Gold - premium nummers verkopen

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Hoi iedereen,

Wegens gedeeltelijke verandering en stopzetting van activiteiten waarbij deze 'gold' nummers niet meer belangrijk zijn, had ik ze graag verkocht, vooral de eerste 3.

078 AB CB DB

05X AA AA AA
05X AA AA AB

05X AB CC CC
05X AB CC C1

Waarvan dezelfde letters dus telkens hetzelfde cijfer zijn en XX het zonenummer.

Enig serieus idee wat dit waard kan zijn? Ik kan me inbeelden dat sommige nummers toch wel van groot belang kunnen zijn voor bepaalde grote bedrijven of zelfs bv. een stad of andere publieke overheidsdienst in die zone. Het zijn nummers die nu nog steeds gebruikt worden en volgens mij best wel wat waard zijn, ieder groot bedrijf met een commerciële activiteit kan er baat bij hebben.

Ik heb zelfs gedacht om ze online te veilen, maar dan moet er natuurlijk voorafgaand wat reclame voor gemaakt worden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Dus jij stopt met je business, en je wil je gebruikte telefoonnummers verkopen, stel dat ik ze koop voor mijn business, hoeveel keer ga ik dan nog door uw klanten gebeld worden ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Je kan ze idd niet direct gebruiken, nummer lange tijd laten afkoelen. Je kan zelfs tellen hoe vaak ze nog gebeld worden.
Maar nummers met zulke vaste cijfers/veel dezelfde tekens zijn wel echt gegeerd als publieke contactnummers.

Prijzen zeggen me echt niets, maar ben wel benieuwd eigenlijk.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Benieuwd ben k ook. Maar als je ze niet direct kan gebruiken daalt de waarde toch enorm, niet ? want als je een business hebt hebt je al nummers die bekend zijn bij je klanten. Als je een zaak wil starten zijn ze interessant, maar dan wel nu te gebruiken...

Ik ken niets van die markt maar wil het wel volgen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ken schreef: 31 okt 2022, 11:35 Enig serieus idee wat dit waard kan zijn? Ik kan me inbeelden dat sommige nummers toch wel van groot belang kunnen zijn voor bepaalde grote bedrijven of zelfs bv. een stad of andere publieke overheidsdienst in die zone. Het zijn nummers die nu nog steeds gebruikt worden en volgens mij best wel wat waard zijn, ieder groot bedrijf met een commerciële activiteit kan er baat bij hebben.
Volgens mij niet veel waard op de 2de hands markt ..
  • vroeger namen bedrijven en callcenters een "gemakkelijk te onthouden" nummer voor de visibiliteit en bereikbaarheid.
    Tegenwoordig heb je toch geen "gemakkelijk" te onthouden nummer nodig?
    - al je nummers zitten in je contactlijst, niemand kent nog een telefoonnummer of gsm nummer uit het hoofd (hoeveel kennen het nummer van hun partner uit het hoofd, zelfs hun eigen nummer :-D )??
    - als je een bedrijf opzoekt op google en je belt ernaar, moet je zelfs het nummer niet meer intikken, gewoon knopje "nu bellen" .
  • grote bedrijven kopen nummerreeksen, zijn niet zo geïnteresseerd in een individueel "gemakkelijk" nummer, dat dan niet pas in de reeks.
  • steden of andere publieke overheidsdiensten gaan niet zomaar een nummer kopen bij een particulier of veiling, zij hebben hun bedrijfsprocessen en aankoopregels.
  • een klein bedrijfje in jouw zone zou misschien wel interesse hebben, het nummer 05x 222222 is mooi meegenomen voor bijvoorbeeld een taxibedrijf (zie V-tax in Gent). Maar dan moet er toevallig vraag naar zijn?
Anders kan je eens kijken wat Telenet of Proximus hiervoor vragen:
Bij Telenet kan je kiezen voor een zilveren nummer (124€), een gouden nummer (248€) of een diamanten nummer (619€).
Kijk eens naar de definitie, dan weet je tot welke categorie bovengenoemde nummers horen:
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... -wijzigen/
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

normaalgezien is er als een nummer zou stopgezet worden een afkoelperiode van een 6tal maand,
waarbij het nummer (in theorie) bij de originele operator terugkomt en 6 maand niet zal worden uitgegeven aan een nieuwe klant.

maar zelfs dan krijg je na vrijgave vaak nog oproepen die voor de vorige eigenaar bedoeld waren...
dus dat is al iets waarmee je overnemers afschrikt (geld/tijd verliezen door inkomende oproepen die niet voor jou zijn)

de meeste bedrijven die er echt om geven, hebben daarbovenop meestal al een "eenvoudig" of gold number,
en natuurlijk is de interesse voor 05x nummers meestal beperkt tot bedrijven actief in die zone.

het overzetten van jou (dus jouw naam, en jouw operator) naar een nieuwe persoon/bedrijf, mogelijks bij een andere operator,
wil ook zeggen dat er vaak nog een kost bijkomt voor de ontvanger (want nieuwe portatie), en administratie voor beide partijen.

last but not least: als het 10-tallen zijn, kan je, afhankelijk van de provider, ook nog eens verplicht zijn de hele 10-reeks in 1x te porteren,
omdat die niet altijd '1 per 1' weg kunnen - dus in dat geval ga je nog iemand moeten vinden die de hele reeks wil.

dus:

- er moet toevallig iemand zijn die interesse heeft in dat nummer
- en er niet voor terugschrikt foutieve calls te krijgen wegens number gekend voor andere redenen
- en daar dan nog geld wil insteken, plus het administratieve werk om dat nummer bij hen te krijgen

maar: good luck to you als je het toch wil proberen.
eventueel kan je ze op een veilingssite gooien (maar dan zit je waarschijnlijk ook vast aan ebay, want zaken zoals troostwijck gaan je mogelijks meer kosten dan wat je eruit krijgt)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: 31 okt 2022, 13:49 normaalgezien is er als een nummer zou stopgezet worden een afkoelperiode van een 6tal maand,
waarbij het nummer (in theorie) bij de originele operator terugkomt en 6 maand niet zal worden uitgegeven aan een nieuwe klant.
Het is zelfs 10 jaar volgens Proximus bij normale opzeg. Heb het hier zwart op wit van een Proximus medewerker: "De nummers blijven eigendom van de klant ( die failliet) is tot het faillissement volledig is uitgesproken. Bij opzeg zijn ze 10 jaar niet beschikbaar voor andere klanten."
Wou nl. enkele maanden geleden een failliete concurrent z'n nr. overnemen en had de vraag gesteld.

De bedoeling is om het abonnement e.d. net niet stop te zetten, de nrs zijn ook niet gekoppeld aan enig abonnement en ik ben dus volledig vrij ze over te dragen naar wie ik wil. Bij OVH is het dan zelfs makkelijker, de koper maakt er een account aan, en ik zet het nr er zelf op. Been there, done that.

Maar ik zou de nrs dus even parkeren en tijd geven mensen te laten bieden. Al duurt het 6 maand :-D, het kost me qua abonnement toch niks bij OVH.

Maar de 2 x 05X AA nrs zijn zodanig makkelijk dat ik zelf vaak oproepen krijg van random mensen die één cijfer verkeerd zijn, zoals bv. een politiezone, dan krijg ik soms van die vreemde oproepen, of van een (afhaal)restaurant ook, mensen bellen dan kwaad waar hun bestelling blijft :bang: Maar deze zijn schaarser aan het worden, en de meest hardleerse (seniele) repetitieve bellers blokkeerde ik al.
Splitter schreef: 31 okt 2022, 13:49maar zelfs dan krijg je na vrijgave vaak nog oproepen die voor de vorige eigenaar bedoeld waren...
dus dat is al iets waarmee je overnemers afschrikt (geld/tijd verliezen door inkomende oproepen die niet voor jou zijn)
Het is niet zo dat ik hier continu 24/7 oproepen ontvang of een enorm groot klantenbestand heb die dagdagelijks belt. Dus op dat vlak valt het heus mee, en die oudere mensen die zich af en toe vergissen valt ook heus mee. Het is natuurlijk wel de bedoeling alle klanten in te lichten zodat ze dat nr. niet meer bellen. Maar dit is natuurlijk geen garantie, want met alle uitgedeelde visitekaartjes die sommige mensen bewaren, van die dwaze scraper en business directory websites bestaat je bedrijf, ook al werd het stopgezet, nog eens 10 à 20 jaar langer op het Internet en bestaat die mogelijkheid altijd. Maar dan denk ik dat andere bedrijven ook wel af en toe onnodige calls binnen krijgen.

Splitter schreef: 31 okt 2022, 13:49de meeste bedrijven die er echt om geven, hebben daarbovenop meestal al een "eenvoudig" of gold number,
en natuurlijk is de interesse voor 05x nummers meestal beperkt tot bedrijven actief in die zone.
Absoluut, maar kom, eenvoudig of 'gold' is dat nr. niet. Het is zodanig eenvoudig dat het gegeerd is. Vaak vragen klanten zich af hoe ik daaraan geraakt ben.
Splitter schreef: 31 okt 2022, 13:49het overzetten van jou (dus jouw naam, en jouw operator) naar een nieuwe persoon/bedrijf, mogelijks bij een andere operator,
wil ook zeggen dat er vaak nog een kost bijkomt voor de ontvanger (want nieuwe portatie), en administratie voor beide partijen.
Ik denk dat dit nog het minste is. Ik vermoed dat er voor zo'n zaken wel formulieren bestaan om dit vlotjes te doen verlopen, ik denk dat een overdracht bij de provider zelf waar het nr. actueel staat het makkelijkst is, daarna doet de nieuwe eigenaar ermee wat hij wil.
Splitter schreef: 31 okt 2022, 13:49last but not least: als het 10-tallen zijn, kan je, afhankelijk van de provider, ook nog eens verplicht zijn de hele 10-reeks in 1x te porteren, omdat die niet altijd '1 per 1' weg kunnen - dus in dat geval ga je nog iemand moeten vinden die de hele reeks wil.

dus:

- er moet toevallig iemand zijn die interesse heeft in dat nummer
- en er niet voor terugschrikt foutieve calls te krijgen wegens number gekend voor andere redenen
- en daar dan nog geld wil insteken, plus het administratieve werk om dat nummer bij hen te krijgen
Hier gaat het om losstaande nrs die niet deel uitmaken van enige reeks, en de administratieve kost, gezien ik in de branche zit, is nihil.
De stopzetting is niet voor meteen, en zou gepaard gaan met een verhuis naar het buitenland. Dus ik heb tijd.

Daarnaast, als je ziet dat mensen al minstens 1000€ uitgeven voor een gepersonaliseerde nrplaat, dan denk ik dat 1000€ voor zo'n nummer sowieso het strikte minimum is. Iemand die er op lange termijn zijn business of zijn established business mee wilt runnen, kan daar makkelijk het 10-voud voor gaan uitgeven...
Een overheid is natuurlijk moeilijker gezien die inderdaad gebonden zijn aan openbare aanbesteding, maar als het bedrag onder de 10K€ blijft, is er geen openbare onderhandelingsprocedure nodig.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ken schreef: 31 okt 2022, 14:39
Daarnaast, als je ziet dat mensen al minstens 1000€ uitgeven voor een gepersonaliseerde nrplaat, dan denk ik dat 1000€ voor zo'n nummer sowieso het strikte minimum is.
als je iemand zo ver krijgt om 1000eur voor 1 nummer te geven, chapeau.
zelfs TN en PXM durven zoveel niet vragen voor hun premium nummers :)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: 31 okt 2022, 15:00
Ken schreef: 31 okt 2022, 14:39
Daarnaast, als je ziet dat mensen al minstens 1000€ uitgeven voor een gepersonaliseerde nrplaat, dan denk ik dat 1000€ voor zo'n nummer sowieso het strikte minimum is.
als je iemand zo ver krijgt om 1000eur voor 1 nummer te geven, chapeau.
Hier ligt het anders, noch Telenet noch Proximus hebben deze nrs in hun bezit.
Ik vermoed dus dat dit geen probleem kan zijn, alleen het kenbaar maken aan de juiste mensen, ik denk aan immo-kantoren of zelfs grote bedrijven hier in de buurt.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Ja hoor, grote bedrijven gaan bij jou een tweedehands nummer kopen als ze voor een pak minder geld een soortgelijk nummer bij proximus of telenet kunnen krijgen.
Heerlijk naief :lol:

Veel succes met de zoektocht naar de "juiste mensen"
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 22 keer

1) Als je die wil doorverkopen aan een bedrijf zal je een factuur moeten geven.
2) Die nummers zijn eigendom van PX of TN en mag/kan je niet eens doorverkopen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

1) vermits hij een business heeft zal hij wel een factuur kunnen maken zeker.
2) er zijn wel meer operatoren
J.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Het zal zijn wat de zot ervoor wil geven
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Ik ben zelfs niet zeker dat dit wel kan, "nummers verkopen". Welke operator doet dit ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Bababa
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 36 keer

Mochten het gsmnummers zijn had ik interesse, maar lokaal blijf je toch gebonden op een kleine doelgroep..

Toegevoegd na 1 minuut 11 seconden:
Splitter schreef: 31 okt 2022, 15:00 als je iemand zo ver krijgt om 1000eur voor 1 nummer te geven, chapeau.
Je snapt er duidelijk niets van, maar je hebt wel je oordeel klaar. De premiumnummers die worden aangeboden door de operatoren, zijn totaal niet zo premium als degene waar de topicstarter over spreekt.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Als callcenter agent ervaar ik dat telefoonnummers met cijfers die herhalen vaak verwarring geven bij het dicteren.

078 nummers geven ook regelmatig negatieve reacties omdat sommige mensen nog steeds denken dat het een duur nummer is. Dat mensen niet naar een 02 willen bellen of een 03 ofzoiets omdat het in een andere 'telefoonzone' is dat is gelukkig gedaan.

Een vaste range is wel leuk. Zo zijn alle Vlaamse overheid nummers 02 553's De kabinetten hebben 02 552's.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bababa schreef: 05 nov 2022, 11:10 Je snapt er duidelijk niets van, maar je hebt wel je oordeel klaar. De premiumnummers die worden aangeboden door de operatoren, zijn totaal niet zo premium als degene waar de topicstarter over spreekt.
mogelijks gaat dit helaas wat off-topic (want niet wat de TS vraagt), maar ik vorm nergens een oordeel (wel een mening, namelijk dat TS niet zal krijgen wat die hoopt)
laat me even verduidelijken zodat je snapt waar mij mening uit voortkomt (en het wat duidelijk mag worden dat wel vrij goed snap wat ik zeg)

de TS biedt aan:
05X AA AA AA
05X AA AA AB

05X AB CC CC
05X AB CC C1

dat is dus bijvoorbeeld

051 22 22 22 => enige nr dat "speciaal" kan zijn, omdat dit relatief beperkt is per provider. (in de 05x hebben wij er in onze range zo 1tje)
het BIPT deelt blokken uit in de vorm van 051 XY, waarbij X en Y eender wat kunnen zijn (hetzelfde of niet)
de meeste providers gaan dus niet vaak een 051 XX XX XX beschikbaar hebben (maar wel 051XY XX XX en 051XY XY XY bv)
en dat is dan ook gelijk de reden dat dit niet standaard beschikbaar is bij de meeste operatoren, simpelweg omdat die voorraad veel te klein is

051 22 22 23 => relatief waardeloos nr dat ooit in een 10tal zat, met enige speciale dat het de eerste 4 karakters na het zonenr gelijk heeft, wat beperkt is per provider)

051 12 33 33 => standaad "diamanten" nr (heeft elke provider, gezien het BIPT dus 051 12 00 00 tot 051 12 99 99 toekent)

051 12 33 34 => relatief waardeloos nr dat ooit in een 10tal zat, met geen enkele speciale waarde (tel maar eens hoe vaak je dit tegenkomt in bovenstaande range)

voor de nrs dat ik zeg "relatief waardeloos" is dat omdat die dus niet zo speciaal zijn.
ik zeg dus niet dat het geen "eenvoudige" nrs kunnen zijn, het zijn gewoon niet echt premium nrs.

mijn voorbeelden zijn trouwens bestaande nummers toegekend aan (in volgorde) pxm, pxm, televoip, weepee

WalterB1 schreef: 05 nov 2022, 13:54 Als callcenter agent ervaar ik dat telefoonnummers met cijfers die herhalen vaak verwarring geven bij het dicteren.

078 nummers geven ook regelmatig negatieve reacties omdat sommige mensen nog steeds denken dat het een duur nummer is.
klopt, telenet heeft daar wat bij meevallen met hun '015 6 keer 6', en in de meeste zones die je zo kan indelen valt dat nog mee,
wat dan ook maakt dat de TS met "051 6 keer X" wel 1 mooi nummer heeft (indien dat 02 of 03 zou zijn, was dat weer veel minder)

maar ik blijf erbij dat de kans om daar iets aan te verdienen veel kleiner gaat zijn als gehoopt (maar, ik blijf benieuwd)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bijkomende vraag die ik me stel is, wie maalt er nog om herkenbare nummers ?
Belangrijke nummers worden opgeslagen, niemand kent nog een nummer vanbuiten en...bijna geen enkel bedrijf is nog deftig telefonisch bereikbaar.
J.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”