Vergoeding plaatsen antenne

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

De instelling waar ik tewerkgesteld ben, is door Telenet benaderd voor het plaatsen van een zendstation op het dak, tegen een vaste jaarlijkse vergoeding.
Ik heb echter geen idee of de voorgestelde vergoeding marktconform is of niet.
Ik weet niet of hier op het forum andere gebruikers hiermee ervaring hebben, maar wie niet waagt niet wint, vandaar deze draad.
PM me gerust als de informatie vertrouwelijk moet blijven.
Computer(k)nul
Tom2000
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Financieel hebben we er geen zicht op… maar de eigenaar van een magazijn, dat mijn werkgever huurt, heeft na interesse van Proximus zelf ook Orange en Telenet gecontacteerd… uiteindelijk heeft Telenet hoger geboden dan Proximus.

Er zijn ook duidelijke afspraken vastgezet rond toegang, brandveiligheid etc…
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Je doet er goed aan om te informeren. Ik ken twee plaatsen waar een antenne staat, bij de ene 5.000 euro per jaar, bij de andere 12.000 euro per jaar huur. Geen idee van waar het verschil.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

En waar kan ik dan best informeren?
Zou het zin hebben om Proximus, Orange en Telenet tegen elkaar uit te spelen? En zo ja, hoe dan?
Computer(k)nul
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

vermoedelijk zal het deels afhangen van de locatie, en van hoe goed de ontvangst van elke operator is?

ik ken ook een locatie die een mast van mobistar heeft en daar ook een vergoeding voor krijgt, maar net zoals Tom2000 heb ik geen idee van het bedrag.
(ik kan dit weekend wel eens informeren, indien ik hen zie - de hoofdreden dat ik het niet weet, is dat ik het nooit gevraagd heb)
dovo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Zoals hierboven gezegd: informeer zeker op voorhand.
Online kan je wel een aantal cijfers voor vergoeding vinden; 5.000 - 15.000 per jaar is een realistische prijs. Veel zal afhangen van de locatie.
Mijn ervaring met de aanleg van zendinstallaties is ietsjes anders: wij waren vragende partij om zendapparatuur te installeren in een feestzaal waar geen ontvangst was. Dit was toendertijd Mobistar toen (2014) met hevige uitbreiding bezig was, en zij hebben uiteindelijk ook gratis indoor installatie komen plaatsen. Echter bleef het bij Mobistar, want Mobistar vroeg 14k aan Proximus om de apparatuur te delen. Paar jaar later nam Telenet Base over en aangezien de Mobistar installatie gebruik maakt van Telenet fiber voor backhaul was het toen ineens wel mogelijk om de apparatuur te delen. De dag van vandaag is de situatie verder nog steeds ongewijzigd: dekking van Orange en Base/Telenet, geen ontvangst met Proximus.
Achteraf kan je wel zeggen, tja. We hadden de drie providers eerst overeen moeten laten komen en dan pas toelaten om te installeren. We krijgen trouwens geen vergoeding voor deze installatie. Eerst vroegen de providers nog 30k tot 40k EUR voor de installatie.

Het kan dus zeker geen kwaad om eens te horen of de andere providers het zien zitten om samen de infrastructuur te delen. Pols ook eens bij de lokale gemeenteraad om te horen of er in deze regio geen sterke tegenstand is tegen de aanleg van extra antennes. Goede buren, goede vrienden.

Over de vergoeding kan je online wel her en der wat vinden met een beetje google-fu.
Orange + Proximus, denk ik. Pal naast Brussel-Centraal.:
https://logementbruxellois.be/wp-conten ... 020-NL.pdf
Nog altijd ten gevolge van de herziening van het boekhoudplan BGHM, worden de gestorte bijdragen voor de GSM-antennes 94.545 € voortaan geboekt onder rubriek 74 en niet meer onder 70 zoals vroeger.

https://www.mechelen.be/42-w-soons-leve ... en-bijlage
14. Standpunten inzake plaatsing van GSM-antennes in kerktorens
De kerkbesturen krijgen meer en meer de vraag om een GSM-antenne in de kerktoren te plaatsen.
Deze antennes staan steeds in de toren en zijn van buiten uit meestal nauwelijks zichtbaar. Het
centraal kerkbestuur vraagt aan het college of zij hier bezwaar tegen hebben.
Momenteel lopen er vragen voor de Sint-Libertuskerk en voor de Sint-Jan Berchmanskerk.
De kerkfabriek ontvangt per mast jaarlijks een vergoeding van een 5 à 6000 euro van de gsm operator.

Geen idee waar die antenne staat, maar I guess dat je met google maps en lang zoeken door hun patrimonium het wel gaat vinden:
https://www.helpt-elkander.be/Portals/1 ... erslag.pdf
https://www.helpt-elkander.be/Portals/1 ... VERSIE.pdf
overige vergoeding (antenne Mobistar)
2017: € 5.432,37
2018: € 6.837,95
2019: € 10.076,05
Altijd heerlijk om een jaarverslag in comic sans te zien.

--

Proximus Geïntegreerd jaarverslag 2020:
https://www.proximus-cdn.com/nl/dam/jcr ... 020_nl.pdf

De Groep heeft garanties aan haar klanten en andere derde partijen verleend om onder meer de voltooiing te garanderen van de contracten en werken, die werden besteld door haar klanten, en om de betaling van huurkosten voor gebouwen en sites voor antenne installaties te garanderen voor een bedrag van 129 miljoen EUR (inbegrepen de bankgaranties vermeld in toelichting 32.2).

Toelichting 6. Leasing
De Groep heeft leasecontracten voor verschillende activa, waaronder gebouwen, onroerend goed en faciliteiten voor de installatie van masten en mobiele communicatieapparatuur en -voertuigen. Deze huurcontracten hebben over het algemeen een looptijd van 4 tot 15 jaar. De gemiddelde leasetermijn is 8,8 jaar.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Goztow schreef: 07 nov 2022, 21:50 bij de ene 5.000 euro per jaar, bij de andere 12.000 euro per jaar huur. Geen idee van waar het verschil.
Gewoon een kwestie van noodzaak en aanbod... als men in de betreffende regio een slechte dekking heeft, weinig potentiele sites heeft en veel klachten dan zal de prijs natuurlijk stijgen. Als de dekking redelijk is, er meerdere potentiele locaties zijn, amper netwerk gebruik dan zal de prijs natuurlijk lager liggen. Ik vrees dat het dus moeilijk is om zelf in te schatten wat de "correcte" prijs zou moeten zijn.

PS. Je kan misschien altijd een extraatje vragen zoals gratis 1 Gbps symmetrisch internet zonder limieten :banana:
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Als het gepermitteerd is, dan hierbij ook de vraag of er buren van percelen met antenne(s) zijn die ook een vergoeding hebben afgedwongen?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”