Calimero

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Om het topic over de financiële moeilijkheiden van EDPnet hier niet voor te misbruiken:

Wat is er eigenlijk mis met het "calimero gevoel" dat sommige klanten misschien hebben? Ik zie niet hoe dat gevoel, behalve misschien zich extra opwinden om de recente evoluties, iemand kan schaden. Het kan maar helpen bij het creëren van ook maar iets of wat concurrentie tegen een duopolie, welk onmiskenbaar een slechte zaak is voor de internetmarkt.

Ikzelf herken dit gevoel bij mij, en merk op dat mijn gevoel iets meer benoemd is nu, maar dat maakt toch geen enkel verschil?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

depeje schreef: 25 apr 2023, 14:40 Wat is er eigenlijk mis met het "calimero gevoel" dat sommige klanten misschien hebben?
Op zich is dat niet zo erg, maar het mag ons niet verblinden om fouten te zien.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Allez, omdat ik het was die dat eerder schreef. Het Calimero-complex is letterlijk: "Zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk!" En in onze cultuur worden groot en sterk natuurlijk gelijkgesteld aan "slecht" en klein en zwak aan "goed". Dus al die discussies over hoe edpnet zogezegd de grond ingeboord is door het duopolie vinden plaats tegen de achtergrond van een cultureel-Christelijk ressentiment van de zwakken tegen de sterken.

Dat is niet de ergste zaak van de wereld, geen enkele discussie kan ooit vrij zijn van dat soort invloeden. Iedereen verdedigt dingen, of valt dingen aan, op basis van hoe die dingen hun plaats hebben binnen een web van gelijkaardige zaken waar men reeds veel langer voor of tegen is. Nooit op basis van argumenten die louter op het ding zelf betrekking hebben.

Er is echter ook wel een fenomeen, ik begin zelfs te denken dat het misschien een metafysisch principe is, dat hoe meer mensen te koop lopen met het feit dat ze strijden voor de goede zaak en tegen de slechte zaak, hoe groter de kans is dat ze zichzelf belonen met wat "speciallekes" die de gemiddelde persoon niet toekomen. Iedereen kent het fenomeen van de mannelijke feminist die alle correcte meningen heeft over abstracte vrouwen, en zich vervolgens niet-consensuele toegang verschaft tot concrete vrouwen.

Dus wanneer ik enerzijds hier lees over hoe het nobele edpent de strijd verloren heeft tegen het snode duopolie (toegegeven, het projecteren van het goed-versus-slecht-narratief komt hoofdzakelijk van hun fans, niet van edpnet zelf), en anderzijds geruchten lees over de vermeende schimmige praktijken van dhr. Deutz en zijn kluwen van bedrijfjes, dan denk ik niet "Allez, wie had dat nu kunnen voorspellen?" Dan denk ik eerder "'t Moet weer eens lukken... :roll: ". Ik beschuldig noch de man, noch zijn bedrijven van iets concreet, ik apprecieer gewoon het contrast als een goede narratieve wending.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Je zoekt het wel heel ver en begraaft een wankele argumentatie in een tekst met een ferm erudiet kantje.

Ik zie hier op het forum vooral veel vragen over waarom het is misgelopen is bij EDPnet. Wat er daar effectief aan de hand was zal nog wel bovendrijven. Dikke kans een combo van doodgeknepen worden door een duopolist (specifiek bijvoorbeeld het internetaanbod van Mobile Vikings en de prijssetting daar) en de schimmige constructies van alle bedrijfjes rond EDPnet. Wat ik hier maar zelden lees, maar waar jij wel steeds naar verwijst in uw argumentatie, is een soort fanboy hype rond EDPnet zoals we dat kennen bij bvb. Apple waar een groep gebruikers zeer fel reageert op terechte kritiek op het bedrijf (en dan bedoel ik wat betreft Apple in het algemeen, niet op dit forum). Apple is trouwens allesbehalve de Calimero van de techgiganten, tot zover uw theorie.

De vrees/frustratie hier op het forum dat met de overname van EDPnet door Proximus de enige echt onafhankelijke provider op het VDSL netwerk verdwijnt is compleet terecht. Voor de consument is dit hoe dan ook geen goeie zaak.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mij is het eerder "monopolies zijn slecht, en concurrentie is goed".
Combineer dat met een prosumenteneffect, ie dat grote ISPs (zeker in Belgie) zelden tegemoetkomen aan de meer technische noden van de prosument (met 95% niet technische users is eenheidsworst makkelijker te supporten), en dan krijg je iets dat lijkt op het calimero effect, maar voor een andere reden ("kleine speler is scherp met prijzen *en* (soms) interessanter voor technische prosumenten die geavanceerdere functies en opties willen").
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb helemaal niets tegen groot of voor klein.
Ik zie geen reden om méér te betalen bij het duopolie om minder service te krijgen. Bij EDPnet heb ik nog geen enkele foute factuur gehad, bij Proximus/Belgacom had ik constant foute facturen.

We leven hier in een vrije wereld, dus ieder mag denken wat ie wil, maar allerlei obscure of cryptische argumenten zoals "cultureel-Christelijk ressentiment" (dat is niet zo ver verwijderd van cryptische uitspraken als "De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij ‘t vallen van de avond") hebben voor mij niets te maken met de keuzes die ik maak :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Er worden dingen vermengd in deze discussie. Als klant is concurrentie beter door meer keuze en door druk op de partijen om de prijzen niet te overdrijven. Een hogere prijs is echter ook niet altijd verkeerd of misbruik maar kan ook staan voor hogere service of een ander aanbod dat mogelijk niet iedereen nodig heeft. De overname van EDP zorgt voor de klanten minder keuze en minder druk op de andere aanbieders en is dus negatief voor de prijzen.

Wat de sympathie voor de underdog te maken heeft met Christelijk?

De telecommarkt in België is beperkt omdat er weinig aanbieders zijn en deze de weinige alternatieven opslorpen waardoor de keuze dus beperkt is. Je kan voor een anderen aanbieder kiezen maar deze biedt hetzelfde en is vaak zelfs de eigenaar van het alternatief. Als consument voelt dat dus als een soort van bedrog aan en DAAR zit de afkeer tegenover de grote spelers. Prijzen zijn elders lager of de voorwaarden zijn beter maar we kunnen niet Europees onze aanbieder kiezen en zijn dus beperkt tot de gehandicapte Belgische markt.

Als klant voel je je dus als een gevangene, je bent zogezegd vrij om te veranderen... van gevangenis maar je blijft je gevangene voelen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik denk ook dat er twee of meer dingen door mekaar gehaald worden.

Enerzijds het risico van een duopolie (of monopolie per netwerk), waardoor je established spelers krijgt die niet teveel hoeven te innoveren qua aanbod en prijs.
Anderzijds zitten meer technisch aangelegde prosumenten vaak op hun honger bij de grote jongens, want die mikken uiteraard op de grootste gemene deler van hun klanten, en hoe groter ze zijn, hoe meer miserie het voor hun is om daarvan af te wijken.
(Nog niet gesproken over TN die het daadwerkelijk wel extra bont maakt met gebrek aan echte modemonly, echte bridging, of configmenu in de cloud die niet eens basisfuncties kan die hun routers wel aankunnen.)

Die combinatie zorgt er mijns inziens voor dat spelers als EDPnet, die zich als kleintje zowel inzetten qua prijs als qua technische dienstverlening, uiteraard een schare fans achter zich krijgen (die bv Scarlet, enkel een prijsspeler, niet zo direct krijgt).
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider

Dat is heel goed geanalyseerd door @ITnetadmin.

Ik verduidelijk dat ik helemaal niet "tegen" EDPnet ben. Moest ik glasvezel kunnen en willen nemen zou ik zelfs bij EDPnet gaan, als onafhankelijke ISP of als deel van Proximus. Waar ik de aandacht op wil vestigen met die gechargeerde karakterisering van het merk EDPnet als iets dat appelleert aan het Vlaamse Calimero-complex, is dat de politieke dimensie (goed want zwak en klein versus slacht want sterk en groot) begint te kleuren hoe men naar concrete ontwikkelingen bij EDPnet enerzijds en Telenet en Proximus anderzijds kijkt. Op die manier staat de take al op voorhand vast, en beginnen mensen feiten en argumenten te zoeken op basis van het feit dat ze "weten" dat EDPnet goed en de groten slecht zijn.

@vverbeke: het is niet omdat ik betoog dat je via het appelleren aan een Calimero-complex (ex. edpnet) fanboys werft, dat ik betoog dat alle merken met fanboys (zoals Apple) die verworven hebben door te appelleren aan een Calimero-complex. Tot zover de vergelijking met Apple.

@ een heel aantal mensen in deze draad:
  • Het is niet omdat ik iets beweer i.v.m. EDPnet, dat ik beweer dat dat voor u de reden is om bij EDPnet te zijn.
  • Het typeert fanboys dat ze ontkennen fanboys te zijn. Daarmee heb ik niet bewezen dat jij er een bent, maar je kan anderzijds ook niet bewijzen het niet te zijn door te zeggen "ik ben geen fanboy".
Laatst gewijzigd door stefan1234 26 apr 2023, 23:21, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Probleem is dat de kleintjes niet genoeg speelruimte hebben om echt te concurreren omdat ze steevast gebruik moeten maken van de anderen hun netwerk. Die anderen kunnen daar de voorwaarden voor bepalen of eigen submerken voordelen geven zodat er geen concurrentie meer mogelijk is.

Een andere foute indruk is dat de kleintjes het beter doen voor de klanten. Dat is zeker niet noodzakelijk zo, ze zijn gewoon verplicht met iets "anders" af te komen om een verschil te maken, dat kan de prijs zijn maar ook het aanbod. Ze doen dit niet zozeer om de tech-klant terwille te zijn maar voor zichzelf om hen te onderscheiden van de rest.

Voor de klant en kleinere/nieuwe aanbieders zou het veel beter zijn dat het netwerk en de providers gescheiden zouden zijn zodat iedereen over hetzelfde netwerk kan beschikken tegen dezelfde voorwaarden. Dat betekent dus één sterk (fiber)netwerk en een regulator die zorgt dat de zaken eerlijk verlopen. Wij zitten echter met privénetwerken en met overheidsbelangen bij de providers, de klant is dus altijd te klos.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom ze me beter behandelen kan me echt geen hol schelen.
Als ik beter behandeld wordt bij iemand zal ik dat appreciëren en blijven.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Daar heb je gelijk in maar het ging over de oorzaak van dat beter behandelen die niet altijd klopt. Ook EDP wil gewoon winst maken en zij kunnen zich minder permitteren dan de groten, dat is een andere kijk op dezelfde situatie maar lijkt realistischer dan de kleine tegen de grote stories.
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Provider

Dat kleine spelers betere support kunnen hebben is vooral omdat ze minder gehinderd worden door de complexiteit van interne procedures.

Persoonlijk vind ik support een non-issue, net zoals "communicatie" overigens. Is het je eigen schuld, dan heb je geen recht op support. Is het hun schuld, dan is het probleem op zich het probleem, en kan slechte of goede support het hooguit 5% slechter of minder slecht maken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Slechte support kan inhouden dat ze
- de schuld op "jouw thuisnetwerk" afschuiven,
- er niet in slagen om storingen te tracen (bv sommige ISP helpdeskers kunnen enkel de modem testen "zoals hij nu is", en hebben geen inzage in logs van de voorbije x uren qua connectiviteit),
- geen oplossing voor jouw probleem in hun draaiboek hebben, maar tegelijk ook niet kunnen escaleren naar een niveau dat dat wel heeft
- je gewoon lang in de wacht laten staan
- op een prosumentenvlak gewoon geen opties aanbieden; bv modem/routeropties kunstmatig beperken, geen logindata verstrekken, geen VOIP data voor de vaste lijn geven (zodat je enkel met de ingebouwde ATA connector kan werken), etc...

Er is "slechte" support die inherent is aan schaalvergroting, maar er is er ook die kunstmatig opgelegd is en oplosbaar is (geen advanced options, geen escalaties naar 2nd line, nooit terugbellen wanneer dat beloofd is, geen notities die de volgende helpdesker kan raadplegen, ...)

Voor mij, en vele andere prosumenten met mij wss, hoort een ISP enkel een snelle internetlijn tot aan de deur te trekken, die een *publiek* IP adres afleveren aan een toestel naar mijn keuze.
Is er telefonie bij, dan horen de logingegevens daar ook bij, zodat een toestel naar keuze kan aangesloten worden.

Vroeger was dat quasi de facto altijd zo; nu doen de grote ISPs al jaren de walled garden approach (sommige meer dan anderen, en sommigen beter of slechter dan anderen), en is het te nemen of te laten.
Als de grote ISPs een afdeling prosumenten hadden (bv een XKCD/806 compliant helpdesk, optioneel een "advanced mode",...) waar de minderheid van klanten die het echt zelf wil doen, terecht zou kunnen, dan waren we al ergens.
Als ik me bv niet vergis, geeft TN enkel een fixed IP optie in business abbos, en kan je die als particulier zelfs niet vastkrijgen; dat is een klein voorbeeldje van hoe men de prosument gewoon uitsluit.

Dat hoort ook bij slechte support; onder support verstaan we niet enkel "de helpdesk", maar ook "de technische documentatie, alsook de technische toegang en logins om die te implementeren".
vdps
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

depeje schreef: 25 apr 2023, 14:40 Om het topic over de financiële moeilijkheiden van EDPnet hier niet voor te misbruiken:

Wat is er eigenlijk mis met het "calimero gevoel" dat sommige klanten misschien hebben? Ik zie niet hoe dat gevoel, behalve misschien zich extra opwinden om de recente evoluties, iemand kan schaden. Het kan maar helpen bij het creëren van ook maar iets of wat concurrentie tegen een duopolie, welk onmiskenbaar een slechte zaak is voor de internetmarkt.

Ikzelf herken dit gevoel bij mij, en merk op dat mijn gevoel iets meer benoemd is nu, maar dat maakt toch geen enkel verschil?
Het probleem hierbij was, dat de oorspronkelijke poster hiervan, los van het feit dat hij het in de verkeerde topic plaatste, ook een grove veralgemening maakte door te beweren dat edpnet-klanten calimero's waren.

Wat is er mis mee, vraagt u. Wel, dit heeft - in elk geval in België - een pejoratieve betekenis. "Een calimero" is iemand die constant zit te zagen over hoe oneerlijk de wereld wel niet in elkaar zit, en vol zelfmedelijden zit, en de schuld altijd bij een ander legt dat ze in de positie zitten dat ze zitten. In deze was de context: dat klanten van Edpnet volgens deze persoon blijkbaar enkel voor Edpnet kozen om een vinger op te steken naar het duopolie Telenet-Proximus, en dus niet op enige rationele basis: "Het merk edpnet was gebaseerd op een appel aan het Vlaamse Calimero-complex". Dit doet zowel Edpnet, als de klanten van Edpnet - Als heel Vlaanderen, blijkbaar, schromelijk tekort.

Dit heeft voor de overgrote meerderheid immers niets te zien met een calimero-complex, maar wel met het feit dat Edpnet altijd een zeer goede bediening tegen een zeer schappelijke prijs aanbood; niets meer of minder. Men reduceert Edpnet, en de klanten ervan, tot Calimero-types, terwijl dit uiteraard volledig nonsensicaal is.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”