belgie te duur ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

Velen onder ons zitten te klagen en te zagen dat internet en gsm enzo te duur is.
Terwijl 500-1000€ geven voor 72 uur plezier van de kinderen geen probleem is.
Als de tikets 100 euro stijgen voor 72 uur plezier geen probleem stijgen de prijzen 50€ telecom voor 365 dagen dat is een enorm probleem :-D
en het is zoveel beter en vooral goedkoper in het buitenland.

wel sinds gisteren glasvezel free. beloofde snelheid 7000/1000 de snelheid die we efectief halen 687/453
gebuur heeft het veel duurdere orange en daar halen we door de muren en al 4821/1324

zo zie je maar al die goedkoper providers is voor bepaalde mensen goed maar geven nooit wat ze beloven.
Het huisje in zuid frankrijk gaan we zeker voorzien van het duurdere maar betere orange.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

sja, ze beloven volgens mij niets... eerder "maximaal haalbare snelheid".
en dan moet je ook nog vergelijken met wat het kost natuurlijk, want als je maar 10 euro moet betalen is zelfs wat je wel haalt nog altijd beter als wat er hier is.

hetzelfde met dat uitgaves "voor de kinderen" zoals jij het noemt: dat zijn zaken waarvoor je kan sparen, en als er een minder jaar is, dat je het even gewoon niet hoeft uit te geven.
telecom, aan de andere kant, kan je tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder, en is een bijna verplichte uitgave... dus dan telt elke euro net iets meer als bij uitgaves die je vrij kan kiezen of, wat, en wanneer.

lijkt me dat dit geen eigen topic verdient, maar gewoon in het klaag-topic kan aangeplakt worden.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

daarom heb ik het ook bij allerlei gezet é !!!
Heb nu even dieper ingegaan op de spec en daar lees ik dan het volgende vertaalt via googke translate

Maximale theoretische doorvoer tot 5 Gbit/s gedeeld downstream (tot: 2,5 Gbit/s op 1 Ethernet-poort, 1 Gbit/s op 2 Ethernet-poorten en 0,5 Gbit/s in Wi-Fi).

is er iemand die da wa beter kan uitleggen ?

Infeite wil ik gewoon aankaarten het is goedkoop en alles gezegd. We verbouwen het huisje enzo om dan te verhuren en om voorlopig om wa bezig te houden savonds is da wel voldoende. Maar hier hebben ze allemaal de mond vol van die goedkope providers, qua netwerkdekking mobile enzo en nu dat ge nie krijgt wa ze u beloven geef ik liever iets meer dat kwalitatief toch beter is.
Wilden de bestelbon niet aftekenen en hij maakte ons dan wijs dat het moest upgraden en langzaam onze snelheid gingen halen dat dit tot 48 uur kon duren. Daar geloof ik dus ook niks van. heeft dan ergens gebeld en vertrok dan zonder aftekenen. Nu we hebben toch een abo zonder verplichtingen dus zien we wel.

Wel raar opgekeken toen ik een stuk kabel in 2 deed, dat zijn lijk wolledraden die daar inzitten.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

heb je eigenlijk enig idee over welke snelheden je hier spreekt?
Dat is "een tikkeltje" meer dan enkel om wat te klungelen... :roll:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

ja hoor ze spraken over 7Gbit/s - 1Gbit/s dus ruwweg is dit dan 7000/1000.
op mijn ookla speedtest is zo ingesteld in Mbit/s.
Dus als ik rond de 700Mbit/s weet mijnen kleinen teen dat dit geen beloofde 5Gbit is
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

proximusboyke schreef: 01 feb 2023, 14:02 ja hoor ze spraken over 7Gbit/s - 1Gbit/s dus ruwweg is dit dan 7000/1000.
op mijn ookla speedtest is zo ingesteld in Mbit/s.
Dus als ik rond de 700Mbit/s weet mijnen kleinen teen dat dit geen beloofde 5Gbit is
Ben je zeker dat de speedtest server die je gebruikt hebt niet de bottle neck was? Misschien moest je buur niet door dezelfde routers als jij ...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

met zo'n snelheden zijn speedtests gewoon niet betrouwbaar.
enige betrouwbare is dan om een .BIN file te downloaden van ergens waar de verbinding minstens 10gbit is en dat zullen er toch niet zo ferm veel zijn

novoserve zou dat aanbieden op een 40gbit link: https://www.novoserve.com/speedtest
maar natuurlijk als een tussenlink naar je eindbestemming geen 10gbit link heeft ga je nog ergens de snelheid verliezen.
luukske
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 40 keer
Provider

Dus het is in het buitenland sneller en goedkoper? Ja, dan is het in België te duur.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 11 keer

proximusboyke schreef: 01 feb 2023, 11:51 zo zie je maar al die goedkoper providers is voor bepaalde mensen goed maar geven nooit wat ze beloven.
Het huisje in zuid frankrijk gaan we zeker voorzien van het duurdere maar betere orange.
Akkoord, of je Orange hebt of Free (of zelfs Bouygues) in Frankrijk is een enorm verschil! Hetzelfde is eigenlijk ook het geval in BE. De kwaliteit van de netwerken is zeer verschillend. Ik ben in 2022 komende van BASE eerst naar Hey overgestapt en daarna naar Proximus. Telenet/BASE is een ramp, eigenlijk even rampzalig als Free in Frankrijk. Orange valt best mee, toch in Vlaanderen ga je er niet rap grote problemen mee ervaren. In Wallonië is iets anders. Nu na overstap naar Proximus ook thuis van 10mbps 4G bij Orange/Hey naar 80mbps 4G+ gegaan. Dat is toch ook een immens verschil, terwijl ze dezelfde zendmast delen...

Nu, als je het puur op kwaliteit hebt en je wilt een deftige prijs: in Frankrijk zou ik zelf altijd voor Sosh kiezen. Sosh heeft geen verschil met Orange maar biedt betere tarieven (exact zoals Hey Telecom). Bij Sosh in Frankrijk: 18€ voor 100GB mobiel en 20€ voor 300 down/300 up internet, voor de meesten ruimte voldoende. Dus voor 38€ internet+mobiel. Het goedkoopste alternatief bij de "kwaliteitsprovider" Proximus bij ons is 29€ voor 50GB @MV of 25€ voor 40GB @Youfone. Onder de 70€ kom je er moeilijk met internet bij, dus toch bijna het dubbele als in FR. België blijft maw "te duur" vergelijken met Frankrijk :-) Maar is ondertussen goedkoper dan bv NL bij KPN of Duitsland bij Deutsche Telekom qua mobiel.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Splitter schreef: 01 feb 2023, 17:20 met zo'n snelheden zijn speedtests gewoon niet betrouwbaar.
enige betrouwbare is dan om een .BIN file te downloaden van ergens waar de verbinding minstens 10gbit is en dat zullen er toch niet zo ferm veel zijn

novoserve zou dat aanbieden op een 40gbit link: https://www.novoserve.com/speedtest
maar natuurlijk als een tussenlink naar je eindbestemming geen 10gbit link heeft ga je nog ergens de snelheid verliezen.
Bij zo'n snelheden is dat idd gewoon heel onbetrouwbaar. Als Orange gebruiker in Frankrijk (glasvezel) is het me alvast nog nooit gelukt om via een speedtest de maximale snelheid te halen. Als je de helft soms haalt mag je tevreden zijn. Om die echt te testen moet je eigenlijk van meerdere servers op hetzelfde moment data binnenhalen.

Voor een buitenverblijf is Sosh ook echt wel de goedkoopste. Met 300Mbit up/down heb je meer dan genoeg voor vlot internet. Die 10G EPON snelheden 5Gbits) in Frankrijk is hetzelfde als een auto kopen die 500km/h kan.

Ik vraag me eigenlijk wel af welk abbo de buur dan heeft want Orange biedt max 2Gbits down en 800Mbps up. Via wifi haal je zo'n snelheden al niet en zeker niet als er nog een muur tussenzit. Gans dit topic lijkt eerder trol verhaal.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

Had dit ook al gezien lithion. Zijn gaan vragen is iets nieuws zegt hij waarvoor je uitgenodigd bent door orange.Dus ik vermoed dat het een testfase is.
Let op we zijn wel tevreden hé en zeker voor 29.99 euro tv internet en onbeperkt data mobiel.
Wilde gewoon duidelijk maken free (waar velen van hopen hier op forum dat het naar belgie komt) dat ze niet geven wat ze beloven en dat hun mobiel ook niet primus is. Eventjes veel opgezocht vandaag en vind geen enkele provider die 5000 laat staat 7000 geeft. Dus stel ik mij de vraag is dit geen valse reclame ?? tot 5000 of 7000 is natuurlijk een ruim begrip dagge alle kanten op kan.

https://pro.free.fr/freebox-pro/
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Op welke hardware test je die snelheden?
7gbit abonnement. Dan moet je toch al minstens zo’n 10gbit nic bezitten.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat klopt zeker, maar ik ken toch enkele collega's die zeer tevreden zijn over free. Maar de kaart die je kan raadplegen op hun site om snelheid, beschikbaarheid te controleren, zou je met een korreltje zout moeten nemen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

De prijzen van de Samsung S23 zijn ook bekend, alweer een dikke klets erbij, voor 949euro heb je de goedkoopste versie :| :roll:
Dat zijn pas belachelijke prijzen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

proximusboyke schreef: 01 feb 2023, 20:07 Eventjes veel opgezocht vandaag en vind geen enkele provider die 5000 laat staat 7000 geeft. Dus stel ik mij de vraag is dit geen valse reclame ?? tot 5000 of 7000 is natuurlijk een ruim begrip dagge alle kanten op kan.
Waarom zou dat "valse reclame" zijn.
De gebruikte technologie is 10G EPON, en kan dus 10Gbit/s download en 1Gbit/s upload.
Maar zoals eerder gezegd: jij kan dat niet meten :-( .
  1. de servers waarmee de Speedtest kan deze snelheden meestal niet aan.
  2. jij hebt heel waarschijnlijk ook geen toestel in huis met een 10Gbit/s netwerkkaart en voldoende kracht om deze snelheden te halen.
  3. de gebruikte modem/router heeft waarschijnlijk wel een SPF poort die 10Gbit aankan, maar misschien maar één LAN poort van 2.5Gbit/s, de andere LAN poorten 1Gbit/s?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

philippe daar kan ik inkomen maar je zal toch wel meer halen dan de 700 als ze veel meer aanbieden, ik kan touwens wel bij de gebuur zoveel meten :-)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”