgen van gevraagd. Die prijzen zijn zodanig laag dat een kleine tot middelgrote school zonder aanbesteding in dat aanbod van Academic connect kan stappen (limiet 30.000 euro excl. BTW).
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

MaT schreef: 14 mei 2023, 13:51 Het lijkt me extreem ongewenst dat tien-/honderdtallen leerlingen urenlang geen deftig les krijgen omdat het internet eruit ligt.
...wat mij meteen terug doet denken aan mijn middelbare schooltijd, waar de lessen regelmatig niet konden doorgaan omdat de Telenet "Fair Use Policy" overschreden was en een paar honderd leerlingen het moesten doen met <1Mbps. Je kreeg nauwelijks nog de Google-homepage geladen. Ik ben niet meteen overtuigd van dit schoolproject, zal wel weer vanwege de "Vlaamse verankering" aan Telenet gegund zijn.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

heist_175 schreef: 15 mei 2023, 09:14 Bij een school hier vlakbij (+/- 2500 lln), hebben ze net Equans een maand laten werken om een nieuwe glasvezelkabel tot aan hun campus te trekken.
+/- 800m voetpad open leggen en 2 straten die ze moeten dwarsen. Goedkoop zal dat ook niet geweest zijn.
Opgepast, eenmalige investeringen niet verwarren met maandelijks terugkerende kosten.
Die eersten zijn vaak gesubsidieerd, en/of betaald door de scholenkoepel (bij gemeenschapsonderwijs bv vaak het geval).
Die laatsten komen meestal uit eigen werkingskosten.

Datzelfde gemeenschapsonderwijs krijgt ook zijn budget in verschillende "vakjes", en mag vakje "kasten" niet gebruiken om pakweg stiften te kopen.
Daarbij mogen ze niet sparen en moeten ze alle overschot terugstorten en hopen dat ze het volgende jaar evenveel of meer krijgen.
Dus die zijn echt niet happig op grote weerkerende kosten.
heist_175
Moderator
Moderator

Het is een college, dus geen oversubsidiëring door allerhande overheden, maar wél degelijk onderwijs :).
bogon
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

heist_175 schreef: 16 mei 2023, 08:29 Het is een college, dus geen oversubsidiëring door allerhande overheden, maar wél degelijk onderwijs :).
Het vrij onderwijs krijgt eveneens subsidies (bv Digisprong) en de meeste personeelsleden zijn eveneens ambtenaren die door de overheid betaald worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Idd; alle erkend onderwijs krijgt zowel subsidies, maar personeel wordt ook in "uren" betaald en geregeld (allemaal gebaseerd op lln aantal).
Wat je wel hebt in bv het katholiek onderwijs, is dat de overkoepelende vzw over de budgetten gaat, en je niet met die strakke overheidsvakjes en beperkingen inzake zit.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”