fritzbox 7530 nu ook versie 7.50

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
EasyDone
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 2 keer

Zie dat de fritzbox 7530 nu ook firmwareversie 7.50 heeft (per11-1-2023).
Neem aan dat "previous driver" aangevinkt moet worden.
Iemand al ervaring?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Ik heb slechte ervaringen met de upgrade naar OS 07.50
  • ik heb de upgrade vanop afstand uitgevoerd op een FritzBox 7530 van een vriend (waar ik toegang op heb).
  • Na de upgrade, had ik nog altijd toegang (vanop afstand), ik dacht dus dat alles correct verlopen was. Maar de gebruiker viel zonder internet :-( .
  • Ik had ook vergeten de "previous driver" aan te vinken, na 2 uur stonden wij op het fall-back profiel :-( .
We hadden nu dus plots 2 problemen.
Dan toch ter plaatse moeten gaan om de vriend uit de nood te helpen :oops:
  • Het fall-back probleem opgelost door een B-box3 op de lijn te zetten. Deze B-box3 was nog nooit gebruikt, het heeft uren geduurd met onnoemelijk veel reboots en resyncs (waarschijnlijk een aantal Firmware updates, enz ...). Uiteindelijk toch gelukt (70/30 profiel).
  • Het lokaal netwerk probleem kon ik ter plaatste niet oplossen:
    • de LAN poorten kregen geen IP adres van de Fritz!Box DHCP server :-( .
    • de WiFi toestellen kregen geen verbinding: telkens WiFi paswoord geweigerd :-( .
    • de FritzBox had wel internet access, en kon vanuit het internet benaderd worden (waar ik de netwerk en WiFi instellingen kon nakijken).
  • Dan de Box mee genomen naar huis, waar ik dan de 07.29 recovery heb uitgevoerd, en de instellingen (die ik gelukkig altijd bewaar voor ik een upgrade doe) terug heb ingelezen. So far so good
    • Daarna een nieuwe poging om lokaal (off-line) de 07.50 upgrade uit te voeren. Ik kreeg geen foutmeldingen, maar na reboot staat nog altijd "07.29" in het Hoofdmenu. :oops:
    • En nu heb ik de heel bizarre situatie dat ik "previous driver" moet selecteren om de DSL-versie 1.180.129.93 te krijgen.
Ik begrijp er niets meer van ....
En geleerde les: een Fritz!Box vanop afstand upgraden is wel een groot risico, vooral als je niet onmiddellijk ter plaatse kan gaan (vb vakantie adres).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EasyDone
Member
Member

Dank voor het opschrijven van je ervaring Philippe.
Ik wacht nog ff met upgraden...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

EasyDone schreef: 15 jan 2023, 22:36 Neem aan dat "previous driver" aangevinkt moet worden.
En om te antwoorden op je vraag ....
Ja inderdaad "previous driver" aanvinken, liefst onmiddelijk !

PS. De upgrade naar 07.50 van mijn 7590 is wel prefect gelukt (maar dat was een upgrade vanuit de labversies 07.39-xxxx)
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
franjo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 14 keer

Hier ook een locale 7590 upgrade van versie 7.29 naar 7.50 met previous driver zonder enig probleem behalve dect toestellen opnieuw aanmelden en de 7490 mesh opnieuw activeren.
novie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 14 keer
Provider
Te Koop forum

Hier totaal geen problemen ondervonden.
Telefoonstekker uitgetrokken, firmware geinstalleerd, previous driver aangevinkt, fritz! box herstart en telefoonstekker terug ingestoken.
Alles prima verlopen.
EasyDone
Member
Member

Heb het ook maar gewaagd: Ook geen problemen ondervonden!
Eerst wat me wel opvalt is dat de 'groene lampjes" bij de VPN-verbinding niet goed meer werken.
Lampje gaat pas aan nadat je daadwerkelijk data over de VPN-verbinding stuurt (LAN-LAN).
Bij telefoon-LAN verbindingen gaat het lampje niet meer uit nadat de verbinding is gestopt.
kevjoe
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Interessant, mijn Fritzbox geeft in ieder geval aan dat er nog geen updates beschikbaar zijn..
freddd
Starter
Starter
Bedankt: 8 keer

kevjoe schreef: 17 jan 2023, 21:05 Interessant, mijn Fritzbox geeft in ieder geval aan dat er nog geen updates beschikbaar zijn..
AVM zal het pas vrijgeven via het FRITZ!Box interface kanaal voor ons Belgische gebruikers eens de DSL driver goedgekeurd is op het Proximus netwerk. De gebruikers hierboven hebben manueel de firmware gedownload en geïnstalleerd.

Nu edpnet zo wat in de momentele situatie zit waar in het zit weet ik ook niet of dit nog evident gaat gebeuren. Als ik het in het verleden zo las was het blijkbaar edpnet die pushte om FRITZ!Box hardware goedgekeurd te krijgen op het Proximus netwerk.
kevjoe
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Dankjewel, het is mijn eerste firmware-update sinds ik klant geworden ben, daarmee. Ik heb ondertussen de firmware manueel gedownload en geïnstalleerd, ik heb glasvezel dus het probleem met firmware goedgekeurd te krijgen lijkt mij geen issue te zijn voor mij.

Vooral benieuwd naar de nieuwe Wireguard-implementatie, ik wou de VPN werkende krijgen maar kreeg dit door Windows 11 niet in orde.
Upgrade ging trouwens vlotjes, al wou de FritzBox interface even niet meewerken (een beetje lag), maar dit lijkt zichzelf opgelost te hebben.
B.Kafka
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 3 keer

Even een vraagje dat mogelijk met de EDPnet situatie verband houdt. AVM heeft op 12 januari het nieuwe FritzOS 7.50 vrijgegeven voor de Fritzbox 7530. Dit is het model dat EDPnet verkoopt aan klanten, met settings voor EDPnet al ingesteld (meen ik me te herinnneren).

AVM zegt dat je de router naar een update moet laten zoeken, dan krijg je de nieuwe versie. DIt is niet het geval voor mijn 7530, en ik vraag me af of EDPnet, als verdeler, hier een rol in speelt en aan AVM moet zeggen ook deze mogelijk specifieke OEM reeks te laten updaten. Wat met alle gedoe momenteel dan niet zou gebeurd zijn.

Kan iemand hier een licht op laten schijnen? Of iemand met een EDPnet FritzBox 7530 die wel geupdate is?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

B.Kafka schreef: 27 jan 2023, 22:13 Even een vraagje dat mogelijk met de EDPnet situatie verband houdt. AVM heeft op 12 januari het nieuwe FritzOS 7.50 vrijgegeven voor de Fritzbox 7530. Dit is het model dat EDPnet verkoopt aan klanten, met settings voor EDPnet al ingesteld (meen ik me te herinnneren).

AVM zegt dat je de router naar een update moet laten zoeken, dan krijg je de nieuwe versie. DIt is niet het geval voor mijn 7530, en ik vraag me af of EDPnet, als verdeler, hier een rol in speelt en aan AVM moet zeggen ook deze mogelijk specifieke OEM reeks te laten updaten. Wat met alle gedoe momenteel dan niet zou gebeurd zijn.

Kan iemand hier een licht op laten schijnen? Of iemand met een EDPnet FritzBox 7530 die wel geupdate is?
Dit heeft toch totaal niets met topic te maken. Maak even een nieuwe thread daarvoor.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

B.Kafka schreef: 27 jan 2023, 22:13 ik vraag me af of EDPnet, als verdeler, hier een rol in speelt
simpel antwoord: nee.
de firmware is puur, enkel en alleen, AVM. (proximus is trouwens eveneens een beschikbare instelling voor de belgische firmware bijvoorbeeld)
drive_a_legend
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Kun je je vergissen of moet je iets speciaal doen om die previous driver aan te klikken?
Als je een manuele update met een file vanop avm.de doet, wanneer kom je dan die optie ‘use previous driver’ tegen?
Had voor de veiligheid eens geprobeerd met een manuele herinstallatie van 7.29 , maar daar ben ik dus de optie niet tegengekomen… allicht omdat er geen dsl-driver verschil was- maar riskeer het niet met 7.50 om te vermijden dat ik fallback krijg
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

drive_a_legend schreef: 04 maa 2023, 12:59 Als je een manuele update met een file vanop avm.de doet, wanneer kom je dan die optie ‘use previous driver’ tegen?
Internet > DSL information > "interference resistance settings" op pijltje klikken dan "Use previous DSL version.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
drive_a_legend
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Dankjewel- dat is nu eens een foolproof advies!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Wel opletten dat deze setting niet behouden blijft na flash... dat kan u wel wat problemen geven.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
freddd
Starter
Starter
Bedankt: 8 keer

honda4life schreef: 07 maa 2023, 22:40 Wel opletten dat deze setting niet behouden blijft na flash... dat kan u wel wat problemen geven.
Ben je zeker daar van?

Ben hier van een FRITZ!Box 7530 AX 7.31 naar 7.51 beta overgegaan op aanraden van AVM om te kijken of een Wi-Fi uitval probleem opgelost werd (tot zover lijkt het opgelost met de beta versie). Settings bleven gewoon behouden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

• bij een Firmware update wordt de "previous driver" setting inderdaad niet behouden.
    Je moet deze optie dus telkens na iedere Firmware update aanvinken, zoniet is de kans groot dat je op een fall-back profiel terecht komt.
  • alle andere settings worden wel behouden.
  • bij een downgrade (firmware recovery) of teruggaan van Beta/Lab versie naar de vorige release firmware gaan alle settings verloren.
    Dus: altijd je laatste instellingen bewaren voor je naar een Lab versie gaat.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”