Fritz!Box 7590: inkomende oproepen laten bellen op de iPhone

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

FritzBox 7590, Fritz!OS ver: 7.29
3 stuks FritzFon
Telenet provider : 300 Mb/s down, 20 Mb/s up
iPhone 10X Max
Hoe kan ik er voor zorgen dat inkomende landline oproepen op de FB niet alleen bellen op de 3 DECTs maar ook op de iPhone???

Bedankt voor uw hulp!!!!
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Dank voor uw antwoord.
Ik heb die app al een hele tijd op mijn iPhone en gebruik die ook bijna dagelijks om uit te bellen waarbij de FB dan netjes het goedkoopste tarief kiest, Megavoip of Freevoipdeal. Het werkt echter niet wanneer iemand mij opbelt op mijn vaste lijn. Dan rinkelen alleen de Dects en niet mijn GSM
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Er zijn verschillende mogelijkheden, naargelang je de iPhone alleen thuis wilt gebruiken (op de eigen WiFi) of buitenhuis (WiFi of 4G)
  1. thuis via de Fritz!Fon App (zie post hierboven).
  2. thuis via een andere Softphone.
  3. onderweg via VPN + de Fritz!Fon App.
  4. onderweg via VPN + een andere Softphone.
  5. onderweg zonder VPN + een Softphone.
1. thuis via de Fritz!Fon App (zie post hierboven)
  • installeer de FritzFon App uit de Apple Store
  • zorg ervoor dat je via WiFi met je eigen Fritz!Box bent verbonden
  • volg alles stappen bij het installeren van de Fritz!Fon App (je hebt het paswoord van de Fritz!Box nodig).
    De Fritz!App zal nu automatisch in de Fritz!Box een nieuw telefoonapparaat aanmaken, met een gegenereerd paswoord (niet te wijzigen).
  • Ga nu naar de Fritz!Box > Telefoonapparaten en zoek dit nieuw apparaat (iPhone-xxx) op.
  • Nu kan je deze verder instellen (welk nummer gebruiken om uit te bellen, op welke inkomende lijnen belt deze mee, etc ...).
2. thuis via een andere Softphone.
  • Ga nu naar de Fritz!Box > Telefoonapparaten en voeg een nieuw telefoon apparaat toe.
  • Kies voor Telefoon > LAN/WiFi (I-telefoon), geef het apparaat een naam.
  • Maak een gebruikersnaam en paswoord aan voor deze telefoon.
  • Ga nu verder met het instellen (welk nummer gebruiken om uit te bellen, op welke inkomende lijnen belt deze mee, etc ...)
Softphone instellen.
  • ik heb geen ervaring met de softphone op iPhone, heel waarschijnlijk is er standard een softphone in het IOS, anders moet je een Softphone App downloaden/installeren.
  • in de softphone moet je dan een username/authentication name invullen (= de gebruikersbaam die je zelf aan het toestel hebt gegeven), een paswoord (die je zelf hebt ingesteld) en een registrar: dit is het interne IP van de Fritz!Box (vb 192.168.178.1).
3. 4. Onderweg via VPN:
Sedert OS 07.50 heb je bij de FritzBox 2 VPN mogelijkheden: IPSEC (op gebruikersniveau) of Wireguard (op toestel niveau)
  • Maak in de FritzBox een gebruiker aan met VPN toegang (Systeem > Gebruikers > ...). Nu krijg je de VPN gegevens (IPSEC).
  • Alternatief: gebruik Wireguard (Internet > Toegang verlenen > VPN ( Wireguard).
  • Op de iPhone de VPN Client installeren.
  • Van zodra je een VPN verbinding hebt met de Fritz'Box thuis kan je de Fritz!Fon App gebruiken, of de alternatieve Softphone.
5. Onderweg via Internet (WiFi of 4G):
  • Volg alles stappen hierboven van optie 2 (aanmaken IP-telefoon in FritzBox, installeren Softphone op de i_Phone
  • In de FritzBox: ga naar de instellingen van de IP-foon (Telefonie > Telefoonapparaten) en op het Tabblad "Toegangsgegevens moet je nu de optie "Aanmelding vanuit het internet toestaan' aanklikken.
  • De Softphone instellingen op jouw iPhone moet je nu als volgt aanvullen:
    • Registrar = het interne IPv4 adres van de Fritz!Box (192.168.178.1)
    • Proxy = het externe IPv4 adres van de Fritz!Box (of het dyndns domain naam)
Ziet er een beetje ingewikkeld uit, maar eens alles goed ingesteld werkt het perfect
Mijn voorkeur gaar uit voor:
  • optie 1 (Fritz!Fon) als je dit alleen thuis wilt doen.
  • optie 5 (Softphone) als je dit ook van onderweg wilt.
De opties met VPN werken ook goed, maar dan moet de VPN altijd openstaan, maar dan gaan je data altijd via de Fritz!Box thuis (met negatieve invloed op je mobiele snelheid).

Toegevoegd na 6 minuten 34 seconden:
bobsys1 schreef: 07 feb 2023, 12:49
franjo schreef: 07 feb 2023, 11:44 dat kan met de fritzfonapp
Dank voor uw antwoord.
Ik heb die app al een hele tijd op mijn iPhone en gebruik die ook bijna dagelijks om uit te bellen waarbij de FB dan netjes het goedkoopste tarief kiest, Megavoip of Freevoipdeal. Het werkt echter niet wanneer iemand mij opbelt op mijn vaste lijn. Dan rinkelen alleen de Dects en niet mijn GSM
Ga naar de Fritz!Box Instellingen Telefonie > Telefoonapparaten
Zoek jouw IPhone tussen de lijst van apparaten (apparaat met Interface LAN/WiFi) en druk op de "Edit knop"
Hier kan je aanduiden op welke telefoonnummers (binnenkomende oproepen) jouw iPhone moet reageren (je kan kiezen tussen "alle" of een of meerdere lijnen aanklikken)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Dank u Philippe.
Wow, wat een antwoord!!!
Ik ga optie 1 eerst proberen en als dat eenmaal werkt optie 5.

Zal laten weten hoe het afloopt.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ik gebruik al jaren tot grote tevredenheid 3/4. Vroeger via VPN rechtstreeks naar de FB maar sinds dat niet meer werkt met de nieuwere Androidversies verbind ik op verplaatsing met mijn Synology. Op die manier heb ik het hele thuisnetwerk ter beschikking EN staat de FB noch de Synology open vanuit internet. Voor IPhone volstaat dus de FB VPN.
Thuis werkt alles met 2 vaste bekabelde telefoons + Fritz!Fon app.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bobsys1
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef: 07 feb 2023, 13:21 Er zijn verschillende mogelijkheden, naargelang je de iPhone alleen thuis wilt gebruiken (op de eigen WiFi) of buitenhuis (WiFi of 4G)
Bedankt Philippe voor uw lange maar succesvolle mail.
Ik weet best hoeveel tijd en moeite het kost om een dergelijk goed gestructureerde mail te schrijven over een toch niet al te makkelijk onderwerp. Zeker wanneer je zelf geen fysieke toegang hebt tot de apparatuur van de vraagsteller.
Maar het heeft wél het probleem opgelost. Tenminste en voorlopig uw versie "alleen thuis". De buitenhuis versie probeer ik later ook al ben ik zelden buitenhuis. (84 jaartjes begrijp je).
Het enige wat ik gedaan heb is de FON app van mijn iPhone verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, dan gewoon de stappen gevolgd. Nu werkt het.
Dus veel dank voor uw moeite.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

@philippe_d Heb je nog een gebruiksvriendelijke softphone... Vind de meeste apps niet zo geweldig en csipsimple registreert nu ook niet steeds even vlot.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Eigenlijk niet, ik gebruik meestal de Fritz!Fon (voor de zeldzame keren dat we nog een vaste lijn gebruiken).
Op bezoek bij één van de (3) dochters werkt de Fritz!Fon ook, gezien hun Fritz!Boxen een permanente LAN-LAN verbinding hebben met mijn Fritz!Box thuis.
Elders gebruik ik Wireguard VPN als ik verbinding wil hebben met thuis.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”