We zijn verhuisd naar een woning met een paar energievreters, met een verbruik van +-16.000kWh:
- oude warmtepomp grond/grond (Masser - naast bijkomende isolatie hebben we offertes om over te schakelen naar een lucht/lucht of te blijven in directe expansie, maar dit terzijde)
- jacuzzi met een gem. jaarverbruik van 5.000 kWh (we kunnen ze helaas niet afleggen tijdens de winter

- elektrische boiler van 2020, Ariston Vertuo Plus 200, 2.400W
- keukenboiler (geschat verbruik 500 kWh ondanks beperkt gebruik..)
- 36 transfo's aan 5W sluimerverbruik (deze gaan we sowieso maximaal overbruggen)
- EV via laadpaal van Shell Recharge met load balancer (helaas niet slim te sturen via Shell Recharge zelf)
We zouden graag:
- een inzicht krijgen in vnl. de eerste 4 toestellen om het verbruik naar beneden te krijgen.
- Daarnaast hebben we voor 8 Wp aan zonnepanelen laten leggen en zouden we graag ons real-time verbruik (of opbrengst) willen zien om ons aan te passen aan de injectie
- bepaalde toestellen sturen adhv de injectie
Home Assistant vs Openhab
We hebben een 3-fasige aansluiting en een digitale meter is onderweg. We hebben een raspberry pi 4 (vnl. plex server) met domoticz uit onze vorige woning met digitale meter. We kunnen deze gebruiken om Home Assistant op te installeren. Een vriend werkt met Openhab - wat er zeer netjes uit ziet - maar ik lees dat HA iets gemakkelijker is/een grotere community heeft?
Om het verbruik op te volgen dacht ik aan:
- Shelly 3 EM (kan deze 1 groep meten of 3 aparte? Shelly 3EM heeft "3x Current Transformers 120A included". Wij hebben een 3-fasige aansluiting, maar de groepen (warmtepomp/jacuzzi/..) zijn 1-fasig? Kan ik dit ergens zien? Kost 115€ per stuk)
- Homewizard Energy kWh meter (leest 1 toestel uit voor 130€ per stuk)
Shelly vs Homewizard
Kan iemand me vanuit onderzoek/ervaring helpen om een keuze te maken tussen de Homewizard Energy & Shelly ajb?

De P1 meter werd vroeger uitgelezen door de RPi, maar mogelijks belast ik de RPi minder met een Home Wizard P1 meter (30€)?
Om het verbruik te sturen dacht ik om:
- Elektrische boiler te vervangen door een warmtepompboiler
- Elektrische boiler via een eenvoudige timer (14u-17u) op te laten warmen wanneer de kans op zon het grootst is
- Elektrische boiler slim te sturen wanneer er voldoende injectie is (er zit geen stopcontact tussen de boiler & zekeringkast)
- De keukenboiler 's morgens 30m, 's middags 30m en 's avonds 30m op te laten warmen
- Elektrische fiets via een slim stopcontact op te laden
- De Shell recharge via de load balancer te manipuleren? (geen idee of we deze slim kunnen proberen aan te sturen/manipuleren)
- warmtepomp via een (al dan niet slimme) thermostaat met programmering aan te sturen & adhv onze energiemetingen kijken of daar winst te behalen valt
- jacuzzi in de winter maximaal uit te schakelen via de zekeringkast, aangezien er in 'sleep' mode toch een min. temperatuur van 16* aangehouden wordt. De jacuzzi droog laten staan kan cfr. de installateur wegens de ouderdom (+- 7jr) niet aangezien de rubberen leidingen zouden afsterven.
- Jacuzzi in de zomer maximaal te laten opwarmen wanneer er injectie is
Bedankt voor jullie advies/ervaringen!