Aarding DIN-rail toegelaten in verdeelkast klasse II?
-
- Pro Member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Binnenkort gaat de elektriciteit bij ons op de schop. Er komt ook domotica, dus er komt een kast met aardig wat ruimte om automaten en domotica-apparatuur samen te kunnen huisvesten. De kast wordt waarschijnlijk een ABB Comfortline CA; een metalen kast. Nu lijken veel mensen hun DIN-rails als aarding te gebruiken, maar dat lijkt met een klasse II-kast zoals de Comfortline CA niet te mogen. Ik vind daar tegenstrijdige info over. Kan iemand daar uitsluitsel over geven? Voor zover ik terugvind lijken de DIN-rails in de Comfortline CA bv. alvast niet geïsoleerd van de rest van de kast. ABB lijkt zelf ook al een aparte aardingsrail in de kast te voorzien.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Pro Member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Een metalen kast moet altijd geaard worden.
De deuren moeten nog eens apart verbonden worden met de aarding, al dan niet via de want van de kast.
Meestal zijn daar wel verbindingen voor meegeleverd.
Een din rail is normaal gezien niet genaakbaar en moet dus niet geaard worden.
Maar een metalen rail in een metalen kast gaat zowiezo geaard zijn via de kast.
Maar mag er een diff in een metalen kast?
Mvg
De deuren moeten nog eens apart verbonden worden met de aarding, al dan niet via de want van de kast.
Meestal zijn daar wel verbindingen voor meegeleverd.
Een din rail is normaal gezien niet genaakbaar en moet dus niet geaard worden.
Maar een metalen rail in een metalen kast gaat zowiezo geaard zijn via de kast.
Maar mag er een diff in een metalen kast?
Mvg
-
- Elite Poster
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
In industriële kasten gebruikt men vaak dit soort van terminals:
https://benl.rs-online.com/web/p/din-ra ... ks/6483619
Bij deze klem zijn de draden verbonden met de DIN rail; het metaal loopt in de klem door tot tegen de rail. De din rail zelf is ook met een soortgelijke klem aan de aarding verbonden. De aardingsdraad van een kring wordt in de klem geschroefd, en that's it. Je gebruikt maw de DIN rail als aardlat.
In plastic kasten heb ik het nog niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat het verboden is.
Deuren moeten overigens alleen geaard worden als er iets elektrisch (schakelaar, lampje, scherm,...) in zit. Als het een gewone metalen deur zonder iets in is, hoeft die strikt genomen niet geaard te worden. Maar het mag uiteraard wel.
https://benl.rs-online.com/web/p/din-ra ... ks/6483619
Bij deze klem zijn de draden verbonden met de DIN rail; het metaal loopt in de klem door tot tegen de rail. De din rail zelf is ook met een soortgelijke klem aan de aarding verbonden. De aardingsdraad van een kring wordt in de klem geschroefd, en that's it. Je gebruikt maw de DIN rail als aardlat.
In plastic kasten heb ik het nog niet gezien, maar dat wil niet zeggen dat het verboden is.
Deuren moeten overigens alleen geaard worden als er iets elektrisch (schakelaar, lampje, scherm,...) in zit. Als het een gewone metalen deur zonder iets in is, hoeft die strikt genomen niet geaard te worden. Maar het mag uiteraard wel.
-
- Pro Member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Als ik het goed begrijp zou die kast ook als een isolator/afscherming moeten werken, dus een rail die in contact staat met de kast zelf rechtstreeks zou niet mogen worden geaard. En de rails van de kast in kwestie maken ook dus gewoon contact met de kast zelf, voor zover ik kan zien. ABB voorziet ook een aparte aardingsrail die geïsoleerd lijkt van de kast.edwin.d schreef: 11 mei 2023, 20:14 Een din rail is normaal gezien niet genaakbaar en moet dus niet geaard worden.
Maar een metalen rail in een metalen kast gaat zowiezo geaard zijn via de kast.
@SpecialK Klopt, zo'n aardklem is inderdaard waarmee je dan een DIN-rail zou aansluiten op de aardklem. En als dat zou mogen kan je bv. kabels afmonteren in rijgklemmen die aarden aan de DIN-rail zoals bv. deze klem van Phoenix Contact. Maar daar vind ik dus geen sluitende info over voor België.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
In de veronderstelling dat je maar één aarding hebt en de kast zelf van metaal is, moet je de kast ook aan die aarding aansluiten; dus ook aan de aardingslat. Opnieuw in industriële omgevingen zie ik wel eens dat er meerdere aardingen zijn; zoals een partij het omschreef: een "vuile" aarde waar alle motoren en grootverbruikers aan hangen, en een "propere" aarde waar instrumentatie aan hangt. Als de kast aan de "vuile" aarde hangt, moet die aardlat uiteraard wel van de kast geisoleerd zijn. Anders heeft het geen zin.
-
- Pro Member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Bij huisinstallaties moeten alle metalen delen die aangeraakt kunnen worden, geaard zijn.
Als de metale kast geaard is, zou dit voldoende moeten zijn.
En inderdaad in de industrie heb je twee soorten aardingen.
In een metale kast moet er dan eentje geïsoleerd opgesteld worden.
In een metale kast zet je best de hoofd diff buiten je kast.
Of je koopt speciale afdekkingen om rond de diff te zetten in de metalen kast. Als deze passen in je kast.
Let er ook op dat binnenkort elke rij automaten een eigen differentieel nodig heeft.
Mvg
Als de metale kast geaard is, zou dit voldoende moeten zijn.
En inderdaad in de industrie heb je twee soorten aardingen.
In een metale kast moet er dan eentje geïsoleerd opgesteld worden.
In een metale kast zet je best de hoofd diff buiten je kast.
Of je koopt speciale afdekkingen om rond de diff te zetten in de metalen kast. Als deze passen in je kast.
Let er ook op dat binnenkort elke rij automaten een eigen differentieel nodig heeft.
Mvg
-
- Pro Member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 08:36
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Bedankt allebei.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3