te warm!

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
under Control
Member
Member

hallo;vraagje;ik merk nu pas dat mijn pc tegen de grens van lekker scheurt.Ik bedoel,hier en daar word het te warm! De HD is zo'n 50°C en het moederbord mee momenten rond de 62°C :eek:
Dat is toch nie normaal? Ik hed daar overlaatst nog iets van meegedeeld,toen was het de boot die te lang duurde,en bootvis draaien heeft geen effect.Dus zou er ergens een conflict zijn?? Of maar negeren en er nog ne fan insteken ?? De derde dan :?
Dat kan nie goe zijn ,zo'n hitte,ik heb ook al de Lan On Board afget en ook de sound on board,maar blijft zelfde temperatuur geven ,bij rust zakt het iets ,maar bij gewoon mails bekijken gaat dat al omhoog.Hoe hoog is normaal?Merci :-D
Have mutch fun with your pc --Thats all folks!!
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Moederbord bij de 60 graden? Is wel heel warm maar ik denk dat dat je processor zal zijn en die andere temp je harde schijf. Heb je echt geen derde cijfer? En met wat lees je de temperaturen uit?
under Control
Member
Member

ja,ik lees dat met "speedfan" programmake af,en er zijn meerdere temperaturen aangeduid nl.temp1:43C
temp2:46C
temp3:41C
HDO: 50C

Ik dacht het te plakken ,maar dat lukt nie,dus maar manueel ingeven 8)
Have mutch fun with your pc --Thats all folks!!
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Mobo en HD zijn inderdaad iets aan de warme kant, zou je kunnen oplossen met een fan van je systeem naar buiten te laten blazen. Liefst bovenaan de kast ergens omdat de warme lucht stijgt.

Mobo idle in mijn kast: 24°
Processor: 39°
harde schijf: 36°
Mijn kast is ook open langs de éne zijde, misschien kan je dit ook eens proberen als je dat al dan niet al gedaan hebt.
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

net zoals pengu zegt. fan laten inblazen langs onder en uit laten blazen langs boven. en dan zou die temp toch wel hard moeten zakken normaal.

dit is bij mij:
mobo 30°
CPU 31 à 32°
en HD zit ook rond de 35-40°
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Kan ook zijn dat de temperatuur meter van het moederbord niet meer goed werkt natuurlijk.
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Hm, voel ook eens aan je HD of ie echt zo heet is. Want volgens mij gaat er iets fout bij het uitlezen. :-)
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

probleem is wel dat bijna geen enkele standaard case een outtake vanboven heeft. als je toevallig een maxtor s-ata schijf hebt kan die temperatuur goed kloppen, ik heb dat opgelost door fan juist naast hd te plaatsen verschill van 20 graden toch, zie bijlage
Bijlagen
hd.jpg
(69.09 KiB) 112 keer gedownload
Styno
Elite Poster
Elite Poster

crapiecorn schreef:als je toevallig een maxtor s-ata schijf hebt kan die temperatuur goed kloppen

Inderdaad, goed om weten dat ik niet de enige ben met dat probleem. Ik heb me onlangs zelfs bijna verbrand aan 2 maxtors in raid. (echt veel te warm!!)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Hm, mijne Maxtor 120 GB hier is erg koud, te koud naar mijn meining. Hij is mischien 25 graden na een dag stressed als ik die fans ervoor op 5V zet en de verwarming hoog zet. Oplossing: gebruik fan(s)! Ook al staan ze maar op 5V zodat ze minder herrie maken, dit koelt ook al zeer goed, als er maar wat luchtverplaatsing is en dit is nodig voor die nieuwste schijven. :wink:
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Styno
Elite Poster
Elite Poster

Correct... Mijn -tijdelijke- oplossing is een gat openlaten in de kast, de andere fans zorgen voor wat luchtverplaatsing en nu worden de schijven niet eens warm.
Ik ben nu dus op zoek naar een elegantere (en stille) oplossing.
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
anoniem
Plus Member
Plus Member

Hi,

als ik jou was (maar dat ben ik niet) :wink: dan zou ik het volgende proberen, want warmte is een van de vervelenste problemen die er zijn, dan behalve een crash.... :oops:

1. ga eerst na op de website van je cpu van wat normaal is en wat niet
2. fans aan de achterkant en aan de voorkant is een vereiste tegenwoordig
3. heb je koelpasta gebruikt tuusen de cpu en de koeler?
4. een goede cpu koeler is nooit weg bijv een Zahlman, heettie of zo
5. bindt de losse bedrading, als je die nog hebt, bij elkaar met tie-raps
6. er moet een vrije luchtvloeing ontstaan tussen al je pc componenten
7. HD's kunnen zeer heet worden, volg eerst dezelfde methode als voor je cpu

gebruik een goed mobo programma bijv MBM5 om alles te controleren

dat was het wel zo'n beetje als je het goed wil doen, maar er hangt wel een prijskaartje aan jammer genoeg..

succes :wink:
Budtske
Starter Plus
Starter Plus

Een fan op hd is inderdaad erg aan te raden
cpu kan makkelijk opgelost worden door andere (betere) cooler, maar die temperatuur is niet echt buiten proportie, de case temp is wel buiten proportie

mijn caseje loopt hier altijd op een graadje meer als buitentemp
en hd's hebben op zijn minst één 120mm die erop blaast (al teveel hd's verloren omdat je er een ei op kon bakken , na verloop van tijd is dit dus ECHT wel schadelijk)

sinds ik zoveel fans op mijn hd's heb is er niet een meer uitgevallen ! :)
ze vielen daarvoor als vliegen

@anoniem een "Zalman" CPU cooler is bekend om zijn stille werking , NIET om zijn koelprestaties ;)

beste Aircooling op dit moment is een Hyper-6 van coolermaster als je het mij vraagt , maar ik zou toch voor de nieuwe Hyper-48 gaan (goedkoper en kleiner) temt een P4 die bij standaardcooler op 65 idle loopt naar 39!!!!

best buy ever !
inter
Pro Member
Pro Member

alles begint met een goede case en daar besparen nog wel eens wat mensen.

inter
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
Pastah

Er staat bij HD0 0°C is dit normaal?
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

boor u gewoon 2 gaten in u kast zoals ik met dezen aldi rommel gedaan heb, die werd ook veel te warm...

Afbeelding
Krekkie
Premium Member
Premium Member

Kemblin schreef:boor u gewoon 2 gaten in u kast zoals ik met dezen aldi rommel gedaan heb, die werd ook veel te warm...

Blazen die naar binnen of naar buiten?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Waarschijnlijk naar binnen. Onderaan en vooraan is meestal intake.

Cheers
Afbeelding
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Krekkie schreef:
Kemblin schreef:boor u gewoon 2 gaten in u kast zoals ik met dezen aldi rommel gedaan heb, die werd ook veel te warm...

Blazen die naar binnen of naar buiten?

2 blazen er naar binnen op mijn grafische kaart en vanachter aan de voeding blaast er één naar buiten. Kmoet wel zeggen een knopke om ze wa stiller te zetten is wel handig
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”