collector van zonneboiler vervangen door warmtepomp

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

De situatie is als volgt:
- Boilervat 500L met dubbele spiraal
- Geothermische WP (15 jaar oud) voor Vloerverwarming + SWW, aangesloten op 1 van de 2 spiralen
- Collector met leidingen naar boiler over zeer grote afstand (+25m), aangesloten op 1 van de 2 spiralen

Probleem:
- rendement (COP) van WP is zeer laag voor het opwarmen van de boiler
- Opgewekte warmte van de collector is niet voldoende om boiler voldoende warm te krijgen, zelfs niet onder ideale omstandigheden in de zomer

Collector:
- hiervoor is reeds 2x een technieker (1x de installateur, 1x een andere firma die kennis heeft van de gebruikte installatie) geweest, beide krijgen het probleem niet opgelost. De 2de zorgde wel voor een kleine verbetering, maar nog steeds niet ideaal.

Warmtepomp:
- 15kw afgitevermogen
- verwarmen vloer, effectief verbruik tussen 3,8kw en 4,4kw, afhankelijk van de vloertemperatuur
- verwarmen SWW, verbruik tussen de 5,5kw en de 6kw
- bij het verwarmen van de vloer gaat er toch een gedeelte van de warmte ook naar het SWW (3-wegklep die niet volledig sluit ??)

Idee:
- Verkoop de collectoren
- plaats extra PV panelen op deze vrijgekomen ruimte (plat dak)
- plaats een WP (buitenunit) en sluit deze aan op de boiler-spiraal die is vrijgekomen

Gevolgen:
- verbruik van de WP voor vloerverwarming zal iets minder efficiënt zijn, aangezien nu de temperatuur van het SWW onafhankelijk wordt geregeld en dus hoger zal zijn
- opbrengst van de extra PV dient in de zomer niet alleen voor nieuwe WP, maar de rest kan worden opgeslagen in de batterij (die er al is)

Vraag:
Is het plaatsen van een WP (buitenunit) een mogelijke oplossing ?
Kan je dat überhaupt aansluiten op een bestaand boilervat op deze manier? De leidingen van 25m die naar de collectoren gaan, zouden dus naar die WP kunnen lopen en zouden maar 7m lang zijn. Die passeren uiteraard dezelfde pomp welke eerst diende om de collector de bedienen.

Ik weet dat er hier mensen zijn die een bedenking hebben bij het verwijderen van de collectoren (reeds persoonlijk over gecommuniceerd). Ik begrijp dat. Ik zou in deze eigenlijk voornamelijk willen weten of dit technisch kan, zie ik zaken over het hoofd, ...

Bedankt om mee te denken.

PS: reeds gepost op bouwinfo.be met 0 antwoorden.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Dus je wilt je oude WP op geothermie behouden?
Waarom dan niet gewoon een moderne warmtepompboiler louter voor sww?
En je huidige WP behouden voor CV.

Het lage rendement heeft ook veel te maken met de leeftijd van de WP, de laatste 3 jaar zijn de cop waardes echt de lucht in geschoten. Je zou die gewoon kunnen vervangen, maar da's ook wel een zeer grote kost.

Als je collectoren niet het rendement opbrengen dat je zoekt, ben je idd meestal beter af met gewone PV panelen. Je kan ook zoeken naar PVT maar da's prijs x3.

De complexiteit van je systeem is er wel, dus bijna oneindig veel mogelijkheden. Afhankelijk van je wensen, overtuiging en budget
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Ik denk dat ook, een aparte sww warmtepompboiler voorzien vlakbij de badkamer gaat het meeste rendement geven.

https://kti-wti.be/promotie/promotie-warmtepompboiler/

Maar inderdaad als er verlies is aan je driewegsklep geraakt het sww nooit echt warm worden.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik denk er idd aan om de geothermische WP te behouden.

Er is jammer genoeg nergens anders plaats om een afzonderlijke wp-boiler te plaatsen.
Die zal dus toch in de kelder moeten komen in de technische ruimte. Maar dat gaat zo'n gekronkel worden van leidingen om die op een plek te zetten waar het kan, dat ik dus dacht de huidige boiler te behouden en daarop een 'gewone' buitenunit-wp aan te sluiten.

Wat ook kan is de huidige boiler vervangen door een warmtepomp boiler, maar dan gaat het rendement van de Geo-wp naar beneden omdat die (blijkbaar) een deel van zijn energie dat bedoeld is voor de vloer toch ook afgeeft aan het sww. Als die afgiftemogelijkheid er niet meer is, dan denk ik dat het rendement van het opwarmen van de vloer dus gaat dalen. En nu gaat het gelukkig nog ergens naar toe, naar het sww (daarom dat ik dat boilervat dus wilde laten staan).
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Is die warmtepomp nu niet de warmte uit de boiler aan het trekken? En dat de zonnecollectoren daarom de boiler niet warm kunnen krijgen? Ik snap niet dat zegt dat je rendement van je vloerverwarming gaat dalen als je de boiler niet meer moet opwarmen. Dat zijn niet twee functies die de warmtepomp tegelijkertijd moet doen.
En verder eens met de anderen. Vervang de boiler door een warmtepompboiler en hou de geo- warmtepomp voor alleen verwarming.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Als de zonnecollector in de zomer actief is, staat de WP zelfs gewoon uit. Niet altijd, maar dat heb ik een periode gedaan om te testen. Het probleem was toen hetzelfde. Ik verwarmde in dat geval bij met de weerstand. COP=1 auch :-)

Als er effectief iets mis is met de driewegsklep, dan kan dat volgens mij wel een probleem geven. Stel dat die in 1 richting nog volledig sluit, dan gaat niet alle warmte naar de vloer maar ook een deel naar het sww ? Mogelijks in de andere richting werkt ze ook niet goed ? Dan gaat niet alle warmte naar het sww, maar aangezien alle zoneventielen van de vloerverwarming gesloten zijn kan die daar zijn warmte ook niet aan kwijt. Dat zou misschien iets kunnen verklaren?

In het geval van het plaatsen van een warmtepompboiler bedoel je dus dat ik effectief het bestaande boilervat volledig moet weg doen ?

In het laatste geval: dan heb ik dus een boilervat, de pomp/sturing van de zonnecollectoren en de collectoren zelf op overschot, een volledig systeem dus. Binnenkort beschikbaar in "Te Koop"... :-)
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Ja inderdaad, boiler volledig vervangen door een warmtepompboiler. Dan heb je 2 gescheiden systemen die elkaar niet meer in de weg kunnen zitten. En meteen de ruimte om die warmtepompboiler neer te zetten 😀.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”