Problemen mobiel netwerk na update Android 13/One UI 5
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 8 keer
Dag allemaal,
Ik kamp sinds de update naar Android 13/One UI 5 op mijn Samsung Galaxy S21 met netwerkproblemen op het Proximus-netwerk. Eerst had ik helemaal geen internetverbinding meer op 4G/5G. Na wat onderzoek bleek dat de update de APN-settings van Proximus volledig verwijderd had. Op zich geen probleem (maar wel erg vreemd) - ik heb ze handmatig opnieuw toegevoegd, en meteen had ik weer verbinding.
Toen zijn de echte problemen echter begonnen. Ik verlies nu geregeld internetverbinding, vooral wanneer ik on the go ben (in de auto of op de fiets - op plaatsen waar ik normaal altijd verbinding heb). Het gaat niet om een verlies van verbinding met het mobiel (4G/5G) netwerk - ik heb vaak een perfecte verbinding met het netwerk, maar er komt geen internet door. In de auto zie ik dus bv. dat ik een sterke 4G-verbinding heb, maar toch geeft Waze plots aan dat er geen internetverbinding is. Op dat ogenblik kan ik ook geen enkele webpagina meer laden etc. Airplane mode aan en uit togglen lost het probleem meestal meteen op.
Ik heb mijn SIM laten vervangen, maar dit heeft het probleem niet opgelost. De APN heb ik al verschillende keren opnieuw toegevoegd.
Een collega met een S21 heeft ook problemen opgemerkt. De vraag stelt zich dus: is dit een S21-probleem? Een One UI 5 probleem? Een Proximus-probleem? Eventueel een incompatibiliteit tussen het Proximus-netwerk/Proximus-SIMs en Android 13/One UI 5?
Heeft iemand hetzelfde probleem, of vroeger dit soort probleem meegemaakt? Ik ben inmiddels ten einde raad...
Ik kamp sinds de update naar Android 13/One UI 5 op mijn Samsung Galaxy S21 met netwerkproblemen op het Proximus-netwerk. Eerst had ik helemaal geen internetverbinding meer op 4G/5G. Na wat onderzoek bleek dat de update de APN-settings van Proximus volledig verwijderd had. Op zich geen probleem (maar wel erg vreemd) - ik heb ze handmatig opnieuw toegevoegd, en meteen had ik weer verbinding.
Toen zijn de echte problemen echter begonnen. Ik verlies nu geregeld internetverbinding, vooral wanneer ik on the go ben (in de auto of op de fiets - op plaatsen waar ik normaal altijd verbinding heb). Het gaat niet om een verlies van verbinding met het mobiel (4G/5G) netwerk - ik heb vaak een perfecte verbinding met het netwerk, maar er komt geen internet door. In de auto zie ik dus bv. dat ik een sterke 4G-verbinding heb, maar toch geeft Waze plots aan dat er geen internetverbinding is. Op dat ogenblik kan ik ook geen enkele webpagina meer laden etc. Airplane mode aan en uit togglen lost het probleem meestal meteen op.
Ik heb mijn SIM laten vervangen, maar dit heeft het probleem niet opgelost. De APN heb ik al verschillende keren opnieuw toegevoegd.
Een collega met een S21 heeft ook problemen opgemerkt. De vraag stelt zich dus: is dit een S21-probleem? Een One UI 5 probleem? Een Proximus-probleem? Eventueel een incompatibiliteit tussen het Proximus-netwerk/Proximus-SIMs en Android 13/One UI 5?
Heeft iemand hetzelfde probleem, of vroeger dit soort probleem meegemaakt? Ik ben inmiddels ten einde raad...
-
- Member
Dat is een last resort optie die ik liever vermijd als het mogelijk is. Het opnieuw instellen van mijn smartphone duurt tegenwoordig makkelijk een dag (ik heb veel apps en verander heel veel settings, ook in de meeste apps etc.). In dit geval heb ik er ook weinig vertrouwen in dat het zou werken.Ik ben niet de enige ben die problemen heeft onder de collega's hier, maar internationaal vind ik geen vergelijkbare meldingen. Ik heb dus het gevoel dat het probleem minstens deels bij Proximus ligt (bv. een vorm van incompatibiliteit).citroene schreef: 29 nov 2022, 17:35 Je kan best na een update naar een nieuw os altijd een factory reset doen. Doe ik altijd en nog nooit problemen gehad.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 41 keer
Hier had ik dit ook! De fix was hier ook vliegtuigstand aan en uitzetten eens je verbinding wegvalt. (En dit blijven herhalen)
Ik heb dit al sinds android 12, maar zit nu op Telenet wat waar ik woon ook slecht is, zelfde probleem eigenlijk maar geen manuele fix nodig is gewoon slecht netwerk design van Telenet denk ik (bvb van overgang 4G+ naar de mast met vrij zicht met 4G val ik weg maar heb wel nog 4G+ maar ik woon in een dorp dus prioriteit zal het niet hebben hier, eerst de steden)
Het wegvallen van mobiel internet gebeurde bij mij bij proximus vaak in een stad bvb Knokke, werkt het heb je 850Mbps 5G werkt het niet heb je niets. Waar ik woon toen het druk was in het dorp (1000 extra mensen) had ik ditzelfde probleem.
De enige provider die goed werkte hier was Orange.
Mijn toestel is een galaxy S20 5G.
Ter info: ik gebruikte zowel bij Orange als Proximus een esim.
Ik heb dit al sinds android 12, maar zit nu op Telenet wat waar ik woon ook slecht is, zelfde probleem eigenlijk maar geen manuele fix nodig is gewoon slecht netwerk design van Telenet denk ik (bvb van overgang 4G+ naar de mast met vrij zicht met 4G val ik weg maar heb wel nog 4G+ maar ik woon in een dorp dus prioriteit zal het niet hebben hier, eerst de steden)
Het wegvallen van mobiel internet gebeurde bij mij bij proximus vaak in een stad bvb Knokke, werkt het heb je 850Mbps 5G werkt het niet heb je niets. Waar ik woon toen het druk was in het dorp (1000 extra mensen) had ik ditzelfde probleem.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters
maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters

-
- Member
Hmm bizar. Bij mij is de verandering wel heel opvallend. Voor de update geen enkel probleem, erna plots geregeld een probleem en dit op exact dezelfde locaties als ervoor...datakiller schreef: 29 nov 2022, 18:10 Hier had ik dit ook! De fix was hier ook vliegtuigstand aan en uitzetten eens je verbinding wegvalt. (En dit blijven herhalen)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 27 keer
Hier een S21 ultra met Proximus simkaart.
Eveneens de apn instellingen verloren na update en manueel moeten invoeren.
Verder nog geen problemen gemerkt met de verbinding, gebruik altijd Android auto en stream muziek. Ik heb wel 5g uitgeschakeld, dus enkel 4g en lager automatische keuze. 5g doe ik wel manueel indien gewenst/nodig.
Verder nog geen problemen gemerkt met de verbinding, gebruik altijd Android auto en stream muziek. Ik heb wel 5g uitgeschakeld, dus enkel 4g en lager automatische keuze. 5g doe ik wel manueel indien gewenst/nodig.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Iemand issues zoals dit met een S22 Ultra?
Ik moet de upgrade naar 13/UI5 nog doen.
Ik was even aan het wachten.
Ik moet de upgrade naar 13/UI5 nog doen.
Ik was even aan het wachten.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
-
- Member
Bedankt voor de info. Misschien moet ik toch eens een volledige reset van mijn S21 doen dan...Hakki schreef: 29 nov 2022, 21:29 Hier een S21 ultra met Proximus simkaart.
-
- Member
Hey @Hakki - jouw bericht lijkt mijn probleem opgelost te hebben (enfin, "opgelost" is veel gezegd, "workaround" is accurater)! Ik heb mijn S21 ingesteld op 4G/3G/2G, en dus 5G uitgeschakeld, en nu lijkt mijn verbinding (toch al twee dagen) niet meer weg te vallen. Blijkbaar zit er dus iets fout met (het zoeken naar) 5G sinds de update naar Android 13. Nog steeds onduidelijk of dit aan Samsung, aan Proximus of aan allebei ligt. Maar ik ben al blij dat mijn verbinding weer stabiel is - hopelijk wordt het 5G-probleem opgelost met verdere updates. Ik zal geregeld blijven testen.Hakki schreef: 29 nov 2022, 21:29 Hier een S21 ultra met Proximus simkaart.
-
- Elite Poster
Voor de rest iemand met een S22 en Proximus die issues heeft na upgrade Android 13 ?
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
Ha!! Hier exact hetzelfde probleem sinds upgrade naar UI5 / Android 13 (S21 Ultra) . Traject van Antwerpen naar Brussel geeft vaak aan dat er geen verbinding meer is. Alvast bedankt voor die airplane truk.
Ik heb trouwens nog miserie sinds Android 13. https://eu.community.samsung.com/t5/gal ... 950#M10288
Ik heb trouwens nog miserie sinds Android 13. https://eu.community.samsung.com/t5/gal ... 950#M10288
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Hier een samsung S22 met android 13, geen problemen maar ik zit wel bij youfone (proximus netwerk) maar bij youfone is er geen 5G.Abusimbal schreef: 05 dec 2022, 12:34 Voor de rest iemand met een S22 en Proximus die issues heeft na upgrade Android 13 ?
-
- Member
Probeer misschien ook eens om je verbinding op "4G/3G/2G" te zetten, met uitsluiting van 5G - benieuwd of dat het probleem ook voor jou doet verdwijnen!Nexus1980 schreef: 05 dec 2022, 14:13 Ha!! Hier exact hetzelfde probleem sinds upgrade naar UI5 / Android 13 (S21 Ultra) . Traject van Antwerpen naar Brussel geeft vaak aan dat er geen verbinding meer is. Alvast bedankt voor die airplane truk.
-
- Starter
- Bedankt: 1 keer
Dag iedereen.
Ik heb net hetzelfde probleem op mijn S22 Ultra, proximus netwerk met eSim. Altijd tijdens het rijden, zijn er onderbrekingen in bepaalde regio's. Telefoon toont 4G+ aan maar geen internet. Na airplane modus aan en terug uit werkt dat meestal (maar niet altijd). Bij mij staat 5G geactiveerd, dus zal eens proberen met max 4G optie.
Ik heb net hetzelfde probleem op mijn S22 Ultra, proximus netwerk met eSim. Altijd tijdens het rijden, zijn er onderbrekingen in bepaalde regio's. Telefoon toont 4G+ aan maar geen internet. Na airplane modus aan en terug uit werkt dat meestal (maar niet altijd). Bij mij staat 5G geactiveerd, dus zal eens proberen met max 4G optie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Er komt een nood-release voor de betrokken modellen, te beginnen met de modellen met de hoogste prioriteit.
Deze release lost de hoofdoorzaak van het APN-probleem op.
Samsung bevestigde dat het niet alleen voor Proximus/België is maar ook andere providers op grote schaal.
Deze release lost de hoofdoorzaak van het APN-probleem op.
Samsung bevestigde dat het niet alleen voor Proximus/België is maar ook andere providers op grote schaal.
-
- Elite Poster
@Gray Heb je daar een bron van ?
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Hier allerlei verbindingsproblemen met A71 sinds update.
Niet alleen mobiel internet valt weg, maar ook wifi.
Tot nog toe enige oplossing is toestel heropstarten en dan werkt alles terug normaal zolang je uw toestel gebruikt, maar eens je uw toestel een tijdje niet gebruikt is het terug hetzelfde. Erg frustrerend.
Niet alleen mobiel internet valt weg, maar ook wifi.
Tot nog toe enige oplossing is toestel heropstarten en dan werkt alles terug normaal zolang je uw toestel gebruikt, maar eens je uw toestel een tijdje niet gebruikt is het terug hetzelfde. Erg frustrerend.
-
- Elite Poster
Ik heb ook een S21 bij proximus en heb geen probleem, ik heb wel vrij laat de update gedaan en onmiddelijk erna volgde er ook al een kleinere update, (wellicht was dat al die emergency update?)
-
- Member
Mijn 5G staat nog steeds uitgeschakeld, en sindsdien geen enkel probleem meer. Ik ga binnenkort 5G nog eens inschakelen en opnieuw testen, nu er al twee (voornamelijk security) updates geweest zijn na de Android 13 update.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Ik heb op mijn werk redelijk wat toestellen gehad met problemen. Er stond ineens ETB4G.
Met het opnieuw instellen van de APN waren de problemen wel van de baan.
Met het opnieuw instellen van de APN waren de problemen wel van de baan.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
-
- Elite Poster
Probleem zou officieel moeten opgelost zijn sinds enkele weken en sinds de laatste security update.
Persoonlijk heb ik nooit die problemen gehad eigenlijk (ook S21/proximus en heb 5G altijd aanstaan)
Soms loopt er wel eens iets mis met die updates van Samsung, je kan altijd eens een reset proberen?
Persoonlijk heb ik nooit die problemen gehad eigenlijk (ook S21/proximus en heb 5G altijd aanstaan)
Soms loopt er wel eens iets mis met die updates van Samsung, je kan altijd eens een reset proberen?
-
- Member
Ik heb de patch van 1 januari 2023 en daarmee lijkt het nog niet opgelost. Ik kan nog eens proberen de APN te resetten en opnieuw toe te voegen. Heb je die info m.b.t. de update van Proximus gekregen?Gray schreef: 05 feb 2023, 21:52 Probleem zou officieel moeten opgelost zijn sinds enkele weken en sinds de laatste security update.
Ik loop ook al sinds de laatste grote update van 12/2022 tegen dit probleem aan. Ook bij mij waren de gegevens van proximus volledig verwijderd invm mobiele data. Vervolgens hebben ze mij aangeraden mijn heel netwerkinstellingen te resetten. Natuurlijk al m'n wifipaswoorden verwijderd. Helaas bracht dit geen verbetering. Zoals ik hierboven lees is het probleem meestal onderweg (android auto / waze).
Heeft iemand hier al een definitieve oplossing?
Straks probeer ik de 5G uit te zetten, mss dat dit mij ook kan helpen.
Heeft iemand hier al een definitieve oplossing?
Straks probeer ik de 5G uit te zetten, mss dat dit mij ook kan helpen.
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Had dit ook bij mij xcover 5 aan de hand. Heb alle mobile instellingen die van een buitenlandse operator waren verwijderd en die van proximus terug toegevoegd en alles werkte terug als ervoor.
-
- Starter
Heb dit probleem ook met mijn s22 ultra, sinds update naar android 13.
Ook alles gerest.
Probleem blijft.
Men oude one plus 5 werkt nog tijdens het zelfde traject.
Denk dat de exonys problemen heeft met proximus. Ik zal de suggestie van 5g af te zetten proberen
Ook alles gerest.
Probleem blijft.
Men oude one plus 5 werkt nog tijdens het zelfde traject.
Denk dat de exonys problemen heeft met proximus. Ik zal de suggestie van 5g af te zetten proberen
-
- Starter
Ik heb recent een upgrade gedaan naar de S23 Ultra.
Sindsdien zijn de problemen van connectiviteit weg.
Het verschil tussen de snapdragon 8 gen 2 en de exonys vrij groot.
De S23 Ultra is massas sneller.
Als een stabiele connectie belangrijk is verkoop snel je S22 ultra.
Verschillende keer gemeld aan samsung helpdesk maar nooit een correct antwoord ontvangen.
Sindsdien zijn de problemen van connectiviteit weg.
Het verschil tussen de snapdragon 8 gen 2 en de exonys vrij groot.
De S23 Ultra is massas sneller.
Als een stabiele connectie belangrijk is verkoop snel je S22 ultra.
Verschillende keer gemeld aan samsung helpdesk maar nooit een correct antwoord ontvangen.
Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn S22 Ultra, data valt inderdaad altijd weg op het traject Antwerpen Brussel.
Heb hier wel gemerkt dat bij spaarstand instellingen 5G uitstond bij mij en bij mobiele netwerk instellingen 5G wel aanstaat (5G/LTE/3G/2G) misschien dat daar het probleem zit? Heb nu eens 5G aangezet bij spaarstand instellingen zal nog iets laten weten als ik daarmee het probleem nog steeds heb of niet.
Heb hier wel gemerkt dat bij spaarstand instellingen 5G uitstond bij mij en bij mobiele netwerk instellingen 5G wel aanstaat (5G/LTE/3G/2G) misschien dat daar het probleem zit? Heb nu eens 5G aangezet bij spaarstand instellingen zal nog iets laten weten als ik daarmee het probleem nog steeds heb of niet.
-
- Member
Ik gebruikte geen spaarstand, dus ik betwijfel het. Ik vermoed dat je het probleem enkel zal kunnen "oplossen" door 5G af te zetten in de netwerkinstellingen (overschakelen op LTE/3G/2G). Het alternatief is bij Samsung vragen om je Exynos-model in te wisselen voor een Snapdragon-model.MichaelVD schreef: 01 maa 2023, 14:46 Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn S22 Ultra, data valt inderdaad altijd weg op het traject Antwerpen Brussel.
- broke23
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 25 keer
Hmm, lijkt verdacht veel op iets bij ons op het werk, allé, bij klant…
Sinds oktober opeens meerdere mensen die klagen ivm ontvangst binnen. Vorige week een chief van installaties dekking versterking die zei dat er niet gek lang geleden massaal van band verandert is… een band die problemen meebrengt?
Sinds oktober opeens meerdere mensen die klagen ivm ontvangst binnen. Vorige week een chief van installaties dekking versterking die zei dat er niet gek lang geleden massaal van band verandert is… een band die problemen meebrengt?