Wordt naam gecontroleerd bij domiciliering

Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Eenvoudige vraag: als je een domicilieringsmandaat ondertekend (als betaler), controleert de bank van de ontvanger dan of de naam van de eigenaar van de bankrekening klopt?

Reden van deze vraag:
Ik ga een mandaat die momenteel op mijn naam loopt overdragen naar de bankrekening van mijn echtgenote.
Eenvoudigste zou zijn dat ik haar naam dan ook invul, maar dit blijkt toch wat meer rompslomp te hebben voor de schuldeiser dan verwacht, dus ik zou dan mijn echtgenote haar bankrekening invullen, mijn naam en mijn handtekening.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Als de bank dit zomaar zou toelaten, dan staat de deur wagenwijd open voor allerlei vormen van fraude.

Lokale bankier (bestaan die nog??) die jullie beiden goed kent, zou dit misschien nog doen voor jullie. Maar dan nog lijkt het me dat uw vrouw dit beter aanvraagt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

De bank controleert niets, de mandaten worden beheerd door de schuldeiser.
De bank weet zelfs niet dat je een domiciliëringsmandaat hebt getekend, tot op het moment dat de schuldeiser zijn eerste betaling aanbiedt.

Namen controleren zou toch niet werken, de "naam" van een rekening is in vele gevallen niet dezelfde als deze van de rekeninghouder of de gevolmachtigde...

Toegevoegd na 34 minuten 39 seconden:
blaatpraat schreef: 26 maa 2023, 23:55 ... ik zou dan mijn echtgenote haar bankrekening invullen, mijn naam en mijn handtekening.
Als jij een volmacht hebt op die rekening, dan is er toch helemaal geen probleem?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

blaatpraat schreef: 26 maa 2023, 23:55 Eenvoudige vraag: als je een domicilieringsmandaat ondertekend (als betaler), controleert de bank van de ontvanger dan of de naam van de eigenaar van de bankrekening klopt?
Eenvoudig antwoord: nee.
Toelichting: jij tekent een contract bij bedrijf X -> je vult een document in waarin je bedrijf X machtigt om geld van uw rekening te plukken, een domiciliëringsmandaat (SDD Core). Bedrijf X geeft dat aan bank A (creditor bank) en die houdt dat bij. Op de maandelijkse vervaldag (eigenlijk 14 dagen ervoor, maar goed) stuurt bank A de betaling aan uw bank, bank B: beste bank B, kan ik €50 krijgen van de rekening van blaatpraat, nav een mandaat bij bedrijf X.
Hoe zou bank A kunnen controleren dat uw gegevens overeenkomen met die bij bank B?
didi79 schreef: 27 maa 2023, 00:24 Als de bank dit zomaar zou toelaten, dan staat de deur wagenwijd open voor allerlei vormen van fraude.
Bank A én B gaan dat zonder twijfel toestaan. De kost en het risico van de fraude zit namelijk bij bank A (= creditor bank, bank van het bedrijf).
Als bedrijf X geregeld "fratsen" uithaalt met SDD's, gaat bedrijf B geen domiciliëringen meer mogen doen via bank B en bij uitbreiding bij eender welke bank.
Als bedrijf X al "verdwenen" zou zijn als de fraude uitkomt, is het risico voor bank A (bank van de creditor).
En je hebt als consument 13 maanden tijd om zulke onterechte boekingen te melden, via een RFUT -> RFUT = Refund due to Unauthorized Transaction
Elke bank heeft tarieven voor R-transacties van SDD, en die fan RFUT zijn hoog, want vereisen manueel werk langs de bank-kant (opnieuw: creditor bank).
Dus geen paniek: om te frauderen met SDD moet je eerst voorbij de risico-analyse van banken :).

Om op de TS zijn vraag te antwoorden: teken alleen wijzigingen van/naar rekeningen waar je zelf iets over te zeggen hebt, om gezever te vermijden.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”