Wifi en Netwerk in nieuw te betrekken woning : denken jullie mee ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Eind deze maand betrekken we een andere woning en in de begin maanden zal het kamperen worden.
De woning is een 3 verdiep woning van 3 x 100m².
we betrekken dit met 6 gezinsleden waarvan de jongste 14 jaar is.

Nu ligt er daar nog niets van netwerk maar gezien we daar gaan wonen moeten we overal dekking hebben.
Later komt er natuurlijk wel overal bekabeling maar nu zou ik het moeten oplossen met soort Mesh systeem.
Graag ook systeem dat later POE gevoed kan worden .

Welk systeem raden jullie me aan , kan ik later op elke AP ook een bekabelde netwerkverbinding maken , is het systeem intelligent genoeg om hiermee overweg te kunnen , het mag een toekomstgericht systeem zijn.

Laat jullie ideeën de vrije loop :-)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Unify Mesh 6 AP's ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Ik heb enkele jaren geleden ook zulk een gelijkaardige woning verbouwd en toen ethernet overal naartoe getrokken.
Nu heb ik deze kabels al kunnen gebruiken voor :
- POE deurbel
- POE beveiliginscamera's
- POE licht (experimenteel)
- POE AP's

Ik stuur deze in een MESH vanuit m'n FritzBox.

PS. Als je toch bezig bent probeer je huis te al verzien op de komende overgang van AC naar DC (geen conversie nodig met zonnepanelen en batterijen en EV's). Installleer ethernet (POE) en USB PD overal waar je kunt. Toekomstige apparaten die niet noodzkelijk die AC kracht nodig hebben zullen meer aansluitbaar worden op DC.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

@ahrand Is USB PD iets dat Niko bv. ook biedt? Voor zover ik kon terugvinden zijn die aansluitingen voor woningen relatief zwak in vergelijking met snellaadstandaarden voor moderne smartphones etc. (en zeker voor smartphones dus niet zo interessant).
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Zoals ze bij Vermaelens Projects al wisten, niets beter dan den draad.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Damastaer
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Geen Mesh gebruiken als definitief systeem.
Zoals reeds gezegd, overal UTP (CAT 6 minimum) trekken naar elke kamer.

Voor wifi antenne's, idealiter hangen deze aan de plafonds; dus kabel trekken door de plafonds. Ik heb dit in mijn woning door de beton laten boren.
Aantal en plaatsing hangt af van de grootte, aantal kamers, type muren, etc; dat is zelf wat in te schatten, tenzij je daar professionele tools voor gebruikt.

Ikzelf heb Ubuiquiti AP's hangen met controller (Unifi Controller) en dat werkt perfect, ook qua roaming.
Vermoedelijk hebben andere (semi pro) consumer merken ook dergelijke systemen (die mogelijk goedkoper zijn dan Ubuiquiti), zoals TP-Link, Netgear,... Als je die fatsoenlijk ophangt werkt dat allemaal quasi gelijkaardig.

(blijf weg van Mesh)
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Borromini schreef: 06 jan 2023, 11:18 @ahrand Is USB PD iets dat Niko bv. ook biedt? Voor zover ik kon terugvinden zijn die aansluitingen voor woningen relatief zwak in vergelijking met snellaadstandaarden voor moderne smartphones etc. (en zeker voor smartphones dus niet zo interessant).
Klopt, is momenteel nog een probleem. Die van Niko zijn zeer zwak.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Damastaer schreef: 06 jan 2023, 12:44 Geen Mesh gebruiken als definitief systeem.

Ikzelf heb Ubuiquiti AP's hangen met controller (Unifi Controller) en dat werkt perfect, ook qua roaming.

(blijf weg van Mesh)
Blijkbaar toch een groot misverstand over het begrip "Mesh" :-o

Uw Ubuiquiti AP's, centraal gestuurd door een Unifi Controller, is per definitie een Mesh systeem ...

Maar ik begrijp wat je bedoelt:
- installeer AP's die bekabeld aangesloten zijn.
- blijf weg van repeaters :wink:
- ideaal een systeem waarbij de AP's met elkaar praten, liefst via een centrale controller, en de WiFi clients kunnen aansturen voor de beste ontvangst (= Mesh).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

ahrand schreef: 06 jan 2023, 13:00 Klopt, is momenteel nog een probleem. Die van Niko zijn zeer zwak.
Heb je dan iets anders dan Niko genomen? Of leef je voorlopig met de beperkingen van hun aanbod qua USB-laden? We zijn zelf ook van plan de elektriciteit te vernieuwen, vandaar de vraag...
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

philippe_d schreef: 06 jan 2023, 13:07 Uw Ubuiquiti AP's, centraal gestuurd door een Unifi Controller, is per definitie een Mesh systeem ...
Je hebt inderdaad wired en wireless mesh netwerken... al is volgens mij één van de "vereisten" voor een mesh netwerk dat de nodes onderling ook dynamische links leggen (en dan zijn er nog maar weinig "echte" mesh netwerken, meestal is er gewoon één wireless uplink van een AP naar een centraal punt).

Feit blijft... tracht wireless uplinks te vermijden en leg zoveel mogelijk UTP kabel.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”