Ervaringen/tips reseller hosting

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

Hoi allemaal!

Eens een totaal ander onderwerpje, maar ik denk wel dat er hier genoeg IT-ers zitten die kaas gegeten hebben of zelf aan reseller webhosting doen.

Situatieschets:
Ik ben ooit gestart met een klein bedrijfje in webdesign. Dit heeft jaren op een laag pitje gestaan, ik deed dit als bijverdienste in mijn eerste werkjaren, maar heb dit altijd graag gedaan. De laatste jaren ben ik voornamelijk websites beginnen bouwen in wordpress en divi + plugins etc installeren en dat begon steeds aardiger te lukken. Ook is mijn klantenbestand beginnen groeien omdat ik toch wel wat lokale websites heb kunnen bouwen + mond-aan-mond-reclame heb gehad.

Veel klanten kennen niks van hosting en dus ben ik bij vimexx een resellerpakket aangegaan zodat ik alles op mij kon nemen. Alle websites draaien nog steeds snel genoeg maar ik begin nu toch een beetje na te denken wat de limieten zijn of hoe je dat best wat kan bepalen. In het pakket dat ik nu heb zitten 6 CPU cores en 4GB RAM. Deze worden momenteel verdeeld over een 5-tal websites. Dit wil zeggen dat elke website nu minder dan 1GB RAM heeft. Volgens veel theorieën zou je best minimum 512MB voorzien voor kleine wordpress-sites. Je zou dus kunnen stellen dat ik best maximum 10 websites op dit pakket zet alvorens een nieuw pakket toe te voegen. Maar is dat ook zo?

Wat zijn jullie ervaringen/tips? Hoeveel RAM moet ik minimum toch voorzien per website. De CPU's doen er normaal gezien minder toe dacht ik. Shoot me if i'm wrong.
Ik was sowieso wel van plan om in de toekomst mijn pakket te upgraden naar 12 CPU cores en 8GB RAM indien alles toch wat te vol/traag zou worden. Er is ook nog de webruimte van 40GB te verdelen. Maar de meeste klanten komen toe met 1 tot 2GB. Ik zet al mijn klanten op 3GB webruimte. Er is er 1tje die meer krijgt want die heeft een grotere/zwaardere site en vooral mailbox.

Alvast bedankt!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Gewoon als hobbyist draaien we 2 WP sites op 2 cores 4GB RAM (en 1 subdomein voor selfhosted statistieken). Dat gaat vlot maar we gebruiken ongeveer 30GB diskspace. Beide sites hebben nogal wat foto's en posts.
CPUload blijft meestal op minder dan 0.5% over een kwartier en memory load draait continue rond de 2.5GB. We hebben ook een 2GB swapfile.
Dit draait op een cloudserver bij Hetzner.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Hier is dat ook bijberoep.
Moet zelf zeggen dat ik 2 resellerpakketten draaien bij Vimexx en verrast hoe vlot dat draait.
Zijn wel Joomla!-websites, waar ik bij enkele ook wel speel met de Redis-caching en zo.
Maar uiteindelijk heeft dat niet zo een grote winst op die sites.
Het zijn ook allemaal statische websites zonder veel toeters of bellen en zonder webshops.
Ik heb er ook nog enkele draaien op een cPanel-sites, maar die moet ik overzetten.
De eigenaars gaan ermee stoppen en zich smijten op laadpalen ...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

ik zou kijken om gebruik te maken van het free offer van oracle cloud.
dan kan je 2 "llow end" amd vm's draaien (geen aanrader voor wordpress, maar kan je bv voor mailserver oid gebruiken),
en dan 1 tot 4 (hoe je het indeelt kies je zelf) servers in hun ampere-reek (arm cpu)
je krijgt gratis 200gb, 4cpu's en 24gb ram

ik draai tegenwoordig mijn sites en pbx op die instances.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 52 keer

Alles hangt natuurlijk af van de hoeveelheid bezoekers. Komt er 1 iemand per dag naar je site of zit je met 50 man concurrent op de site. Dat gaat veel verschil maken.
En bij wordpress enzo ook heel afhankelijk van de gebruikte plugins etc. Gebruik je caching of niet etc.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”