Onze KMO van 15 mensen wenst zijn huidige telefonie-oplossing te vervangen wegens te duur (250 €+ per maand) en complex. Onze provider stelt teams integratie telefonie voor, maar dat vind ik:
- te duur
- zal niet gebruikt worden want iedereen is gewoon om met zijn GSM te bellen
Huidige situatie
Vaste telefonie:
Momenteel voip centrale intern voor de vaste telefonielijnen:
- 19 vaste lijnen, voor collega’s, algemeen nummer en fax toestel
- in elk bureau een vast toestel
- Heel complex systeem in backoffice om alles te regelen (doorschakelen, antwoordapparaten, enz.)
- Dienstverlening laat ook te wensen over (heel hoge prijzen voor interventies die niet efficiënt verlopen, vertraging op leveringen, …)
- Heel laag gebruik (minder dan 20 uren uitgaand per maand). In werkelijkheid belt iedereen met zijn gsm
Kortom: veel te dure en te complexe oplossing voor wat maar nodig is.
Gewenste toekomstige situatie
Vereisten:
- 1 algemeen vast nummer
- 3 DECT toestellen voor secretariaatsmedewerkers (idealiter te koppelen met headset)
- Systeem dat toelaat om eenvoudig door te schakelen naar de gsm van de collega’s + boodschap indien niemand opneemt tijdens de kantooruren
- Mogelijkheid voorzien om boodschap te laten afspelen op algemeen nummer buiten de kantooruren (géén antwoordapparaat waarop mensen een boodschap kunnen inspreken)
- Eventueel worden de huidige directe nummer doorgeschakeld naar de GSM
Ik dacht persoonlijk dat dit met een eenvoudige telefooncentrale in de cloud moet kunnen geregeld worden. Maar onze IT provider blijft nogal hard op de teams oplossing steken. Iemand ervaring mee? Welke professionele providers kan ik hiervoor aanspreken? Of heb ik ongelijk en is een teams intergatie toch de beste oplossing?
Telefonie oplossing voor KMO
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Hoor eens bij essec of eurosys.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
In de afgelopen 21 jaar heb ik al wat zien passeren, maar wat we nu hebben vind ik best wel ok.
Bij ons loopt het via https://www.voiceking.be/producten-dien ... ncentrale/
Maar bij jou in de buurt zal er wel iemand anders zitten die iets gelijkaardigs doet.
Het systeem werkt op de software van 3CX en is compleet cloud bases. De toestellen zijn van Yealink.
Ik weet geen prijzen, maar volgens mij zitten we ver onder die €250 voor 10 telefoons, 1 nummer en 4(?) lijnen.
Volgens mij kan alles wat jij vraagt heel eenvoudig via dat systeem.
Bij ons loopt het via https://www.voiceking.be/producten-dien ... ncentrale/
Maar bij jou in de buurt zal er wel iemand anders zitten die iets gelijkaardigs doet.
Het systeem werkt op de software van 3CX en is compleet cloud bases. De toestellen zijn van Yealink.
Ik weet geen prijzen, maar volgens mij zitten we ver onder die €250 voor 10 telefoons, 1 nummer en 4(?) lijnen.
Volgens mij kan alles wat jij vraagt heel eenvoudig via dat systeem.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
wat betreft teams... dat vind ik persoonlijk vooral "blergh": op mijn gsm werkt de app niet deftig voor calls, een licentie niet verlengen en heel de configuratie verdwijnt uit teams, niet zo'n supereenvoudige management van de callflow, ...
het is vooral "goede marketing" en "vendor lock-in" van microsoft.
en natuurlijk gaan ITers je in die richting pushen (zodanig dat zij wat extra kunnen opstrijken aan de licentiekosten, die je nog moet betalen bovenop de sip provider)
Eventueel om aan het lijstje toe te voegen kan je ook offertes opvragen bij intellinet
het is vooral "goede marketing" en "vendor lock-in" van microsoft.
en natuurlijk gaan ITers je in die richting pushen (zodanig dat zij wat extra kunnen opstrijken aan de licentiekosten, die je nog moet betalen bovenop de sip provider)
Eventueel om aan het lijstje toe te voegen kan je ook offertes opvragen bij intellinet
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
- Bedankt: 49 keer
Het teams call plan is niet volwassen genoeg om een telefooncentrale te vervangen. De extra licentie kost is ook niet niks.
Best kijk je naar een telefooncentrale in de cloud oplossing, zoals hierboven al enkele providers en systemen vermeld werden.
Veel oplossingen bieden app's aan zodat je oproepen kan ontvangen op je GSM toestel (zijn het dumb GSM's of smartphones?). Zorg dat het interne wifi netwerk inorde is hiervoor of dat werken via 4G goed loopt (isolatie gebouwen).
Best kijk je naar een telefooncentrale in de cloud oplossing, zoals hierboven al enkele providers en systemen vermeld werden.
Veel oplossingen bieden app's aan zodat je oproepen kan ontvangen op je GSM toestel (zijn het dumb GSM's of smartphones?). Zorg dat het interne wifi netwerk inorde is hiervoor of dat werken via 4G goed loopt (isolatie gebouwen).
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Teams op een Iphone werkt perfect.Splitter schreef: 02 dec 2022, 20:31 wat betreft teams... dat vind ik persoonlijk vooral "blergh": op mijn gsm werkt de app niet deftig voor calls
Nieuwe contacten krijgen enkel het vast nummer. Enkel grote klanten met SLA kunnen onze mensen rechtstreek op gsm bellen.
Onze telefooncentrale is nu volledig vervangen door een Teams rollout.joriz schreef: 02 dec 2022, 23:06 Het teams call plan is niet volwassen genoeg om een telefooncentrale te vervangen. De extra licentie kost is ook niet niks.
+800 gebruikers in de Benelux.
Zien niet waarom dit nadelen zou geven.
- Splitter
- Elite Poster
de app op zich werkt goed genoeg voor het chat gedeelte, en voor calls/meetings via teams, maar met rechtstreekse calls heb ik (android 11) genoeg issues dat de call bv wel binnenkomt (je hoort hem), maar niet kan opnemen.Bennie74 schreef: 02 dec 2022, 23:55 Teams op een Iphone werkt perfect.
Nieuwe contacten krijgen enkel het vast nummer. Enkel grote klanten met SLA kunnen onze mensen rechtstreek op gsm bellen.
geen idee waarom en dat boeit me verder ook niet, want ze kunnen me op genoeg manieren bereiken die wel betrouwbaar werken.
+800 users is een heel ander verhaal als 15 users.Bennie74 schreef: 02 dec 2022, 23:55 Onze telefooncentrale is nu volledig vervangen door een Teams rollout.
+800 gebruikers in de Benelux.
Zien niet waarom dit nadelen zou geven.
met alles wat wat groter is qua users/locaties is zit je tegenwoordig heel vaak richting teams/zoom/cisco webex te kijken omdat die 3 goed zijn om hun all-in-1 omgeving te verkopen.
after all, waarom zou je met zoveel users en locaties meerdere systemen opzetten & onderhouden, terwijl je al een app hebt die het allemaal doet (chat/meeting/call/files...)
of dat dan het meest interessante is (prijs/kwaliteit/gebruiksvriendelijkheid) is secundair tegenover de spoc & administratie.
vergelijk het met triple-play in de gewone particuliere markt: veel mensen kiezen 1 operator voor int/tel/tv niet omdat dat het goedkoopst is, of uberhaupt voor alle 3 de beste... maar omdat ze 1 eenvoudige factuur krijgen, en weten wie te bellen bij problemen.
bijkomend nadeel van die oplossingen: als de prijs omhoog gaat, ga je mogen betalen... halen ze een feature weg: pech, want je begint er niks tegen.
klopt, de meest nuttige en eenvoudige manier van het momenteel te gebruiken is een pbx ervoor te steken die dan intern de routering naar de teams users doet.joriz schreef: 02 dec 2022, 23:06 Het teams call plan is niet volwassen genoeg om een telefooncentrale te vervangen. De extra licentie kost is ook niet niks.
maar dan zit je dus met je provider + pbx + teams licensing
ik denk dat OP misschien nog het best gesteld is van een sip trunk te nemen ergens en zelf een 3cx of freepbx op te zetten (onsite of ergens op aws/azure/oracle/google cloud), afhankelijk van de gewilligheid om het even op de zetten (daarna is er niet zoveel kijken naar, en om het wat af te schermen kan je gewoon enkel het office ip toelaten + dat van de sip provider bv)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Moedige werknemers... zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?Goztow schreef: 02 dec 2022, 16:46 - zal niet gebruikt worden want iedereen is gewoon om met zijn GSM te bellen
Trouwens tevreden Teams gebruiker (inclusief via de app op m'n iPhone) al vrees ik dat het voor kleine ondernemingen redelijk duur is (heb je trouwens een offerte gekregen ?)
- Splitter
- Elite Poster
... diezelfde iphone die je gebruikt in je vrije tijd?DarkV schreef: 04 dec 2022, 20:26
Moedige werknemers... zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?
Trouwens tevreden Teams gebruiker (inclusief via de app op m'n iPhone)
zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?

- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
@DarkV sommige hebben een dual sim, andere twee gsm's en anderen nemen gewoon de voordelen met de nadelen. Privé gesprekken worden ook gewoon betaald door de werkgever.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
3CX heeft ook zo'n gsm app.Splitter schreef: 04 dec 2022, 21:10 ... diezelfde iphone die je gebruikt in je vrije tijd?
zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?![]()
Het voordeel hiervan is dat je als uitgaand nummer je werk nummer hebt en niet je eigen gsm nummer. Je kan deze ook uit zetten, dus geen inkomende telefoons.
- Splitter
- Elite Poster
élke provider heeft zo'n app die dat kan/doet.
en als er eentje zou zijn die dat niet heeft, dan download je gewoon 1 van deze: zoiper, acrobits cloudsoftphone/groundwire (de basis voor 9 vd 10 provider-offered apps overigens), sipnetic, bria, grandstream wave, ...
of je hebt een instelling in de telefooncentrale dat oproepen bv enkel doorkomen tijdens werkuren, of als je zelf in/uitlogt, of ...
en als er eentje zou zijn die dat niet heeft, dan download je gewoon 1 van deze: zoiper, acrobits cloudsoftphone/groundwire (de basis voor 9 vd 10 provider-offered apps overigens), sipnetic, bria, grandstream wave, ...
of je hebt een instelling in de telefooncentrale dat oproepen bv enkel doorkomen tijdens werkuren, of als je zelf in/uitlogt, of ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Nope, want die gesprekken gaan via een secretaresseSplitter schreef: 04 dec 2022, 21:10 ... diezelfde iphone die je gebruikt in je vrije tijd?
zo word je toch constant lastig gevallen in je vrije tijd ?![]()