Ik ben een appartement van nieuwe elektriciteit aan het voorzien*: nieuwe kabels, hier en daar een nieuwe kring, ... en dus ook nieuwe inhoud in de bestaande zekeringkast.
Het is zo'n oude "inbouw"-zekeringkast (dit type) en om wat meer automaten in de kast te krijgen zonder kap- en breekwerk heb ik 1mod-brede Unibis automaten gestoken.
Dat gaat prima, tot de aardingsrail "vol" zit: alle gaatjes hebben al 2 kabels.
Ik heb dat al eerder gehad in een Fix-O-Rail72 en dan kocht ik gewoon een bijkomende rail (die je dan bovenaan monteert). In die oude kast is er geen voorziening voor zo'n rail én die oude kasten zijn te smal (die is maar 14mod breed, de nieuwe zijn 18mod breed).
Voorlopig heb ik vanop de ingebouwde aardingsrail een 2,5mm² gelegd naar een wagoklem, waar de verschillende kringen hun 2,5mm² dan ingestoken zitten. Dat ziet er niet uit (rommelig) en ik betwijfel ten sterkste dat het reglementair is. Ik zou op zijn minst een 10mm² willen hebben om de verbinding te leggen. Maar liever nog een propere oplossing met 1 rail waar alles inzit.
Iemand tips?
*Disclaimer: geen zwartwerk, want de eigenaar/bewoner is familie
Aardingsrail oude zekeringkast
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Ja, maar die is dus veel te klein.Data technicus schreef: 03 nov 2022, 09:33 Zit er zo geen aardingsrail in?
https://gigatek.be/nl/abb-vynckier-aard ... Z4QAvD_BwE
- Data technicus
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 110 keer
Dacht dat je er ook bij kunt plaatsen in dat bord.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik zie geen reden waarom Wago's verboden zouden zijn, andere oplossingen nemen enkel extra plaats in dus ik begrijp je wel.
Of het natuurlijk zo duurzaam is als je wat in de kast moet rommelen betwijfel ik.
Je hebt wel Wago's van 6mm² met 2 rijen boven elkaar. 8 draden in 1 blokje (of meer?) is zo slecht nog niet.
Als je daar de verlichtingskringen in stopt, die zijn toch iets minder "kritisch" dan een wasmachine etc...
Ook kan je in principe niet meer dan 300 mA hebben, tenzij een hogere stroom die zeer snel uitgeschakeld zou hoeven worden door een verliesstroomschakelaar.
In principe is je kast te klein als je moet beginnen met die compacte automaten, maar als het niet anders kan natuurlijk...
(opgelet ze worden toch wel een pak warmer doordat ze hun warmte niet zo goed kwijt kunnen onder belasting).
Of het natuurlijk zo duurzaam is als je wat in de kast moet rommelen betwijfel ik.
Je hebt wel Wago's van 6mm² met 2 rijen boven elkaar. 8 draden in 1 blokje (of meer?) is zo slecht nog niet.
Als je daar de verlichtingskringen in stopt, die zijn toch iets minder "kritisch" dan een wasmachine etc...
Ook kan je in principe niet meer dan 300 mA hebben, tenzij een hogere stroom die zeer snel uitgeschakeld zou hoeven worden door een verliesstroomschakelaar.
In principe is je kast te klein als je moet beginnen met die compacte automaten, maar als het niet anders kan natuurlijk...
(opgelet ze worden toch wel een pak warmer doordat ze hun warmte niet zo goed kwijt kunnen onder belasting).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Moderator
En welke multiplicatorfactor moet je dan nemen?honda4life schreef: 03 nov 2022, 14:41 Ik zie geen reden waarom Wago's verboden zouden zijn, (...)
Ik overdrijf even: het kan niet de bedoeling zijn om de aarding van 40 automaten naar de aardingsrail te brengen met een 2,5mm²

Dus gegeven dat je wago's maar tot 6mm² kan aansluiten (de versie met zo'n hefboompje), tot hoeveel kringen mag je daar dan op aansluiten? En telt de automaat (16A/20A) of de draaddoorsnede (1,5mm² - 2,5mm²)?
Hoeveel kringen en dus automaten worden echt belast?opgelet ze worden toch wel een pak warmer doordat ze hun warmte niet zo goed kwijt kunnen onder belasting
Een vaatwasser, wasmachine en droogkast hebben al een aparte zekering. Als je een boiler hebt, is dat normaal ook al een aparte zekering.
Welke toestellen zijn er nog meer die meer dan 1kW trekken?
En zelfs met een belasting van 2,5kW (zie toestellen hierboven), hoe warm zou zo'n automaat dan worden (10A op een automaat van 16A/20A). Daarenboven zijn dat (behalve bij de boiler) toch maar korstondige pieken, constante load komt toch bijna niet voor?
Ik heb in mijn kast (72mod) ook Unibus steken overigens. Veel makkelijker, properder, overzichterlijke dan een extra kast.
- honda4life
- Moderator
Ik dacht niet aan de klemmen met een hendeltje, maar aan 773 reeks.
Deze kunnen ook soepele kabels aan, maar zijn beperkt tot 24A, dus daar zou je in principe kunnen discussiëren of je daar meer dan 2,5mm² in mag steken.
De 24A stroom is echter continustroom, niet die potentieel hoge korte piekstroom bij aardfout voor enkele milliseconden.
Nooit lang genoeg om je geleider en isolatie op te warmen om schade toe te richten.
Ik zou nu ook niet doorverbinden van Wago naar Wago, maar steeds naar je aardrail.
Heb zo'n 25A compact op de zonnepanelen staan, na een zomerdagje 5 kW te pieken wordt het toch lekker warm hoor
Deze kunnen ook soepele kabels aan, maar zijn beperkt tot 24A, dus daar zou je in principe kunnen discussiëren of je daar meer dan 2,5mm² in mag steken.
De 24A stroom is echter continustroom, niet die potentieel hoge korte piekstroom bij aardfout voor enkele milliseconden.
Nooit lang genoeg om je geleider en isolatie op te warmen om schade toe te richten.
Ik zou nu ook niet doorverbinden van Wago naar Wago, maar steeds naar je aardrail.
Heb zo'n 25A compact op de zonnepanelen staan, na een zomerdagje 5 kW te pieken wordt het toch lekker warm hoor

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- heist_175
- Moderator
Nu zit dit erop, wat maar 4mm² mag (en geen 6mm² zoals ik eerder schreef).

Ik zal eens zien er in die kast zo'n blokje bijpast, zoals hierboven getipt.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
Dit geen optie, als je nog din rail plaats over hebt ? Je hebt deze ook in dubbele uitvoering, dus 4 aansluitingen per klem.
https://www.zelektro.be/shop/legrand-aa ... ntage.html
Dit soort gebruik ik altijd als ik kasten bouw voor machines.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 145 keer
Ik dacht dat een verbinding van de beschermingsgeleider minstens even dik moest zijn als de voeding naar uw kast (bv als de verbinding tussen meter en kast 10mm2 is, moet de verbinding tussen aardlatten ook minstens 10mm2 zijn). Dit beweert echter dat die draad maar zo dik moet zijn als de grootst vertrekkende, wat waarschijnlijk een 2,5mm2 zal zijn. Want de echt grote verbruikers zal je wel op de eerste aardlat gehangen hebben.
https://www.volta-org.be/sites/default/ ... ing_nl.pdf
- heist_175
- Moderator
Begrijp ik het goed dat de ganse DIN-rail dan aarding is?StarWing schreef: 03 nov 2022, 15:56 Dit geen optie, als je nog din rail plaats over hebt ? Je hebt deze ook in dubbele uitvoering, dus 4 aansluitingen per klem.
Ik heb wel wat plaats over nog, maar geen volledige DIN-rail natuurlijk.Maakt elektrisch contact met dinrail.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 78 keer
Ja, maar aangezien je kast van kunststof is, ga je nog steeds 1 aardingsgeleider moeten trekken naar de rijgklemmen (per DIN rail). In mijn builds hoef ik dat niet te doen aangezien de volledige schakelkast van metaal is.
- TanknaT
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 53 keer
Kun je die niet tegen een van de zijkanten of bovenzijde van de kast bevestigen, meestal is daar nog voldoende ruimte.heist_175 schreef: 03 nov 2022, 09:38te klein.Data technicus schreef: 03 nov 2022, 09:33 Zit er zo geen aardingsrail in?
https://gigatek.be/nl/abb-vynckier-aard ... Z4QAvD_BwE
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 24 keer
Je hebt hier 6mm2 versies van.heist_175 schreef: 03 nov 2022, 15:37 Nu zit dit erop, wat maar 4mm² mag (en geen 6mm² zoals ik eerder schreef).
Ziet er exact hetzelfde uit maar iets groter.
Mag je trouwens ook gebruiken om de aarding aan elkaar te lussen, het is natuurlijk niet de properste oplossing.
En niet elke aarding gaat op hetzelfde moment actief komen eh. Of laten we hopen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Niet echt nog een zinnig antwoord nu maar heb ook dergelijke renovatie gedaan in het verleden, die originele kast stond zelfs maar op 40cm hoogte.ik heb toen gewoon een betonplex over de bestaande kast gevezen en een nieuwe fix o rail gezet op ooghoogte die groter was..voordeel was een nieuwe kast maar alle.leidingen die lagen konden gewoon blijven aangezien de nieuwe kast op dezelfde plaats stond...uiteraard overal wel nieuwe draad in getrokken.
Tom
Tom
- honda4life
- Moderator
Ja, maar die 10mm2 is ook geen vereiste bij afzekering op 40A, dat mag met 6mm2 gebeuren maar dat zijn nu eenmaal standaard voorschriften van je DNB.SpecialK schreef: 03 nov 2022, 16:26 Ik dacht dat een verbinding van de beschermingsgeleider minstens even dik moest zijn als de voeding naar uw kast (bv als de verbinding tussen meter en kast 10mm2 is, moet de verbinding tussen aardlatten ook minstens 10mm2 zijn). Dit beweert echter dat die draad maar zo dik moet zijn als de grootst vertrekkende, wat waarschijnlijk een 2,5mm2 zal zijn. Want de echt grote verbruikers zal je wel op de eerste aardlat gehangen hebben.
Je kan er natuurlijk over discussiëren, volledig mee eens, maar gezien de situatie denk ik niet dat een keurder een inbreuk maakt van 4 x 1,5 mm2 in een Wago te zien met een 6mm2 naar de rail.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 193 keer
- Recent bedankt: 6 keer
De aardingsgeleider moet je niet zien als een stroomvoerende geleider met een bepaalde sektie bedoeld voor een bepaalde stroom.
Wordt dus door grootste aangesloten geleider bepaald. In dit geval 1,5 mm² van Wago naar de rail is ook al voldoende. Mag uiteraard dikker zijn.
Wordt dus door grootste aangesloten geleider bepaald. In dit geval 1,5 mm² van Wago naar de rail is ook al voldoende. Mag uiteraard dikker zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04