Panne O2STRO 27/1/2023

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Sinds ongeveer 9h15 geen ppp mogelijk op EDPNET. Pannes vallen voor, ik wil echter inzicht proberen krijgen in wat er achter de schermen gebeurt.
EDPnet communiceert er redelijk goed over. (fantastisch in vergelijking met de non-communicatie van zowat alle andere aanbieders in België)

Het is echter niet de eerste keer dat ik lees dat een technieker wordt opgestuurd om "een kaart" te gaan vervangen. Over welke kaart het gaat is koffiedik kijken en misschien zelfs niet relevant(wellicht een blade in een switch). Wat ik me wél afvraag is of dit soort, duidelijk erg belangrijke, verbindingen niet redundant is uitgevoerd of dmv herpatching kan worden omgeleid.
Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door serialchiller 27 jan 2023, 15:42, in totaal 1 gewijzigd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Ik vermoed dat het te maken heeft met een kaart in apparatuur die de backhaul doet van de aggregatie zone A2 naar Edpnet. Maar idd ik dacht dat alles zou werken want proximus laat toe 2 keer per zone - of voor de kleine in een andere zone als backup te koppelen. Zou dat willen zeggen dat Edpnet die backup niet (meer) heeft ? Of dat deze beiden over dezelfde apparatuur lopen.

Maar ik gok een kaart in optische apparatuur en/of routering apperatuur.

Toegevoegd na 2 minuten 57 seconden:
Dit is de kaart op Edpnet maar iedere zone heeft eigenlijk 2 pop's raar dat Edpnet er maar een vermeld.

https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... elgie.html
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Wat nog vreemder is, is dat thuis (1600, VDSL2) en op kantoor (1080, PXPON) het uit ligt, maar in ons appartementsgebouw te 1070(PXPON) geen vuiltje aan de lucht is...
Deze postcodes liggen in Area2
Laatst gewijzigd door serialchiller 27 jan 2023, 17:54, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Tomsworld schreef: 27 jan 2023, 15:23 Dit is de kaart op Edpnet maar iedere zone heeft eigenlijk 2 pop's raar dat Edpnet er maar een vermeld.

https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... elgie.html
Voor zover ik het begrijp verbindt iedere OLO met één van de 2 POP's in één zone.
Maar vanuit die POP heeft EDPNet dan 2 fibers die over een verschillend tracé lopen naar Sint Niklaas.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Inderdaad @philippe_d
As prerequisite to the ordering of the Bitstream VDSL2 service in one of the 5 Areas, the Beneficiary must interconnect with Proximus by ordering at Proximus one or several dedicated Access Lines between the Beneficiary’s Equipment and the Proximus Service PoPs of this Area.
To collect and terminate the traffic of an Area, the Beneficiary only needs to connect to 1 of the 2 Service PoPs per area with a standard OAL. The interconnection on the 2 service PoPs of a same area lets the OLO share its traffic over the 2 Service PoPs for more security. Nevertheless, with a standard OAL this is not loadsharing: the OLO must choose himself to which Service PoP he connects the different LEXs. With Multichassis LAG OALs it is possible to protect the traffic against outages of e.g. a service PoP.
Je moet dus een MCLAG opzetten met redundante infra langs olo kant. ( Info komt uit Wholesale website van proximus ).

A2 = 02 telefoonnummers, maar dat sommige niet geimpacteerd zijn kan zijn dat Edpnet meerdere connecties heeft.
E.g.: for one service A, it will be possible to connect LEXs 1 and 2 to Service PoP1 and LEXs 3, 4 and 5 to Service PoP2 (with Service PoP1 and Service PoP2 belonging to the Area of these LEXs). For one service A, it is not possible to connect one LEX to the 2 Service PoPs when standard OALs are used.
Alternatively, with standard OALs, it is also possible to connect the same LEX to Service PoP1 for service A and to service PoP2 for service B (with Service PoP1 and Service PoP2 belonging to the Area of this LEX).
EDIT

Maar ik stel hetzelfde vast bepaalde klanten in 02 nog online blijkbaar.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”