Pagina 1 van 1
Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 02 dec 2022, 16:46
door Goztow
Onze KMO van 15 mensen wenst zijn huidige telefonie-oplossing te vervangen wegens te duur (250 €+ per maand) en complex. Onze provider stelt teams integratie telefonie voor, maar dat vind ik:
- te duur
- zal niet gebruikt worden want iedereen is gewoon om met zijn GSM te bellen
Huidige situatie
Vaste telefonie:
Momenteel voip centrale intern voor de vaste telefonielijnen:
- 19 vaste lijnen, voor collega’s, algemeen nummer en fax toestel
- in elk bureau een vast toestel
- Heel complex systeem in backoffice om alles te regelen (doorschakelen, antwoordapparaten, enz.)
- Dienstverlening laat ook te wensen over (heel hoge prijzen voor interventies die niet efficiënt verlopen, vertraging op leveringen, …)
- Heel laag gebruik (minder dan 20 uren uitgaand per maand). In werkelijkheid belt iedereen met zijn gsm
Kortom: veel te dure en te complexe oplossing voor wat maar nodig is.
Gewenste toekomstige situatie
Vereisten:
- 1 algemeen vast nummer
- 3 DECT toestellen voor secretariaatsmedewerkers (idealiter te koppelen met headset)
- Systeem dat toelaat om eenvoudig door te schakelen naar de gsm van de collega’s + boodschap indien niemand opneemt tijdens de kantooruren
- Mogelijkheid voorzien om boodschap te laten afspelen op algemeen nummer buiten de kantooruren (géén antwoordapparaat waarop mensen een boodschap kunnen inspreken)
- Eventueel worden de huidige directe nummer doorgeschakeld naar de GSM
Ik dacht persoonlijk dat dit met een eenvoudige telefooncentrale in de cloud moet kunnen geregeld worden. Maar onze IT provider blijft nogal hard op de teams oplossing steken. Iemand ervaring mee? Welke professionele providers kan ik hiervoor aanspreken? Of heb ik ongelijk en is een teams intergatie toch de beste oplossing?
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 02 dec 2022, 16:55
door Data technicus
Hoor eens bij essec of eurosys.
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 02 dec 2022, 18:38
door cadsite
In de afgelopen 21 jaar heb ik al wat zien passeren, maar wat we nu hebben vind ik best wel ok.
Bij ons loopt het via
https://www.voiceking.be/producten-dien ... ncentrale/
Maar bij jou in de buurt zal er wel iemand anders zitten die iets gelijkaardigs doet.
Het systeem werkt op de software van 3CX en is compleet cloud bases. De toestellen zijn van Yealink.
Ik weet geen prijzen, maar volgens mij zitten we ver onder die €250 voor 10 telefoons, 1 nummer en 4(?) lijnen.
Volgens mij kan alles wat jij vraagt heel eenvoudig via dat systeem.
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 02 dec 2022, 20:31
door Splitter
wat betreft teams... dat vind ik persoonlijk vooral "blergh": op mijn gsm werkt de app niet deftig voor calls, een licentie niet verlengen en heel de configuratie verdwijnt uit teams, niet zo'n supereenvoudige management van de callflow, ...
het is vooral "goede marketing" en "vendor lock-in" van microsoft.
en natuurlijk gaan ITers je in die richting pushen (zodanig dat zij wat extra kunnen opstrijken aan de licentiekosten, die je nog moet betalen bovenop de sip provider)
Eventueel om aan het lijstje toe te voegen kan je ook offertes opvragen bij intellinet
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 02 dec 2022, 23:06
door joriz
Het teams call plan is niet volwassen genoeg om een telefooncentrale te vervangen. De extra licentie kost is ook niet niks.
Best kijk je naar een telefooncentrale in de cloud oplossing, zoals hierboven al enkele providers en systemen vermeld werden.
Veel oplossingen bieden app's aan zodat je oproepen kan ontvangen op je GSM toestel (zijn het dumb GSM's of smartphones?). Zorg dat het interne wifi netwerk inorde is hiervoor of dat werken via 4G goed loopt (isolatie gebouwen).
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 02 dec 2022, 23:55
door Bennie74
Splitter schreef: 02 dec 2022, 20:31
wat betreft teams... dat vind ik persoonlijk vooral "blergh": op mijn gsm werkt de app niet deftig voor calls
Teams op een Iphone werkt perfect.
Nieuwe contacten krijgen enkel het vast nummer. Enkel grote klanten met SLA kunnen onze mensen rechtstreek op gsm bellen.
joriz schreef: 02 dec 2022, 23:06
Het teams call plan is niet volwassen genoeg om een telefooncentrale te vervangen. De extra licentie kost is ook niet niks.
Onze telefooncentrale is nu volledig vervangen door een Teams rollout.
+800 gebruikers in de Benelux.
Zien niet waarom dit nadelen zou geven.
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 03 dec 2022, 00:07
door Splitter
Bennie74 schreef: 02 dec 2022, 23:55
Teams op een Iphone werkt perfect.
Nieuwe contacten krijgen enkel het vast nummer. Enkel grote klanten met SLA kunnen onze mensen rechtstreek op gsm bellen.
de app op zich werkt goed genoeg voor het chat gedeelte, en voor calls/meetings via teams, maar met rechtstreekse calls heb ik (android 11) genoeg issues dat de call bv wel binnenkomt (je hoort hem), maar niet kan opnemen.
geen idee waarom en dat boeit me verder ook niet, want ze kunnen me op genoeg manieren bereiken die wel betrouwbaar werken.
Bennie74 schreef: 02 dec 2022, 23:55
Onze telefooncentrale is nu volledig vervangen door een Teams rollout.
+800 gebruikers in de Benelux.
Zien niet waarom dit nadelen zou geven.
+800 users is een heel ander verhaal als 15 users.
met alles wat wat groter is qua users/locaties is zit je tegenwoordig heel vaak richting teams/zoom/cisco webex te kijken omdat die 3 goed zijn om hun all-in-1 omgeving te verkopen.
after all, waarom zou je met zoveel users en locaties meerdere systemen opzetten & onderhouden, terwijl je al een app hebt die het allemaal doet (chat/meeting/call/files...)
of dat dan het meest interessante is (prijs/kwaliteit/gebruiksvriendelijkheid) is secundair tegenover de spoc & administratie.
vergelijk het met triple-play in de gewone particuliere markt: veel mensen kiezen 1 operator voor int/tel/tv niet omdat dat het goedkoopst is, of uberhaupt voor alle 3 de beste... maar omdat ze 1 eenvoudige factuur krijgen, en weten wie te bellen bij problemen.
bijkomend nadeel van die oplossingen: als de prijs omhoog gaat, ga je mogen betalen... halen ze een feature weg: pech, want je begint er niks tegen.
joriz schreef: 02 dec 2022, 23:06
Het teams call plan is niet volwassen genoeg om een telefooncentrale te vervangen. De extra licentie kost is ook niet niks.
klopt, de meest nuttige en eenvoudige manier van het momenteel te gebruiken is een pbx ervoor te steken die dan intern de routering naar de teams users doet.
maar dan zit je dus met je provider + pbx + teams licensing
ik denk dat OP misschien nog het best gesteld is van een sip trunk te nemen ergens en zelf een 3cx of freepbx op te zetten (onsite of ergens op aws/azure/oracle/google cloud), afhankelijk van de gewilligheid om het even op de zetten (daarna is er niet zoveel kijken naar, en om het wat af te schermen kan je gewoon enkel het office ip toelaten + dat van de sip provider bv)
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 03 dec 2022, 09:24
door Goztow
Dank voor de vele feedback. Het bevestigt mijn aanvoelen. Ik ga het niet zelf opzetten, maar daar vind ik wel service voor.
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 04 dec 2022, 20:26
door DarkV
Goztow schreef: 02 dec 2022, 16:46
- zal niet gebruikt worden want iedereen is gewoon om met zijn GSM te bellen
Moedige werknemers... zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?
Trouwens tevreden Teams gebruiker (inclusief via de app op m'n iPhone) al vrees ik dat het voor kleine ondernemingen redelijk duur is (heb je trouwens een offerte gekregen ?)
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 04 dec 2022, 21:10
door Splitter
DarkV schreef: 04 dec 2022, 20:26
Moedige werknemers... zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?
Trouwens tevreden Teams gebruiker (inclusief via de app op m'n iPhone)
... diezelfde iphone die je gebruikt in je vrije tijd?
zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?

Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 07 dec 2022, 08:10
door Goztow
@DarkV sommige hebben een dual sim, andere twee gsm's en anderen nemen gewoon de voordelen met de nadelen. Privé gesprekken worden ook gewoon betaald door de werkgever.
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 07 dec 2022, 08:33
door cadsite
Splitter schreef: 04 dec 2022, 21:10
... diezelfde iphone die je gebruikt in je vrije tijd?
zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?
3CX heeft ook zo'n gsm app.
Het voordeel hiervan is dat je als uitgaand nummer je werk nummer hebt en niet je eigen gsm nummer. Je kan deze ook uit zetten, dus geen inkomende telefoons.
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 07 dec 2022, 12:01
door Splitter
élke provider heeft zo'n app die dat kan/doet.
en als er eentje zou zijn die dat niet heeft, dan download je gewoon 1 van deze: zoiper, acrobits cloudsoftphone/groundwire (de basis voor 9 vd 10 provider-offered apps overigens), sipnetic, bria, grandstream wave, ...
of je hebt een instelling in de telefooncentrale dat oproepen bv enkel doorkomen tijdens werkuren, of als je zelf in/uitlogt, of ...
Re: Telefonie oplossing voor KMO
Geplaatst: 11 dec 2022, 11:47
door DarkV
Splitter schreef: 04 dec 2022, 21:10
... diezelfde iphone die je gebruikt in je vrije tijd?
zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?
Nope, want die gesprekken gaan via een secretaresse
